AnonymBruker Skrevet 14. april #61 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Trodde ikke at det fantes kommuner som ikke hadde slikt på plass. Er ganske sjokkert over at «dette påfunnet» som du kaller det først kommer nå. Hvilken kommune er dette? Er det på bygda? I min kommune fungerer dette supert! Vi kildesorterer matavfall, plast, glass- og metall, papp / papir og tøy. Vil tro at vi har gjort dette i ca. 15 år. De som nekter å kildesortere blir bøtelagt, ettersom det påfører kommunen ekstra jobb. Er kjempefornøyd med ordningen, det er ikke noe stress i det hele tatt! Anonymkode: 82dc0...ae6 Bor på bygda og har hatt sortering i over 20 år. Vennina mi i Tønsberg har ikke hatt sortering så lenge. Vi startet først med restavfall og matavfall, farlig avfall(røde dunker) så fikk vi for plast i sekker, så kom pappir og kartong, så glass og metall. Kommunen vurderer sekker til klær pga avstand til ditt folk må kjøre for å levere Virker egentlig som en del byer med bygårder har hengt litt etter til tider Anonymkode: ae109...47f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #62 Del Skrevet 14. april Kålrota skrev (6 timer siden): Hvorfor skal du si nei til kildesortering? Dette er jo en kjempegod nyhet? Her i kommunen har vi hatt disse i seks år. Her risikerer man bot hvis det sorteres feil (heldigvis!), antar det samme gjelder de fleste steder. Litt dumt spørsmål kanskje, men hvem som får bot? Borettslaget? De finner jo mest sannsynligvis ikke hvem som kastet feil håper jeg 😂 Anonymkode: 2112a...0f6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #63 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vi har nyoppusset og ganske stort kjøkken, men bare plass til tre bøtter på kjøkkenet i et 90-skap (plast, mat og restavfall), og så har vi glass og metall og papir i kjelleren. Spesielt papir er knotete å ikke ha på kjøkkenet, vi lager ofte en liten haug ytterst på kjøkkenøya som vi så tar med ned i kjelleren ca en gang om dagen. Anonymkode: a3dbb...5dc Kurven til matavfallet setter vi oppi boksen til glass og metall, løfter bare kurven og kaster boksene oppi. Anonymkode: 11527...0f8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #64 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): I kommunen vår er det kun landbruk eiendom med dyrehold som kan si nei til matavfall. Alt annet må en ha. Hvor har du tenkt å levere glass og metall? Hvis du ikke tar i mot boksen? Her fjernet de alle slike oppsamling plasser, så hvis en ikke har dunk for den må en kjøre på søppelkasser å levere selv, samme med papir og papp. Vi har nå hatt sortering i over 20 år, først matavfall og restavfall, så kom plast, og så kom glass og metall. Kommunen vurderer og å levere ut sekk til klær til levering og, pga avstandene mange har til søppelplasswn Anonymkode: ae109...47f De som komposterer hjemme trenger ikke dunk for matavfall her vi bor Anonymkode: 8c54e...45f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #65 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg sorterer nær perfekt, og har gjort det i over 20 år. Det systemet som er aller best er forskjellige poser til forskjellig avfall i samme dunk. Det er overhodet ingen grunn til å stable 5 dunker i oppkjørselen hvor halvparten er tomme 80% av tiden. Anonymkode: 48329...de0 Nettopp. Det tar opp 5 kvm, og så skal det stå tilgjengelig for de som tømmer - uten at de blåser over hele tiden. Jeg vet at avfallsdeponiene er verna bedrifter, men jeg trodde ikke ledelsen i "avfallsforedlingen" også var det... AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hver 2. uke?! Her vi bor tømmes restavfallet hver 4. uke.... Anonymkode: 8c54e...45f Det er jo helt psykt. Kommunene ber jo om skadedyrproblemer. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Matdunken er egentlig super. Man får gratis poser og sniker nedi restavfall. Man tvinges jo til der når de bare tømmer restavfall hver andre uke. Hvem bryr seg om miljøet? Ikke folka her ivertfall. Det hadde flommet over med søppel ellers. Anonymkode: 401a2...575 Jepp, dette skjer over hele kommunen, og alle vet det. Forferdelig tåpelig system de har tredd nedover hodet vårt. Anonymkode: ee618...46b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #66 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt dumt spørsmål kanskje, men hvem som får bot? Borettslaget? De finner jo mest sannsynligvis ikke hvem som kastet feil håper jeg 😂 Anonymkode: 2112a...0f6 Det er eit godt spm. Viss bøter blir innført her, og eg blir bøtelagt fordi en tulling kastar ølflaskene sine i min matavfallsdunk, så vil eg nekte å godta bota. Kan ikkje sitte heime og vente på bossbilen heller, både eg og mannen er i jobb. Anonymkode: 02018...58e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #67 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Litt dumt spørsmål kanskje, men hvem som får bot? Borettslaget? De finner jo mest sannsynligvis ikke hvem som kastet feil håper jeg 😂 Anonymkode: 2112a...0f6 Her så får husstander og bot hvis ting er ofte lagt galt. Bor rn da i borettslaget får borettslaget boten, som igjen må gi beskjed til alle at de må sortere riktig, eller så må fellesutgifter økes for å betale dette inn Anonymkode: ae109...47f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #68 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Trodde ikke at det fantes kommuner som ikke hadde slikt på plass. Er ganske sjokkert over at «dette påfunnet» som du kaller det først kommer nå. Hvilken kommune er dette? Er det på bygda? I min kommune fungerer dette supert! Vi kildesorterer matavfall, plast, glass- og metall, papp / papir og tøy. Vil tro at vi har gjort dette i ca. 15 år. De som nekter å kildesortere blir bøtelagt, ettersom det påfører kommunen ekstra jobb. Er kjempefornøyd med ordningen, det er ikke noe stress i det hele tatt! Anonymkode: 82dc0...ae6 Du får prøve å orientere deg litt, for dette systemet er høyst forskjellig fra by til bygd. Og fra sted til sted. Anonymkode: 5020d...83f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #69 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg forsøkte å si at jeg ville levere papir og glass/metall selv, men det var ikke mulig. irriterende å måtte betale for noe jeg ikke ønsker! Kjører forbi avfalsstasjonen hver dag så hadde fint kunnet fikse det selv Anonymkode: 085da...266 Vi har ikke dunk for glass/metall stående framme i vårt sameie fordi vi leverer dette selv. (Det ble litt plassproblemer med dunkene...) Vi har den stående permanent i bakgården. Så hvis du har plass..? Anonymkode: 8c54e...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #70 Del Skrevet 14. april Hva gjør du med glass og metall pr. i dag? Stusser over at det blir et problem å få muligheten til å kaste glass og metall hjemme og renovasjonsetaten henter det for deg. Høres ut som luksus. Selv må jeg samle alt i en svær pose som jeg deretter må drasse med meg til nærmeste glass/metall-container som er tilgjengelig for allmennheten. Men det gjør jeg selvsagt. Jeg er ikke et svin og kaster det i restavfall. Anonymkode: 84d8a...876 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #71 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Og all kjøringen for å hente dette. Samt all feilsorteringen som dei på rydde opp i på anlegget. Å holde på med å sortere alt til ei kvar tid, er for dei som er spesielt interessert. Eg gjer så godt eg kan det meste av tida, men eg vaskar ikkje makrell i tomat-boksar, og eg drar ikkje av papiret på yougurtbegera, slik Tine vil ha oss til å gjere no. Kor mange er det som gidd sortere perfekt? Her eg bur, så har dei aller fleste plasten i posar oppi plastsekken.I følge reglane, så går da all plasten i sekken til restavfall. Anonymkode: 02018...58e Ops, er dette noe du vet eller noe du "har hørt"/tror? Vi samler plastavfall i plastposer, før vi legger de fulle posene oppi søppelsekken beregnet på platavfall. Trodde det var slik det kunne/skulle gjøres?? Anonymkode: 8c54e...45f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #72 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Annakvar veke er jo luksus. Her tømmes restavfall 1 gang pr mnd. Det går fint for oss, for vi er kun 2 i husholdningen, men dei fleste av naboane, måtte kjøpe ny, større dunk. Restavfall i matavfallet er ein veldig dårlig ide, for da risikerer man at dei skrur opp prisen. Eg har fått mykje rart i min dunk eg også, panteflasker og hermetikkboksar og sånt, og da blir ikkje dunken henta. Enkelte er idiotar. Anonymkode: 02018...58e Vi har fått hundebæsjposer oppi matavfallsdunken flere ganger :-((((( Kanskje flere ganger enn de vi tilfeldigvis oppdaget..... Anonymkode: 8c54e...45f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #73 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ops, er dette noe du vet eller noe du "har hørt"/tror? Vi samler plastavfall i plastposer, før vi legger de fulle posene oppi søppelsekken beregnet på platavfall. Trodde det var slik det kunne/skulle gjøres?? Anonymkode: 8c54e...45f https://www.simas.no/aktuelt-artiklar/dropp-handlepose-rundt-plastavfallet-8ahe6 Aner ikkje om det er slik alle stader altså. Anonymkode: 02018...58e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 14. april #74 Del Skrevet 14. april (endret) AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 8.42): . Endret 15. april av Sicktrip 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #75 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): https://www.simas.no/aktuelt-artiklar/dropp-handlepose-rundt-plastavfallet-8ahe6 Aner ikkje om det er slik alle stader altså. Anonymkode: 02018...58e Takk! Anonymkode: 8c54e...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #76 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor på bygda og har hatt sortering i over 20 år. Vennina mi i Tønsberg har ikke hatt sortering så lenge. Anonymkode: ae109...47f Det stemmer ikke. Vi har sortert matavfall og papir siden 1998/1999, og jeg mener å huske at vi begynte med separasjon av plastavfall og restavfall rundt 2005. Glass og metall har vi sortert i minst 10 år. Anonymkode: 7413c...4c9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #77 Del Skrevet 14. april Dere som rett ved veien og har et sted å sette dunker. Når man bor grisgrendte til på bygda og har hundre meter med gårds eg så er det et helt annet problem. Hvis vi har dunker om vinteren så står de i vegen for brøyting og de må stå i nedoverbakke, flate for de finns ikke. Så jeg er av de som stritter imot lengst mulig. Vi fikk dunker i år men jeg leverer på miljøstasjon og syns det er mye mer lettvint. Vi må betale for at vi skal få mer jobb med det,hva er det logiske der? Får vi fire dunker så er det snart før folk brenner avfall istedet,de ber om det! Anonymkode: 5020d...83f 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #78 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trodde ikke at det fantes kommuner som ikke hadde slikt på plass. Er ganske sjokkert over at «dette påfunnet» som du kaller det først kommer nå. Hvilken kommune er dette? Er det på bygda? I min kommune fungerer dette supert! Vi kildesorterer matavfall, plast, glass- og metall, papp / papir og tøy. Vil tro at vi har gjort dette i ca. 15 år. De som nekter å kildesortere blir bøtelagt, ettersom det påfører kommunen ekstra jobb. Er kjempefornøyd med ordningen, det er ikke noe stress i det hele tatt! Anonymkode: 82dc0...ae6 Trenger ikke være bygda, i Trondheim tror jeg ikke de har hatt sortering av matavfall før inntil nylig? Jeg bor i en småby nå, sikkert det mange tenker på som «bygda», i alle fall om man er fra Oslo. Før bodde jeg i en enda mindre kommune, og de hadde et veldig moderne og detaljert system allerede for 15 år siden, med fargekoding av plastsekker. Til og med en egen sekk for julepapir, som var et fast juletegn når den ble levert ut hvert år, til alles glede! Anonymkode: 06bab...765 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 14. april #79 Del Skrevet 14. april Legg de under vedstabelen og betal bota! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #80 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): I tillegg til de to avfallsdunkene vi allerede har skal hver husstand her vi bor nå få ytterligere to dunker – en til matavfall og en til glass/metall. Skal ikke diskutere her hva jeg mener om dette påfunnet, men lurer rett og slett på om vi kan si "takk, men nei takk" til dette? Noen som bor i kommuner der dette er gjennomført allerede, og har erfaring vedrørende dette? For vårt vedkommende er det to alternativer: enten slipper vi å ta imot disse dunkene, eller så havner de under en vedstabel bak garasjen. Er forresten avfallsdunkene renovasjonsselskapets eller vår eiendom? Anonymkode: 8b816...93c Vi har 3 , mat, rest og papp. Og vil ha til glass/metall. De har fått det på Karmøy. Forstår ikke hvorfor du sier nei til å sortere. Anonymkode: 34061...fa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå