Gå til innhold

Hvordan skape egne tradisjoner med dobbelt opp skilte besteforeldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Både mannen min og jeg kommer fra familier med skilte foreldre. Det er ikke noe drama, men det er jo naturligvis stress med ferier og slikt. Jeg syntes det har vært utrolig vanskelig i utgangspunktet å måtte dele opp alle turer hjem i to, alle julefeiring og påskefeiringer og i tillegg ha dårlig samvittighet for den foreldern man ikke er med. 

Har hele tiden tenkt at dette ble bedre når vi fikk barn selv, men nå er det jo enda vanskeligere siden alt må deles på fire og ikke bare to.. alle besteforeldrene vil ha «spesielt bånd med barnebarna», da særlig mødrene våre. Alle er også misfornøyde med hvor lite tid de får med barnebarna. 

Selv har jeg et ganske dårlig forhold til høytider pga denne konstante dårlige samvittigheten, men har veldig lyst til at barna skal få gode minner og opplevelser med mannen min og meg. Så - det jeg da lurer på er hvordan i all verden skal vi få tid eller mulighet til å lage egne tradisjoner for barna når alle høytider må fordeles på besteforeldre / rullere år for år? 

Anonymkode: ee5bd...fe1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere aldring feire noe sammen med flere? Feks invitere til dere? 

Anonymkode: 82a96...64e

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere gjør hva dere vil. Vil besteforeldrene se barna får de komme selv.

Anonymkode: 5655a...a6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste er å si at de som vil feire noe kan komme til dere. 

Anonymkode: d6711...b78

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

n

Endret av Kvisten3
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen til en viss grad, ikke fullt så mange å forholde seg til, men jeg hadde alltid dårlig samvittighet i jula for den jeg ikke var hos. Når jeg fikk egne barn sa vi bare at alle er invitert som vil komme, men vi feirer hjemme.

Vi er skilt nå, vært i mange år, men feirer høytider/bursdager sammen om vi er i byen. Vil en av oss reise bort med ungene sjekker vi bare at den andre ikke har lagt planer. Ungene skal aldri måtte velge mellom oss, vi kan fint være sammen en dag eller tre (dro på ferie sammen helt til eksen fikk kjæreste, naturlig at man kutter da, selvfølgelig).

Foreldrene deres har valgt å skille seg, en konsekvens er at man får mindre tid med barn og barnebarn (om man ikke beholder en vennskapelig tone). Dere kan lage de tradisjonene dere ønsker, så får besteforeldrene tilpasse seg. Kanskje kan to og to inviteres fra hver sin side, eller alle, om de tåler hverandre? 

Anonymkode: 70f45...551

AnonymBruker
Skrevet

Feir hos dere? Så kan de som vil se barna HVERT år ☺️

Anonymkode: f5b47...d64

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde prøvd å feire hos dere, og invitert der. Hvordan er de sammen? Går det, eller blir alt ødelagt av dårlig stemning, sure miner og gjerne ordentlig bråk og krangling også? Dere kan ikke dele dere opp i hvert fjerde år, rundt fordi. Det blir noe veldig. 
Har dere plass og mulig så feir hos dere selv, og lag deres egne tradisjoner. Om de ikke bor så langt unna så kan f.eks juledagene byttes litt på eller en dag eller to i påsken, men ha 17.mai som en dag der dere står friere. Sier det med 17.mai for den kommer snart, og det er en ting å be en 2åring å spise kake hos mormor, men en 9åring som vil delta på alt på skolen, kanskje tivoli, se eller gå i folketoget, det blir voldsomt. 
Sett dere ned som par og snakk sammen om hva dere ønsker og så hva dere skal formidle videre. Ikke sikkert dere trenger å formidle så mye på forhånd, bare informere når det nærmer seg hva dere har tenkt til å gjøre. 
Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere feiere jul hos dere med en skilt forelder fra hver sammen? Feks din mor og svigerfar, neste år svigermor og din far? Eller den kombinasjonen som fungerer best?

Anonymkode: a92db...26b

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg satt foten hardt ned og sagt at de som vil ha med barnebarna å gjøre må komme til dere, de må også tåle at ekser med nye partnere dukker opp. Tåler de ikke det er det vedkommendes problem! Barnebarna skal slippe å lide pga de voksne!

Nå er det deres tur til å ha jul, påske, what ever hjemme, vil de feire med dere er det de som må reise til dere, ikke omvendt.

Anonymkode: a4683...956

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS, jeg hadde feiret hjemme og latt det være tradisjonen. Så får de som vil komme på besøk.

Her er det svigerfars nye kone som ikke er velkommen hos resten. Så for hver eneste samling er det tårer og styr fordi x og y kan ikke komme hvis hun kommer. Så ungene våre, som har et godt forhold til sin bonusbestemor, lurer på hvorfor hun aldri kommer i bursdag… 

Drit lei hele opplegget, voksne mennesker bør skjerpe seg! 

Anonymkode: 414a3...c44

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi feirer hjemme, eller på hytta, også inviterer vi annenhvert år min side og annenhvert år mannens side. 
Så kommer de som vil. Som regel kommer begge foreldre med følge, og det har aldri vært noe annet enn hyggelig. 

Påsken bruker vi som regel å ta i utlandet.

Anonymkode: 75967...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 21.54):

Både mannen min og jeg kommer fra familier med skilte foreldre. Det er ikke noe drama, men det er jo naturligvis stress med ferier og slikt. Jeg syntes det har vært utrolig vanskelig i utgangspunktet å måtte dele opp alle turer hjem i to, alle julefeiring og påskefeiringer og i tillegg ha dårlig samvittighet for den foreldern man ikke er med. 

Har hele tiden tenkt at dette ble bedre når vi fikk barn selv, men nå er det jo enda vanskeligere siden alt må deles på fire og ikke bare to.. alle besteforeldrene vil ha «spesielt bånd med barnebarna», da særlig mødrene våre. Alle er også misfornøyde med hvor lite tid de får med barnebarna. 

Selv har jeg et ganske dårlig forhold til høytider pga denne konstante dårlige samvittigheten, men har veldig lyst til at barna skal få gode minner og opplevelser med mannen min og meg. Så - det jeg da lurer på er hvordan i all verden skal vi få tid eller mulighet til å lage egne tradisjoner for barna når alle høytider må fordeles på besteforeldre / rullere år for år? 

Dere må bare legge fra dere denne pleasingen av foreldrene deres. Husk at det er du og mannen som er skilsmissebarn, ikke deres barn. 

Det er på tide at besteforeldrene faktisk oppsøker dere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man driter i det. Inviter dem sammen. Og gjør det konsekvent. Man kan ikke invitere 4 par besteforeldre separat - da har man jo hele tiden huset fult av dem. Inviter ned to par til jul og så to nye til påske, feks. Eller bare alle sammen til alle bursdager.

Og om dere tenker det skal være «likt»? Ok. Besøk din far feks i jula ett år, og så hans mor neste jul, så er dere hjemme en jul eller to, og så starter dere på din mor og så hans far. Det er da «likt» om det tar dere 4-10 år å komme rundt. Å besøke alle 4 hvert eneste år fremstår som et evig jag, så det må ikke være målet. 

Og om dere har foreldre som forsøker «guilte» dere? Si rett ut at slik adferd ikke fører til ønske om økt kontakt, og så trapper dere ned kontakten til de tar hintet (eller dere slipper maset i det store og hele, begge deler fremstår greit).

Anonymkode: 0e172...055

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 21.54):

Julen kan dere dele på, hvis dere ikke vil ha hver jul hos dere sammen med besteforeldrene og partnere på begge sider, så la det gå på rundgang der alle samles.

Anonymkode: d3094...661

Skrevet

man må ikke være sammen med alle hver ferie, lag egne tradisjoner, inviter eller reis når det passer og da dit dere vil, ikke vits å føle man må please alle.. 

AnonymBruker
Skrevet

Samme problemstilling her, og i tillegg er vi foreldre skilt😅

Men vi feirer alltid hjemme hos meg og barnet. Jeg, pappaen, og barnet, er fast. Så bytter vi på hvem vi inviterer. Ett år inviterte vi bare tante. Ett år var det morfar, farfar, farfars kone + tante. Et annet år mormor+ kjæresten, farmor+kjæresten. Men det blir 2-4 år mellom hver gang, så barnets tradisjon blir å være hjemme.

Anonymkode: 91972...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...