AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:15 #1 Del Skrevet søndag kl 21:15 Vi har en på 9 år som nå har begynt å gå hjem etter skolen, er da et parr timer alene før vi kommer fra jobb. Han har mer enn nok tilgang til mat og frukt. Den siste uken har det blitt borte en del godteri fra godteriskapet. Og da jeg vasket buksene hans var maskinen full av godteripapir. Det er vel typisk barn, selvom jeg ikke ønsker at det skal skje. Det store problemet her nå er at jeg har handlet inn en del til påskeegget til ungene, altså han og de 2 lillebrødrene. Denne posen har jeg ikke lagt sammen med godteriet vi har i hus. Jeg har 2 plasser hvor jeg pleier å gjemme slikt hvor hverken mann eller barn oppholder seg. Nå finner jeg ikke igjen den posen. Jeg skal selvfølgelig gå i gjennom huset sikkelig før jeg hører med han, men dersom han har tatt av denne posen, hva er da rett å gjøre? Jeg kjenner jo jeg blir forbannet.. en ting er det godteriet som ligger i skapet på kjøkkenet. Det ligger tilgjengelig der, selvom de ikke har fri tilgang til det. Men godteri jeg har gjemt bort som skal være til påskeeggene. Greit nok at han ikke vet at det er til det, men jeg føler det er et sikkelig overtramp, og jeg kjenner jeg ikke har lyst til å gi han påskeegg dersom det er tilfelle. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Han er veldig godt innforstått med at han ikke kan forskyne seg som han vil, og at vi spiser godteri etter middag på lørdag, ikke ellers, så dette er ikke noe nytt for han. Anonymkode: d9d9b...a0a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:27 #2 Del Skrevet søndag kl 21:27 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vi har en på 9 år som nå har begynt å gå hjem etter skolen, er da et parr timer alene før vi kommer fra jobb. Han har mer enn nok tilgang til mat og frukt. Den siste uken har det blitt borte en del godteri fra godteriskapet. Og da jeg vasket buksene hans var maskinen full av godteripapir. Det er vel typisk barn, selvom jeg ikke ønsker at det skal skje. Det store problemet her nå er at jeg har handlet inn en del til påskeegget til ungene, altså han og de 2 lillebrødrene. Denne posen har jeg ikke lagt sammen med godteriet vi har i hus. Jeg har 2 plasser hvor jeg pleier å gjemme slikt hvor hverken mann eller barn oppholder seg. Nå finner jeg ikke igjen den posen. Jeg skal selvfølgelig gå i gjennom huset sikkelig før jeg hører med han, men dersom han har tatt av denne posen, hva er da rett å gjøre? Jeg kjenner jo jeg blir forbannet.. en ting er det godteriet som ligger i skapet på kjøkkenet. Det ligger tilgjengelig der, selvom de ikke har fri tilgang til det. Men godteri jeg har gjemt bort som skal være til påskeeggene. Greit nok at han ikke vet at det er til det, men jeg føler det er et sikkelig overtramp, og jeg kjenner jeg ikke har lyst til å gi han påskeegg dersom det er tilfelle. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Han er veldig godt innforstått med at han ikke kan forskyne seg som han vil, og at vi spiser godteri etter middag på lørdag, ikke ellers, så dette er ikke noe nytt for han. Anonymkode: d9d9b...a0a Har du ikke konfrontert han med alt godte-papiret du fant i buksa? Du må jo det! Da slutter han sikkert! Anonymkode: df963...c4d 24 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:28 #3 Del Skrevet søndag kl 21:28 Du straffer han iallfall ikke med at han ikke får påskeegg! Det er isåfall veldig slemt. Om det er han som har spist godteriet kan han kjøpe nytt for egne penger. Anonymkode: c802c...24e 22 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:32 #4 Del Skrevet søndag kl 21:32 Om det er han som har spist godteriet har du min fulle støtte til å ikke gi han påskeegg. Han vil jo da både ha spist sitt eget påskeegg og sine to søsken sine og det er helt på sin plass tenker jeg at han da får tåle konsekvensene med at han allerede har "fått" sin kvote (og vel så det). Men du må jo selvfølgelig leite skikkelig og konfrontere han om du ikke finner det først. Anonymkode: e204f...472 19 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:33 #5 Del Skrevet søndag kl 21:33 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du straffer han iallfall ikke med at han ikke får påskeegg! Det er isåfall veldig slemt. Om det er han som har spist godteriet kan han kjøpe nytt for egne penger. Anonymkode: c802c...24e Han har jo allerede spist opp godteriet. Hvorfor premiere han med å gi han enda mer? Anonymkode: 7c6ef...44b 29 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:34 #6 Del Skrevet søndag kl 21:34 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Han er veldig godt innforstått med at han ikke kan forskyne seg som han vil Han er jo tydeligvis ikke det. Anonymkode: 9ecd6...a22 12 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:37 #7 Del Skrevet søndag kl 21:37 Hadde ventet til helgen (torsdag-fredag) med å avsløre at du ikke finner igjen godteriet du hadde kjøpt til påsken. Håpet at en angrende synder røper seg og sagt at dessverre blir det mindre godteri til alle fordi noen har spist opp godteriet som skulle i eggene. Anonymkode: 7c6ef...44b 9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:39 #8 Del Skrevet søndag kl 21:39 Hvilke konsekvenser har det fått de foregående gangene han har tatt godteri? Dette er jo tydeligvis et gjentakende problem... Anonymkode: 7c6ef...44b 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:51 #9 Del Skrevet søndag kl 21:51 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du straffer han iallfall ikke med at han ikke får påskeegg! Det er isåfall veldig slemt. Om det er han som har spist godteriet kan han kjøpe nytt for egne penger. Anonymkode: c802c...24e Det er ikke slemt å gi passelig straff til barn nei. Å belønne han med at han får enda mer godteri og vise han at konsekvensene av det han har gjort er å premiere han med mere snop, det vil kanskje være slemt fordi det viser han at oppførselen hans ikke får noen konsekvenser. Og når negativ oppførsel og positiv oppførsel fører til samme utfall (påskeegg) ja hva da? Tror du denne guttungen får respekt for grensene moren og faren setter? Nei. Barn har ikke vondt av å høre nei og at om det brytes får det konsekvenser som innebærer straff og kjeft. Det er ikke slemt, det er normal barneoppdragelse. Å sette grenser og gi konsekvenser av dårlig oppførsel til et barn er innimellom både nødvendig og sunt og nettopp det barn trenger. Anonymkode: e204f...472 10 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:01 #10 Del Skrevet søndag kl 22:01 Du finner vel papir og plast rester, av godteriet hvis han har spist det. Leit etter både godteriet, men også i søppelet, om du finner rester av godteriet du kjøpte. Jeg var også sånn, gal etter godteri, spiste alt jeg kom over, selv om jeg ikke hadde lov . Anonymkode: 8eb17...68c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 22:45 #11 Del Skrevet søndag kl 22:45 Jeg var veldig sukkeravhengig som barn (trøstespiste for jeg hadde det vondt) Jeg raidet manisk i skuffer og skap etter neste sukkerdose. Husker jeg hadde mye angst og skam for jeg viste det ble oppdaget. Når det så ble oppdaget følte jeg meg helt forferdelig, men avhengigheten var for sterk til at jeg lærte av det. I en drømmeverden skal barn respektere at man ikke sniker etter godteri, men det er ikke alltid så lett å se konsekvenser for barn. Man må rett og slett gjemme godteriet enda bedre, f.eks i en koffert med lås eller i bilen. En rolig prat med barnet er jo naturligvis lurt, men ikke straff med at han ikke får påske-egg. Anonymkode: 79c12...49c 19 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:49 #12 Del Skrevet i går, 00:49 Jeg hadde også en unge som holdt på sånn i en periode i den alderen. Men, hun løy og sa at det ikke var hun som hadde tatt det. Fant ikke godispapir i lommene hennes eller på hennes rom, men fant godis emballasje mellom sofaputer, nederst i søpla og slike plasser. Så hun hadde prøvd å gjemme det. Dog så tok jeg henne aldri på fersken så selvom jeg visste det var henne så kunne jeg ikke straffe henne for noe hun blånekta for og jeg ikke hadde bevis for. Jeg begynte derfor å låse kjøkkenet da hun var alene hjemme (kun et par tre timer etter skolen) la frem en matboks med knekkebrød, tubeoster og frukt i stua så hun kunne spise hvis hun var sulten. Vann kunne hun fylle flaska si på badet. Etter en liten stund så åpnet vi igjen og da forsvant godteri en gang til. Dette var rundt juletider. Så da la jeg med vilje hennes godis som skulle i julestrømpa i skapet og gjemte det som skulle til oss andre. Den som satt på julaften morgen og grein uten godis i strømpen, det var henne. Etter den hendelsen stjal hun aldri igjen. Anonymkode: e037a...85d 12 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet i går, 01:07 #13 Del Skrevet i går, 01:07 Jeg var hard på snopet som barn. Jeg fikk ikke kjeft, men mamma ga meg skikkelig dårlig samvittighet med å fortelle meg at nå fikk ingen andre. Og jeg måtte fortelle brødrene mine at det var min skyld at de ikke fikk lørdagsgodt. Jeg skammet meg akkurat så mye som moderen hadde tenkt. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:21 #14 Del Skrevet i går, 01:21 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg hadde også en unge som holdt på sånn i en periode i den alderen. Men, hun løy og sa at det ikke var hun som hadde tatt det. Fant ikke godispapir i lommene hennes eller på hennes rom, men fant godis emballasje mellom sofaputer, nederst i søpla og slike plasser. Så hun hadde prøvd å gjemme det. Dog så tok jeg henne aldri på fersken så selvom jeg visste det var henne så kunne jeg ikke straffe henne for noe hun blånekta for og jeg ikke hadde bevis for. Jeg begynte derfor å låse kjøkkenet da hun var alene hjemme (kun et par tre timer etter skolen) la frem en matboks med knekkebrød, tubeoster og frukt i stua så hun kunne spise hvis hun var sulten. Vann kunne hun fylle flaska si på badet. Etter en liten stund så åpnet vi igjen og da forsvant godteri en gang til. Dette var rundt juletider. Så da la jeg med vilje hennes godis som skulle i julestrømpa i skapet og gjemte det som skulle til oss andre. Den som satt på julaften morgen og grein uten godis i strømpen, det var henne. Etter den hendelsen stjal hun aldri igjen. Anonymkode: e037a...85d Herregud... Anonymkode: 53cc8...8ec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:29 #15 Del Skrevet i går, 02:29 For noen av oss er godteri veldig avhengighets skapene, på nivå med rusmidler. Dårlig vane å få som barn, stopp fri tilgang før det blir for sent. Lås inn alt, begrens tilgang og ikke kjøp for mye inn. Anonymkode: eb2a8...2bb 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 02:52 #16 Del Skrevet i går, 02:52 Stebarn? … Anonymkode: b4129...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:25 #17 Del Skrevet i går, 04:25 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvilke konsekvenser har det fått de foregående gangene han har tatt godteri? Dette er jo tydeligvis et gjentakende problem... Anonymkode: 7c6ef...44b Det var i går kveld etter leggetid jeg fant mye. Har funnet dropspapir, og litt småting han har blitt konfrontert med på en ordentlig måte. Dette papiret hadde han da forsøkt å gjemme i sengen sin. Har loftsseng så ikke sånn at vi ser det så lett om vi ikke ser etter. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du finner vel papir og plast rester, av godteriet hvis han har spist det. Leit etter både godteriet, men også i søppelet, om du finner rester av godteriet du kjøpte. Jeg var også sånn, gal etter godteri, spiste alt jeg kom over, selv om jeg ikke hadde lov . Anonymkode: 8eb17...68c Ja, jeg tror i og med at han har blitt fersket en gang før, at han er så smart at han går ut med søppelet. Kan jo begynne å gå igjennom dunken, selvfølgelig, men det frister lite det å 😩 Stor pike skrev (3 timer siden): Jeg var hard på snopet som barn. Jeg fikk ikke kjeft, men mamma ga meg skikkelig dårlig samvittighet med å fortelle meg at nå fikk ingen andre. Og jeg måtte fortelle brødrene mine at det var min skyld at de ikke fikk lørdagsgodt. Jeg skammet meg akkurat så mye som moderen hadde tenkt. Det kunne vært en løsning, men brødrene er 6 og 3 og tror fremdeles på påskeharen, ønsker ikke ødelegge det for dem bare fordi han har gjort en dum handling. AnonymBruker skrev (1 time siden): Stebarn? … Anonymkode: b4129...596 Han er vår biologiske Anonymkode: d9d9b...a0a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:28 #18 Del Skrevet i går, 04:28 Om du ikke kan bevise at han har tatt gotteriet så kan du heller ikke straffe ham. Greit nok at du mistenker, men jeg mener at det er ikke nok. Om du ikke finner posen så får du samle alle ungene og mannen, og fortelle hva som har skjedd. Kanskje synderen står frem? Anonymkode: 1dfac...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:27 #19 Del Skrevet i går, 05:27 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde ventet til helgen (torsdag-fredag) med å avsløre at du ikke finner igjen godteriet du hadde kjøpt til påsken. Håpet at en angrende synder røper seg og sagt at dessverre blir det mindre godteri til alle fordi noen har spist opp godteriet som skulle i eggene. Anonymkode: 7c6ef...44b Hvorfor skal søsken straffes? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stebarn? … Anonymkode: b4129...596 Det er absolutt ingenting i tråden som tyder på at det er stebarn Anonymkode: afb76...3f4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:52 #20 Del Skrevet i går, 05:52 Begge barna mine har også løyet om sånt og hatt perioder der de har forsynt seg. Ene innrømmet og knakk sammen men klarte ikke slutte, mens andre løy helt frem til en kveld han kom gråtende ned og var utrøstelig fordi han hadde løyet 😅 Jeg tror ikke på straff utover å ikke ha så mye å ta i hus, men dialog, fortelle hvorfor de ikke skal spise og gi dem alternativer. Det har fungert bra så fort de har blitt 11-12. De spiser hellere et måltid når de kommer hjem fra skolen, brød, yoghurt med havregryn eller annet. Vi har ikke så streng tilgang at vi bare har godteri på lørdager, men ser at mengde de spiser er begrenset. 3 biter på en ettermiddag eller 10 biter på lørdag liksom. Påskeeggene ligger gjerne med halvparten igjen til sommeren. Jeg tror det er mye bedre å lære dem å forsyne seg i fornuftige mengder, fremfor forbud hele uka og spising til de spyr på lørdag. Anonymkode: 96feb...4c0 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå