Gå til innhold

Når man føler seg "stresset" og har hjertebank uten grunn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan jo dra til legen og be om å få låne en 24-timers EKG (Holter). Hvis du blir veldig plaget, men likevel ikke har det hver dag, kan du be om å få gå med måler over lengre tid. Det finnes også EKG-plaster som man kobler opp til en app. Kanskje legen din har et sånt plaster? De er også mulig å kjøpe selv: https://www.apotek1.no/produkter/norgespl-ecg247-elektrode-991450p?srsltid=AfmBOop7zlP9vqjKvS17PV7AAB0Gcd7lNV2FrpZcWtnQvPuil2vxfZ4p

Ellers så er det slett ikke uvanlig å bli urolig eller få angst når man kommer i overgangsalderen, og mange er også plaget med perioder med forhøyet puls. Når hormonene svinger i kroppen, kan det slå ut på mange rare måter.

Anonymkode: f58c5...a75

Takk. Kombinasjon mentalt og fysisk stress og eventuell overgangsalder er kanskje ikke så knall ;) Tar det til meg!

Anonymkode: c3daf...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner det med at man setter andre før seg selv, men det er som å be om å bli utbrent. Det er ikke en naturlig og bærekraftig måte å leve på og du må ta ansvar for deg selv og helsen din. Den må komme først! 

Å ta vare på egen helse, lytte til signalene kroppen gir og gjøre noe med dette før det blir verre er ikke å overtenke det. Det føles kanskje ikke ut som et stort problem, men etterhvert vil det bli det med et hav av symptomer. Kroppen er ikke skapt for å tåle langvarig indre stress. Det virker ikke som at du tar det alvorlig og kommer til å ta noe ansvar, men da vet du i hvert fall hva du burde gjøre.

Anonymkode: b9133...72a

Jeg må jo først faktisk innse at dette er et problem jeg må ta tak i, og det har jeg vel ikke forstått helt enda nei, det har du rett i. Det betyr jo ikke at jeg ikke ØNSKER det, men jeg har ikke tolket disse episodene som noe voldsomt. Jeg skjønner at jeg kanskje må tenke litt nytt rundt alt som foregår rundt meg. Det er jo ikke gjort på en dag, det krever omstilling i topplokket fra meg også. Men jeg skal virkelig prøve å bli det mer bevisst. Men det er vel ingen vits i å plage legen med sånne ting foreløpig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skjønner nok ikke helt at dette er så alvorlig nei, for det virker jo ikke alvorlig ellers. Jeg har det jo bra, liksom... Men jeg tar absolutt til meg at dette kan være et signal om noe, og skal begynne å følge med på når dette faktisk skjer.

Gamle, syke foreldre blir ikke borte av seg selv, og de må jeg forholde meg til. Ikke at jeg hjelper dem hele tiden, men de ligger stadig i bakhodet feks. Men jeg kan prøve å tenke på andre situasjoner....

Ja det ligget i bakhodet. Syke foreldre blir ikke borte, men det er likevel en god del man kan gjøre med stresset. Endre tankemønstre som kanskje er med på å gjøre stresset verre (her kommer stressmestringskurs inn).

Noen tenker f.eks. at man ikke kan søke om hjemmehjelp eller hjemmesykepleie, ikke kan søke om omsorgsbolig. Det går ikke, noen vil bli skuffet, noen vil tro man er en dårlig datter, man vil ikke innse at tiden er kommet og at mor eller far er blitt skrøpelig.

Dette er bare noen eksempler på hvordan vi kan lage stengsler for oss selv som gjør oss syke, det passer sikkert ikke akkurat for din situasjon. Men når man blir syk (viser symptomer på stress) da er det på tide å revurdere tidligere avgjørelser og sette seg selv først.

Du skal ha det minst like bra som andre!

Anonymkode: 5a176...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må jo først faktisk innse at dette er et problem jeg må ta tak i, og det har jeg vel ikke forstått helt enda nei, det har du rett i. Det betyr jo ikke at jeg ikke ØNSKER det, men jeg har ikke tolket disse episodene som noe voldsomt. Jeg skjønner at jeg kanskje må tenke litt nytt rundt alt som foregår rundt meg. Det er jo ikke gjort på en dag, det krever omstilling i topplokket fra meg også. Men jeg skal virkelig prøve å bli det mer bevisst. Men det er vel ingen vits i å plage legen med sånne ting foreløpig? 

Nei, det er ikke vits i å plage legen med noe som ikke er et problem for deg, sant det. Får håpe det går over av seg selv! 

Anonymkode: b9133...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...