Gå til innhold

Må vi ta imot ytterligere to avfallsdunker til hver bolig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kålrota skrev (49 minutter siden):

Du er klimafornekter også? Herlighet, for en lavpanna tankegang. 

Personangrepene kan du har for deg selv.

Nei, jeg plasserer ansvaret der det hører hjemme; hos bedriftene som faktisk står for forurensningen, og hos myndighetene.

Anonymkode: ee618...46b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dei som komposterer sjølve, slepp å ha matavfallsdunk her. Viss ikkje reglane er blitt forandra. 

Glasdunken fekk eg beskjed om at eg må ha. Det einaste eg fyller den med, er fiskebolleboksar. Så viss eg fekk velje, så ville eg ha fortsatt å levere det vesle eg har av glas og metall i sentrum.

Har ikkje plass til dunkane i garasje el likn, så må ha dei framfor inngangen. Det er ei plage ja. 

Anonymkode: 02018...58e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dunkene er utlånt fra renovasjonsselskapet. 
Hvis det sorteres feil så risikerer dere at de ikke henter avfallet hos dere. 

Anonymkode: c5de2...97e

Vi leier dunkene, de er ikke utlånt. Ganske dyr leie også.

Anonymkode: 48329...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velgere i Norge har ingen mulighet til å velge bort kildesortering.

Det er ikke en oppgave for innbyggerne - det er en oppgave for produsentene. 

Anonymkode: ee618...46b

Selvsagt har vi det. Kildesortering er valgt av dine lokale kommunestyrerepresentanter. 
Du mener produsentene skal løpe etter deg og plukke opp din søppel? Vil du betale for det? Virkelig.

Endret av Snok1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde det var standard i alle kommuner jeg. 

Anonymkode: 03b6d...278

Ja, dette har vi hatt i alle de år. Altså sortering av matavfall. Jeg har bodd i flere kommuner. Dunk for metall/glass er ganske nytt. Det tar ganske stor plass i forhold til bruken vil jeg si, men samtidig er det greit å slippe å oppbevare dette selv for å kjøre det andre steder, som vi måtte før. Vi har fire søppelkasser + plast samles opp i sekker i tillegg. 

Anonymkode: 06bab...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fire dunker pluss en plastplastpose. Man introduserer mer plast for å resirkulere plast 🤠

To av dunkene er så og si tomme (mat og glass/metall), mens restavfall (teit navn) og papir alltid blir stapp fulle. Jeg syns disse problemene bør adresseres først, i miljøets navn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har fire dunker pluss en plastplastpose. Man introduserer mer plast for å resirkulere plast 🤠

To av dunkene er så og si tomme (mat og glass/metall), mens restavfall (teit navn) og papir alltid blir stapp fulle. Jeg syns disse problemene bør adresseres først, i miljøets navn.

Prøv å sorter litt bedre.
Det som blir fult hos meg er plast + papir.
Fyller plast-dunken på tiden det tar å ordne 2 poser rest.

Absolutt alt man kjøper er innpakket i plast.

Her jeg bor er det rest hver 14. dag. og er ikke bestandig jeg orker å dra dunken ned til veien på vinteren.
Hvorfor skal jeg det for 2-3 poser.

Selv liker jeg 5dunk systemet som er her jeg bor (rest, mat, plast, glass/metall, papir)
Slipper å samle opp ting hjemme.
Hiver det i dunken ute på siden av huset.
Drar den ned til veien når det er tømmedag.

Anonymkode: 71761...839

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 4 dunker pluss sekk til plast, og det fungerer helt greit. Vi deler dunker med naboen, og klarer oss fint med minste størrelse. Matavfall hentes annenhver uke, restavfall, papir og plast hver 4. uke og glass og metall 4-5 ganger i året. Vi har en app som gir melding om hva som skal settes ut kvelden før tømming.

Vi har 2-3 poser matavfall i løpet av to uker. Plastsekken setter vi ut ca annenhver gang det er tømming. Papidunken blir ikke full etter at både vi og naboen reserverte oss mot uadressert reklame og gikk over til e-abonnement på lokalavisa. Restavfall blir litt over halvfull i løpet av 4 uker. Glass og metall-dunken blir full pga naboens vinflasker.

Det er faktisk de som har det verre. Mine foreldre må sortere plast i to forskjellige kategorier, som selvfølgelig ikke hentes samme dag.

Anonymkode: 840b6...f1f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prøv å sorter litt bedre.
Det som blir fult hos meg er plast + papir.
Fyller plast-dunken på tiden det tar å ordne 2 poser rest.

Absolutt alt man kjøper er innpakket i plast.

Her jeg bor er det rest hver 14. dag. og er ikke bestandig jeg orker å dra dunken ned til veien på vinteren.
Hvorfor skal jeg det for 2-3 poser.

Selv liker jeg 5dunk systemet som er her jeg bor (rest, mat, plast, glass/metall, papir)
Slipper å samle opp ting hjemme.
Hiver det i dunken ute på siden av huset.
Drar den ned til veien når det er tømmedag.

Anonymkode: 71761...839

Jeg sorterer nær perfekt, og har gjort det i over 20 år. Det systemet som er aller best er forskjellige poser til forskjellig avfall i samme dunk. Det er overhodet ingen grunn til å stable 5 dunker i oppkjørselen hvor halvparten er tomme 80% av tiden.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har 4 dunker pluss sekk til plast, og det fungerer helt greit. Vi deler dunker med naboen, og klarer oss fint med minste størrelse. Matavfall hentes annenhver uke, restavfall, papir og plast hver 4. uke og glass og metall 4-5 ganger i året. Vi har en app som gir melding om hva som skal settes ut kvelden før tømming.

Vi har 2-3 poser matavfall i løpet av to uker. Plastsekken setter vi ut ca annenhver gang det er tømming. Papidunken blir ikke full etter at både vi og naboen reserverte oss mot uadressert reklame og gikk over til e-abonnement på lokalavisa. Restavfall blir litt over halvfull i løpet av 4 uker. Glass og metall-dunken blir full pga naboens vinflasker.

Det er faktisk de som har det verre. Mine foreldre må sortere plast i to forskjellige kategorier, som selvfølgelig ikke hentes samme dag.

Hjelp. Det kommer vel snart det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skal ikke diskutere her hva jeg mener om dette påfunnet, men lurer rett og slett på om vi kan si "takk, men nei takk" til dette? Noen som bor i kommuner der dette er gjennomført allerede, og har erfaring vedrørende dette?

Anonymkode: 8b816...93c

Trodde ikke at det fantes kommuner som ikke hadde slikt på plass. 

Er ganske sjokkert over at «dette påfunnet» som du kaller det først kommer nå. Hvilken kommune er dette? Er det på bygda?

I min kommune fungerer dette supert! Vi kildesorterer matavfall, plast, glass- og metall, papp / papir og tøy. Vil tro at vi har gjort dette i ca. 15 år. De som nekter å kildesortere blir bøtelagt, ettersom det påfører kommunen ekstra jobb.

Er kjempefornøyd med ordningen, det er ikke noe stress i det hele tatt!

Anonymkode: 82dc0...ae6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har 4 dunker og når du får de to ekstra dunkene kommer de å henter restavfall kun hver 2. uke i stedet for hver uke. Var litt irriterende i starten, men det er ikke så fryktelig vanskelig å kildesortere altså 

Anonymkode: 9e6f0...8d4

Hver 2. uke?!
Her vi bor tømmes restavfallet hver 4. uke....

Anonymkode: 8c54e...45f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg sorterer nær perfekt, og har gjort det i over 20 år. Det systemet som er aller best er forskjellige poser til forskjellig avfall i samme dunk. Det er overhodet ingen grunn til å stable 5 dunker i oppkjørselen hvor halvparten er tomme 80% av tiden.

Ja. Og all kjøringen for å hente dette. Samt all feilsorteringen som dei på rydde opp i på anlegget. Å holde på med å sortere alt til ei kvar tid, er for dei som er spesielt interessert. Eg gjer så godt eg kan det meste av tida, men eg vaskar ikkje makrell i tomat-boksar, og eg drar ikkje av papiret på yougurtbegera, slik Tine vil ha oss til å gjere no. Kor mange er det som gidd sortere perfekt?

Her eg bur, så har dei aller fleste plasten i posar oppi plastsekken.I følge reglane, så går da all plasten i sekken til restavfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Linazer skrev (4 timer siden):

Jeg har et ganske gammelt kjøkken.  Mitt problem er at jeg ikke klarer å finne plass inni huset til å ha så mange bøtter/sekker osv til all sorteringen. 

Vi har nyoppusset og ganske stort kjøkken, men bare plass til tre bøtter på kjøkkenet i et 90-skap (plast, mat og restavfall), og så har vi glass og metall og papir i kjelleren. Spesielt papir er knotete å ikke ha på kjøkkenet, vi lager ofte en liten haug ytterst på kjøkkenøya som vi så tar med ned i kjelleren ca en gang om dagen. 

Anonymkode: a3dbb...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ble nysgjerring på hvilke kategorier dette er?
(Så er vi andre litt forberedt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trodde ikke at det fantes kommuner som ikke hadde slikt på plass. 

Er ganske sjokkert over at «dette påfunnet» som du kaller det først kommer nå. Hvilken kommune er dette? Er det på bygda?

I min kommune fungerer dette supert! Vi kildesorterer matavfall, plast, glass- og metall, papp / papir og tøy. Vil tro at vi har gjort dette i ca. 15 år. De som nekter å kildesortere blir bøtelagt, ettersom det påfører kommunen ekstra jobb.

Er kjempefornøyd med ordningen, det er ikke noe stress i det hele tatt!

Anonymkode: 82dc0...ae6

Ikkje meg, men det var ikkje matavfalls-sortering i Bergen da eg bodde der (5 år sidan eg flytta). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Matdunken er egentlig super. Man får gratis poser og sniker nedi restavfall. Man tvinges jo til der når de bare tømmer restavfall hver andre uke. Hvem bryr seg om miljøet? Ikke folka her ivertfall. Det hadde flommet over med søppel ellers.

Anonymkode: 401a2...575

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har hatt disse ekstra søppeldunkene i over 10 år. Jeg syns det er merkelig at det er så store forskjeller i Norge på kildesortering.

Skulle gjerne sluppet de dunkene, men her får man bot på 3000 kr hvis man ikke sorterer ordentlig. Kjipe penger.

Anonymkode: 7bf1a...0ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her har noen naboer (4 hus) gått sammen og fått store fellesdunker. Vet ikke om de sparer noe på kommunale utgifter, men de står på en egen plass som er enkel å gå til for alle.

Anonymkode: e9992...568

Vi har leilighet i et sameie med 5 enheter. Vi har felles avfallsordning, dvs. større dunker. Det gjør at vi alle får rabatt på avgiften.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Matdunken er egentlig super. Man får gratis poser og sniker nedi restavfall. Man tvinges jo til der når de bare tømmer restavfall hver andre uke. Hvem bryr seg om miljøet? Ikke folka her ivertfall. Det hadde flommet over med søppel ellers.

Anonymkode: 401a2...575

Annakvar veke er jo luksus. Her tømmes restavfall 1 gang pr mnd. Det går fint for oss, for vi er kun 2 i husholdningen, men dei fleste av naboane, måtte kjøpe ny, større dunk.

Restavfall i matavfallet er ein veldig dårlig ide, for da risikerer man at dei skrur opp prisen. Eg  har fått mykje rart  i min dunk eg også, panteflasker og hermetikkboksar og sånt, og da blir ikkje dunken henta. Enkelte er idiotar.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...