Gå til innhold

Når er det greit å date igjen etter samlivsbrudd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig vært igjennom et brudd og lurer på når det er innafor å date igjen? Vi var sammen i over 10 år og har barn sammen.

Anonymkode: 519a1...f23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, mange begynner å date før den andre parten vet at det er slutt så det er ikke godt å si. 

8 fullmåner mener andre. Andre tenker man ikke skal henge seg opp i tid , men fokusere på seg selv.. 

Anonymkode: 0c8f2...a6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man ønsker det selv.

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk kommer alltid til å dømme en. Gjør det du føler er rett for deg. Er ingen andres sak. 

Anonymkode: 9f126...e05

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har lyst.

Anonymkode: 1c520...ac8

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det du føler er riktig.

Det kommer litt an på hva du mener med å "date". 

De fleste trenger å lande litt i seg selv etter et brudd, enten det bar de som brøt eller forlatt. Det er store endringer, mye følelser, følelse av tap osv. Men ser gjerne dette lettere i ettertid. 

Anonymkode: b991a...856

• Nyttig 1
Skrevet

Når man føler det er riktig. 

Jeg var inne på dating-app, bare et par uker etter at eksen flytta ut. Da hadde jeg vært fullstendig ferdig med han i flere mnd. Og ventet bare på at han skulle flytte 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ann på ettermæle av bruddet..

Sitter begge igjen med enighet om at dette var for det beste, og fornøyde…. Kjør på om du mener du er klar for det.

Sitter det en part der som sørger over bruddet, la det ta litt tid.. Samlivsbrudd karakteriseres på lik linje som dødsfall i nær relasjon, om den sørgende i tillegg får vite at eks er rett ut på dating markedet, spesielt etter så lang tid sammen vil livskrisen bli enda større.

Selv om det ikke finnes spesifikke tall som direkte kobler samlivsbrudd til selvmord, er det kjent at samlivsbrudd kan være en betydelig belastning og en risikofaktor for psykiske helseproblemer, inkludert depresjon og selvmordstanker. Særlig menn er overrepresentert i selvmordsstatistikken, og livskriser som samlivsbrudd kan bidra til økt risiko.

Anonymkode: 20227...f63

• Liker 2
Skrevet

Når du selv ønsker det.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble singel tidlig november, bodde sammen til midten av februar. Ikke felles barn, men barna våre er gode venner. 

Jeg var på første date for et par uker siden(har hengt med ham i en gjeng på et par arrangementer tidligere i år, men følte meg først klar nå). 

Eksen er derimot på påskeferie hos nye damen med ene sønnen sin 😅

Anonymkode: 39450...de1

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er barn i bildet, anbefaler de å vente minst 6 mnd. Og det tror jeg er veldig fornuftig for alle parter. 

Den som vil date igjen: Det er lurt å bruke litt tid å bearbeide, finne ut hva man ønsker videre, hva som er viktig for deg selv osv. 

Barn: la de få venne seg til den nye livssituasjonen før det kommer brasende inn nye steforeldre. Og la de få bli vant til å ha mor og far for seg selv før mor eller far plutselig går rundt sin en forelsket tenåring

Den andre parten: ha såpass respekt for den som sitter igjen, at du lar det gå litt tid før du begynner å date. Det handler både inn respekt, og å la den andre få slikke sine sår uten at det plutselig er en part til inni bildet

Her gikk eksen videre og fikk ny kjæreste med en gang. Det gjorde min sorgprosess utrolig vanskelig, og det knakk meg i grunn fullstendig. Og barnet vårt slet VELDIG med at far hadde ny kjæreste med en gang. 

Jeg vet mange mener det er helt innafor å begynne å date med en gang, men hvorfor skal alle ha så forbaska hastverk. Hva med å vise litt omtanke og respekt for barn og ekspartner?😔

Anonymkode: e160e...38a

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på datingapp 2 dager etter at eksen dro. Det var IKKE et gjensidig brudd, jeg ville fortsette forholdet, men istedetfor lei meg ble jeg forbanna.

Jeg gikk rundt og var sint på eksen.Flørta med masse folk. Lå med to. Ble sammen med den siste. Eksen så det nok ikke komme at corona kom få mnd etter bruddet.... Han vil ha meg tilbake nå, men jeg vil ikke. 

Anonymkode: fed6a...ff3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har nylig vært igjennom et brudd og lurer på når det er innafor å date igjen? Vi var sammen i over 10 år og har barn sammen.

Anonymkode: 519a1...f23

Det gjør du når du føler for det, ingen fasit.

Anonymkode: cbe97...987

• Liker 1
Skrevet

Lurt å kalibrere litt før man kaster seg ut i det igjen. Det er gjerne noen følelser som skal bearbeides først. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Blåsippa skrev (1 time siden):

Lurt å kalibrere litt før man kaster seg ut i det igjen. Det er gjerne noen følelser som skal bearbeides først. 

Enig. Man kan ubevisst behandle ny partner med samme skygglapper som eksen, om det ikke er litt opphold imellom. Det er ikke rettferdig overfor den nye. 

Anonymkode: 109df...ffe

AnonymBruker
Skrevet

Når du vil.

Men så lenge det er barn inn i bildet, så trenger du ikke kringkaste datinga di. La de få lov å prosessere, de kan trenge lengre tid enn deg. 

Anonymkode: b32ee...c63

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men så lenge det er barn inn i bildet, så trenger du ikke kringkaste datinga di. La de få lov å prosessere, de kan trenge lengre tid enn deg. 

Når jeg og min ekskone gikk fra hverandre fikk vi et råd om å la eventuelle nye forhold få bli nokså seriøse før vi introduserte ungene for nye partnere. Ca et års tid var rådet vi fikk. Et godt råd synes jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dating trenger ikke ungene merke noe som helst til (og de bør ikke introduseres for nye partnere for en god synd et trer brudd, flere måneder vil jeg si). Dating kan man begynne med når som helst. Hvor tidlig man føler seg komfortabel med det kommer både an på personlighet og hvordan bruddet var. Noen dater for å komme videre, andre trenger å komme videre før de dater. Noen brudd er brutale, andre er egentlig bare et punktum på noe som har vært lenge dødt. Hvis det er et sårt brudd, bruker jeg lenger tid. Sist jeg brøt med noen hadde vi i praksis bare vært venner et par år på slutten, og han brukte laang tid på å flytte ut etter vi var enige om det var helt slutt og han skulle ut. Tror faktisk jeg var på Tinder før han flyttet ut. Siden han var så innmari treg med å få ræva i gir, hadde egentlig en uønsket leieboer som ikke betalte for seg på slutten der 😁

Men hvis man dater for noe seriøst og langvarig skal man være sikker på å være ferdig med forrige forhold. Så man ikke skuffer og sårer en ny partner. Så vær hvertfall sikker på det før du dater seriøst. Hvis man ønsker å treffe noen for sex eller selskap/vennskap, er jo ikke det like viktig.

Anonymkode: 7b0e3...b7e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener det er lurt å bruke tid. Jeg kunne aldri ha startet en sånn prosess like etter skilsmissen.

Bruk tid på å normalisere situasjonen og bearbeide det som har skjedd. Er det barn inne i bildet så trenger de også stabilitet, og å kunne roe ned. 

Skjønner ikke de som har slikt hastverk, hvor er det det brenner? Tror ingen ny partner synes det er så greit å gå inn i noe der den andre knapt har kommet seg ut døra fra det som var hjemmet med mann (og kanskje barn). Da blir man lett bare et kortvarig trøsteopplegg.

Bedre å komme seg greit på beina og klare seg selv, normalisere situasjonen med tanke på barn osv., og så, når man kjenner at nå er jeg klar til å gå videre, da blir man åpen for å møte nye mennesker.

Anonymkode: 23842...f4c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt utsatt for menn som viste seg å komme rett fra lange forhold, og derfor ikke var klare følelsesmessig. Det unner jeg ingen… Jeg ville derfor sagt et par år hvis forholdet varte en stund. Med barn inne i bildet ville jeg også sagt minst et par år, men der ville jeg ventet minst fem år før jeg introduserte noen ny partner. Kjenner mange med traumer fra da foreldrene etter skilsmissen fant seg nye partnere. Verst er det der begge har gjort det, og barnet ikke føler seg helt hjemme verken hos mor eller far. Når foreldrene har lyserosa briller er det ikke lett å se at barnet har det vondt inni seg. 

Anonymkode: 0a019...5f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...