Gå til innhold

Er dette borderline / alvorlig diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg slår en terning for

42 % Schizofreni

18 % ADHD

14 % Autismespekteret

26 % Personlighetsforstyrrelse, Emosjonell Ustabil

Noe bedre? 

Anonymkode: 882f9...e66

Du glemte en dæsj narsissist, en god slump angst toppet med depresjon.

Ts, syns du høres reflektert og hardtarbeidende ut! Søk råd et bedre sted og lykke til.

Anonymkode: 4d1b3...9fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke. Som barn var jeg overbevist om at foreldrene mine var dårlige foreldre bl.a fordi de var veldig kjeftete og ustabile. Kunne aldri vise ordentlige følelser foran dem og selv som barn fikk jeg aldri klemmer, kyss, fortalt at jeg er/var elsket osv. Så jeg tror nok at det er noe av grunnen til at jeg kan isolere meg. Men jeg tror ikke det er et traume?

Anonymkode: b7003...12c

Det kan ende med kompleks ptsd som kan gi slike symptomer som du nevner, jo.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja... Men jeg har jo vært der før. Når jeg var barn. Var hos familievernkontoret og BUP gjennom hele oppveksten. Er ikke mye eldre nå, og kjenner vel litt på "Gjengangersyndromet" - er jeg faktisk syk, eller bare kjeder jeg meg, liksom? Det skal sies at forrige gang jeg var der fikk jeg utredning for adhd, men det stemte ikke helt, og det er jeg enig i. Fikk tilbud om ordinære psykologtimer men følte vel at jeg ikke egentlig var syk nok. 

Hvorfor var du med til FVK?
Gikk ikke BUP videre med annen utredning når ADHD ikke stemte?

Jeg vil ikke egentlig snakke med fastlegen, for jeg føler liksom jeg begynner å bli en kjenning i helsevesenet... Men kanskje jeg bare må.

Hvorfor er du en "kjenning" i helsevesenet? 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke. Som barn var jeg overbevist om at foreldrene mine var dårlige foreldre bl.a fordi de var veldig kjeftete og ustabile. Kunne aldri vise ordentlige følelser foran dem og selv som barn fikk jeg aldri klemmer, kyss, fortalt at jeg er/var elsket osv. Så jeg tror nok at det er noe av grunnen til at jeg kan isolere meg. Men jeg tror ikke det er et traume?

Det kan utvilsomt være et traume, slik anonym over her skriver. 

Du skal ikke se bort fra at PTSD kan være en forklaring. Ville uansett bedt om å bli henvist til psykolog på nytt. Du er eldre nå, og kan kanskje bidra til å sette med ord på følelsene dine, sammenlignet med forrige gang. 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (5 minutter siden):

Du skal ikke se bort fra at PTSD kan være en forklaring. Ville uansett bedt om å bli henvist til psykolog på nytt. Du er eldre nå, og kan kanskje bidra til å sette med ord på følelsene dine, sammenlignet med forrige gang. 

Jeg var hos FVK fordi foreldrene mine skilte seg, og det skar seg mellom meg og en av foreldrene mine. Jeg var regelrett redd for henne. Så FVK måtte formidle kontakten mellom oss og avklare at jeg ikke ville bo hos henne.

Bup ga med adhd diagnosen fordi det ville hjelpe å tilrettelegge meg på skolen (skulket 2-3 dager i uken fast i flere år). Men det var en enighet om at det nok var noe annet, slik jeg husker det.

Jeg vet ikke om jeg vil bruke ordet traume bare fordi jeg assosierer det med fysiske ting, typ krig og faktiske slag/spark. Jeg tror nok det hadde vært litt sterkt å ta i bruk med f.eks en psykolog, "Jeg tror jeg har traumer" liksom. Det jeg har opplevd er jo ganske mildt i forhold til ukrainere eller liknende feks.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette går innunder emosjonell omsorgssvikt, som blir å regne som et traume. Foreslår at du kontakter fastlegen din for å bli henvist til DPS for utredning så du kan få hjelp. 

Anonymkode: 5ae3d...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det kan ende med kompleks ptsd som kan gi slike symptomer som du nevner, jo.

Gaia skrev (16 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette går innunder emosjonell omsorgssvikt, som blir å regne som et traume. Foreslår at du kontakter fastlegen din for å bli henvist til DPS for utredning så du kan få hjelp. 

Nå er det ikke sånn at alle som har vært utsatt for noe traumatisk utvikler PTSD og det er ikke særlig mye i hovedinnlegget som peker i retning av  en traumelidelse. 

Anonymkode: 7f967...f87

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette har ingenting med borderline å gjøre.

Det er depresjon, få en time hos psykolog via fastlegen.

Si nei til medikamenter, depresjon kommer fra et sted (traumer, ptsd, ensomhet) og en pille løser ikke det problemet.

Endret av RaulAngelsk
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det ikke sånn at alle som har vært utsatt for noe traumatisk utvikler PTSD og det er ikke særlig mye i hovedinnlegget som peker i retning av  en traumelidelse. 

TS isolerer seg selv, vært utsatt for neglegt av foreldre, og nevner flere ting typisk for traumer. 

• Nyttig 3
Skrevet
RaulAngelsk skrev (9 minutter siden):

Si nei til medikamenter, depresjon kommer fra et sted (traumer, ptsd, ensomhet) og en pille løser ikke det problemet.

Er du psykolog eller psykiater av yrke? 

AnonymBruker
Skrevet
RaulAngelsk skrev (8 minutter siden):

Virker som om du misforstår minst halve poenget med medisiner. Får virkelig håpe at TS ikke tar i mot medisinråd på KG og hører på legen sin som tross alt har utdannelse, erfaring og har undersøkt henne. Noe annet er virkelig ikke noen god idé.

Anonymkode: e9157...056

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS isolerer seg selv, vært utsatt for neglegt av foreldre, og nevner flere ting typisk for traumer. 

Og tingene hun nevner kan man også erfare uten å ha en traumelidelse. Og så lenge ts ikke nevner de tingene som er hovedkriteriene for en PTSD diagnose er det veldig spesielt å slenge ut av seg den diagnosen. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og tingene hun nevner kan man også erfare uten å ha en traumelidelse. Og så lenge ts ikke nevner de tingene som er hovedkriteriene for en PTSD diagnose er det veldig spesielt å slenge ut av seg den diagnosen. 

Poenget er at TS nevner spesifikt det som kan klassifiseres som omsorgssvikt i oppvekst senere i tråden. De fleste som har traumer får ikke PTSD, jeg har aldri sagt at TS har PTSD. Jeg spør om h*n kan ha opplevd traumer som kan forklare utfordringene, skjønner ikke hvorfor PTSD skal blandes inn i dette. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Poenget er at TS nevner spesifikt det som kan klassifiseres som omsorgssvikt i oppvekst senere i tråden. De fleste som har traumer får ikke PTSD, jeg har aldri sagt at TS har PTSD. Jeg spør om h*n kan ha opplevd traumer som kan forklare utfordringene, skjønner ikke hvorfor PTSD skal blandes inn i dette. 

Nå svarte jeg spesifikt på kommentarer hvor PTSD ble nevnt så om du selv ikke har nevnt det er det jo veldig spesielt at du svarte på min kommentar i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå svarte jeg spesifikt på kommentarer hvor PTSD ble nevnt så om du selv ikke har nevnt det er det jo veldig spesielt at du svarte på min kommentar i utgangspunktet.

Nå var det strengt tatt du som siterte min kommentar, og jeg svarte deretter. 

AnonymBruker
Skrevet
RaulAngelsk skrev (8 timer siden):

Ts her

Det er nettopp der jeg stusser - for er ikke depresjon langvarig tristhet? Jeg er ikke så voldsomt trist sånn til hverdags, egentlig bare uinteressert i andre mennesker. Emosjoner / følelser holder jeg liksom litt på avstand, f.eks ler jeg ikke. Men så kan jeg plutselig føle på en voldsom tristhet over dette og være "deppa" i flere timer / dager. Det er denne absurde hot-cold greia som gjør at jeg i utgangspunktet tenkte at jeg kanskje er litt forstyrret...

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 16.50):

Ja... Men jeg har jo vært der før. Når jeg var barn. Var hos familievernkontoret og BUP gjennom hele oppveksten. Er ikke mye eldre nå, og kjenner vel litt på "Gjengangersyndromet" - er jeg faktisk syk, eller bare kjeder jeg meg, liksom? Det skal sies at forrige gang jeg var der fikk jeg utredning for adhd, men det stemte ikke helt, og det er jeg enig i. Fikk tilbud om ordinære psykologtimer men følte vel at jeg ikke egentlig var syk nok. 

Det er du. Syk nok, altså. Livet kan bli så mye bedre enn dette, mne du må tørre å spørre om hjelp!

Anonymkode: 64efc...e69

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke tilbud om ordinære psykologtimer dersom man ikke har behov for det altså. De blir ikke akkurat kastet etter folk. 

Anonymkode: e9157...056

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts her

Det er nettopp der jeg stusser - for er ikke depresjon langvarig tristhet? Jeg er ikke så voldsomt trist sånn til hverdags, egentlig bare uinteressert i andre mennesker. Emosjoner / følelser holder jeg liksom litt på avstand, f.eks ler jeg ikke. Men så kan jeg plutselig føle på en voldsom tristhet over dette og være "deppa" i flere timer / dager. Det er denne absurde hot-cold greia som gjør at jeg i utgangspunktet tenkte at jeg kanskje er litt forstyrret...

Nei, det stemmer ikke at depresjon er langvarig tristhet. Depresjon kan være fravær følelser også, og periodevis tristhet hvor man kjenner mr på det. Det er er misforstått at man bare ligger og gråter ved depresjon. 

Depresjon er også vanlig tilleggssymptom ved traumer og flere andre ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har aspergers

Anonymkode: e346e...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...