Gå til innhold

Hva er ditt beste og verste kjøp av kjøkkenredskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ser bort fra helt obligatorisk tilbehør.😊

Anonymkode: f0507...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Beste tror jeg må være hack-it. Dårligste må være en sånn sprayflaske til olje som jeg kjøpte på temu. Den virka ikke og nå i ettertid syns jeg igrunnen det var like greit 😛

Anonymkode: f73b7...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En liten dings jeg har stor glede av. Melne poteter (inkludert mandel) kokes best med skallet på. Men ofte må de/bør de skrelles, selv om jeg gjerne spiser med skallet på også ,så har man gjester og når det skal være fint, skreller jeg. Da er denne genial. Holder poteten mens man skreller med kniv.

https://www.glapris.no/produkt/aanonsen-potetgaffel-m-trehandtak/

Poenget her er at gaffelen er så tynn at den ikke ødelegger poteten, som en vanlig gaffe gjerne gjør.

Mest unyttige er vel et sånnt sisseleringsjern - har knapt brukt.

Anonymkode: ac783...df9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste må være en mini-slikkepott. Den er helt fantastisk. Har mye annet også som er bra, blant annet en del elektrisk som er mer selvsagt, og jeg har også en suppelager som er fantastisk (blender og vannkoker i ett på en måte). 
Den mini-slikkeptten må være av silikon eller noe, og kommer til over alt og får former seg etter hva du skal skrape ut av og det er uunnværlig. Mener den er fra Søstrene Grene, men den er en del år nå 

Verste er sånn manuell hakker. Bruker den av og til for å raspe, men synes ikke den er god da heller. Jeg har egentlig mye muskler i armene, men jeg får ikke til å enkelt dele opp en del grønt med den. Er en sånn boks med ulike lokk med hull med knivblader som en da legger på toppen og legger det igjen i press og det skal komme ut perfekte biter. Bortkastet kjøp her, og kjøpt på Kichn. Kjøpte når jeg trengte en hjelpende hånd på kjøkkenet en periode, men den slo ikke an. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte en mandolin som er veldig bra til skiving og strimling av grønnsaker. Sparer vanvittig med tid til sitt bruk. Har forskjellige knivblader til forskjellig bruk.

Det mest unyttige må ha vært en urtesaks hvor det er 5 sakseblader på toppen av hverandre. Bladene er for slappe, så den klarer nesten ikke å klippe noe. Men når den først klipper, så blir urtene hengende fast mellom saksebladene og man får det ikke ut uten å skylle med vann. Så 90% av det man klipper, får man ikke brukt.

Jeg tror den gikk i søpla ved forrige opprydning.

Anonymkode: ab69f...d14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den beste, er kjøkkenmaskin til brødbakst. Den verste er en sånn elektrisk dings til å røre i gryter. Den funker ikke 😄

Anonymkode: f94bf...e2b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelige kniver (jeg er glad i Mac) er det kjedelige svaret. 

Jeg er veldig glad i rivjern og mandolin fra Microplane, en god potet/gulrotskreller fra Clas Ohlson og kjøkkenmaskinen (Wilfa Probaker). Og en billig vekt med stoppeklokke til pour over-kaffe.

Har ingen store bomkjøp, men har fått diverse rart i gave, blant annet en innretning for å hakke urter som jeg aldri så vitsen med. Og en urtesaks (saks med mange sakser/kutt samtidig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det beste er kjøkkenmaskina med masse tilbehør (går vel ikke under obligatorisk?), den brukes til alt mulig, ooog airfryer. 

Bomkjøp må være en skikkelig rævva mandolin. 

Anonymkode: de686...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste: elektrisk melkeskummer

Verste: crockpot

Anonymkode: da357...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste må være potetskreller fra Tupperware. Skikkelig fæl grønnfarge, men god.

Verste er eggkoker. Tiden for å koke 3, 5 eller 6 egg er ikke lik. Egg rulett hver gang. Altfor bløte eller hardkokte?

Anonymkode: cf6b4...0d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er clingfilm-dispenseren og multitalent-maskinen.

Verste tror jeg er bordgrill/paninigrill, der panelene ikke kan tas ut, og det ikke er en kant som stopper fett/ost. Så alt renner ut og ned inni selve grillen eller ut på benken, og det er umulig rengjøre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verste er en sånn multikutter hvor du trykker råvaren gjennom knivbladskiver oppi en beholder; samt en stor airfryer. Begge deler viste seg å være fullstendig overflødig og lite brukervennlig mtp å oppta plass og resultatet de ga.

Beste er to solide og gode skjærefjøler som har fast plass på hver side av kjøkkenet og alltid er klare til bruk. I tillegg småting som et par gode kniver, wokpanne og stor kjele.

Anonymkode: 726f9...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste: Ankarsrum kjøkkenmaskin. Dyr, men for meg var det en investering. Overgår alt annet jeg har prøvd og satser på å ha den i maaaaange år. 

Verste: hack it (sånn til å hakke kjøttdeig). Føltes veldig unødvendig, endte med at jeg ga den bort. Hakker like greit med stekespaden jeg uansett bruker etterpå og får dermed en ting mindre å vaske opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste... det har blitt litt oppi gjennom årene, men det første jeg tenkte på var et "kort" man skulle bruke til å rive hvitløk på. Og en type hanske som skrubbet vekk skal på potet og grønnsaker. 

Beste? Stor stekepanne som akkurat også får plass inni ovnen 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topp 3:

1. Foodprocessor. Brukes til alt. Rive ost, rive råkost, kutte ting i skiver, blande, vispe...

2. Buffetgryte fra Le Creuset. Erstatter både steikepanne og wok, og kan brukes i steikeovnen.

3. Potetskrelleren fra Tupperware (den grønne).

Bunn 3:

1. "Mandolinen" fra Tupperware. Mulig det er jeg som gjør feil, men den funker ikke.

2. Brødbakemaskin. Ga den bort til slutt.

3. Riskoker. Bruker lenger tid enn å koke på vanlig måte. Bryllupsgave som jeg er helt sikker på at ikke sto på noen ønskeliste...

Anonymkode: 18fa0...389

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en sjokoladesmelter av moren min en gang. Veldig unødvendig sak, for de få gangene jeg skal smelte sjokolade går det i grunn greit med vannbad. Men så skal det sies at når jeg først har den, så fungerer den jo. 

Har en sånn løkkutter med lokk du vrir på så kniver går rundt inne i en beholder. Ikke brukandes. 

Elsker airfryeren og en sånn dings til å åpne lokk som sitter hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste kjøp tror jeg er Victorinox-knivene. Veldig glad i de. 

Verste kjøp må være pastamaskinen jeg kjøpte på Jula. Den måtte jeg reparere før jeg i det hele tatt fikk brukt den første gang, og selv om reparasjonen var vellykket, var det andre, og ikke fiksbare problemer med den som gjorde at den ikke fungerte skikkelig allikevel. Den ble kastet etter første gangs bruk. Burde selvsagt klaget til Jula, men var så irritert at jeg bare ville bli ferdig med saken. Kjøpte en ny en et annet sted som så helt identisk ut, men som kostet mye mer og faktisk var skikkelig laget slik at den fungerte som den skal. Helt annen kvalitet.

Ellers har kona en forkjærlighet for å fylle skuffer og skap med diverse "spesialredskaper" som hamseplukker til jordbær, salatslynge, kremvisper med sveiv og andre rare ting. Ofte ting som ikke kan brukes til annet enn akkurat det de er laget for og dermed blir lite brukt. Plukke hamsen av jordbær gjøres like enkelt med en kniv, og vispe krem kan vi like gjerne gjøre med den elektriske kjøkkenmaskinen uten å trenge spesialredskap.

Anonymkode: beef1...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste: Stekepanne i stål. Elsker den. Eggkoker (siden mange hater det 😂). Slipesten for kniver. 

Verste: Hackit. Diverse spesialredskaper som hvitløkshakker. Kjøpte det i en tid da jeg ikke forstod at det er god kniv som er viktig, ikke alskens redskaper for å kompensere for sløve kniver. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...