Gå til innhold

Eplet faller aldri langt fra treet.. stigma!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fødte for kort tid siden og har vært åpen med jordmor og helsesøster om min oppvekst der jeg  ble utsatt for vold av mine foreldre . Jordmor oppfordret meg til å be fastlegen om henvisning til psykolog for å få snakket ut og få hjelp med evt traumer jeg kansje kunne ha,. Henvisning ble sendt,men jeg fikk avslag fra dps. Nå vil helsestasjonen sende bekymringsmelding til barnevern om jeg ikke får psykolog kjapt , de synes også det er bekymringsverdig at jeg ikke klagde på avslaget. Fastlegen min sa det ikke ville nytte å klage fordi jeg ikke hadde god nok grunn og fordi de har lange ventelister med folk som sliter mye mer enn meg. Helsestasjonen sier at man lærer av sine foreldre og at vold ofte går i arv ,og at avogtil kan man "slå barna sine selv om en ikke mener det". Jeg synes dette er helt absurd. Jeg vet at jeg ikke vil utøve vold mot barnet mitt, jeg har det ikke i meg. Jeg har ingen aggresjonsproblemer eller har noe historie med å utøve vold mot noen. 

Er dette vanlig praksis? Føler jeg blir straffet for min egen barndom. Og det er så urettferdig. Kan jeg fortelle det slik som dette til fastlegen min, vil jeg kunne få en psykolog da? Og med lange ventelister så vil det vel ikke gå så kjapt uansett? 

Trenger svar, og gjerne fra noen med lignende erfaringer

Anonymkode: d4188...cfe

• Liker 2
  • Hjerte 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du råd til å gå privat?

Anonymkode: 6b989...4a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du råd til å gå privat?

Kommer vel an på pris og hvor mange timer jeg trenger.. har googlet litt om privat men de ser ut til å nesten utelukkende tilby adhd utredning og lignende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ikke nødvendigvis slik at de som har blitt utsatt for vold av sine foreldre må bli voldelige selv. Men det er stor sannsynlighet for at din egen tilknytning til andre har blitt skadet av volden og andre faktorer i oppveksten din. De færreste voldelige foreldre er helt supre på alle andre plan når det kommer til å være foreldre og familie.

Det å bli forelder selv får en til å tenke på egen barndom. Du reflekterer over hva slags forelder du vil være og tar derfor eksempler på godt og vondt fra egen barndom. 

Jeg hadde en dårlig oppvekst selv og gikk til psykolog via helsestasjonen da jeg var gravid.

Anonymkode: a00df...2e4

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg fødte for kort tid siden og har vært åpen med jordmor og helsesøster om min oppvekst der jeg  ble utsatt for vold av mine foreldre . Jordmor oppfordret meg til å be fastlegen om henvisning til psykolog for å få snakket ut og få hjelp med evt traumer jeg kansje kunne ha,. Henvisning ble sendt,men jeg fikk avslag fra dps. Nå vil helsestasjonen sende bekymringsmelding til barnevern om jeg ikke får psykolog kjapt , de synes også det er bekymringsverdig at jeg ikke klagde på avslaget. Fastlegen min sa det ikke ville nytte å klage fordi jeg ikke hadde god nok grunn og fordi de har lange ventelister med folk som sliter mye mer enn meg. Helsestasjonen sier at man lærer av sine foreldre og at vold ofte går i arv ,og at avogtil kan man "slå barna sine selv om en ikke mener det". Jeg synes dette er helt absurd. Jeg vet at jeg ikke vil utøve vold mot barnet mitt, jeg har det ikke i meg. Jeg har ingen aggresjonsproblemer eller har noe historie med å utøve vold mot noen. 

Er dette vanlig praksis? Føler jeg blir straffet for min egen barndom. Og det er så urettferdig. Kan jeg fortelle det slik som dette til fastlegen min, vil jeg kunne få en psykolog da? Og med lange ventelister så vil det vel ikke gå så kjapt uansett? 

Skaff deg advokat  først og fremst. Ellers kommer du til å bli totalt overkjørt.

Det foreligger ingen  krav om psykriatsk fokumentasjon for å bli forelder. Så enten har du gitt de en god grunn for bekymring , eller så overdriver de. Eneste som kan løse dette for deg er en advokat,  som kan lover og regler på dette her

Anonymkode: 317a8...203

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor er det et eget psykologtilbud til kvinner som nylig har født. Man kan henvises fra jordmor, helsestasjon eller fastlege. Har du sjekket om det finnes et slikt tilbud der du bor? Jeg var hos psykolog grunnet traumatisk fødsel og det var 1 måned ventetid. Jeg har også opplevd psykisk vold og omsorgssvikt i min barndom, men opplever ikke at dette er noe som det er noe stort fokus på da det er helt avklart da jeg har bearbeidet dette tidligere.

Selv om man ikke vil utøve fysisk vold mot sine barn, går det ofte likevel i arv ved at man utøver psykisk vold eller at man blir så fokusert på hva man ikke skal utsette sine barn for at man glemmer andre essensielle ting i et barns oppvekst. Man blir også helt smårar av ekstremt lite søvn i ukesvis i strekk og kan ende med å rope til barnet sitt etc hvis man ikke har gode taktikker når man havner i en slik situasjon. 

Anonymkode: 3ed30...fab

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan uansett klage. Få dokumentasjon på at du har klagd, og gi til barnevernet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det ikke nødvendigvis slik at de som har blitt utsatt for vold av sine foreldre må bli voldelige selv. Men det er stor sannsynlighet for at din egen tilknytning til andre har blitt skadet av volden og andre faktorer i oppveksten din. De færreste voldelige foreldre er helt supre på alle andre plan når det kommer til å være foreldre og familie.

Det å bli forelder selv får en til å tenke på egen barndom. Du reflekterer over hva slags forelder du vil være og tar derfor eksempler på godt og vondt fra egen barndom. 

Jeg hadde en dårlig oppvekst selv og gikk til psykolog via helsestasjonen da jeg var gravid.

Ja jeg tenker mye på egen barndom nå når jeg selv har blitt mor,tenkte også mye gjennom det mens jeg var gravid.

Jeg har forlengst bestemt meg for å ikke bli som mine foreldre, og jeg kan ikke se for meg å gjøre noe som kan skade eller skremme barnet mitt. Jeg er helt fersk i dette og har mye å lære, men jeg vet godt at vold aldri er greit. 

Har de psykologer via helsestasjon? Det har ikke noen nevnt for meg . Aldri fått tilbud om det heller. Ikke så lenge til neste avtale på helsestasjonen så kan vel høre med de der da ? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan uansett klage. Få dokumentasjon på at du har klagd, og gi til barnevernet. 

Barnevern er ikke kontaktet ennå. Bare fått en beskjed på at de vil melde bekymring til de om jeg ikke får psykolog kjapt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har googlet litt om privat men de ser ut til å nesten utelukkende tilby adhd utredning og lignende .

Det høres rart ut. Private tilbyr mye forskjellig. Noen tilbyr traumebehandling. Hør med legen din om du ikke finner. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jævla dum du var som sa det her! Nå har du nok Bv på nakken i lang tid mistenkeliggjøring fra alle kanter . Det her er det nye heretter holder du kjeft ! 

Anonymkode: ad56b...a74

Forstår ikke hvorfor det skal være slik. Hvorfor skal en bli straffet ennå mer for slike ting.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skaff deg advokat  først og fremst. Ellers kommer du til å bli totalt overkjørt.

Det foreligger ingen  krav om psykriatsk fokumentasjon for å bli forelder. Så enten har du gitt de en god grunn for bekymring , eller så overdriver de. Eneste som kan løse dette for deg er en advokat,  som kan lover og regler på dette her

Anonymkode: 317a8...203

Nei, jeg kan ikke komme på noe jeg har gjort eller sagt som skulle gi de bekymring. Kun at jeg var åpen med jordmor under svangerskapet. 

Jeg får kun gode tilbakemeldinger fra hun på helsestasjonen når jeg er der, både på meg og baby . Så jeg skjønner ikke helt dette. 

Det handler om min oppvekst og sikkert som en annen skrev her at de ser det slik at det muligens kan ha gjort skade på en eller annen måte som kan gå ut over barnet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Spør helsestasjonen om de kan anbefale deg et foreldreveiledningskurs. (Det kan være nyttig for alle uavhengig av bakgrunn).

Eller har kanskje kommunen et tilbud om rask psykisk helsehjelp? Da trenger du ikke gå via fastlegen. Spør helsestasjonen om dette.

Anonymkode: 627c8...d81

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør helsestasjonen om de kan anbefale deg et foreldreveiledningskurs. (Det kan være nyttig for alle uavhengig av bakgrunn).

Eller har kanskje kommunen et tilbud om rask psykisk helsehjelp? Da trenger du ikke gå via fastlegen. Spør helsestasjonen om dette.

Anonymkode: 627c8...d81

Takk skal høre med de 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja jeg tenker mye på egen barndom nå når jeg selv har blitt mor,tenkte også mye gjennom det mens jeg var gravid.

Jeg har forlengst bestemt meg for å ikke bli som mine foreldre, og jeg kan ikke se for meg å gjøre noe som kan skade eller skremme barnet mitt. Jeg er helt fersk i dette og har mye å lære, men jeg vet godt at vold aldri er greit. 

Har de psykologer via helsestasjon? Det har ikke noen nevnt for meg . Aldri fått tilbud om det heller. Ikke så lenge til neste avtale på helsestasjonen så kan vel høre med de der da ? 

Det er en god instilling å ha. De fleste av oss ønsker så klart ikke å utsette våre barn for vold. Men det kan være mekanismer i deg som ble skapt som barn som gjør at du blir trigget eller låst eller andre måter å takle situasjoner på, som gjør at du kan reagerer på en dårlig måte. Som forelder og menneske er det nok bra for deg å jobbe deg gjennom dette. En ting er babytiden, men snart har du et lite menneske på 2-3 år som skal trøstes, veiledes og oppdras. Når man ser seg selv i et lite, usyldig menneske og vet at du har blitt utsatt for vonde ting kan du bli både sint og såret. Da er det godt å ha noen verktøy i bagasjen for å stå i situasjoner som er utfordrende for alle foreldre. 

Ønsker deg masse lykke til 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor det skal være slik. Hvorfor skal en bli straffet ennå mer for slike ting.?

Du blir ikke straffet, dette er for å være i forkant. Forebygge. Gi deg muligheten til å reflektere og sortere i uheldige mønstre fra oppveksten din. 

Innlegget ditt rett over her, viser en noe naiv tilnærming. 
De færreste nybakte foreldre tenker at «hoi, her skal det utøves vold!» 

Men så skjer det likevel. Når man er pressa og stressa og trigga og ikke tenker klart på grunn av søvnmangel. Da kommer egen oppdragelse frem, for den er på mange måter innprentet i oss. På godt og vondt. 

Mvh, pedagog.

Anonymkode: 276b5...0b0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du blir ikke straffet, dette er for å være i forkant. Forebygge. Gi deg muligheten til å reflektere og sortere i uheldige mønstre fra oppveksten din. 

Innlegget ditt rett over her, viser en noe naiv tilnærming. 
De færreste nybakte foreldre tenker at «hoi, her skal det utøves vold!» 

Men så skjer det likevel. Når man er pressa og stressa og trigga og ikke tenker klart på grunn av søvnmangel. Da kommer egen oppdragelse frem, for den er på mange måter innprentet i oss. På godt og vondt. 

Mvh, pedagog.

Anonymkode: 276b5...0b0

Det føles som straff og det føles som at jeg blir dømt ovenifra og ned.

Men ja skjønner at det er for å forebygge og jeg tenker at en psykolog ikke egentlig er noe dumt, det kunne vært godt å ha en å snakke ut med og som kan hjelpe meg å sortere tanker og følelser ,for ja jeg kjenner ekstra mye på det nå hvor sårt det er å ha opplevd dette.

Og jeg vet at jeg mest sannsynlig er preget av det og det kan ha formet meg på en litt annerledes måte. Jeg kan fort være "dumsnill" og er ekstremt konfliktsky og følsom bl.a.  men jeg er ikke voldelig, og iblandt hender det jeg tar meg selv i å høres ut som min egen mor (stemmen, eller bare en måte å si ting på) og da kan jeg bli fysisk kvalm. Jeg er ikke mine foreldre, jeg er meg og jeg vil iallefall ha en sjanse til å vise det.

Men det kjennes pressede og stressende og måtte få psykolog kjapt, da jeg allerede har fått avslag og fastlegen mener jeg ikke er noe hastetilfelle. Men jeg bestiller uansett ny time hos legen og forklarer

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det kjennes pressede og stressende og måtte få psykolog kjapt, da jeg allerede har fått avslag og fastlegen mener jeg ikke er noe hastetilfelle. Men jeg bestiller uansett ny time hos legen og forklarer

Bare husk at det sier ikke noe om deg at du fikk avslag, altså jeg har en veldig dårlig oppvekst som ble en stor sak i kommunen i sin tid og folk vet hvem jeg er.  Nå er jeg voksen, men for noen år siden fikk jeg plutselig en ekstern periode med flashback og mareritt, jeg vurderte på et tidspunkt å ende alt og det var da jeg ba om hjelp. Fikk da avslag jeg også, heldigvis fikk jeg snakke med folk i lavterskel tilbud og siden jeg allerede hadde gått i terapi da jeg var yngre så var det god hjelp å bare snakke med noen.

Jeg kan tenke meg at du har litt problemer med å sette og opprettholde grenser uten å bli stresset eller få dårlig samvittighet, fordi det var feil å sette grenser når du var ung. Leit å høre om oppveksten din, men du virker som en innsiktsfull person med bena på bakken, kanskje søk lavterslel tilbud hos psykiatrisk sykepleier i mellomtiden så de kan gå god for deg overfor BV? 

Anonymkode: 0f2c2...121

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En slik melding vil være ulovlig, med mindre du samtykker til den. 

Og nei, det er ikke vanlig. 

Anonymkode: 7872a...b09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hørtes voldsomt ut med en bekymringsmelding pga det! 

Helsestasjonen bør heller tilby å hjelpe deg! Har de ikke psykolog der? Eller kan du få flere samtaler hos en av helsesykepleierne? 

Jeg har gått til gratis psykolog hos helsestasjonen i flere år, fordi faren til babyen min ble (og fortsatt er) alvorlig psykisk syk. Kanskje jeg var heldig. Men jeg syns det er uredelig av dem å sende bekymringsmelding, når det de BURDE gjøre er å hjelpe, eller fortelle deg hvor du kan få hjelp! 

(Når det er sagt, tror jeg at barnevernet kan tilby kurs om foreldrerollen osv. Min erfaring er at du bør være så åpen som mulig til å ta imot all hjelp og kurs du kan få!)

Anonymkode: 20f23...1fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...