Gå til innhold

Eplet faller aldri langt fra treet.. stigma!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forstår ikke hvorfor det skal være slik. Hvorfor skal en bli straffet ennå mer for slike ting.?

Anonymkode: d4188...cfe

Fordi du har rettet søkelyset på det. 

Anonymkode: 424b2...8e2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sørger for å ha tatt traumebehandlinga ferdig før jeg fikk barn.

Men ble behandlet dritt av alle på alle kanter etter fødselen. Det ble meldt bekymring og en vanvittig virkelighetsfjern sak begynte å rulle fritt - det endte i omsorgsovertakelse, ironisk nok fordi «ingen ville innrømme den prekære situationen» - vi i familien sa det var tull det som ble påstått. At jeg hadde barndomstraumer ble brukt som begrunnelse for at jeg var gal mm. «Et klassisk tilfelle av en rablende gal forelder», sa sakkyndig, psykolog som skulle hjelpe oss med adferdsvansker på barnet og barnehagebestyrer.

For TS: Advokat, lavterskeltilbud for psyken og til andre foreldre: hold kjeft om vanskelige følelser enten de er i fortid, nåtid eller fremtid.

Anonymkode: a47ec...f3a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at ofte faller eplet langt fra stammen. 

Der du tabbet deg ut var å være åpen om din fortid, de gjør man ikke for er man uheldig og treffer feil person så er man ganske så fucked, i mangel av bedre ord.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt kontakt med en advokat bare for å ha i bakhånd om det skulle bli noe. Gjerne ta kontakt med en som har erfaring med barnevern. Ja, jeg kjører kanskje hardt på her men bedre å være i forkant enn å bli lammet om bekymringsmeldingen blir sendt.

Er du skikkelig uheldig så blir meldingen sendt og saksbehandleren er en 26 år gammel jente som har levd et beskyttet liv uten evne til å reflektere over livet. Bor du i en større by så hadde jeg følt meg tryggere for der har de flere folk og mer kompetanse men de sakene jeg har vært borti og de tingene jeg har hørt de siste årene spesielt gjør meg dypt bekymret for barnevernets manglende kompetanse i mange tilfeller, samme med helsestasjon.

Anonymkode: c80b9...9d0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med en mor som var psykisk syk, hun ga ingen av oss barna kjærlighet. 

Da jeg fikk barn så ble jeg det motsatte av min mor, jeg har gitt barna ekstremt mye kjærlighet hver dag. De har aldri manglet det jeg manglet. 

Jeg opplevde aldri spørmål om min fortid når jeg fikk de to første barna mine. Når de var 13 og 15 år, fikk jeg mitt siste barn. Jeg fikk da spørsmål av jordmor om hvordan mine foreldre hadde vært. Og jeg svarte da at de hadde vært flotte foreldre, uten å utdype det noe mer. For hvorfor skulle snakke om det, noe som ikke hadde noen betydning i livet mitt lengre og som jeg visste godt ikke hadde noen betydning på hvordan jeg var med mine barn. Så da ble det ikke noe mer snakk om det. Alt er det ikke noen vits å være ærlig om hvis det ikke bekymrer en selv. 

Anonymkode: ef97a...808

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare legge til svaret mitt over at det var ingen rundt oss som viste at min mor var psykisk syk, så det sto ikke i noen papirer. Av og til er det best og bare la fortid være fortid, med mindre man er bekymret for seg selv som sagt. 

Anonymkode: ef97a...808

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var åpen med helsestasjonen, men også sagt at jeg har gått til psykolog, avsluttet det mange år før jeg fikk barn. Jeg har også jobbet flere år med barn før jeg fikk egne. Aldri blitt meldt basert på en dårlig oppvekst. 

Jeg har også tatt fullstendig avstand fra familien pga vold og rus, over 10 år før jeg fikk barn. 

Kanskje de ser hva man har jobbet med på forhånd og hvordan man prater om temaet. 

Anonymkode: 30792...98e

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

veronica<3, mod.

Endret av veronica<3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 7.24):

Henvisning ble sendt,men jeg fikk avslag fra dps. Nå vil helsestasjonen sende bekymringsmelding til barnevern om jeg ikke får psykolog kjapt , de synes også det er bekymringsverdig at jeg ikke klagde på avslaget.

Anonymkode: d4188...cfe

Det vil i så fall være brudd på taushetsplikt og er alvorlig. 

Fint at du vil søke hjelp. Oppsøk gjerne barnevernet ved behov. Men det er ikke meldegrunn til barnevernet i  seg selv at mor har vært utsatt for vold. 

Anonymkode: 09930...9b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 7.35):

Skaff deg advokat  først og fremst. Ellers kommer du til å bli totalt overkjørt.

Det foreligger ingen  krav om psykriatsk fokumentasjon for å bli forelder. Så enten har du gitt de en god grunn for bekymring , eller så overdriver de. Eneste som kan løse dette for deg er en advokat,  som kan lover og regler på dette her

Anonymkode: 317a8...203

Da ville jeg heller ha brukt pengene på privat behandling enn på advokat. 

Men er enig i at meldeplikten utløses ikke kun fordi foreldre har blitt utsatt for vold. Man kan ikke melde folk uten samtykke for sikkerhets skyld. Da brytes taushetsplikten. 

Anonymkode: 09930...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...