Uanonym bruker Skrevet 14. april #81 Skrevet 14. april Meninga er (eller var?) i alle fall at det var barna/ungdommene som skulle selge disse tingene, ikke foreldrene! Da jeg var barn, var det vi ungene som måtte ringe på hos naboer og be dem om å kjøpe kakebokser og dopapir... Fra hvert fall 8-9 år klarer ungene faktisk dette selv. Men da må jo noen voksne tørre å be dem om det. 1
Kullsyrevann Skrevet 14. april #82 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er dugnadsansvarlig på laget til sønnen min, og jeg er helt enig i at det er noe styr med disse salgsdugnadene. Derfor har jeg hver eneste gang jeg kommuniserer om salgsdugnad lagt til en kommentar hvor jeg ber om innspill til andre måter vi kan tjene inn pengene på, så skal jeg gjerne organisere og stille opp for å få det til å skje. NULL kommentarer. Null forslag. Så med mindre dere som sitter her og er sure på dugnadene samtidig bidrar med gode alternativ, så kan dere ha det så godt. Anonymkode: 52851...da1 Tips fra meg - Selg lodd hvor man kan vinne gavekort til ting man faktisk bruker. Zalando, spotify, gavekort på lokale kjøpesentre eller matbutikker (hvis det går). Jeg syns det er flaut at det skal være vanlig praksis å prakke dopapir og sokker på folk, som man uansett får kjøpt billigere og til bedre kvalitet andre plasser. Folk trenger det jo ikke? Lodd for 25 kroner hvor jeg kan vinne gavekort fra zalando til 500 kroner - selvfølgelig hadde jeg kjøpt. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #83 Skrevet 14. april Jeg husker i riktig gamle dager (80-tallet) da vår dugnad var å kjøre telefonkataloger, eller å ha vareopptelling på butikker 😂😂 Noe av problemet i dag er at det er ikke lenger behov for å leie inn denne typen hjelp lenger. I tillegg deltar mange på flere fritidsaktiviteter, og tjenestedugnader tar tid som foreldre ikke har. Og da har salgsdugnader dessverre blitt en lettvint og tidsbesparende løsning. Anonymkode: 48867...c6a 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #84 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Kan du sette opp et fiktivt men realistisk regnestykke for deltakelse i cup? Jeg spør fordi jeg rett og slett ikke har peiling! Er oppriktig nysgjerrig på hva som koster og hvor mye 🙂 Anonymkode: 35f01...187 Vi betaler for deltakelse i cupen, altså til arrangørene. Typisk 4-800 kr per lag. Våre barn er små, så de er 4-5 barn per lag. Så på de første cupene da laget var nytt måtte vi ta 100-200 kr per barn i foreldrebetaling for at barna skulle få dra på cup. Dette føles ekstremt ugreit, hva om noen ikke har økonomi til å dra på cup? Kontingenten går til klubben, så laget har kun de pengene vi greier å hente inn på dugnad. Nå har vi hatt en runde med sånne spond-lodd, fikk inn en god slump på det, så vi har kjøpt kampdrakter og kan dra på cup uten at hver enkelt må betale. Anonymkode: 22a2c...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #85 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde vi fått loddbøker skulle de fått gjort jobben selv, men hos oss er det elektroniske lodd, og ingen av mine har hverken facebook eller spond. De er for små til det. Jeg er heller ikke noe glad i denne slags dugnader, vanskelig å selge, fordi de kommer så hyppig. Anonymkode: ec6bf...aa4 Man kan printe ut QR-koden til loddsalget og så sende ut ungene med et ark hvor det står hvilket lag det er og vennligst scan koden for å kjøpe lodd hvis du ønsker å støtte laget. Pleier å fungere ganske bra hvis barna tør å gå uten voksne. Anonymkode: 22a2c...d4c 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #86 Skrevet 14. april Er HELT enig, det er så dritt å tigge. Blir også ekstremt mye på de stakkars besteforeldrene som er pensjonister nå og som har mange barnebarn. Jeg mener det bør være lov å bidra med en sum/"kjøpe seg fri" fra slike dugnader. Noen mener dette blir feil av hensyn til de som ikke har råd til å kjøpe seg fri, men det er jo bare tull. Da får man to alternativer å velge mellom. For pengene skal jo inn, åkke som, og man blir jo som foresatt sittende å betale for de fleste produktene selv. Jeg velger heller å betale en sum hvis jeg kan fremfor å kjøpe masse overpriset ræl. MÅ man selge pga egen økonomi, ja så må man det, da har man jo faktisk fått et alternativ for å slippe å betale hele kontingenten av egen lomme. Anonymkode: 3c68d...975 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #87 Skrevet 14. april Kullsyrevann skrev (4 timer siden): Tips fra meg - Selg lodd hvor man kan vinne gavekort til ting man faktisk bruker. Zalando, spotify, gavekort på lokale kjøpesentre eller matbutikker (hvis det går). Jeg syns det er flaut at det skal være vanlig praksis å prakke dopapir og sokker på folk, som man uansett får kjøpt billigere og til bedre kvalitet andre plasser. Folk trenger det jo ikke? Lodd for 25 kroner hvor jeg kan vinne gavekort fra zalando til 500 kroner - selvfølgelig hadde jeg kjøpt. Hvem skal sitte igjen tigge inn gavekort og premier, tenker du? Anonymkode: 3c68d...975 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #88 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg vet veldig godt hvorfor man har disse salgsdugnadene. Jo, jeg ønsker at barna mine skal ha fritidsaktiviter de kan delta på, ja jeg forstår at det ikke kommer av seg selv. Ja jeg er takknemlig for alle de som stiller opp som trenere og frivillige forøvrig. Jo jeg stiller opp selv når jeg har mulighet. Men, disse salgsdugnadene, de misliker jeg altså så sterkt! Hvorfor? Fordi vi svært sjeldent får solgt noe! Vi har knapt noe familie. Vi deler på Facebook. Sist gang vi solgte strømper så var vi (foreldrene) de eneste som kjøpte. Og nå er det loddsalg. Og foreløpig har vi ikke solgt noen. Jeg er ikke den type person som sender melding til venner eller legger frem salgsplakat på jobben for å få solgt. Det føles som tigging og jeg hater det. Da får det bli med de 5 loddene som jeg og pappaen kjøper selv. Og så blir jeg litt lei meg også fordi vi strekker så lite til på det området. Skammer meg. Ser for meg at de som er ansvarlige sitter å fnyser av hvor dårlig vi alltid selger. Dagens utblåsning. Igjen; jeg forstår godt formålet med salgsdugnadene, og jeg stiller opp på dugnader ellers. ✌️ Anonymkode: 35f01...187 Er jo ikke krise om du legger plakat på jobb. Jeg har kjøpt både sokker og kjeks på jobb pga at det ligger plakat. Ikke har jeg følt meg tvungen til det på noen måte. Anonymkode: eae21...713 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #89 Skrevet 14. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Herregud, folk har ingen verdighet. Kommer ALDRI til å selge dopapir eller sokker for ungene mine. Og alle jeg ser på SoMe som driver slikt tull blir avvennet avslått i feeden min. Det er rimelig lett å peile ungene inn mot aktiviteter som ikke innebærer slikt tull, i alle fall i større byer. Anonymkode: 274c6...0cc Ikke jeg heller. Aldri. Gutta spiller fotball, så det blir vel spørsmål etter hvert. Men svaret er nei. Anonymkode: 4fbdc...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #90 Skrevet 14. april Grønnastar skrev (9 timer siden): Dette er grunnen til at man møter opp på generalforsamling. Ja, vi gjør det. Synd at barna ikke får stemmerett for kontingenten sin, det koster 150 kr ekstra per voksen. Vi må altså betale 4 medlemskap for å ha to stemmer. Synes det er en uting, det er like dyrt som å se 4 kamper (ja, 70 kr per kamp for 10-åringer)! Jeg skjønner godt hvorfor det bare er hvite, velbemidlede barn i håndballklubben vår. Anonymkode: aa65f...f43 2
AnonymBruker Skrevet 14. april #91 Skrevet 14. april Vet ikke hvordan det var før, men feks her i nabolaget er det 70hus. Tror det bor ca. 60barn/ungdommer her. Ca. 30stk spiller fotball fordelt på 3 lag. Vi har en del håndballspillere, turnere og dansere her. Det er alltid en dugnad som foregår, og folk blir mettet av alt! Folk har jo heller ikke råd til å støtte alle idrettene som kommer på døren.. Anonymkode: 4bf2b...30b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april #92 Skrevet 14. april På Facebook har jeg gjort sånn at innlegg jeg ikke vil se blir fjernet fra tidslinjen min fra spesifikke venner. Det er helst slike lodd salg, kake salg, sokke salg, dass papir salg jeg ikke orker å se😅 Anonymkode: 9829b...b03
AnonymBruker Skrevet 15. april #93 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er jo ungene som skal gå fra dør til dør og selge, ikke du. Unntaket er sekker med doruller, for det kan de jo ikke vandre rundt med. Anonymkode: b99b4...6f4 Det er nettbasert skrapelodd. De som kjøper må trykke seg inn på en link for å få loddene og skrape dem på nettet. Det er ikke bare å sende rundt 7åringer på dørene til folk når barna ikke har mobil eller spond.... Anonymkode: 35f01...187
AnonymBruker Skrevet 15. april #94 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er jo ikke krise om du legger plakat på jobb. Jeg har kjøpt både sokker og kjeks på jobb pga at det ligger plakat. Ikke har jeg følt meg tvungen til det på noen måte. Anonymkode: eae21...713 Det er jo flott at du kjøper. Jeg synes det er ekkelt og kommer ikke unna følelsen av at det er tigging. Anonymkode: 35f01...187 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #95 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Å gå rundt på dørene til folk å tigge, vekke babyer som endelig har sovnet, få gamle mennesker som er dårlige til beins til å måtte kreke seg til døra.... Anonymkode: 0557d...5f5 Er det et sosialt ovegrep å ringe på ei dør? Anonymkode: 03c2f...25d 2
AnonymBruker Skrevet 15. april #96 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nettbasert skrapelodd. De som kjøper må trykke seg inn på en link for å få loddene og skrape dem på nettet. Det er ikke bare å sende rundt 7åringer på dørene til folk når barna ikke har mobil eller spond.... Anonymkode: 35f01...187 Dette viser jo at du ikke har satt deg inn i det. Spond har lagt opp til at du kan skrive ut QR-koden, så kan den som kjøper scanne den. Jeg har sendt mine rundt på dørene, -uten mobil. Eneste som fordrer, er at kjøperen av loddet må ha mobil og scanne. Så det argumentet som går igjen via flere her om at det MÅ være foreldrene er helt feil. Det står ganske tydelig på Spond at det er en mulighet, så min antagelse er at dere som klager egentlig ikke har giddet å sette dere inn i det, men klager for å klage. Anonymkode: 8f098...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 15. april #97 Skrevet 15. april Jeg er lagleder, og jeg skjønner godt at salgsdugnad er noe man ikke ønsker seg. Personlig har vi god økonomi, og jeg kunne helt fint bare betale inn en sum istedet for å selge. Men det er jo nettopp for at alle skal få de samme mulighetene at vi gjør dette. Det sagt er flere (inkl meg selv) utrolig lei av at noen stiller på dugnad for de som aldri gidder. Så nå har vi gjort en fordeling på betaling av cup, for der er folk lei av at de jobber gratis så andre barn får delta gratis uten at foreldrene gidder å legge ned en innsats: du kan enten betale egenandel, eller så tilrettelegger vi for salgsdugnad. Ditt valg, og du gir beskjed hvor mye du ønsker å selge. Selger du ikke, må du dekke egenandel. Ellers har vi lagdugnad som går til sosiale tiltak på Spondlotteri og pantedugnad. Her får foreldrene finne seg i at man selger ulikt. Det er ikke snakk om mye penger uansett, og viktig å skape en felles sosial arena. Hvert år har vi foreldremøter i laget, der foreldrene selv kan komme med forslag til dugnad, og der vi fordeler arbeidet med å organisere dugnad. Det er også opp til foreldregruppen å bestemme hvor mye man vil delta på. Det kommer aldri forslag som man gidder å følge opp. Vi har også fått forslag om pizzalodd. Da sa jeg at det var kjempefint, så da var det fint om noen gikk sammen og skaffet premier, lagde loddark og sørget over logistikk rundt levering av premiene. Da var det plutselig ikke et godt forslag lengre, for det ble for mye jobb… Årsaken til at salgsdugnad fungerer for lag er nettopp lite administrasjon. Og det tullet med at 75% går til store firma er ikke sant. Jeg har nettopp fått oppgjør fra Spond sitt påskelotteri. Laget fikk utbetalt 70% av salgssummen. Det er verdt de 30% prosentene når man slipper organisering og logistikk, inkl skaffe av premier (som også koster penger, så man hadde ikke sitter igjen med de siste 30 prosentene selv heller ved egenorganisert dugnad) Mitt råd er å engasjere seg, og delta på foreldremøter i laget. Har ikke laget foreldremøter, initiere det. La det være foreldregruppen som setter rammene. Hos oss er det veldig ulikt på hvor mye de deltar på mellom lagene. Det har utelukkende med ulikt engasjement å gjøre, noe jeg tenker er helt greit. Anonymkode: 8f098...ca7 1 1
Grønnastar Skrevet 15. april #98 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er HELT enig, det er så dritt å tigge. Blir også ekstremt mye på de stakkars besteforeldrene som er pensjonister nå og som har mange barnebarn. Anonymkode: 3c68d...975 Haha, er det noen det ikke er synd på i Norge i dag, så er det besteforeldergenerasjonen.
AnonymBruker Skrevet 15. april #99 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (På 14.4.2025 den 5.55): Det er nettbasert. Nå gjentar meg meg selv her men jeg skulle vel ha opplyst om det i startinnlegget. Man må gå inn på en link og skrape loddene. Og det er vel kanskje til det beste synes jeg da..Det er jo bedre å bare scrolle forbi disse tiggeinnleggene enn å reise seg fra godstolen, bryte opp fra middagen eller hva man nå holde på med for å åpne døren når noen ringer på. Men det er vel smak og behag. Ts. Anonymkode: 35f01...187 Man kan jo fint selge nettbasert på dør også, man har da mobiler med nett i dag. Har ikke barna mobil, så send med egen? Jeg tenker at folk har ikke så store problemer med å reise seg fra stolen hjemme, så er det lettere å selge også når barn selger. Anonymkode: 319a4...fac
AnonymBruker Skrevet 15. april #100 Skrevet 15. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Man kan jo fint selge nettbasert på dør også, man har da mobiler med nett i dag. Har ikke barna mobil, så send med egen? Jeg tenker at folk har ikke så store problemer med å reise seg fra stolen hjemme, så er det lettere å selge også når barn selger. Anonymkode: 319a4...fac Eller at man ikke ønsker å sende små unger alene på ukjente dører, der de kan bli kjeftet på og utsatt for truende adferd fra irriterte voksne. Been there, done that. Anonymkode: 9603f...319 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå