Gå til innhold

Dere som bruker parfymert tøymykner, parfyme osv - og har barn som også liker mye duft: hvordan hadde dere ønsket beskjed om allergi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alvorlig anfallssykdom og er stort sett sengebunden. Tror alle foreldre har skjønt at mammaen tiø X er veldig syk, for jeg kan ikke delta på noe som helst, selv ikke 17.mai og slikt. 
En (av flere) ting som trigger kraftig er parfyme og diverse lukter. Og den får jeg jo ikke kontrollert på andre. 

SÅ:

Vår nå tween har avogtil besøk, ingen bruker parfyme/sterke tøymyknere bortsett fra en. 

Husker sønn lånte dusjsåpe i 1. klasse, og kom hjem med skikkelig mannelukt, så denne gutten og familien liker nok sterke lukter. 

Mor har før kontaktet meg ang en uenighet barna hadde, og de fikk ryddet opp - så jeg ønsker jo ikke å fornærme.

Men, jeg merket idet gutten kom inn døra at 😮‍💨. Når gutten dro luktet hele boligen, og barnets rom er DYNKET. Sånn det lukter når noen sprayer på endel i et lukket rom. 

Mannen som ikke merker noe som helst ellers hadde dratt av sengetøy, tatt opp vindu og hengt dyna de satt ved til lufting 🥶😶‍🌫️

Nå er det jo ikke sikkert han kommer på besøk noe særlig igjen, men dersom:

Hvordan spør man foreldre så høflig som mulig å unngå parfyme på besøk hos oss pga min sykdom? 

Jeg ser for meg de bare «ingen parfyme her?», og så er det en supersterk tøymykner - det kan jo kanskje bli en fornærmelse 🙉

Disse luktene er så innmari vanskelige å få bort fra tekstiler, og det er så intenst at litt lufting ikke duger. 

Anonymkode: b48bd...1f9

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde villet vite det relativt rett frem; at du har en sykdom som trigges av blant annet parfymerte produkter, og så konkret som mulig på hva som kan brukes på besøk hos dere uten å lenke deg til senga etterpå. Svakt parfymert eller helt parfymefritt? Deo, tøymykner, dusjsåpe. Når man selv og dem man bor med ikke bruker parfymerte produkter, så legger man mye raskere merke til parfymeluktene fra andre. Eller vice versa; nesa til dem som har parfymerte produkter rundt seg hele tiden blir litt "immun". (Egen erfaring etter en periode med å unngå parfyme og parfymerte produkter så langt som mulig.)

Anonymkode: 8e2ca...ae0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville formulert det uten at det ble ovenfra og ned. Man ser jo anti-tøymykner-folket her, hvor utrolig mye bedre de føler seg enn de som bruker dufter, det er liksom ansett som low class (bruker selv minimalt med duft, men herregud, for noen ekstreme og ekstremt nedlatende folk). 

Om jeg hadde måttet forandre helt på alle rutiner i mitt eget hjem, så hadde jeg nok latt det være og ikke sendt barnet mitt til dere, om det ikke var snakk om en bestevenn. Tenkt at de kan leke ute sammen i stedet. 

Hadde villet vite det mest mulig dirkete, med mest mulig info om hva som evt må unngås, så jeg kunne fattet et informert valg, og ikke gått på nåler etter barnet litt har vært hos dere. Men med en formulering fra deg som gjør at jeg ikke føler meg forpliktet til dette regimet, og at det er greit at barna heller omgås på andre måter. 

Går det at barnet besøker dem, eller tar han da med seg for mye lukt hjem? Om det går, så er jo det kansje den enkleste løsningen?

Anonymkode: fac49...ffd

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde lagt med litt informasjon fra Naaf eller annet som forklarer problemet, og ikke minst resultatet av dette for deg. Da er det nok lettere for disse å utvise hensyn, enn om de tror det bare er innbilt fjas. 

Anonymkode: 249af...83f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sorry, jeg er nok ganske egoistisk der. Jeg og mine barn bruker tøymykner, deo med parfyme, hånd og dusjsåpe med parfyme, og vanlig kroppsparfyme. Og det fortsetter jeg med.

Eneste jeg ville gjort annerledes måtte vært å droppet kroppsparfyme om jeg skal møte noen som er vare på lukt.

Anonymkode: 33a7e...1b0

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Som du sier selv: dette får du ikke kontrollert hos andre. Du kan be om all den forståelsen du vil, men du kan ikke forvente at andre familer endrer sine forbruksvaner fordi du ikke tåler lukt. Det kommer også en tid da barna dine blir tenåringer og ALLE vennene deres kommer til å overparfymere seg. Du får enten gjøre hjemmet ditt luktfritt (aka ingen besøk) eller gjøre om deler av huset ditt til en luktfri sone der ingen med sterke lukter får adgang. 

Anonymkode: 2001a...0f2

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker litt parfyme hver dag (bare én sprut) og vi bruker tøymykner når vi vasker f.eks. sengetøy og håndklær. Hadde helt ærlig blitt litt oppgitt hvis jeg fikk beskjed om å ikke bruke parfyme, rett og slett fordi jeg vet det er en del folk som later som om de har allergi mens de i virkeligheten bare ikke liker parfyme. Hadde jeg kjent deg godt og visst om det hadde jeg selvfølgelig ikke brukt parfyme på besøk hos deg, men jeg hadde fortsatt å bruke det ellers - hadde ikke sluttet siden jeg kanskjd tilfeldigvis hadde møtt deg på gata 😅 Hvis jeg ikke kjente deg godt hadde jeg satt pris på en ordentlig forklaring på at du faktisk blir syk.

Anonymkode: d1df3...29e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sorry, jeg er nok ganske egoistisk der. Jeg og mine barn bruker tøymykner, deo med parfyme, hånd og dusjsåpe med parfyme, og vanlig kroppsparfyme. Og det fortsetter jeg med.

Eneste jeg ville gjort annerledes måtte vært å droppet kroppsparfyme om jeg skal møte noen som er vare på lukt.

Sorry altså, men tøymykner lukter motbydelig. Samme med OMO. 

Anonymkode: aa80c...8df

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er allergisk mot dyr og pollen og har div kryssallergier på mat. Så hos meg hadde du fått full forståelse. Du kunne bare sagt det rett frem at du ikke tåler parfyme/blir syk av parfyme, og jeg hadde forsøkt så langt jeg kunne å ta hensyn, feks latt barnet mitt ha egne parfymefrie besøksklær til ditt barn. Mitt inntrykk er at mange som ikke har noen allergier, tar mindre hensyn rett og slett fordi de ikke forstår plagene som allergi medfører. Jeg vet ikke hvordan disse foreldrene er, men enten tar de hensyn eller ikke - det får du ikke vite før du prøver…

Anonymkode: ce6ff...4c2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sorry altså, men tøymykner lukter motbydelig. Samme med OMO. 

Anonymkode: aa80c...8df

Synes du, derfor når du vasker klær står du fritt til å vaske de med det vaskemiddel du selv måtte foretrekke og det gjør faktisk alle andre også, så om de liker lukten så er det deres nese som bestemmer og ikke din.

Jeg liker ganske sterk lukt på diverse og jeg lar meg sjeldent diktere på slike ting. Men jeg har en fysioterapeut som har gitt utrykk for at hun reagerer på sterke lukter, han har gjort det ved en ganske ydmyk innstiling og ikke slik flesteparten av de på kg utrykker seg "stinker jo helt jævlig", møter jeg ydmykhet og en vennlig forespørsel er det noe helt annet enn oppsternasig oppførsel fordi en liker ulike lukter. Det at fysioterapeuten har vært ydmyk har gjort at jeg aldri bruker tøymykner på de klærne jeg har på hos hun.

Relativt frekke nek på kg som forlanger og klager på tøymykner, OMO, røkelse, duftpinner osv så tenker jeg at da fyller jeg heller dobbelt dose med tøymykner når jeg tenker på slike mennesker. 

Anonymkode: 00d76...d08

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså. KG er altså stedet der man skal lese de rareste ting. 

Anonymkode: 81042...1f7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Det må være helt greit å si at du har en sykdom, så dere kan ikke ha besøk av personer som bruker parfyme eller parfymerte produkter. Hvis guttene skal leke sammen så må han enten komme uten noe parfymert, eller så kan barna leke hos den andre familien.

Anonymkode: 013fd...81d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da håper jeg du ikke drar sånn til lege, på sykehus osv. Jeg er allergisk mot parfyme, får astmaanfall, utslett, rennende nese og øyne. Så jeg kan faktisk dø av parfyme. Men fint at du ikke vil ta hensyn til det.

Her så er det barna mine, som har informert sine venner, om at de ikke kan bruke parfyme her. Og de er alle sammen utrolig flinke til det. Yngste ble 18 år nå, og vennene er fortsatt veldig flinke.

Anonymkode: 5391e...0b4

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vaskemiddel med duft og duftkuler i klærne. Såpene er også parfymert (family fresh). Hadde ikke blitt sur eller noe om noen hadde sagt ifra på en normal måte, tvert imot. Men ovenfra og ned holdning da gidder jeg ikke. 

Vil jo ikke at barna skal bli utestengt pga lukt .

Anonymkode: 747c2...79e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker litt parfyme hver dag (bare én sprut) og vi bruker tøymykner når vi vasker f.eks. sengetøy og håndklær. Hadde helt ærlig blitt litt oppgitt hvis jeg fikk beskjed om å ikke bruke parfyme, rett og slett fordi jeg vet det er en del folk som later som om de har allergi mens de i virkeligheten bare ikke liker parfyme. Hadde jeg kjent deg godt og visst om det hadde jeg selvfølgelig ikke brukt parfyme på besøk hos deg, men jeg hadde fortsatt å bruke det ellers - hadde ikke sluttet siden jeg kanskjd tilfeldigvis hadde møtt deg på gata 😅 Hvis jeg ikke kjente deg godt hadde jeg satt pris på en ordentlig forklaring på at du faktisk blir syk.

Anonymkode: d1df3...29e

Det er en del som er allergisk mot det. Og da med astma anfall osv. jeg er hun som skrev hvor flinke alle vennene til barna mine er, og bruker aldri parfyme her. Men det er gjerne godt voksne, og gjerne venner av meg, som skal teste meg. Og jeg ender opp med astma anfall, og ildrødt utslett i ansiktet. Og jeg får jo ikke så lyst til å treffe de mer, da de ikke tror på meg, før de ser det. Og med viten og vilje skal teste meg.

Anonymkode: 5391e...0b4

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte tøymykner med parfyme, men hadde selvsagt tatt forhånd regler om barna mine skulle til andre som reagerer. Mine foreldre er sensitive på lukt, så vi har  gått over til neutral og blenda sensitive. Kan heller kompensere med litt parfyme om de rundt tåler det. Jeg ville visst det rett frem, og tatt hensyn til det.

Anonymkode: 5eb90...2bb

Skrevet

Jeg blir også syk av sterke lukter, parfyme spesielt. Jeg kan likevel ikke beordre andre til å la være å bruke det, det ville vært rart. Det er mitt problem. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare vært å si det. Har en nabo som må ha tømt alle frika røkelses-utsalgssteder i Oslo, for så å brenne alt samtidig.  Får migreneanfall og blir skikkelig kvalm av det. Samme gjør det ene barnet. Hun bryr seg selvsagt ikke. Så full forståelse herfra. Røyk,  parfyme og røkelse skulle vært forbudt!

Anonymkode: 84891...d8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde bare vært å si det. Har en nabo som må ha tømt alle frika røkelses-utsalgssteder i Oslo, for så å brenne alt samtidig.  Får migreneanfall og blir skikkelig kvalm av det. Samme gjør det ene barnet. Hun bryr seg selvsagt ikke. Så full forståelse herfra. Røyk,  parfyme og røkelse skulle vært forbudt!

Anonymkode: 84891...d8b

Det er alltid noen som ikke liker eller ikke tåler. Naboer må få ha katter selv om andre naboer igjen har pelsdyrallergi. Det er alltid en eller annen allergi folk har eller en eller annen sykdom, hele verden kan ikke ta hensyn til alle sykdommer og allergier, spesielt ikke når en er hjemme. Da må en nesten flytte til en enebolig på landet om alle naboene sine lukter plager deg så mye.

Anonymkode: 8e595...c4d

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har alvorlig anfallssykdom og er stort sett sengebunden. Tror alle foreldre har skjønt at mammaen tiø X er veldig syk, for jeg kan ikke delta på noe som helst, selv ikke 17.mai og slikt. 
En (av flere) ting som trigger kraftig er parfyme og diverse lukter. Og den får jeg jo ikke kontrollert på andre. 

SÅ:

Vår nå tween har avogtil besøk, ingen bruker parfyme/sterke tøymyknere bortsett fra en. 

Husker sønn lånte dusjsåpe i 1. klasse, og kom hjem med skikkelig mannelukt, så denne gutten og familien liker nok sterke lukter. 

Mor har før kontaktet meg ang en uenighet barna hadde, og de fikk ryddet opp - så jeg ønsker jo ikke å fornærme.

Men, jeg merket idet gutten kom inn døra at 😮‍💨. Når gutten dro luktet hele boligen, og barnets rom er DYNKET. Sånn det lukter når noen sprayer på endel i et lukket rom. 

Mannen som ikke merker noe som helst ellers hadde dratt av sengetøy, tatt opp vindu og hengt dyna de satt ved til lufting 🥶😶‍🌫️

Nå er det jo ikke sikkert han kommer på besøk noe særlig igjen, men dersom:

Hvordan spør man foreldre så høflig som mulig å unngå parfyme på besøk hos oss pga min sykdom? 

Jeg ser for meg de bare «ingen parfyme her?», og så er det en supersterk tøymykner - det kan jo kanskje bli en fornærmelse 🙉

Disse luktene er så innmari vanskelige å få bort fra tekstiler, og det er så intenst at litt lufting ikke duger. 

Anonymkode: b48bd...1f9

Dette klarer jeg ikke å se på som et problem! 

Hei!  Jeg sliter med sykdom som heter sånn og sånn den trigges svært av all parfyme og sterke lukter fra klær slik at jeg blir sengeliggende. Vi synes det er så hyggelig med besøk , men jeg blir så dårlig når andre bruker parfymerte produkter. Jeg beklager og syns det er litt vondt  å spørre, men hadde det gått an å bruke uparfymert når x er her? Jeg hadde ikke spurt hvis jeg ikke hadde reagert så kraftig som jeg gjør. Jeg er veldig redd for å være til bry og er lei meg for at jeg må spørre. 

Anonymkode: 4b8ca...3fe

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...