AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:01 #1 Del Skrevet søndag kl 23:01 Jeg har for ikke så lenge siden blitt ansatt som ekstrahjelp i butikk. De ansatte er hyggelige og vi alle matcher hverandre i væremåte. Sjefen derimot vil ha oss til å være stikk motsatt av hvem vi er, og klager på oss om at vi er "stille" og ikke hilser på hver eneste person som kommer innom butikken. Vi får beskjed om å sette ut varer, og får samtidig kjeft fordi vi "gjemmer oss" bak hyllene...😑 Sjefen vil at vi skal rope over hele butikken når vi snakker med kunder, og er lei av å kun høre sin egen stemme. Vi andre hilser på kundene i normalt volum, og ja kundene hører oss, men det er ikke godt nok. Det at jeg kun smiler og nikker til enkelte kunder (f.eks. de som er i en samtale) telles som at jeg ikke har sett dem. I tillegg må vi gå bort til alle for å spørre om de trenger noe med én gang, og vise til våre tilbud osv., noe jeg syns er ekstremt plagsomt for kundenes del. Jeg spør gjerne kunder som går litt fram og tilbake, kanskje står lenge å ser på enkelte varer. Så spør jeg kunder om de vil benytte seg av 3 for 2-tilbud dersom de kjøper varer dette tilbudet gjelder. Mange vil gå rundt å titte uten å bli forfulgt. Jeg syns ikke akkurat klagene er noe å klage over. Kundene blir sett og hjulpet, og blir ikke forfulgt i hele butikken. Jeg og de andre ansatte står tilgjengelig og følger med rundt oss når vi jobber med varer. Kundene virker veldig fornøyd og takker ofte for hjelpa, men sjefen legger ikke merke til det fordi hun ikke hører oss fra andre siden av butikken. Jeg var egentlig kjempeglad for å få denne jobben, og trivdes godt de første dagene. De første dagene jobber jeg sent, så jeg var altså ikke sammen med sjefen. Første gangen jeg havnet med sjefen så ble jeg virkelig tatt tilbake av hvor mye kjeft det gikk an å få. Rett foran alle, vel og merke. Jeg blir ringt opp i helger og kvelder (inkludert søndag) for å diskutere vaktplan, og for å få klagene oppsummert til meg igjen. Nå velger jeg bevisst de vaktene hvor sjefen IKKE er tilstede slik at jeg kan ha det litt godt på jobb. Jeg er redd for å ta det opp med dem direkte, da sjefen ikke virker som en person som ønsker kritikk om seg selv. Det er kun oss ansatte som gjør feil Om jeg får vakter andre steder blir nok de prioritert. Føles kjipt å bytte jobb så kjapt, men jeg kommer ikke til å holde ut lenge med en slik sjef. Noen andre som er/har vært i samme situasjon? Anonymkode: 18a68...2e5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet i går, 11:01 #2 Del Skrevet i går, 11:01 Er du fagorganisert? Snakke med tillitsvalgt eller verneombud kan kanskje hjelpe. Jeg tror jeg hadde sett etter en ny jobb og tatt senvakter mens jeg søkte. Hører uholdbart ut. 😬🩵 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:06 #3 Del Skrevet i går, 11:06 Jeg velger butikker der de ansatte holder en lav profil, men er hjelpsomme når jeg tar kontakt. Kjører lengre enn til den nærmeste butikken i samme kjede fordi det der er ansatte som er litt for høylytte og "kompis" med kundene. (Vitser og tuller etc. i kassa, noe jeg synes er plagsomt.) Jeg vil være i fred når jeg handler. Og tror det er mange som meg. Kanskje de fleste? Anonymkode: cd134...b72 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:07 #4 Del Skrevet i går, 11:07 Haha, nettopp derfor jobber jeg i matbutikk. Varene selger seg selv og det er null stress med salg. Jobbet før i dyrebutikk hvor vi måtte logge hvert enkelt salg, det ble holdt selgekonkurranser osv. Og selvsagt masse kjeft og spionering fra sjefen... Anonymkode: a0299...aad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:08 #5 Del Skrevet i går, 11:08 Verste jeg vet er maste burikkansatte som gnåler om jeg trenger ditt eller datt, eller om jeg har sett det fantastiske «kjøp en hårstrikk, få en gratis» 🙈 det er faktisk butikker jeg velger å ikke gå i, om jeg ser personen som maser, er på jobb. Om jeg lurer på noe, så klarer jeg å spørre. Anonymkode: 33965...3fd 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:09 #6 Del Skrevet i går, 11:09 Ugg, hun hørtes forferdelig ut. Men det er absolutt ingenting du som nyansatt får gjort med det. Pass på å IKKE snakke stygt om sjefen til noen. Det straffer seg Anonymkode: 0a505...2e8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet i går, 11:11 #7 Del Skrevet i går, 11:11 Organiser deg. Det der høres helt sykt ut. Angrer på at jeg ikke gjorde noe med den psyko butikksjefen jeg hadde den gangen jeg jobbet i butikk. For nå plager h*n sikkert nye ansatte, uten konsekvenser. Gjør det på en profesjonell måte, og ikke tøm deg for frustrasjon hos familie og bekjente (som #2 foreslår, ikke snakk dritt om sjefen til alt og alle, selv om det frister). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:12 #8 Del Skrevet i går, 11:12 Kan dere ikke i fellesskap ta opp dette i et personalmøte? At dere er uenige i hans ønskede praksis og argumentere for det? Anonymkode: bc2b9...e56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet i går, 11:20 #9 Del Skrevet i går, 11:20 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har for ikke så lenge siden blitt ansatt som ekstrahjelp i butikk. De ansatte er hyggelige og vi alle matcher hverandre i væremåte. Sjefen derimot vil ha oss til å være stikk motsatt av hvem vi er, og klager på oss om at vi er "stille" og ikke hilser på hver eneste person som kommer innom butikken. Vi får beskjed om å sette ut varer, og får samtidig kjeft fordi vi "gjemmer oss" bak hyllene...😑 Sjefen vil at vi skal rope over hele butikken når vi snakker med kunder, og er lei av å kun høre sin egen stemme. Vi andre hilser på kundene i normalt volum, og ja kundene hører oss, men det er ikke godt nok. Det at jeg kun smiler og nikker til enkelte kunder (f.eks. de som er i en samtale) telles som at jeg ikke har sett dem. I tillegg må vi gå bort til alle for å spørre om de trenger noe med én gang, og vise til våre tilbud osv., noe jeg syns er ekstremt plagsomt for kundenes del. Jeg spør gjerne kunder som går litt fram og tilbake, kanskje står lenge å ser på enkelte varer. Så spør jeg kunder om de vil benytte seg av 3 for 2-tilbud dersom de kjøper varer dette tilbudet gjelder. Mange vil gå rundt å titte uten å bli forfulgt. Jeg syns ikke akkurat klagene er noe å klage over. Kundene blir sett og hjulpet, og blir ikke forfulgt i hele butikken. Jeg og de andre ansatte står tilgjengelig og følger med rundt oss når vi jobber med varer. Kundene virker veldig fornøyd og takker ofte for hjelpa, men sjefen legger ikke merke til det fordi hun ikke hører oss fra andre siden av butikken. Jeg var egentlig kjempeglad for å få denne jobben, og trivdes godt de første dagene. De første dagene jobber jeg sent, så jeg var altså ikke sammen med sjefen. Første gangen jeg havnet med sjefen så ble jeg virkelig tatt tilbake av hvor mye kjeft det gikk an å få. Rett foran alle, vel og merke. Jeg blir ringt opp i helger og kvelder (inkludert søndag) for å diskutere vaktplan, og for å få klagene oppsummert til meg igjen. Nå velger jeg bevisst de vaktene hvor sjefen IKKE er tilstede slik at jeg kan ha det litt godt på jobb. Jeg er redd for å ta det opp med dem direkte, da sjefen ikke virker som en person som ønsker kritikk om seg selv. Det er kun oss ansatte som gjør feil Om jeg får vakter andre steder blir nok de prioritert. Føles kjipt å bytte jobb så kjapt, men jeg kommer ikke til å holde ut lenge med en slik sjef. Noen andre som er/har vært i samme situasjon? Anonymkode: 18a68...2e5 Er sjefen fra utlandet eller? Dette er jo oppskriften på å skremme vekk nordmenn. Det er i tillegg ekstremt uhøflig å prate med folk som allerede er i telefonen, sjefen må seriøst slutte å si hei til disse kundene! Høres ut som du jobber i en butikk jeg hadde besøkt én gang og aldri igjen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:45 #10 Del Skrevet i går, 17:45 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ugg, hun hørtes forferdelig ut. Men det er absolutt ingenting du som nyansatt får gjort med det. Pass på å IKKE snakke stygt om sjefen til noen. Det straffer seg Anonymkode: 0a505...2e8 Kullsyrevann skrev (6 timer siden): Organiser deg. Det der høres helt sykt ut. Angrer på at jeg ikke gjorde noe med den psyko butikksjefen jeg hadde den gangen jeg jobbet i butikk. For nå plager h*n sikkert nye ansatte, uten konsekvenser. Gjør det på en profesjonell måte, og ikke tøm deg for frustrasjon hos familie og bekjente (som #2 foreslår, ikke snakk dritt om sjefen til alt og alle, selv om det frister). Prøver å være så profesjonell som mulig. "Godtar" kjeft uten å klage, og er veldig vag når venner og familie spør om den nye jobben, f.eks. "sjefen er litt streng, men hyggelig". Nå gir det i alle fall mening hvorfor de fleste ansatte ikke har jobbet der særlig lenge om sjefen alltid har vært slik. Jeg har så lyst til å endre på arbeidsmiljøet for å spare framtidige nyansatte. Jeg veit ikke mye om det å organisere seg, men skal titte litt på det og se hva som kan gjøres! Takk for råd og medfølelse ❤️ -TS Anonymkode: 18a68...2e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:51 #11 Del Skrevet i går, 17:51 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Haha, nettopp derfor jobber jeg i matbutikk. Varene selger seg selv og det er null stress med salg. Jobbet før i dyrebutikk hvor vi måtte logge hvert enkelt salg, det ble holdt selgekonkurranser osv. Og selvsagt masse kjeft og spionering fra sjefen... Anonymkode: a0299...aad Hahah ja! jeg var sesonghjelp i matbutikk før jeg fikk jobb i denne butikken. Mye mer avslappet miljø! Det var et stort sjokk å gå fra en sjef som ga meg ros og positive tilbakemeldinger, til en sjef som ramser opp alle feilene jeg gjør ved hver kundekontakt om jeg ikke fulgte "manuset". Skikkelig press med disse mersalgkonkurransene også. Jeg aner ikke hva premien for å selge mest er engang😂 -TS Anonymkode: 18a68...2e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:01 #12 Del Skrevet i går, 18:01 Godt å se at mange føler med meg, og at det ikke bare er jeg som syns oppførselen til sjefen er merkelig. Hvorfor det er så lønnsomt og viktig å være en så pågående selger skjønner jeg virkelig ikke. Som mange av dere sier, jeg hadde også holdt meg laaangt unna slike butikker som kunde. Det var godt å få ut frustrasjonen her som anonym. Takk for at dere er deler deres tanker og følelser! Daisy-love skrev (6 timer siden): Er du fagorganisert? Snakke med tillitsvalgt eller verneombud kan kanskje hjelpe. Jeg tror jeg hadde sett etter en ny jobb og tatt senvakter mens jeg søkte. Hører uholdbart ut. 😬🩵 Jeg er ikke det, men skal lese meg opp på det. Sen- og helgevakt prioriteres fram til jeg får meg ny jobb! Å jobbe når sjefen ikke er tilstede er litt mer normalt, heldigvis, så jeg håper jeg overlever en stund til. -TS ❤️ Anonymkode: 18a68...2e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 18:10 #13 Del Skrevet i går, 18:10 Glemmer ikke den butikksjefen jeg trodde var nabolagets raring, som av en eller annen grunn befant seg i butikken og snakket hull i hodet på alle som kom innom (inkludert den stakkars jenta i kassa som så ut til å ville synke i et hull hver gang han nærmet seg). Selv når han anbefalte bukser til samboeren min antok vi at han ikke jobber der fordi han var så utrolig brautende og vanskelig å forholde seg til. Føler med deg! Men tror det er lite dere får gjort med det. Anonymkode: 78d7e...740 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet i går, 18:56 #14 Del Skrevet i går, 18:56 (endret) Husker jeg var på «prøvejobbing» i en butikk hvor sjefen ville at jeg skulle gå bort til alle kunder og kommentere det de så på, komme med forslag og drive mersalg. Forferdelig slitsomt for kundene, og meget ubehagelig for meg.. denne butikken gikk konk etter et år, tror ikke noen liker butikkansatte som skal henge over dem 😕 Men hvis sjefen din mener det er den korrekte stil og kundeservicen, så tror jeg neppe du kan klare å endre på det bare som en ansatt.. hjelper ikke å snakke med fagforeningen, hva i all verden skulle de gjort med saken?? (ref til annet svar). Så lenge de ikke gjør noe ulovlig så kan butikksjefen styre skuta som han vil. Ville funnet meg en annen ekstrajobb.. Endret i går, 19:32 av marsvin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:06 #15 Del Skrevet i går, 19:06 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Godt å se at mange føler med meg, og at det ikke bare er jeg som syns oppførselen til sjefen er merkelig. Hvorfor det er så lønnsomt og viktig å være en så pågående selger skjønner jeg virkelig ikke. Som mange av dere sier, jeg hadde også holdt meg laaangt unna slike butikker som kunde. Det var godt å få ut frustrasjonen her som anonym. Takk for at dere er deler deres tanker og følelser! Jeg er ikke det, men skal lese meg opp på det. Sen- og helgevakt prioriteres fram til jeg får meg ny jobb! Å jobbe når sjefen ikke er tilstede er litt mer normalt, heldigvis, så jeg håper jeg overlever en stund til. -TS ❤️ Anonymkode: 18a68...2e5 Jobber du i en kjede? Sannsynligvis har butikksjefen også en policy og følge. vi nordmenn , norske kunder er litt sære. Hvis det er en internasjonal kjede tar de ikke hensyn til det. Jeg har jobbet i flere butikkjeder som butikksjef og håpløst og forklare internasjonal ledelse at vi faktisk ikke kan kjøre samme stil i Norge. Kanskje sjefen din er i en skvis ? har mye regler der jeg jobber nå. Skal åpne døren for kunden, ønske fruen / herren velkommen, stille spørsmål man ikke kan svare ja/ nei på for og få i gang en samtale, bli kjent med kunden for og lete etter « behov « osv osv. nei, jeg passer ikke på at de ansatte gjør alt dette, men må late som for mine sjefer igjen 😅 jeg tror ikke du har noen « sak « egentlig. Hva står det i stiliingsbeskrivelsen din? Anonymkode: 99be2...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:10 #16 Del Skrevet i går, 19:10 marsvin skrev (11 minutter siden): Husker jeg var på «prøvejobbing» i en butikk hvor sjefen ville at jeg skulle gå bort til alle kunder og kommentere det de så på, komme med forslag og drive mersalg. Forferdelig slitsomt for kundene, og meget ubehagelig for meg.. denne butikken gikk konk etter et år, tror ikke noen liker butikkansatte som skal henge over dem 😕 Men hvis sjefen din mener det er den korrekte stil og kundeservicen, så tror jeg neppe du kan klare å endre på det bare som en ansatt.. hjelper ikke å snakke med fagforeningen, hva i all hverden skulle de gjort med saken?? (ref til annet svar). Så lenge de ikke gjør noe ulovlig så kan butikksjefen styre skuta som han vil. Ville funnet meg en annen ekstrajobb.. Leste nettopp en artikkel av en amerikaner som drev salgskurs som hadde vært på ferie i Norge og var så oppgitt over norske butikkselgere som ikke kunne “ salg “ .. pat du skal gå bort til alle kunder, og i det minste hilse, er jeg enig i, men ikke fortsette og henge over de som vil kikke i fred. I Norge da. Nordmenn liker ikke småprat. Anonymkode: 99be2...cb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:18 #17 Del Skrevet i går, 19:18 Jeg jobbet tidligere i en liten klesbutikk i en liten kjede, der vi fikk beskjed om å nærmest fotfølge kundene rundt i butikken og anbefale klær som kunne passe til dem. Selv om daglig leder var veldig på og fulgte denne oppskriften, så var hun heldigvis bittelitt åpen for innspill. Jeg sa hva jeg mente og nektet å være en innpåsliten ansatt. jeg argumenterte med at folk er forskjellige og at veldig mange bare ønsker å få gå i fred og kikke. Hun var ikke helt enig, men siden jeg solgte minst like godt med min mer tilbaketrukne salgsmetode, så ble det i grunnen ikke så mye mer snakk om det. 😅 Jeg sa hei og smilte til kundene når de kom og lot de kikke litt rundt før jeg sa at de bare måtte si ifra om de trengte hjelp. Man merker jo fort om kundene vil gå i fred eller om de er ute etter noe spesielt og vil ha hjelp. Anonymkode: 260f3...d93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #18 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leste nettopp en artikkel av en amerikaner som drev salgskurs som hadde vært på ferie i Norge og var så oppgitt over norske butikkselgere som ikke kunne “ salg “ .. pat du skal gå bort til alle kunder, og i det minste hilse, er jeg enig i, men ikke fortsette og henge over de som vil kikke i fred. I Norge da. Nordmenn liker ikke småprat. Anonymkode: 99be2...cb1 Nei å nei, da går jeg ut derfra asap Anonymkode: cd134...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå