AnonymBruker Skrevet 14. april #81 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ops, er dette noe du vet eller noe du "har hørt"/tror? Vi samler plastavfall i plastposer, før vi legger de fulle posene oppi søppelsekken beregnet på platavfall. Trodde det var slik det kunne/skulle gjøres?? Anonymkode: 8c54e...45f Vi gjør det slik, vi har ikke noe valg. Det er ikke bod i huset, kun utvendig kjeller så sekken må stå der. Sekken hentes, vi må sette den ved nabogata for de henter ikke i vår gate. Resultatet er at måkene kommer og hakker hull på sekken og alt flakser innover kirkegården her. Det er gøy, løpe rundt og plukke opp søppel som flagrer mellom gravsteinen. Anonymkode: 11527...0f8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 14. april #82 Del Skrevet 14. april Dette er smak og behag. Her har vi hatt 4 dunker + plastsekk et par år. Før glass/metall kom hadde vi 3 dunker i mange år. Synes det er helt nydelig å levere alt dette utenfor døren omtrent og ikke måtte dra til avfallsstasjonen mer enn en et par ganger i året. Heldigvis hadde søplestativet mitt plass til alle fire dunker. Ellers hadde jeg nok hatt den ene fast ved garasjen, og satt den frem på tømmedag. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #83 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som rett ved veien og har et sted å sette dunker. Når man bor grisgrendte til på bygda og har hundre meter med gårds eg så er det et helt annet problem. Hvis vi har dunker om vinteren så står de i vegen for brøyting og de må stå i nedoverbakke, flate for de finns ikke. Så jeg er av de som stritter imot lengst mulig. Vi fikk dunker i år men jeg leverer på miljøstasjon og syns det er mye mer lettvint. Vi må betale for at vi skal få mer jobb med det,hva er det logiske der? Får vi fire dunker så er det snart før folk brenner avfall istedet,de ber om det! Anonymkode: 5020d...83f Nå bor ikke jeg grisgrendt, men har 150 meter til søppelstativet mitt. Dere får bygge et stativ, sette på reflekser. Så ser brøytebilen det. Du kjører sikkert forbi søppelkassa en gang eller to om dagen, ellers så greier dere sikkert å gå den avstanden også. Så her lager du problem av noe som enkelt kan løses, uansett om det er bakker eller flatmark. Anonymkode: 9a47a...c31 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #84 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har hatt disse ekstra søppeldunkene i over 10 år. Jeg syns det er merkelig at det er så store forskjeller i Norge på kildesortering. Skulle gjerne sluppet de dunkene, men her får man bot på 3000 kr hvis man ikke sorterer ordentlig. Kjipe penger. Anonymkode: 7bf1a...0ec Her på Romerike i alle fall handler ikke om at ting ikke har vært kildesortert til nå, hvor man tidligere tok med seg glass og metall til returpunkt, og matavfallsposene med egen type pose (grønn) blir kastet i samme dunk som restavfall (inkluderer plast, da dette sorteres på anlegget). Nå får vi da egen dunk til matavfall og glass/metall. Så må lage plass til dobbelt så mange dunker + dobbelt så lenge mellom hentingene. For oss som kaster veldig lite matavfall, så er dette så utrolig unødvendig, og det blir en helt vanvittig stank på sommeren om det skal gå to uker mellom hver gang. (for de som har 4 uker skjønner jeg virkelig ikke hvordan er levelig...). Anonymkode: 790d1...c61 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #85 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi gjør det slik, vi har ikke noe valg. Det er ikke bod i huset, kun utvendig kjeller så sekken må stå der. Sekken hentes, vi må sette den ved nabogata for de henter ikke i vår gate. Resultatet er at måkene kommer og hakker hull på sekken og alt flakser innover kirkegården her. Det er gøy, løpe rundt og plukke opp søppel som flagrer mellom gravsteinen. Anonymkode: 11527...0f8 Her løser vi det ved å legge et teppe over sekken. Anonymkode: 5020d...83f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #86 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå bor ikke jeg grisgrendt, men har 150 meter til søppelstativet mitt. Dere får bygge et stativ, sette på reflekser. Så ser brøytebilen det. Du kjører sikkert forbi søppelkassa en gang eller to om dagen, ellers så greier dere sikkert å gå den avstanden også. Så her lager du problem av noe som enkelt kan løses, uansett om det er bakker eller flatmark. Anonymkode: 9a47a...c31 Ikke nedgradert det som jeg føler er et problem,det er frekt! Det er ikke for brøytebil det er et problem det for meg når jeg brøyter gårdsveien med traktor. Da har vi ikke noe sted å ha et stativ,da må man ut og inn av traktor og flytte dunker fram og tilbake. Veldig upraktisk og tidkrevende når jeg i tillegg har problemer med beina og det tar tid hver gang jeg skal ut og inn av traktor. Anonymkode: 5020d...83f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #87 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her på Romerike i alle fall handler ikke om at ting ikke har vært kildesortert til nå, hvor man tidligere tok med seg glass og metall til returpunkt, og matavfallsposene med egen type pose (grønn) blir kastet i samme dunk som restavfall (inkluderer plast, da dette sorteres på anlegget). Nå får vi da egen dunk til matavfall og glass/metall. Så må lage plass til dobbelt så mange dunker + dobbelt så lenge mellom hentingene. For oss som kaster veldig lite matavfall, så er dette så utrolig unødvendig, og det blir en helt vanvittig stank på sommeren om det skal gå to uker mellom hver gang. (for de som har 4 uker skjønner jeg virkelig ikke hvordan er levelig...). Anonymkode: 790d1...c61 Jeg graver ned matavfall jeg,for jeg er som deg og har veldig lite. Komposterer noe men så har man ikke liv å ha for mye kompost i forhold til sted å bruke det heller. Anonymkode: 5020d...83f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #88 Del Skrevet 14. april Linazer skrev (8 timer siden): Jeg har et ganske gammelt kjøkken. Mitt problem er at jeg ikke klarer å finne plass inni huset til å ha så mange bøtter/sekker osv til all sorteringen. Da må du finne andre løsninger. Vær kreativ. Har vanskelig for å tro at det ikke er mulig å få til noe på et eller annet vis. De fleste har plass i et skap, eller under senga, eller et aller annet sted, og har du ikke det, da er det kanskje på tide å rydde og bli kvitt noen ting som du ikke bruker. Å bruke "gammelt kjøkken" som unnskyldning for å la være å kildesortere, det blir for dumt. Anonymkode: fce19...c1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #89 Del Skrevet 14. april Linazer skrev (9 timer siden): Jeg har et ganske gammelt kjøkken. Mitt problem er at jeg ikke klarer å finne plass inni huset til å ha så mange bøtter/sekker osv til all sorteringen. Hva gjør du med glass og metall i dag da? Dropper sorteringen og kaster det i rest? Eller kjører du til gjenvinningstasjonen hver gang du har tomme glassflasker? AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi leier dunkene, de er ikke utlånt. Ganske dyr leie også. Anonymkode: 48329...de0 Her får vi dunkene utdelt gratis, og betaler for tømming... AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Her på Romerike i alle fall handler ikke om at ting ikke har vært kildesortert til nå, hvor man tidligere tok med seg glass og metall til returpunkt, og matavfallsposene med egen type pose (grønn) blir kastet i samme dunk som restavfall (inkluderer plast, da dette sorteres på anlegget). Nå får vi da egen dunk til matavfall og glass/metall. Så må lage plass til dobbelt så mange dunker + dobbelt så lenge mellom hentingene. For oss som kaster veldig lite matavfall, så er dette så utrolig unødvendig, og det blir en helt vanvittig stank på sommeren om det skal gå to uker mellom hver gang. (for de som har 4 uker skjønner jeg virkelig ikke hvordan er levelig...). Anonymkode: 790d1...c61 Mulig det funker enkelte steder på Romerike, men før jeg hadde bil var det ekstremt irriterende å gå nesten en kilometer med en pose glassflasker for å oppdage at gjenvinningstasjonen var overfylt... Og det var veldig mange av de rundt meg som bare kastet i restavfallet fordi det var for langt eller tungvindt komme seg til gjenvinningsstasjonene, som i tillegg ofte var fulle... Nå bor jeg slik at det er 850m til nærmeste returpunkt i følge roaf sitt kart, og det er helt feil vei i forhold til å gå til bussen, og motsatt retning i forhold til jobb. Men jeg har aldri hatt noe problem med lukt fra matavfallet, selv ved dunkene plassert nært verandaen. Anonymkode: c5de2...97e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #90 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Litt dumt spørsmål kanskje, men hvem som får bot? Borettslaget? De finner jo mest sannsynligvis ikke hvem som kastet feil håper jeg 😂 Anonymkode: 2112a...0f6 Mitt borettslag i Oslo har sendt ut melding til alle beboere om at vi må kildesortere skikkelig, ellers kan borettslaget få bøter. Ut fra svarene i tråden virker det som at kommunene har veldig høy selvbestemmelsesrett når det kommer til dette, så bøtelegging praktiseres sikkert også ulikt. Forstår ikke hvordan norske kommuner kan dumpe kloakk rett ut i Oslofjorden eller ignorere kildesortering frem til 2025(!). Det burde være mye sterkere sentral styrking i miljø- og klimaspørsmål, og kommunene burde ilegges dagbøter dersom de ikke en gang prøver… Anonymkode: 82dc0...ae6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #91 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har fått hundebæsjposer oppi matavfallsdunken flere ganger :-((((( Kanskje flere ganger enn de vi tilfeldigvis oppdaget..... Anonymkode: 8c54e...45f Ja, det også. Det er mange som går tur her. Fint at folk plukkar opp etter hunden, men dei bør klare å legge posane i restavfallsdunken. Anonymkode: 02018...58e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #92 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har fått hundebæsjposer oppi matavfallsdunken flere ganger :-((((( Kanskje flere ganger enn de vi tilfeldigvis oppdaget..... Anonymkode: 8c54e...45f Ja, det også. Det er mange som går tur her. Fint at folk plukkar opp etter hunden, men dei bør klare å legge posane i restavfallsdunken. Anonymkode: 02018...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #93 Del Skrevet 14. april beklagar dobbelposting Anonymkode: 02018...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #94 Del Skrevet 14. april Vi har restavfall, matavfall, glass-og metall og en plastsekk i kommunen. De to første hentes annenhver uke. De to siste en gang i mnd. Vi har ikke matavfall da vi har egen varmkompost. Det måtte vi dokumentere før de hentet matavfalldunken og fjernet den delen fra fakturaen. Vi kan få bot om vi ikke resirkulerer, de tar stikkprøver. Jeg synes kildesortering er genialt og enkelt. Virkelig ikke mye jobb. Anonymkode: ba249...b37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #95 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Annakvar veke er jo luksus. Her tømmes restavfall 1 gang pr mnd. Det går fint for oss, for vi er kun 2 i husholdningen, men dei fleste av naboane, måtte kjøpe ny, større dunk. Restavfall i matavfallet er ein veldig dårlig ide, for da risikerer man at dei skrur opp prisen. Eg har fått mykje rart i min dunk eg også, panteflasker og hermetikkboksar og sånt, og da blir ikkje dunken henta. Enkelte er idiotar. Anonymkode: 02018...58e Oj, det var trist å høre! Her klarer man seg knapt på 2 uker med restavfallsdunken hvis man sniker ting ned i den grønne også. Det hadde blitt kaos med søppel overalt i gatene om det skulle gå 4 uker mellom hver gang. Folk sliter skikkelig med å bli kvitt alt restavfallet. Gidder ikke sortere en dritt så lenge man ikke får betalt for det. Alt havner i samme haugen uansett. Eneste grunnen for at det pantes her i huset er at man for pengene tilbake. Vi hadde nok vært mye mer interessert i å sortere om man faktisk fikk noe igjen for det. Anonymkode: 401a2...575 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #96 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger ikke være bygda, i Trondheim tror jeg ikke de har hatt sortering av matavfall før inntil nylig? Jeg bor i en småby nå, sikkert det mange tenker på som «bygda», i alle fall om man er fra Oslo. Før bodde jeg i en enda mindre kommune, og de hadde et veldig moderne og detaljert system allerede for 15 år siden, med fargekoding av plastsekker. Til og med en egen sekk for julepapir, som var et fast juletegn når den ble levert ut hvert år, til alles glede! Anonymkode: 06bab...765 Stemmer, begynte vel å innføre det i 2023 Trondheim, og vi som har fellessystemer (leilighet) har fortsatt ikke fått. Foreldrene mine på bygda har hatt lenge. Anonymkode: 643cf...77a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #97 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja. Og all kjøringen for å hente dette. Samt all feilsorteringen som dei på rydde opp i på anlegget. Å holde på med å sortere alt til ei kvar tid, er for dei som er spesielt interessert. Eg gjer så godt eg kan det meste av tida, men eg vaskar ikkje makrell i tomat-boksar, og eg drar ikkje av papiret på yougurtbegera, slik Tine vil ha oss til å gjere no. Kor mange er det som gidd sortere perfekt? Her eg bur, så har dei aller fleste plasten i posar oppi plastsekken.I følge reglane, så går da all plasten i sekken til restavfall. Anonymkode: 02018...58e 👏 Anonymkode: 48329...de0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #98 Del Skrevet 14. april Vi har hatt fem dunker i mange år. De henter restavfall hver tredje uke. Hvorfor sutrer du? Anonymkode: 2c191...81c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #99 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her løser vi det ved å legge et teppe over sekken. Anonymkode: 5020d...83f Du bor på et vindstille sted? Anonymkode: 48329...de0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #100 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Oj, det var trist å høre! Her klarer man seg knapt på 2 uker med restavfallsdunken hvis man sniker ting ned i den grønne også. Det hadde blitt kaos med søppel overalt i gatene om det skulle gå 4 uker mellom hver gang. Folk sliter skikkelig med å bli kvitt alt restavfallet. Gidder ikke sortere en dritt så lenge man ikke får betalt for det. Alt havner i samme haugen uansett. Eneste grunnen for at det pantes her i huset er at man for pengene tilbake. Vi hadde nok vært mye mer interessert i å sortere om man faktisk fikk noe igjen for det. Anonymkode: 401a2...575 Med 4 uker uten tømming tvinger man flere over på stor beholder. Man sparer dermed penger på tømming samtidig som man tar mer penger for leie av stor boks. Genialt for kommuneøkonomien. Anonymkode: 48329...de0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå