Gå til innhold

Får av og til en uro inni meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Av og til får jeg en uro inni meg , som om det er rett før det skal skje nos fælt.  Jeg føler meg så utrolig sårbar når jeg får denne følelsen, mister matlysten, fryser, har bare lyst å sove, får vondt i magen og føler meg bare helt hjelpesløs.  Aner ikke hva som trigger dette. Flere som har det slik i perioder? Hvordan kan man håndtere dette? 

Anonymkode: de54c...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Av og til får jeg en uro inni meg , som om det er rett før det skal skje nos fælt.  Jeg føler meg så utrolig sårbar når jeg får denne følelsen, mister matlysten, fryser, har bare lyst å sove, får vondt i magen og føler meg bare helt hjelpesløs.  Aner ikke hva som trigger dette. Flere som har det slik i perioder? Hvordan kan man håndtere dette? 

Det kan høres ut som.du har mange av symptomene forenelig med panikkangst. Dvs angst som kommer helt ut av det blå, og i situasjoner der du egentlig ikke er spesoelt engstelig og nervøs.  Mange har dette innimellom - kan komme av langvarig stress f.eks. Det viktigste er at det er ikke farlig,  og angsten skal ikke unngås. Det er bare følelser og såkalte "falske alarmer" Kroppen reagerer på at noe er farlig,  og gjør seg klar til kamp eller flukt. Men det er ikke noe som.er farlig, kroppen reagerer normalt på en unormal.situasjon, derfor kalles det angst.

Det er viktig å regulere ned nervesystemet ditt ved f.eks å puste, sette deg godt til rette i stolen og legge merke til hvordan stolen "bærer " kroppen din- slik at du føler deg mere til stede i kroppen din her- og nå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslomaraton skrev (6 minutter siden):

Det kan høres ut som.du har mange av symptomene forenelig med panikkangst. Dvs angst som kommer helt ut av det blå, og i situasjoner der du egentlig ikke er spesoelt engstelig og nervøs.  Mange har dette innimellom - kan komme av langvarig stress f.eks. Det viktigste er at det er ikke farlig,  og angsten skal ikke unngås. Det er bare følelser og såkalte "falske alarmer" Kroppen reagerer på at noe er farlig,  og gjør seg klar til kamp eller flukt. Men det er ikke noe som.er farlig, kroppen reagerer normalt på en unormal.situasjon, derfor kalles det angst.

Det er viktig å regulere ned nervesystemet ditt ved f.eks å puste, sette deg godt til rette i stolen og legge merke til hvordan stolen "bærer " kroppen din- slik at du føler deg mere til stede i kroppen din her- og nå

Hmm interessant. Jeg trodde panikkangst var mer intenst? Som at man hyperventilerer og tror man skal dø? Jeg har bare denne ubehagelig uroen i meg. Føler neg også litt mer klengete når jeg har det sånn, trenger mer bekreftelse på at de rundt meg fremdeles er glad i meg. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oslomaraton skrev (18 minutter siden):

Panikkangst forløper ikke sånn! Det er rett og slett en så sterk følelse av å skulle dø at man kan finne på å ringe 113. Men kunne kanskje stemt mer med generalisert angstlidelse?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (2 minutter siden):

Panikkangst forløper ikke sånn! Det er rett og slett en så sterk følelse av å skulle dø at man kan finne på å ringe 113. Men kunne kanskje stemt mer med generalisert angstlidelse?

Ja absolutt:) Da er man jo engstelig og urolig for alt hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng dere så mye oppi "panikk"-delen. Angst stemmer godt og resten av det personen skriver i innlegg #2 er veldig gode råd.

Anonymkode: bd27d...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oslomaraton skrev (4 timer siden):

Ja absolutt:) Da er man jo engstelig og urolig for alt hele tiden

Det er man ved angst også, som var den første tanken som slo meg når jeg leste HI. 

Anonymkode: 13299...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette i lutealfasen  - etter eggløsning til menstruasjon. Er veldig vanlig. Det kan altså være hormonelt. Jeg blir veldig engstelig i perioder utav det blå

Anonymkode: d99ac...3a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips til noen som har hatt det sånn lenge? Det slipper bare aldri taket.

Anonymkode: 9ce5e...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Noen som har noen tips til noen som har hatt det sånn lenge? Det slipper bare aldri taket.

Anonymkode: 9ce5e...21f

Ser at du ikke er ts, å det er ikke så enkelt å skjønne med at det aldri slipper taket. Betyr det at du har en indre uro hele tiden?

Uansett så er det jo greit å ta en tur til legen å få råd der om hva du skal gjøre, behandling eller medisin eller begge deler. 

Anonymkode: 13299...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som angst 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har dette i lutealfasen  - etter eggløsning til menstruasjon. Er veldig vanlig. Det kan altså være hormonelt. Jeg blir veldig engstelig i perioder utav det blå

Anonymkode: d99ac...3a7

Ja det er vanlig ved fall i hormonnivået.

Anonymkode: 90948...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er vanlig ved fall i hormonnivået.

Anonymkode: 90948...e75

Kan du utdype det?

Anonymkode: 6cbc3...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...