selkie Skrevet 13. april #1 Del Skrevet 13. april Hei, er det virkelig nødvendig å ha vann lagret når jeg bor 300 meter fra en elv med rent fjellvann? Skjønner at vannet blir forurenset ved atomulykke/angrep med det tar vel litt mer en 30 minutter før vannet i elven blir forurenset? Er vel også lite sannsynlig at det bare skulle komme et angrep i min nærmeste by helt uten forvarsel om krig? Skjønner at folk som bor steder uten elv bør ha et lite lager, eller ikke har anledning til å få vann på kort tid. Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #2 Del Skrevet 13. april Jeg tenker at når det meldes om ett eller annet og alle bør holde seg inne, så flyr ikke du ut i elva etter vann. Hva er problemet med å ha 60 liter vann i kjellerboden? Anonymkode: e3dc4...8c7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
selkie Skrevet 13. april Forfatter #3 Del Skrevet 13. april 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at når det meldes om ett eller annet og alle bør holde seg inne, så flyr ikke du ut i elva etter vann. Hva er problemet med å ha 60 liter vann i kjellerboden? Anonymkode: e3dc4...8c7 Ser den men 60 liter er mye, det tar plass og det er litt stress å fikse. Tenker bare det veldig urealistisk at den beskjeden plutselig skal komme, at jeg ikke skulle ha mistanker i forveien til å kunne forberede det. Føles bare så dumt å fylle boden med vann når elva er rett ved. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april #4 Del Skrevet 13. april Enig, elva er her. Sannsynligheten for at det skjer noe akkurat her er lik 0 Anonymkode: 2dd1b...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #5 Del Skrevet 14. april Hvis jeg hadde hatt en elv rett ved hadde det vært tidenes beredskapslager. Ikke vært bekymret overhodet. I vårflommen hadde jeg kanskje vært litt forsiktig hvis vannet var veldig brunt. Anonymkode: 828f1...f94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april #6 Del Skrevet 14. april Tenker det handler om beredskap til mer og annet enn krig og sånt. Hva om det er midtvinters og en 3 dagers storm slår ut ett eller annet slik at du ikke får vann i springen. Skal du i en sånn situasjon kave 300 meter for å finne vann? Hva om dere er alle er så og si sengeliggende med influensa? Det er ikke lett å bære mange liter vann da. Hva med en mellomting? Ha for eksempel 20 liter vann i kjelleren? Da har du et par dager. Forøvrig så er ikke 6stk 10 liters kanner så mye, eller 4stk 20 litere. Anonymkode: 457f9...df0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:55 #7 Del Skrevet torsdag kl 22:55 Har elv rett ved men det er ikke fjellvann. Går det bra da? Anonymkode: 3105e...502 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:09 #8 Del Skrevet torsdag kl 23:09 Vi har ikke vann i vårt beredskapslager, men vi bor rett ved Glomma (og flere mindre vann) så det er vårt vannlager. Bor i leilighet og har ikke ubegrenset med bodplass til vann inne. I uteboden fryser det uansett om vinteren. Det får være greit sånn. Anonymkode: c5c13...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 23:36 #9 Del Skrevet torsdag kl 23:36 Jeg ser heller ikke vitsen med å lagre mye vann. Det holder seg jo ikke særlig lenge som drikkevann uansett. Man får tak i det på butikken eller i en bekk/elv om det skulle skje noe i eget privat hjem, noe som er mer sannsynlig enn noe annet. Det nærmeste vi har vært noe, er å måtte koke vannet. Kommunalt vann blir ikke så lett borte. En plutselig atombombe vil jeg si er ganske usannsynlig, men da tror jeg ikke vi får bruk for vann uansett... En krig forøvrig blir jo varslet. Anonymkode: bb10f...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet fredag kl 00:07 #10 Del Skrevet fredag kl 00:07 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ser heller ikke vitsen med å lagre mye vann. Det holder seg jo ikke særlig lenge som drikkevann uansett. Man får tak i det på butikken eller i en bekk/elv om det skulle skje noe i eget privat hjem, noe som er mer sannsynlig enn noe annet. Det nærmeste vi har vært noe, er å måtte koke vannet. Kommunalt vann blir ikke så lett borte. En plutselig atombombe vil jeg si er ganske usannsynlig, men da tror jeg ikke vi får bruk for vann uansett... En krig forøvrig blir jo varslet. Anonymkode: bb10f...a80 Vann holder tilnærmet uendelig som drikkevann, men kan med fordel byttes 1 gang i året for smakens skyld. Om det skjer en alvorlig ulykke i eksempelvis Sellafield atomkraftverk i England så kan radioaktivt nedfall ramme Norge etter ca 7timer. Hvor lenge før en får beskjed er umulig å vite, samt at denne lille tiden har en gjerne uendelig mange ting en vil gjøre. Anlegget har allerede vert rammet av den verste ulykken i et vestlig atomkraftverk og er en tikkende bombe, men dette er bare en av utallige scenarioer som kan fører til en nasjonal katastrofe. Og oppbevare et minimum av egenberedskap er en selvfølge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:12 #11 Del Skrevet fredag kl 00:12 Gregarious skrev (4 minutter siden): Vann holder tilnærmet uendelig som drikkevann, men kan med fordel byttes 1 gang i året for smakens skyld. Om det skjer en alvorlig ulykke i eksempelvis Sellafield atomkraftverk i England så kan radioaktivt nedfall ramme Norge etter ca 7timer. Hvor lenge før en får beskjed er umulig å vite, samt at denne lille tiden har en gjerne uendelig mange ting en vil gjøre. Anlegget har allerede vert rammet av den verste ulykken i et vestlig atomkraftverk og er en tikkende bombe, men dette er bare en av utallige scenarioer som kan fører til en nasjonal katastrofe. Og oppbevare et minimum av egenberedskap er en selvfølge. Hva gjør man i denne situasjonen etter at man har drukket opp sine 20 lagrede liter? Anonymkode: 2dd1b...a49 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:15 #12 Del Skrevet fredag kl 00:15 selkie skrev (På 13.4.2025 den 18.46): Hei, er det virkelig nødvendig å ha vann lagret når jeg bor 300 meter fra en elv med rent fjellvann? Skjønner at vannet blir forurenset ved atomulykke/angrep med det tar vel litt mer en 30 minutter før vannet i elven blir forurenset? Er vel også lite sannsynlig at det bare skulle komme et angrep i min nærmeste by helt uten forvarsel om krig? Skjønner at folk som bor steder uten elv bør ha et lite lager, eller ikke har anledning til å få vann på kort tid. Hva tenker dere? Den gangen atomulykken skjedde u Chernobyl eller hvordan det nå skrives, så forstod man ikke hva som skjedde før atomnedfallet var et faktum. I tillegg kom dette om natten om jeg ikke husker feil. Skjer en ulykke om natten, så rekker du ikke å springe til bekken. Det koster deg lite å ha en dunk eller to med vann stående. Men du gjør jo som du vil. Anonymkode: acf8b...39d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:24 #13 Del Skrevet fredag kl 00:24 Gregarious skrev (15 minutter siden): Vann holder tilnærmet uendelig som drikkevann, men kan med fordel byttes 1 gang i året for smakens skyld. Om det skjer en alvorlig ulykke i eksempelvis Sellafield atomkraftverk i England så kan radioaktivt nedfall ramme Norge etter ca 7timer. Hvor lenge før en får beskjed er umulig å vite, samt at denne lille tiden har en gjerne uendelig mange ting en vil gjøre. Anlegget har allerede vert rammet av den verste ulykken i et vestlig atomkraftverk og er en tikkende bombe, men dette er bare en av utallige scenarioer som kan fører til en nasjonal katastrofe. Og oppbevare et minimum av egenberedskap er en selvfølge. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Den gangen atomulykken skjedde u Chernobyl eller hvordan det nå skrives, så forstod man ikke hva som skjedde før atomnedfallet var et faktum. I tillegg kom dette om natten om jeg ikke husker feil. Skjer en ulykke om natten, så rekker du ikke å springe til bekken. Det koster deg lite å ha en dunk eller to med vann stående. Men du gjør jo som du vil. Anonymkode: acf8b...39d Undersøkelser etter atomulykken i Tsjernobyl, viste at vann ble lite påvirket av atomnedfall og at det var kortvarig: https://norskvann.no/beredskapsplaner-for-drikkevann-ved-en-atomhendelse/ Anonymkode: bb10f...a80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:29 #14 Del Skrevet fredag kl 00:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Undersøkelser etter atomulykken i Tsjernobyl, viste at vann ble lite påvirket av atomnedfall og at det var kortvarig: https://norskvann.no/beredskapsplaner-for-drikkevann-ved-en-atomhendelse/ Anonymkode: bb10f...a80 Og den gangen Tsjernobyl skjedde i 1986 hadde man ikke på langt nær de undersøkelsesmetodene og den kunnskapen man har i dag i 2025. Den erfaringen man vil få ved en eventuell ny ulykke, vil nok blir håndtert på helt andre måter. Man vet heller ikke hva gale mennesker kan finne på å gjøre med både vann og elektrisitet om de får destruktive nok tanker. Å ha litt vann på lager er et lite tiltak for folk flest. Anonymkode: acf8b...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:36 #15 Del Skrevet fredag kl 00:36 Jeg tenker det er nødvendig å lagre hvis man vil tenke på egen sikkerhet. Du kan være på jobb, i en annen by, ligge syk eller skadet (hvis du er uheldig at forurensning skjer akkurat da). Å ha en dunk med nok vann per person bør være det minste problemet å ordne som beredskap. Mat tenker jeg er annerledes. De fleste har nok litt mat som kan brukes uten å måtte ha et lager. Det er jo ikke slik at man forventer vanlige middagsmåltid som er riktig sammensatt ved kriser. Men hvis man er av typen som kun har et halvt brød, et syltetøy og en kvart melkekartong til vanlig, så bør man tenke på mat-beredskap. Anonymkode: 8cf75...749 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:44 #16 Del Skrevet fredag kl 00:44 I dag, hvor det meste skjer via nettet, så er vi langt mer sårbare på flere områder. De som har peiling sier at om noen skulle angripe landet, så vil de først gå på strøm, kommunikasjon, vann, infrastruktur o.l. De som bor i blokk bør også være klar over at går strømmen så vil de ikke få vann oppover i etasjene, hverken i kranen eller toalettene. Hvis noe skulle skje, det være uvær eller annen krise, og man ikke har det man trenger, så vil det hjelpe lite å panikkhandle siste timene før man ev. får vite noe skjer. Under halve befolkningen har vann hjemme. Butikkene har begrenset på lager til enhver tid og butikker som Biltema og andre har heller ikke så mange vanndunker inne til enhver tid at alle da vil kunne få nok. Det som går igjen hos veldig mange er at de tror det vil gå likevel, eller at hjelp vil komme uansett. Poenget med å ha eget beredskapslager er ikke bare at man skal greie seg selv, det er minst like viktig at man har det man trenger slik at myndighetene og frivillige organisasjoner kan bruke ressurser på de som ikke har mulighet til å hjelpe seg selv overhodet. Får myndigheter og andre som jobber med lignende ro til å fokusere alt på å reparere og kun har de som ikke kan hjelpe seg selv de må ta seg av (som er mange nok, derfor bør vi alle ha ekstra tanker og omsorg for f.eks. eldre, ensomme, syke i nabolaget, om noe skjer, og helt på forhånd også), så vil samfunnet raskere komme i en viss funksjon igjen. Om halve befolkningen står helt uten vann, da blir det kaos, og viktig tid og ressurser som ellers kunne vært brukt av myndigeheten til å få kontroll og funksjon igjen vil da heller måtte gå til vann til de som er friske men ikke gadd ta ansvar for seg selv på forhånd. Beredskapslager er ikke bare for en selv, det er minst like mye for å ikke kaste bort viktig tid og ressurser for myndighetene når en krise oppstår. Det å ha minimumsmengde av vann for en uke, 20 liter pr person, det er det minste man kan forvente at innbyggere tar ansvar for selv! Anonymkode: e1c0f...15f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet fredag kl 01:12 #17 Del Skrevet fredag kl 01:12 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Undersøkelser etter atomulykken i Tsjernobyl, viste at vann ble lite påvirket av atomnedfall og at det var kortvarig: https://norskvann.no/beredskapsplaner-for-drikkevann-ved-en-atomhendelse/ Anonymkode: bb10f...a80 Det er derfor det er poeng å lagre vann, siden en kan drikke vann fra naturen etter en stund. Hadde halveringstiden vert den samme som for nedfall over land så ville det ikke holdt med noen titalls liter. Så er det også viktig og ta med at forskning har vist at en ulykke i Sellafield kan produsere "order of magnitude" større mengde radioaktivt nedfall en Tsjernobyl. Da kan jeg garantere at en ikke ønsker å drikke vann før en er helt sikker på hva en får i seg. Men den mest sannsynlige katastrofen er nok den vi ikke klarer å se for oss i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:42 #18 Del Skrevet fredag kl 20:42 Jeg har vann, men ikke nok til alle. Men vi har masse brus og juice til drikke, slik at vannet kan brukes til mat. Så væskemessig har vi nok pr hode. Vi har også en elv i nærheten, men i bratt nedoverbakke , så antar den som ikke så god som kriselager for min del. Jeg tenker at alle som har litt, både mat og vann er bedre enn ingenting. Men ting kan skje så vann og bekker ikke vil være drikkbare, så hadde ikke tenkt på det som et kriselager. Anonymkode: 8b1b2...010 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:38 #19 Del Skrevet i går, 09:38 AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 2.12): Hva gjør man i denne situasjonen etter at man har drukket opp sine 20 lagrede liter? Anonymkode: 2dd1b...a49 Poenget er at du utsetter hjelpebehovet, slik at myndighetene kan bruke ressursene sine der det er akutt, for å hjelpe de som ikke klarer å hjelpe seg selv. Vil du som en oppegående voksen plassere deg i den kategorien, eller vil du prøve å belaste andre minst mulig når dritten treffer vifta? Anonymkode: 8e26d...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå