Gå til innhold

9 åring som forsyner seg av godteri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har det også relativt fritt, og det gikk relativt bra lenge. Nå er eldste snart 13 og merker at han forsyner seg mer og mer, så vi må nok stramme inn. Han er slank, har sixpack og trener, men vil jo ikke at det skal gå helt over styr likevel. 😁

Anonymkode: 790ca...90b

Glemte å skrive at jeg også er vokst opp med et veldig strengt godteregime, og ville ikke ha det like strengt.

Anonymkode: 790ca...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Samme her, jeg hadde veldig strenge regler på godteri , fikk bare godteri på lørdag,  og bare litt . Var helt gal etter godteri,  når jeg var alene leitet jeg bokstavelig talt over alt etter godteri og sukker, fant godteri i gryter i gryteskap, klesskap ,og over alt. Når jeg fikk barn selv ville jeg ikke være så streng. Vi har alltid godteri på bordet, og is i fryseboksen . Det er lov å ta når en vil. Gutten min bryr seg ikke om godteri i det hele tatt,  tar seg en is en gang i blant.  Han synes det er veldig kjekt å få godteri i julestrømpen for eksempel,  men hadde godteriet til februar, før det ble spist opp. 

Anonymkode: 8eb17...68c

Dette! Demonisering av mat fører bare til fiksering. Våre barn får også godteri, men spiser ikke noe sør og av det. Blir helt feil å bruke  noe mat som belønning og annen som «flinkis»-mat. 

Anonymkode: c9231...8ef

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Samme her, jeg hadde veldig strenge regler på godteri , fikk bare godteri på lørdag,  og bare litt . Var helt gal etter godteri,  når jeg var alene leitet jeg bokstavelig talt over alt etter godteri og sukker, fant godteri i gryter i gryteskap, klesskap ,og over alt. Når jeg fikk barn selv ville jeg ikke være så streng. Vi har alltid godteri på bordet, og is i fryseboksen . Det er lov å ta når en vil. Gutten min bryr seg ikke om godteri i det hele tatt,  tar seg en is en gang i blant.  Han synes det er veldig kjekt å få godteri i julestrømpen for eksempel,  men hadde godteriet til februar, før det ble spist opp. 

Anonymkode: 8eb17...68c

Åh! Har du barn?? Det har ikke kommet fram i noen av trådene dine med hekter på håpløse gutter 😅

Anonymkode: 92296...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis han har stjålet posen så hadde jeg ikke gitt påskeegg, men gitt til brødrene. Ja, den svir, men det er en konsekvens han vil huske hver gang han tenker på å stjele igjen.

Anonymkode: 79aaa...c50

Oppskriften på skam, trøstespising og spiseforstyrrelser. 
det er ts som har driti seg ut med og legge opp til dette. Det er ts som ikke fortjener påskeegg. 

Anonymkode: af84f...bde

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om DU klarer å holde deg unna godteriskap er det ofte for mye å forlange av en 9-åring alene hjemme. Enten ikke ha NOE tilgjengelig for han i hus eller lås det inn. 

Det ER vanskelig å motstå fristelser så hvorfor gjøre det ekstra vanskelig for barnet med å ha så mye fristelser tilgjengelig. 

Det er for mye krav å klare seg unna.

Anonymkode: 5bc54...1ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer barn å holde seg unna= null behov for strengt

Klsrer ikke barnet å holde seg unna= strengt

Ikke strengt for man vil være strengt. 

Det er ikke så vanlig å ha masse sukker/snacks tilgjengelig hjemme. Det funker når man ikke har godtesug. 

Noen føler de trenger å ha det for å ikke spise, noen klarer ikke å motstå, noen bryr seg ikke. Kan ikke ha ting tilgjengelig om man ikke klarer å dy seg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde latt han fått påskeegg og tatt lærdom av det, sluttet å ha «godteriskap»  og gjemt påskegodteri neste år ennå bedre. Høres ut som en som ikke klarer motstå fristelser og tror ikke det hjelper med straff. Men en skikkelig samtale rundt det er på sin plass, kanskje du får vite hvorfor han ikke klarer motstå. Han skjønner jo selv at han gjør noe galt antageligvis så man trenger ikke kjeft og straff. Kanskje han har ett problem. 

Anonymkode: 1d308...1c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tak i et "voksenskap" med lås. Trenger ikke å fortelle barna at det er godis der. Det kan jo være at dere trenger et skap til verdipapirer osv. 😉

Evt. kjøp en stor pakke med rosenkål, brokkoli el. Tøm ut innholdet, fyll i godis, sett på en klype, takk meg senere 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en som snek godteri hjemme i alle fall 6 mnd om ikke mer...vi fant det ikke ut får vi en dag skulle flytte sofaen. Da fant vi masse godteri papir bak. Da kom det frem fra han ar han hadde sneket i lang tid, mye å....

Dette var nok pga han ble storebror og fikk ikke "like" mye oppmerksomhet som før

Vi straffet han aldri, vi har snakket mye om det og etter det sluttet han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir uggen og lei meg overfor enkelte barn med så strenge foreldre her i kommentarfeltet.. muligens jeg er for gentle, men jeg hadde aldri straffet barnet mitt med å ikke gi påskeegg eller snop i julestrømpen mens alle andre fikk. Ganske sikker på at slike opplevelser kan være traumatiserende, og synes foreldre som gjør slikt virker maktsyke.. Prat heller med barna deres og spør hvorfor de har handlet på den måten. La dem bruke hjernen sin selv og legg til rette for at de kan si unnskyld på eget iniativ. Jeg er selv oppdratt på den måten at barnas følelser skal ivaretas, og det har vært virkelig fint må jeg si. Har alltid vært trygg og sikker på meg selv som person nettopp på grunn av dette.. God påske💛

Anonymkode: 92212...ab7

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 år og klarer ikke å motstå godteri i huset etter endt arbeidsdag. Har full sympati med 9-åringen din.

Anonymkode: e46a5...e90

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Enkelte burde ikke være foreldre 

Anonymkode: 1158a...6b5

Med foreldre som deg er det jaggu ikke rart det er mange ufordragelige snørrunger der ute..!

Anonymkode: a9cc2...b1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, du? Siden du tydeligvis mener at et barn som tydelig lyger ikke skal få konsekvenser? 🙄 

Anonymkode: 8a11a...2f2

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kødder du? Du siterer en forelder som viste barnet at handlinger får konsekvenser. Barnet fikk tydelig beskjed om å la være å ta godteri fra skapet, men ignorerte beskjeden flere ganger. Til slutt fikk hun kjenne på konsekvensen, det var seg selv hun stjal fra. Barnet synes det var helt ok å ta fra andre, men når hun ble fri fikk hun kjenne på det. Hva var feil her? Mener du seriøst at foreldrene her burde ha kjøpt ekstra til jenta, som allerede hadde tatt sitt fra skapet? Fordi det var jul? 

Unger må lære at handlinger får konsekvenser, om det er jul eller påske, helg eller tirsdag. Dette var en utmerket måte å gjøre det på. 

Anonymkode: e7d8a...739

Å gå til hevnaksjon mot egne barn pga godteri... ja, da er du ikke mye til forelder. Det finnes andre måter å gå frem på, enn å  straffe og ydmyke et barn på julaften.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med foreldre som deg er det jaggu ikke rart det er mange ufordragelige snørrunger der ute..!

Fordi jeg ikke hevner meg på egne barn over godteri. Jeg har ord, og andre måter å gå frem på. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er 40 år og klarer ikke å motstå godteri i huset etter endt arbeidsdag. Har full sympati med 9-åringen din.

Anonymkode: e46a5...e90

Nettopp, derfor må mange barn ha foreldres hjelp til begrensning. Foreldre tillater vel ikke at barn øser på og spiser ubegrenset med mat heller. Kan hjelpe til med måtehold. Noen lærer det aldri, noen gjør det. 

En ting er å begrense tilgang til snacks- det er foreldres ansvar. 

En annen ting er å straffe barnet for å ikke motstå fristelser foreldre har utsatt barnet for, ikke barnets skyld og barnet burde ikke blitt straffet. Bedre å si at foreldre vil hjelpe til å med å motstå fristelser. F.eks finne på enkle, men sunne ting å spise hjemme som ikke medfører fråtsing. Foreldre MÅ innrømme at de har gjort en feil. En 9-åring er ikke moden nok til at det forventes å holde seg unna snacks. 

Det skal sies at ikke alle barn raider godteskapet. Av mine to barn er ene ikke interessert i det, vil ikke ha godteri, ber om masse frukt. Mitt andre barn, la oss bare si at vi har ikke snacks liggende i noen form. Sluttet å bake for å ha i fryseren. Ingen fristelser tilgjengelig=spiser mindre usunt.  

Vi er ikke strenge med å unngå alt, men får sønnen noe onsdag som skal holde lang stund så er det tomt onsdag, så vi utsetter han ikke for det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tja med din måte å svare på så ser jeg det at du ikke fikk oppdragelse 

Anonymkode: a8975...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg skjønner ikke hvordan dere som mener at barn ikke klarer å regulere seg tenker?? 

Hvis dette hadde vært tilfelle så hadde de heller ikke klart å la være å stjele fra kiosken eller forsyne seg uten lov hos andre. Og de aller fleste unger uten diagnoser klarer dette med glans. Barn flest er såpass trygge på sine egne foreldre at de tør å stjele ting hjemmefra, uten problemer. Hvis de i tillegg ikke får en konsekvens som er kjip nok, så vil de fortsette å utøve ugjerningen. Ikke fordi de er slemme men, fordi målet forhelliger middelet. 

Man skal selvfølgelig ikke slå, true eller skremme barnet, men man må finne en straff som gjør at barnet syntes straffen koster mer enn det handlingen smaker. For noen er det å miste et påskeegg for andre holder det med en litt alvorlig samtale. Unger er forskjellig så enhver forelder vet best hva som passer sitt barn. Først da vil unger gi seg med å gjøre ting de ikke har lov til. 

Og dere som snakker om at man påfører skam og ydmyker barna sine for noe så lite som godterier? Er dere i stand til å se sammenhengen i det store bildet?

Om det er godteriet til pappa, leken til lillebror, parfymen til mor eller sminken til storesøster spiller ingen rolle. Poenget er at man får ikke lov til å ta ting som eies av andre uansett hva det er eller hvor fristende det er, dette MÅ de bare lære seg. De MÅ kunne se på fristelser uten å måtte stjele det. Og hvis de ikke lærer det som barn så lærer de det ikke av seg selv sånn helt plutselig. 

De fleste ungdommer som går og raner folk og raider butikker, stjeler bilen om natta etc gjør nok dette pga at de ikke fikk særlig konsekvenser for å ta småting som barn, det gikk jo helt upåaktet hen, så nå går de for større utbytte.

Det er et ordtak som heter at ved å bygge barn så slipper vi å reparere så mange voksne, denne "byggingen" har foreldre et ansvar for.

Når dere lar barna deres slippe konsekvenser fordi dere mener de ikke er i stand til å motstå fristelser, kaller det utdatert, gammeldags straff, så gjør dere ungene deres en bjørnetjeneste. Dere forteller da barna deres at dere egentlig ikke har mye tiltro til dem. Dette svakliggjør ungene og bygger dem ned.

De tror selv at de klarer mindre enn det de gjør, ingen forventer noe, og de får ingen konsekvens så de kan bare fortsette å kjøre på som dem vil.

Og når de senere i livet møter på noen som snakker til dem skikkelig så får de enten sammenbrudd eller så har de endt opp som tyver

På radioen her for litt siden så fortalte de om at de har aldri sett en større sammensatt gruppe av unge mennesker med psykiske problemer enn nå. Fellestrekket hos dem var at de alle var vokst opp blandt de første kullene med pedagogikken: barns rett til selvbestemmelse. Denne metoden er helt feilslått fordi foreldre bruker det helt feil! Det er de barna som har fått skikkelige regler, grenser og rammer hjemme som også har blitt stilt forventninger og krav til som er mest oppegående idag. 

Og det er helt skremmende og lese her inne i flere tråder hvordan mange av dere ødelegger barna deres ved å ikke tørre å sette grenser. 

Folk syntes vi har mange på uføretrygd nå, bare vent til denne generasjonen her skal ut i arbeidslivet. Vedder på at det dobbler seg innen 25 år og at bup kommer til å bli fulstendig sprengt.

Anonymkode: e037a...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan dere som mener at barn ikke klarer å regulere seg tenker?? 

Hvis dette hadde vært tilfelle så hadde de heller ikke klart å la være å stjele fra kiosken eller forsyne seg uten lov hos andre. Og de aller fleste unger uten diagnoser klarer dette med glans. Barn flest er såpass trygge på sine egne foreldre at de tør å stjele ting hjemmefra, uten problemer. Hvis de i tillegg ikke får en konsekvens som er kjip nok, så vil de fortsette å utøve ugjerningen. Ikke fordi de er slemme men, fordi målet forhelliger middelet. 

Man skal selvfølgelig ikke slå, true eller skremme barnet, men man må finne en straff som gjør at barnet syntes straffen koster mer enn det handlingen smaker. For noen er det å miste et påskeegg for andre holder det med en litt alvorlig samtale. Unger er forskjellig så enhver forelder vet best hva som passer sitt barn. Først da vil unger gi seg med å gjøre ting de ikke har lov til. 

Og dere som snakker om at man påfører skam og ydmyker barna sine for noe så lite som godterier? Er dere i stand til å se sammenhengen i det store bildet?

Om det er godteriet til pappa, leken til lillebror, parfymen til mor eller sminken til storesøster spiller ingen rolle. Poenget er at man får ikke lov til å ta ting som eies av andre uansett hva det er eller hvor fristende det er, dette MÅ de bare lære seg. De MÅ kunne se på fristelser uten å måtte stjele det. Og hvis de ikke lærer det som barn så lærer de det ikke av seg selv sånn helt plutselig. 

De fleste ungdommer som går og raner folk og raider butikker, stjeler bilen om natta etc gjør nok dette pga at de ikke fikk særlig konsekvenser for å ta småting som barn, det gikk jo helt upåaktet hen, så nå går de for større utbytte.

Det er et ordtak som heter at ved å bygge barn så slipper vi å reparere så mange voksne, denne "byggingen" har foreldre et ansvar for.

Når dere lar barna deres slippe konsekvenser fordi dere mener de ikke er i stand til å motstå fristelser, kaller det utdatert, gammeldags straff, så gjør dere ungene deres en bjørnetjeneste. Dere forteller da barna deres at dere egentlig ikke har mye tiltro til dem. Dette svakliggjør ungene og bygger dem ned.

De tror selv at de klarer mindre enn det de gjør, ingen forventer noe, og de får ingen konsekvens så de kan bare fortsette å kjøre på som dem vil.

Og når de senere i livet møter på noen som snakker til dem skikkelig så får de enten sammenbrudd eller så har de endt opp som tyver

På radioen her for litt siden så fortalte de om at de har aldri sett en større sammensatt gruppe av unge mennesker med psykiske problemer enn nå. Fellestrekket hos dem var at de alle var vokst opp blandt de første kullene med pedagogikken: barns rett til selvbestemmelse. Denne metoden er helt feilslått fordi foreldre bruker det helt feil! Det er de barna som har fått skikkelige regler, grenser og rammer hjemme som også har blitt stilt forventninger og krav til som er mest oppegående idag. 

Og det er helt skremmende og lese her inne i flere tråder hvordan mange av dere ødelegger barna deres ved å ikke tørre å sette grenser. 

Folk syntes vi har mange på uføretrygd nå, bare vent til denne generasjonen her skal ut i arbeidslivet. Vedder på at det dobbler seg innen 25 år og at bup kommer til å bli fulstendig sprengt.

Dette her er jo helt sinnsykt! Det er STOR forskjell på godteskuffa hjemme og butikken. Maten i alle skap hjemme tilhører hele familien. Den er allerede kjøpt og betalt. Unger har ikke noe forståelse av HVEM som har betalt den. Det er mat som er tilgjengelig der og da. Klart de forsyner seg når de er alene og skikkelig godtesjuke. Godteskuff er jo helt bak mål i utgangspunktet. Man må jo heller legge det et sted der det er ut av syne, ute av sinn. En niårig som ser godteri uten vitner hjemme i sitt eget hjem kan ikke forventes å motstå den fristelsen. Og når foreldrene er så korka at de gjør denne fristelsen så tilgjengelig, så får de ta konsekvensen av dette. Ungen skal ikke påføres skyld og skam for en helt naturlig reaksjon på å se tilgjengelig godteri. Jeg klarer ikke å motstå det selv etter jobb når blodsukkeret er lavt. Så skal vi forvente at en niåring skal klare det?? Flere av dere her som må rulle inn! Straffe en liten gutt for at han spiste noe godteri han fant? Dere må heller snakke med ham om at godteri spiser vi bare i blant. Og så få det bort fra de mest tilgjengelige skuffene i kjøkkenet. Og å ikke gi ham påskeegg og få han til å sitte der og skamme seg mens brødrene spiser og koser seg? DERE burde skamme dere. Å sette godteri tilgjengelig for et barn uten vitner er jo som å sette ei flaske sprit på bordet foran en alkoholiker og forvente at han skal la den være. Skjerp dere!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 23.28):

Du straffer han iallfall ikke med at han ikke får påskeegg! Det er isåfall veldig slemt. Om det er han som har spist godteriet kan han kjøpe nytt for egne penger.

Anonymkode: c802c...24e

Er veldig for å ikke gi «straff» til unger, men de må lære seg at handlinger har konsekvenser. Men de skal da gjerne være naturlige/relatert til det som er skjedd. Eks. her, har tatt alt godteriet og spist det opp.
Straff = f.eks. da får du ikke bli med i svømmehallen.
Naturlig konsekvens = det er ikke mer godteri, og derfor heller ikke noe å fylle i påskeegget! 
(Så vil det kanskje oppleves ekstra hardt for 9-åringen, men jeg ville selvfølgelig kjøpt litt nytt til småsøsknene da de er for små til å få konsekvenser for det noen andre har gjort..)

Anonymkode: beac4...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette her er jo helt sinnsykt! Det er STOR forskjell på godteskuffa hjemme og butikken. Maten i alle skap hjemme tilhører hele familien. Den er allerede kjøpt og betalt. Unger har ikke noe forståelse av HVEM som har betalt den. Det er mat som er tilgjengelig der og da. Klart de forsyner seg når de er alene og skikkelig godtesjuke. Godteskuff er jo helt bak mål i utgangspunktet. Man må jo heller legge det et sted der det er ut av syne, ute av sinn. En niårig som ser godteri uten vitner hjemme i sitt eget hjem kan ikke forventes å motstå den fristelsen. Og når foreldrene er så korka at de gjør denne fristelsen så tilgjengelig, så får de ta konsekvensen av dette. Ungen skal ikke påføres skyld og skam for en helt naturlig reaksjon på å se tilgjengelig godteri. Jeg klarer ikke å motstå det selv etter jobb når blodsukkeret er lavt. Så skal vi forvente at en niåring skal klare det?? Flere av dere her som må rulle inn! Straffe en liten gutt for at han spiste noe godteri han fant? Dere må heller snakke med ham om at godteri spiser vi bare i blant. Og så få det bort fra de mest tilgjengelige skuffene i kjøkkenet. Og å ikke gi ham påskeegg og få han til å sitte der og skamme seg mens brødrene spiser og koser seg? DERE burde skamme dere. Å sette godteri tilgjengelig for et barn uten vitner er jo som å sette ei flaske sprit på bordet foran en alkoholiker og forvente at han skal la den være. Skjerp dere!

Nei. I det store og det hele så er det ikke STOR forskjell på butikken og godteskuffen hjemme. Prinsippet er det samme, det er IKKE DINE ting! Det er ikke sånn at absolutt alt som er i et hjem tilhører hele familien. Folk har private ting innad i en familie også. Når et barn VET at det ikke får lov å ta ting fra en skuff eller skap og de blir forklart at det er fordi det tilhører andre, og alikevel gjør det, så handler det rett og slett om at de har lyst på det godteriet og bryr seg ikke om konsekvensen. Ferdig snakka! Slutt å undervurder barn med å si at de ikke klarer å kontrollere seg, de er mye smartere enn det. Og at du som voksen mener du ikke "klarer" å styre deg er bare noe stort tull. Du har jævlig lav viljestyrke og hadde fint klart å la det ligge hvis du virkelig ville!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...