AnonymBruker Skrevet 14. april #1 Del Skrevet 14. april I tillegg til de to avfallsdunkene vi allerede har skal hver husstand her vi bor nå få ytterligere to dunker – en til matavfall og en til glass/metall. Skal ikke diskutere her hva jeg mener om dette påfunnet, men lurer rett og slett på om vi kan si "takk, men nei takk" til dette? Noen som bor i kommuner der dette er gjennomført allerede, og har erfaring vedrørende dette? For vårt vedkommende er det to alternativer: enten slipper vi å ta imot disse dunkene, eller så havner de under en vedstabel bak garasjen. Er forresten avfallsdunkene renovasjonsselskapets eller vår eiendom? Anonymkode: 8b816...93c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Kålrota Skrevet 14. april Populært innlegg #2 Del Skrevet 14. april Hvorfor skal du si nei til kildesortering? Dette er jo en kjempegod nyhet? Her i kommunen har vi hatt disse i seks år. Her risikerer man bot hvis det sorteres feil (heldigvis!), antar det samme gjelder de fleste steder. 43 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #3 Del Skrevet 14. april Vi har 4 dunker og når du får de to ekstra dunkene kommer de å henter restavfall kun hver 2. uke i stedet for hver uke. Var litt irriterende i starten, men det er ikke så fryktelig vanskelig å kildesortere altså Anonymkode: 9e6f0...8d4 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 14. april #4 Del Skrevet 14. april (endret) Avfallsinnsamling er en kommunal oppgave, dermed er det ulik forskrift og rutine i alle kommuner. Spørsmålet ditt er derfor umulig å svare på. På generelt grunnlag er det som regel avfallsselskapet som eier beholderne og du kan ikke nekte dem å plassere dem på eiendommen din, og du må betale for tjenesten selv om du ikke bruker den. Du kan sikkert søke om fritak, men vil få avslag om du ikke har vektige argumenter. Endret 14. april av A-hunter 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I tillegg til de to avfallsdunkene vi allerede har skal hver husstand her vi bor nå få ytterligere to dunker – en til matavfall og en til glass/metall. Skal ikke diskutere her hva jeg mener om dette påfunnet, men lurer rett og slett på om vi kan si "takk, men nei takk" til dette? Noen som bor i kommuner der dette er gjennomført allerede, og har erfaring vedrørende dette? For vårt vedkommende er det to alternativer: enten slipper vi å ta imot disse dunkene, eller så havner de under en vedstabel bak garasjen. Er forresten avfallsdunkene renovasjonsselskapets eller vår eiendom? Anonymkode: 8b816...93c Dunkene er renovasjonsselskapets eiendom. Du må ta imot dem. Anonymkode: 2be67...696 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Del Skrevet 14. april Dere kan sikkert nekte å ta i mot dem, men hvor skal dere oppbevare matavfall og glass/metall-emballasje mellom hentedagene da? Vi har avfallsdunker til alle kategorier avfall. Det tar plass, men det er praktisk fordi vi slipper å styre med annen oppbevaring mellom hentedagene. Naboen har valgt å ikke ha så mange avfallsdunker, men alt må sorteres uansett. De må ha plass til å oppbevare alt av søppel mellom hentedagene. (plast-, papir-, og restavfall må oppbevares i 4 uker, matavfall hentes hver uke, og glass/metall hentes hver 6.uke) Anonymkode: 7413c...4c9 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #7 Del Skrevet 14. april Her har noen naboer (4 hus) gått sammen og fått store fellesdunker. Vet ikke om de sparer noe på kommunale utgifter, men de står på en egen plass som er enkel å gå til for alle. Anonymkode: e9992...568 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #8 Del Skrevet 14. april Her hentet de plastavfallsdunken, nå må vi henge ut en plastavfallssekk. Plastavfallsdunken kunne vi kjøpe på Brukom-butikken, da ble den vår eiendom. Men vi kunne ikke levere plastavfallet i den mer, kun oppbevare det der til vi hengte ut sekken med plast når de skulle tømme. Fuglene drar utover plastavfallet, folk flest følger ikke med på når plast hentes, så de henger ut sekken gjerne to uker før renovasjonsbilen kommer. Vi har 4 dunker nå, et problem er at de nye dunkene er så små at de blåser over ende i vinden, og her blåser det mye! Det ligger dunker strødd ute i gata veldig ofte. Dette skjedde aldri før, da hadde vi større og færre dunker. Anonymkode: 5002b...e14 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #9 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har 4 dunker og når du får de to ekstra dunkene kommer de å henter restavfall kun hver 2. uke i stedet for hver uke. Var litt irriterende i starten, men det er ikke så fryktelig vanskelig å kildesortere altså Anonymkode: 9e6f0...8d4 Hver 2. uke? Her begynte de å hente restavfall en gang i måneden etter at matsorteringen kom 🫠 Og det er selvsagt alt for sjelden for en dunk av vanlig størrelse. Det ender selvsagt med at de som har råd skaffet større dunk til 10 000 kr mer i året. Anonymkode: 342f7...b6c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #10 Del Skrevet 14. april Dunkene er utlånt fra renovasjonsselskapet. Hvis det sorteres feil så risikerer dere at de ikke henter avfallet hos dere. Anonymkode: c5de2...97e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 14. april #11 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her har noen naboer (4 hus) gått sammen og fått store fellesdunker. Vet ikke om de sparer noe på kommunale utgifter, men de står på en egen plass som er enkel å gå til for alle. Anonymkode: e9992...568 Går man sammen her tror jeg vi sparer 400kr i året. Symbolsk beløp, men greit å plassere 4 store dunker fremfor 8 små 🤪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #12 Del Skrevet 14. april I kommunen vår er det kun landbruk eiendom med dyrehold som kan si nei til matavfall. Alt annet må en ha. Hvor har du tenkt å levere glass og metall? Hvis du ikke tar i mot boksen? Her fjernet de alle slike oppsamling plasser, så hvis en ikke har dunk for den må en kjøre på søppelkasser å levere selv, samme med papir og papp. Vi har nå hatt sortering i over 20 år, først matavfall og restavfall, så kom plast, og så kom glass og metall. Kommunen vurderer og å levere ut sekk til klær til levering og, pga avstandene mange har til søppelplasswn Anonymkode: ae109...47f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #13 Del Skrevet 14. april Trodde det var standard i alle kommuner jeg. Anonymkode: 03b6d...278 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #14 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): I tillegg til de to avfallsdunkene vi allerede har skal hver husstand her vi bor nå få ytterligere to dunker – en til matavfall og en til glass/metall. Skal ikke diskutere her hva jeg mener om dette påfunnet, men lurer rett og slett på om vi kan si "takk, men nei takk" til dette? Noen som bor i kommuner der dette er gjennomført allerede, og har erfaring vedrørende dette? For vårt vedkommende er det to alternativer: enten slipper vi å ta imot disse dunkene, eller så havner de under en vedstabel bak garasjen. Er forresten avfallsdunkene renovasjonsselskapets eller vår eiendom? Anonymkode: 8b816...93c I mine kommune kan man få bøter og advarsel hvis de finner feilsortert søppel, feks mat i restavfall blir de ikke glade for. Jeg også har dunk for papir, restavfall, mat, og nå snart glass og metall og. Anonymkode: bc3d4...c4e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #15 Del Skrevet 14. april Jeg forsøkte å si at jeg ville levere papir og glass/metall selv, men det var ikke mulig. irriterende å måtte betale for noe jeg ikke ønsker! Kjører forbi avfalsstasjonen hver dag så hadde fint kunnet fikse det selv Anonymkode: 085da...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #16 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi har 4 dunker nå, et problem er at de nye dunkene er så små at de blåser over ende i vinden, og her blåser det mye! Det ligger dunker strødd ute i gata veldig ofte. Dette skjedde aldri før, da hadde vi større og færre dunker. Her solgte Lions stativ til dunkene (3 vegger) for noen år siden. Det hjalp mye i forhold til velting i vinden for de som kjøpte. Anonymkode: e9992...568 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #17 Del Skrevet 14. april Her jeg bor har vi hatt fire dunker i lang tid, pluss pose til plast. Og det er like rart hver gang jeg er et sted der de ikke sorterer skikkelig - er så naturlig å sortere, og føler meg nesten kriminell når det ikke skal gjøres. Ja, det tar litt mer plass med to dunker til, men det er ikke et stort problem. Og har aldri opplevd det noen over her sier med dunker som blir satt ut til feil tid og blir stående ute, og plastposer som fuglene ødelegger og drar utover. Matavfall blir hentet annenhver uke, papir og plast hver fjerde uke, restavfall hver fjerde uke, metall og glass hver tiende uke. Anonymkode: 4cedb...4e6 12 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #18 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Her solgte Lions stativ til dunkene (3 vegger) for noen år siden. Det hjalp mye i forhold til velting i vinden for de som kjøpte. Anonymkode: e9992...568 Tre vegger vil ikke fungere her, baksiden av dunken skal stå ut mot gata, slik at renovatøren kan dra den rett ut til søppelbilen uten å måtte snu den. Fremsiden må vi ha fri sånn at vi får løftet lokket, så vi kan kun ha to vegger. Det vil hjelpe lite, da vinden sjelden kommer fra de to sidene. Vi har "løst" problemet med å sette dunkene i en klynge og passer så på å sette dem riktig den dagen det er tømming, tungvint ja, men sånn må vi gjøre det. De andre i gata lar bare dunkene velte i vinden, så vi andre kjører siksak bortover gata mellom dunkene som ligger uti gata. Søppelet flyter utover så klart. Anonymkode: 5002b...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 14. april #19 Del Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (56 minutter siden): I tillegg til de to avfallsdunkene vi allerede har skal hver husstand her vi bor nå få ytterligere to dunker – en til matavfall og en til glass/metall. Skal ikke diskutere her hva jeg mener om dette påfunnet, men lurer rett og slett på om vi kan si "takk, men nei takk" til dette? Noen som bor i kommuner der dette er gjennomført allerede, og har erfaring vedrørende dette? For vårt vedkommende er det to alternativer: enten slipper vi å ta imot disse dunkene, eller så havner de under en vedstabel bak garasjen. Er forresten avfallsdunkene renovasjonsselskapets eller vår eiendom? Anonymkode: 8b816...93c Du kan ikke nekte å ta i mot dunkene, men du kan jo sette de bort eller ha de et annet sted, og så sette de fram på hentedag dersom det er noe i dem. Det du derimot IKKE kan gjøre, det er å la være å kildesortere. Kildesortering er lovpålagt, og som flere påpeker i tråden, det er ikke uvanlig med bøter til folk som ikke kildesorterer, så det er bare å venne seg til å sortere, først som sist. Husk at det er flere sorteringer som ikke skal i kommunale dunker også. F.eks. batterier, lyspærer, elektriske apparater, malingrester, kjemikalier, medisiner, klær og tøy, metall som ikke er emballasje(bestikk, gryter osv.) skal sorteres på ulike måter og må leveres direkte på gjenvinningsstasjonen. Det er faktisk veldig lite som skal i restavfallsdunken. Sorterer man det man kan sortere, blir det nesten ikke noe restavfall. Her hentes nå restavfall kun hver fjerde uke, og det krever at man bruker sorteringsmulighetene ellers blir den restavfallsdunken full lenge før den skal tømmes. Her har vi hatt dunker for glass/metallemballasje og matavfall, i tillegg til papir og restavfall, i mange år. Da glass/metall-dunkene kom, ble de store samledunkene for glass og metall som stod rundt på parkeringsplasser i kommunen fjernet. Uvant i starten, men fungerer greit. Det jeg savner, er en dunk for plastemballasje. Her får vi sekker som vi skal samle plasten i og som må bæres fram til veien på hentedag, men skulle gjerne hatt en dunk til det også, fordi vi ofte glemmer, eller ikke orker å ordne med disse sekkene på hentedagen, og så samler det seg opp i kjelleren i månedsvis. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 14. april #20 Del Skrevet 14. april Jeg har et ganske gammelt kjøkken. Mitt problem er at jeg ikke klarer å finne plass inni huset til å ha så mange bøtter/sekker osv til all sorteringen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå