Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg dør. Av skam. Jeg har åpenbart forsøkt å slutte. Og gjør det ekstremt skjeldent, men så når jeg er dypt oppslukt i noe, så er det som at det skjer på automatikk. Men aldri med venner. Men nå skjedde det, vi var midt i et spill der vi måtte tenke dypt, og så plutselig gjorde jeg det, og to av de andre så merkelig på meg. Jeg ble så flau at jeg gikk hjem tidlig. 

Dette er folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg tenker at jeg kan aldri møte dem igjen. Ligger våken og får ikke sove. Kanskje er dette irrasjonelt? Jeg tenker der er sosialt selvmord det jeg har gjort. Jeg tenker at jeg må flytte til et annet land. Har helt angstanfall. Høy puls. Ingen kan like meg nå. Ingen kan akseptere meg nå. Det er jo helt motbydelig. 

Kan jeg overleve dette sosialt? 

Anonymkode: 633db...9c7

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel noe av det mest tabubelagte man kan gjøre sosialt tror jeg. Spise sitt eget snørr, men det er ikke så ille som du tror. Ihvertfall ikke biologisk. Sosialt er det ikke bra. 

https://www.nrk.no/nyttig/hva-skal-vi-med-snorr_-1.1946952

Ifølge denne her så er det visst sunt...

Anonymkode: 37143...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt. Dette var ikke noen behagelig situasjon for deg. Tror det er som nevnt ovenfor veldig tabu, men likevel vanligere enn man tror. Det er nok bare at folk gjør det mer i skjul. Når jeg er på offentlige toalett, hender det jeg ser folk pille seg, sikkert fordi det er det "riktige" stedet hvor de føler de ikke blir observert på samme måte og det virker ryddigere å gjøre det på do Men det er ting som er like uhygiensk som er vanlig, men likevel mer sosialt akseptert. Å legge vesker og ryggsekker som har vært overalt i byen og på gulvet er kanskje ikke hundre prosent innafor,  men uansett får det ikke i nærheten samme reaksjon som med nesen.  

Anonymkode: 6c6bc...655

AnonymBruker
Skrevet

Ai da. Det var veldig rart å gjøre, ja. Personlig er jeg av dem som reagerer fysisk med kvalme på slikt, bare tanken og å lese beskrivelsen din gjør meg dårlig. Det å lese det blir omtrent som å gjøre det selv, og jeg blir kvalm. Samme med spytting og folk som snyter seg uten papir, som det var en annen tråd om dette her om dagen.

Jeg skal være ærlig å si at jeg nok ikke hadde glemt dette noen gang hvis du gjorde det rett foran meg. MEN vi alle har gjort ting vi skammer oss over, jeg også - mange ting! - og skammen går over og så lærer vi noe av det.

Tror du at du kan ha noen form for fokusvansker siden du glemte deg og gjorde noe så uvanlig foran folk? Er så rart å glemme seg så veldig, synes jeg?

Anonymkode: a0558...62c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er vel noe av det mest tabubelagte man kan gjøre sosialt tror jeg. Spise sitt eget snørr, men det er ikke så ille som du tror. Ihvertfall ikke biologisk. Sosialt er det ikke bra. 

https://www.nrk.no/nyttig/hva-skal-vi-med-snorr_-1.1946952

Ifølge denne her så er det visst sunt...

Jeg kan ikke akkurat si det til de andre, at biologisk er det ikke så ille. Vi er jo voksne folk, jeg burde ikke gjort dette. Har bare hatt mareritt i natt. Tenker at jeg kommer aldri over dette. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår deg godt. Dette var ikke noen behagelig situasjon for deg. Tror det er som nevnt ovenfor veldig tabu, men likevel vanligere enn man tror. Det er nok bare at folk gjør det mer i skjul. Når jeg er på offentlige toalett, hender det jeg ser folk pille seg, sikkert fordi det er det "riktige" stedet hvor de føler de ikke blir observert på samme måte og det virker ryddigere å gjøre det på do Men det er ting som er like uhygiensk som er vanlig, men likevel mer sosialt akseptert. Å legge vesker og ryggsekker som har vært overalt i byen og på gulvet er kanskje ikke hundre prosent innafor,  men uansett får det ikke i nærheten samme reaksjon som med nesen.  

Jeg har aldri sett noen andre enn barn gjøre det og har tenkt at dette var noe vi slutta med som barn. Ekstremt ubehagelig. Jeg har ligget våken nesten hele natt og tenkt på at jeg tror jeg må flytte. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ai da. Det var veldig rart å gjøre, ja. Personlig er jeg av dem som reagerer fysisk med kvalme på slikt, bare tanken og å lese beskrivelsen din gjør meg dårlig. Det å lese det blir omtrent som å gjøre det selv, og jeg blir kvalm. Samme med spytting og folk som snyter seg uten papir, som det var en annen tråd om dette her om dagen.

Jeg skal være ærlig å si at jeg nok ikke hadde glemt dette noen gang hvis du gjorde det rett foran meg. MEN vi alle har gjort ting vi skammer oss over, jeg også - mange ting! - og skammen går over og så lærer vi noe av det.

Tror du at du kan ha noen form for fokusvansker siden du glemte deg og gjorde noe så uvanlig foran folk? Er så rart å glemme seg så veldig, synes jeg?

Jeg skulle ønske jeg hadde noe å skylde på, men nei. 

Du sier du aldri hadde glemt. Er det beste nå å bare droppe de folka og flytte? Jeg tenker akkurat nå at denne skammen aldri kan gå over. 

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kanskje rar, men jeg hadde kjent såå mye kjærlighet mot en en person som gjorde noe sånt. 

Jeg spiser buser i skjul. Har en fantasi om at det er nokså vanlig, men bare ikke noe vi gjør foran andre (da er det flaut). Litt som å prompe, klø seg i skrevet og sånt. 

Om noen hadde gjort det foran en gjeng hadde jeg hatt skikkelig sympati mtp skammen, men også følt på en takknemlig over «normaliseringen». Hadde ikke likt deg dårligere etterpå. 

Anonymkode: a4b35...828

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan ikke akkurat si det til de andre, at biologisk er det ikke så ille. Vi er jo voksne folk, jeg burde ikke gjort dette. Har bare hatt mareritt i natt. Tenker at jeg kommer aldri over dette. 

Jeg har aldri sett noen andre enn barn gjøre det og har tenkt at dette var noe vi slutta med som barn. Ekstremt ubehagelig. Jeg har ligget våken nesten hele natt og tenkt på at jeg tror jeg må flytte. 

Jeg skulle ønske jeg hadde noe å skylde på, men nei. 

Du sier du aldri hadde glemt. Er det beste nå å bare droppe de folka og flytte? Jeg tenker akkurat nå at denne skammen aldri kan gå over. 

Ts

Jeg trur det er vanligere enn vi trur. Men folk gjør det ikke rundt andre. Jeg gjør det selv. Men aldri rundt andre. Det er ekkelt å kjenne en buse som irriterer nesen som bare det. Da må jeg fjerne den. 

Anonymkode: e57e5...8ba

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Men snør renner jo ned i svelget hele tiden. Du får det enten i deg ved at det renner bakover og ned i magen, eller som når man spiser buser, da går det ut av nesen foran og inn i magen gjennom munnen. 
Er det noen egentlig forskjell basert på logikk? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men snør renner jo ned i svelget hele tiden. Du får det enten i deg ved at det renner bakover og ned i magen, eller som når man spiser buser, da går det ut av nesen foran og inn i magen gjennom munnen. 

Tror fingeren er cluet her, at snørra først går via fingeren som man bruker til å ta på andre ting,lage mat med og håndhilse etc...Det tror jeg egentlig er det som gjør at folk finner det ubehagelig. Jeg tenker folk får litt den samme følelsen som når man ser folk stikke fra dass uten å vaske hendene.  Når det er sagt, er jeg mer og mer overbevist om at det er en stress og angst strategi, ubevisst handling for å roe seg ned. Jeg hører om mange som gjør det når uroen inni  seg øker.  Litt som når man fikler med håret, biter negler etc uten at det ligger noen intensjon bak om å være ekkel.. Høres nesten ut som om det er det som skjedde med ts 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid når angsten tar meg om kvelden og jeg skammer meg over småting jeg har sagt eller gjort så trøster jeg meg med at på et eller annet punkt er alle døde, jorda kommer til å gå til helvete en vakker dag og da er det ikke et eneste spor igjen av hverken deg eller busene dine. 

Så kommer dødsangsten i stedet, da. Men det hjelper i alle fall meg skikkelig på å ikke bry meg om sånne ting! 

Anonymkode: 6131b...238

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor har kronisk tett nese. Jeg sliter jeg også, men hun mye mer. Hun piller seg og lager hauger. Hun spiser de ikke, og griser de heller ikke utover, men ikke så fint å ha egen plass til et lite fjell av tykk buse på nattbordet… Jeg er så vant med dette, at det ikke er sikkert jeg hadde tenkt så mye over det. Jeg hadde nok merket meg det, og tenkt det ikke passet seg i felleskap med andre, men ikke tenkt at du var ekkel eller en dårligere person. 

Enig med over her at dette her er veldig tabu i samfunnet, men jeg tror også at det er flere som gjør det enn som innrømmer det. Jeg gjør det jeg også, men ikke offentlig. Jeg skjønner det er både flaut og skamfullt, men det går nok fint. Pust med magen, og la det stå til. Du trenger hverken droppe disse folkene, eller flytte, selv om jeg forstår det ikke er så lett å hanskes med. 

Sender deg en klem, og håper du tar motet til deg og treffer de igjen. 

Anonymkode: b9869...1e9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kanskje rar, men jeg hadde kjent såå mye kjærlighet mot en en person som gjorde noe sånt. 

Jeg spiser buser i skjul. Har en fantasi om at det er nokså vanlig, men bare ikke noe vi gjør foran andre (da er det flaut). Litt som å prompe, klø seg i skrevet og sånt. 

Om noen hadde gjort det foran en gjeng hadde jeg hatt skikkelig sympati mtp skammen, men også følt på en takknemlig over «normaliseringen». Hadde ikke likt deg dårligere etterpå. 

Samme her! Jeg piller også nese, og noen ganger spiser jeg de. Har hatt det som vane (uvane), helt siden jeg var liten, og klarer ikke slutte. Husker jeg så pappa gjøre det samme da jeg var liten, men jeg skjønte fort at det var tabu og noe man ikke skulle gjøre.

Jeg vet at mannen min har fersket meg noen ganger, men han er klok nok til å ikke kommentere det 😆

Full sympati med deg, ts, skjønner det er grusomt flaut! Bare trøst deg med at du ikke er alene, og at flauheten går over. Jeg ville bare latt som ingenting tror jeg, dumt å kutte ut potensielt nye venner pga en liten glipp ❤️

Anonymkode: b10d9...a13

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror jeg dør. Av skam. Jeg har åpenbart forsøkt å slutte. Og gjør det ekstremt skjeldent, men så når jeg er dypt oppslukt i noe, så er det som at det skjer på automatikk. Men aldri med venner. Men nå skjedde det, vi var midt i et spill der vi måtte tenke dypt, og så plutselig gjorde jeg det, og to av de andre så merkelig på meg. Jeg ble så flau at jeg gikk hjem tidlig. 

Dette er folk jeg ikke kjenner så godt. Jeg tenker at jeg kan aldri møte dem igjen. Ligger våken og får ikke sove. Kanskje er dette irrasjonelt? Jeg tenker der er sosialt selvmord det jeg har gjort. Jeg tenker at jeg må flytte til et annet land. Har helt angstanfall. Høy puls. Ingen kan like meg nå. Ingen kan akseptere meg nå. Det er jo helt motbydelig. 

Kan jeg overleve dette sosialt? 

Jeg hadde likt veldig godt å være til stede i denne situasjonen. Du skjønner, jeg er flink til å drite meg ut. Hadde vært gøy å se noen andre enn meg drite seg ut. i tillegg til det så hadde jeg vært glad for bidraget ditt. 🤭 spesielt siden du ikke la merke til det. Må være kjipt å plutselig ha den i nesa!!! Og å se ansiktsuttrykkene deres med den i nesa… men men. Den er tricky,.. men du skulle sagt mens du var i situasjonen at:  litt gull må man ha! Og så blunk blunk. Og så anklaget dem for å oppføre seg rart., ‘vi er da voksne mennesker!’ 

men jeg hadde sikkert reagert som deg og. 🙈 med mindre d var nær familie.. 

Anonymkode: 82caa...ba6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 10.37):

Fantastisk bra innlegg. Det er ingen forskjell bortsett fra det visuelle. Tror det er det som skaper problemer for de fleste. Det vekker avsky. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 10.37):

Nei, det er jo ikke det. Så jeg har aldri forstått hvorfor folk, som i denne tråden, reagerer så voldsomt på det. 

Men inntil det blir mer sosialt akseptert holder jeg busespisingen for meg selv (og er livredd for at noen skal ferske meg 😆)

Anonymkode: 76f5d...c05

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ååh, skjønner deg godt, TS! Ble selv fersket i pille meg i nesen en gang av en venn. Han ertet meg, og jeg bare med "haha!" og lot som jeg ikke brydde meg. Var selvfølgelig skamfull så det holdt, og tok en stund før jeg klarte å oppføre meg normalt sammen med han. Men vi er fortsatt gode venner den dag og dag, så det gikk bra! 

Anonymkode: c5cf5...87e

• Hjerte 1
Skrevet

Å pille nese og faktisk spise det er noe av det hæsligste jeg ser. Jeg hadde aldri klart å se på deg på samme måte igjen om jeg hadde vært der. Disgusting 🤮

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 10.33):

Har ikke en gang turt å sjekke tråden, jeg var så redd hva folk skulle si. Har gått skikkelig i kjelleren av dette, tenker det er skikkelig sosialt selvmord. Har bare overtenkt det helt siden søndag. Men så leser jeg dette. det er vanskelig å tro på, for i mitt hode er det helt katastrofe, og som noen andre sier, det er det ekleste de ser og ville aldri sett på meg likt igjen. Men tusen takk ❤️ Jeg vet ikke om jeg kan tro at de som så meg er av din type, men det gjorde skikkelig godt at noen forstår meg og ikke synes jeg er verdens fæleste menneske! 

AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 11.23):

Alltid når angsten tar meg om kvelden og jeg skammer meg over småting jeg har sagt eller gjort så trøster jeg meg med at på et eller annet punkt er alle døde, jorda kommer til å gå til helvete en vakker dag og da er det ikke et eneste spor igjen av hverken deg eller busene dine. 

Så kommer dødsangsten i stedet, da. Men det hjelper i alle fall meg skikkelig på å ikke bry meg om sånne ting! 

Anonymkode: 6131b...238

Takk for tipset, dette hjalp faktisk overraskende. En dag kommer jeg til å dø, og det trenger ikke være nå. Det minnet meg litt på at det tross alt kanskje ikke er det største, og det ville vært fryktelig å gå glipp av hele livet mitt fordi jeg puttet fingeren i nesa liksom... uff. 

AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 12.01):

Min mor har kronisk tett nese. Jeg sliter jeg også, men hun mye mer. Hun piller seg og lager hauger. Hun spiser de ikke, og griser de heller ikke utover, men ikke så fint å ha egen plass til et lite fjell av tykk buse på nattbordet… Jeg er så vant med dette, at det ikke er sikkert jeg hadde tenkt så mye over det. Jeg hadde nok merket meg det, og tenkt det ikke passet seg i felleskap med andre, men ikke tenkt at du var ekkel eller en dårligere person. 

Enig med over her at dette her er veldig tabu i samfunnet, men jeg tror også at det er flere som gjør det enn som innrømmer det. Jeg gjør det jeg også, men ikke offentlig. Jeg skjønner det er både flaut og skamfullt, men det går nok fint. Pust med magen, og la det stå til. Du trenger hverken droppe disse folkene, eller flytte, selv om jeg forstår det ikke er så lett å hanskes med. 

Sender deg en klem, og håper du tar motet til deg og treffer de igjen. 

Anonymkode: b9869...1e9

Jeg har holdt hodet lavt i fellesgruppa, men kanskje etter å ha lest alle svarene her at jeg kan tørre. Dette har gått skikkelig inn på meg. Kommer på det flere ganger om dagen og får en enorm bølge av skam gjennom kroppen. Takk for klemmen og forståelsen! 

TS

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 12.09):

Samme her! Jeg piller også nese, og noen ganger spiser jeg de. Har hatt det som vane (uvane), helt siden jeg var liten, og klarer ikke slutte. Husker jeg så pappa gjøre det samme da jeg var liten, men jeg skjønte fort at det var tabu og noe man ikke skulle gjøre.

Jeg vet at mannen min har fersket meg noen ganger, men han er klok nok til å ikke kommentere det 😆

Full sympati med deg, ts, skjønner det er grusomt flaut! Bare trøst deg med at du ikke er alene, og at flauheten går over. Jeg ville bare latt som ingenting tror jeg, dumt å kutte ut potensielt nye venner pga en liten glipp ❤️

Anonymkode: b10d9...a13

Ble overrasket av å se flere som piller nese, som voksen. For jeg har nok trodd at jeg var blant de få som ikke greide å slutte med det som barn. Skikkelig grusomt flaut er det, tusen takk for forståelsen, og jeg kan kanskje forsøke å late som ingenting. Jeg har bare denne enorme skammen over meg. Overrasket av at mannen din har fersket deg, det går bra det liksom? Jeg har alltid vært stresset i forhold, at jeg skulle gjøre det ved en glipp. Det høres godt ut å bli fullt ut akseptert. ❤️ 

AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 12.18):

Jeg hadde likt veldig godt å være til stede i denne situasjonen. Du skjønner, jeg er flink til å drite meg ut. Hadde vært gøy å se noen andre enn meg drite seg ut. i tillegg til det så hadde jeg vært glad for bidraget ditt. 🤭 spesielt siden du ikke la merke til det. Må være kjipt å plutselig ha den i nesa!!! Og å se ansiktsuttrykkene deres med den i nesa… men men. Den er tricky,.. men du skulle sagt mens du var i situasjonen at:  litt gull må man ha! Og så blunk blunk. Og så anklaget dem for å oppføre seg rart., ‘vi er da voksne mennesker!’ 

men jeg hadde sikkert reagert som deg og. 🙈 med mindre d var nær familie.. 

Anonymkode: 82caa...ba6

Haha! Det hadde jeg aldri klart, jeg ble så skamfull at jeg trodde nesten jeg døde på flekken. Det var ikke helt en gruppe der folk driter seg ut så mye, men jeg så setter veldig pris på å høre flere av dere som fremdeles ville akseptert meg selv om dette skjedde! 

AnonymBruker skrev (På 15.4.2025 den 23.24):

Ååh, skjønner deg godt, TS! Ble selv fersket i pille meg i nesen en gang av en venn. Han ertet meg, og jeg bare med "haha!" og lot som jeg ikke brydde meg. Var selvfølgelig skamfull så det holdt, og tok en stund før jeg klarte å oppføre meg normalt sammen med han. Men vi er fortsatt gode venner den dag og dag, så det gikk bra! 

Anonymkode: c5cf5...87e

Tusen takk for forståelsen. Du taklet det jo veldig bra da! Godt å høre at det er mulig å komme over det. Jeg synes dette skammen er så ufattelig ubehagelig jeg. Sitter i selv 5 dager senere. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det kun var små unger som spiste bussefanter...

Anonymkode: a4970...d7a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...