Gå til innhold

Rosacea

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har rosacea typen at jeg er rød på nese, kinn og hake. Lei av å dekke med sminke hele tiden. Noen som har prøvd laser eller andre ting som har vært effektiv behandling? 

Anonymkode: 6599f...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har og rosacea og brukar denne dagkremen utvikla mot rosacea med spf 30, Pharmaceris Lipo Rosalgin. Fås på nettapoteket Med24.no 

pharmaceris-r-lipo-rosalgin-ansiktskrem-rosacea-30-ml (1).webp

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til gode å finne et produkt som ikke gjør det verre. Mye verre. Så jeg bruker sminke bare til helt spesielle anledninger, og lever med mitt røde fjes hver dag. Det er ikke pent, men det er strengt tatt ikke mitt problem, for jeg slipper jo å se på det 🤷

Anonymkode: d0a1d...a38

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har til gode å finne et produkt som ikke gjør det verre. Mye verre. Så jeg bruker sminke bare til helt spesielle anledninger, og lever med mitt røde fjes hver dag. Det er ikke pent, men det er strengt tatt ikke mitt problem, for jeg slipper jo å se på det 🤷

Anonymkode: d0a1d...a38

Samme her, prøvd i årevis og det beste er å bare la det være, men om sommeren og i sterk sol bruker jeg solkrem, det å bli solbrent er forjævlig vondt. Men ellers så klarer det seg selv og etter at jeg sluttet å smøre meg med ting i fjeset så har det blitt bedre.. helt til jeg spiser tomater, varme drikker, løk osv, men ærlig talt. Vil leve litt jeg og

Anonymkode: 41556...447

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capazitet skrev (20 minutter siden):

Har og rosacea og brukar denne dagkremen utvikla mot rosacea med spf 30, Pharmaceris Lipo Rosalgin. Fås på nettapoteket Med24.no 

pharmaceris-r-lipo-rosalgin-ansiktskrem-rosacea-30-ml (1).webp

Hvordan fungerer den mot rødheten ? Jeg kjøpte en fra La Roche posay som hadde grønt i seg. Kostet ca 450 og funket langt ifra så godt som jeg hadde regnet med til den prisen 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer den mot rødheten ? Jeg kjøpte en fra La Roche posay som hadde grønt i seg. Kostet ca 450 og funket langt ifra så godt som jeg hadde regnet med til den prisen 😕

No har eg berre grad 1 av rosacea, så eg har ikkje nupper og blir ikkje for ofte "kokt" i ansiktet, men har ein del synlige raude små blodkar. For meg er kremen beroligande og fuktighetsgivande, eg har tørr hud og smører meg kvar dag. Denne kremen har ingen farge/grønntone eller parfyme. Den kostar rundt et par hundre kroner og er på hygienisk pumpeflaske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Acticlear og SOS paste fra Elixir hjelper meg. SOS paste lukter vondt, svir i øynene og tørker ut huden. Men den hjelper mot kviser og rødhet.

Anonymkode: f71f5...6bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har rosacea typen at jeg er rød på nese, kinn og hake. Lei av å dekke med sminke hele tiden. Noen som har prøvd laser eller andre ting som har vært effektiv behandling? 

Laser kan hjelpe, men er ikke like effektiv mot alle typer rosacea. Det anbefales som regel å styrke huden med tilpasset pleie før evt. laserbehandling. Ingredienser som har vist seg å ha god effekt på rosacea, er bl.a. tranexaminsyre, azelainsyre, resveratrol og niacinamide. Om man tåler det, kan også C-vitamin (ascorbic acid) og retinol ha god effekt. Man bør også tilføre fukt med ingredienser som ceramider og lipider, som er såkalte NMF's (natural moisturizing factors) som også finnes naturlig i huden. Behandlende krem som fås på resept er bl.a. Skinoren (20% azelainsyre), Soolantra (iverkmektin) og Rozasol/Rozex (metronidazole).

Produkter som ikke er reseptbelagte, er bl.a. Isispharma Metroruboril A.Z.  som inneholder 15% azelainsyre, som er den høyeste konsentrasjonen man får kjøp uten resept i Norge. Isispharma har også flere andre produkter beregnet på rosacea, bl.a. rens, fuktighetskrem og solkrem. Du får kjøpt Isispharma på nett og i apotek. 

En annen krem som jeg vet hudpleiere gjerne anbefaler, er Medicalia Gentle Cream, som inneholder ceramider og fosfolipider som fukter og styrker hudbarrieren, samt grønn te og kamomille som beroliger. Men den er ganske dyr, da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har prøvd alle kremer man får på apotek etc. og det er mye som hjelper noe på å berolige huden, men min favoritt i skrivende stund er Purito wonder relief centella serum. Uten at det er noe mirakelkur altså, men den funker godt på min hud.

Jeg bruker også Elixir sin SOS paste når jeg får skikkelig "utbrudd". Om jeg for eksempel har drukket mye alkohol, så får jeg litt sånn nupper og kviser av rosaceaen, og da hjelper den. Det er ikke en fin krem under sminke og sånt altså, det er noe man smører tykt på i områder med utbrudd når man er alene hjemme.

Jeg har en krem på resept som heter Mirvaso. Den funker som bare det, MEN.........  det er midlertidig, og mange rapporterer om at man blir ti ganger så rød som en bieffekt og at den har forverret rosacea på sikt. Jeg har også opplevd det en gang, hele ansiktet mitt føltes ut som (og så ut som) det brant. Jeg tror det er en medisin man bare kan bruke en pitteliten dråpe av, en sjelden gang. Ikke smøre inn med hver dag. Dessverre ikke den mirakelkuren jeg trodde det var første gang jeg testet den. Men jeg bruker den en sjelden gang, når jeg bare skal på noe i noen timer og vil ha mindre rødmussede kinn.

Jeg har tatt IPL mot rødhet, det hjelper. Og andre type lasere på sprengte blodkar. Det funker, men det er dyrt, man bør gjerne gjøre det flere ganger og det er ikke permanent. Jeg tar laser et par ganger i året kanskje. Holder det litt i sjakk.

Liker også den grønne CC-kremen til Erborian. Påfør den med fingre og ikke svamp.

Ellers så hjelper det på meg å holde meg unna triggerne mine (som alkohol, sterk mat, sol osv). Men man skal leve litt også.

Anonymkode: 03ea5...8af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt to runder med IPL laser, håper å rekke en runde til før sommeren. Har foreløpig ikke sett så stor forskjell, men man må jo ta flere runder…

Anonymkode: c728b...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt god effekt av betennelsesdempende kosthold. Når jeg spiser kun animalsk så forsvinner rosaceaen. Spiser jeg litt grønnsaker, så blusser rosaceaen opp igjen. Jeg tåler til og med sol nå. Jeg blir brun og ikke bare rød slik jeg ble før.

Anonymkode: 9be06...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...