Gå til innhold

Bruker dere harsk olivenolje i matlaging?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter et par måneder begynner olivenolje å lukte harskt, og da kaster jeg den, men kanskje man ikke skal gjøre det?

Har brukt olje som lukter litt rart til å smøre hengsler med og en gang jeg var tom for bodylotion smørte jeg kroppen med det.

Hva gjør dere?

Anonymkode: a1ada...dc1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker selvfølgelig ikke harsk olivenolje!

Anonymkode: 9f1b2...dfa

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke! Det går i søpla. Jeg prøver unngå matsvinn, og hovedregel er "smak og lukt", og feiler noe på begge deler så er det ikke verdt ta vare på...

Jeg ville heller ha fulgt bedre med, og brukt oljen før den har stått så lenge. Olje er ypperlig til å smøre kroppen, bruke som hårolje, beste sminkefjerneren og har flere andre bruksområder, så det burde egentlig ikke være stort problem bruke den opp før den blir dårlig.

Anonymkode: 739c3...b7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Etter et par måneder begynner olivenolje å lukte harskt, og da kaster jeg den, men kanskje man ikke skal gjøre det?

Har brukt olje som lukter litt rart til å smøre hengsler med og en gang jeg var tom for bodylotion smørte jeg kroppen med det.

Hva gjør dere?

Nei.

Olivenolje begynner ikke å «lukte harskt» etter noen måneder. Hvordan oppbevarer du oljen din? Hva putter du oppi den? Hvor billig olje og iblandet hva annet enn olivenolje kjøper du? For om det var ekte olivenolje i en helt normal glassflaske kunne du åpnet den april 2026 og den ville vært helt ok. Ikke optimal, men ikke harsk. Og trolig ville fallet i kvalitet vært umerkelig i og med at den oljen vi har i matbutikken i Norge er av veldig lav kvalitet.

Anonymkode: 14248...135

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er par måneder? Den skal holde lengre enn det. 

Anonymkode: 361b5...1c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd harsknet olivenolje, selv om jeg har hatt den stående en god stund. 

Anonymkode: 3e81a...d91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva gjør dere?

Jeg bruker ikke olivenolje, men solsikkeolje. Lukter ALLTID på den før bruk. Med en gang jeg kjenner den minste antydning til at det lukter «olje» av den så går den rett i søpla. Matsvinn eller ei. Harsknet fett er noe av det mest uappetittelige jeg vet om, og følgelig brukes det ikke. Olivenolje som er harsk innbiller jeg meg er enda verre enn annet harknet fett. 

Anonymkode: 50c0c...649

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.

Olivenolje begynner ikke å «lukte harskt» etter noen måneder. Hvordan oppbevarer du oljen din? Hva putter du oppi den? Hvor billig olje og iblandet hva annet enn olivenolje kjøper du? For om det var ekte olivenolje i en helt normal glassflaske kunne du åpnet den april 2026 og den ville vært helt ok. Ikke optimal, men ikke harsk. Og trolig ville fallet i kvalitet vært umerkelig i og med at den oljen vi har i matbutikken i Norge er av veldig lav kvalitet.

Anonymkode: 14248...135

Jeg kjøper Eldorado Spansk Olivenolje på glassflaske

Ts

Skrevet

æsj nei da smaker jo maten harskt..om du oppbevarer tørt og kjørlig holder den lenge

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (53 minutter siden):

æsj nei da smaker jo maten harskt..om du oppbevarer tørt og kjørlig holder den lenge

Mener du kjøleskapet? Jeg har oljen stående på kjøkkenbenken

Ts

Skrevet

Æsj nei, kaster da harsk olje.. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, fy. 

Anonymkode: a88f4...a76

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ikke harsk olje om jeg vet at den er harsk, nei. Men tror nok den varer litt lengre enn som så.

Jeg pleier å se litt på holdbarhet på olje før jeg kjøper. Jeg hørte en gang noen "eksperter" på olivenolje som sa at det er en viss tid på året denne høstes og produseres, og at det så går 1 år til neste gang. og at rundt denne tiden bør man passe på å få årets ferske fremfor fjorårets. Men vet ikke om det stemmer.

Anonymkode: 2eb14...b3d

Skrevet

Sett den i skap eller skuff så ikke den får lys på seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...