Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å finne ut om jeg skal tørre å leie ut eller ikke. Skal jobbe et annet sted i 4 måneder, og da blir leiligheten jeg eier stående tom. Jobb dekker bolig dit jeg skal, så må jo ikke leie ut sånn sett, men er en mulig til å få inn litt ekstra. Føler jeg har lest litt for mange historier her om dårlige leietakere, og blir redd det ikke er verdt det, hjelper jo ikke med leieinntekt om man kommer tilbake til heftig røyklukt, ødelagte fliser eller vannskade. Hadde dere gjort det selv.

Tenker i så fall å utvide innboforsikring, men har inntrykk av at det skal være skade med vilje før noe dekkes, ikke at noen bare er veldig uforsiktig. Kommer til å prøve å få et inntrykk av evt leietakere, men kan jo ikke spå fremtiden. 

Anonymkode: 28dc1...e0c

AnonymBruker
Skrevet

Se på hvor stor leieinntekten vil være på fire mnd. om vi tar utgangspunkt i 12 k pr mnd er det 48 k for hele perioden, om du har full dekning. 

Samtidig må du gjøre en større jobb med å vaske deg ut, og flytte ut, gjøre det administrative ved innflytting og utflytting. Så legger du på risikoen for knuste fliser på badet, og at alle møblene dine blir innrøkte, etc. og til slutt legger du til risikoen for at forsikringen selskapet regner det for normal slitasje, eller vurderer kostnaden lav nok til at det kan dekkes av depositum. Er det verdt det?

Anonymkode: e8526...7ca

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke orka å leie ut bare for 4 måneder

Anonymkode: 398e4...ba0

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde gjort det. 

Anonymkode: 9c260...8a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri gjort det for 4mnd. Utleieleiligheter burde være for det formålet, med møbler som er billige og kan ødelegges osv. Leieprisen alene vil trolig ikke dekke opp evt sofa som blir ødelagt, lukt som setter seg eller flekker på gulvet.

Anonymkode: 7b7c3...534

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde ikke orka å leie ut bare for 4 måneder

Anonymkode: 398e4...ba0

Ikke jeg heller. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøver å finne ut om jeg skal tørre å leie ut eller ikke. Skal jobbe et annet sted i 4 måneder, og da blir leiligheten jeg eier stående tom. Jobb dekker bolig dit jeg skal, så må jo ikke leie ut sånn sett, men er en mulig til å få inn litt ekstra. Føler jeg har lest litt for mange historier her om dårlige leietakere, og blir redd det ikke er verdt det, hjelper jo ikke med leieinntekt om man kommer tilbake til heftig røyklukt, ødelagte fliser eller vannskade. Hadde dere gjort det selv.

Tenker i så fall å utvide innboforsikring, men har inntrykk av at det skal være skade med vilje før noe dekkes, ikke at noen bare er veldig uforsiktig. Kommer til å prøve å få et inntrykk av evt leietakere, men kan jo ikke spå fremtiden. 

I så tilfelle, måtte du funnet et stort firma som står som leietaker, og der firmaet på alle måter står ansvarlig for leieboeren. 

Anonymkode: 72ab3...583

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke bryet verdt, og ikke verdt risikoen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk finn.no om det er noen som trenger et sted å bo i 3-4 mnd. Ofte legger folk ut annonse på finn eller fb at de trenger bolig i en overgangsperiode. Da ser du jo fort hva slags folk de er. 

Anonymkode: ac7da...a92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk finn.no om det er noen som trenger et sted å bo i 3-4 mnd. Ofte legger folk ut annonse på finn eller fb at de trenger bolig i en overgangsperiode. Da ser du jo fort hva slags folk de er. 

Anonymkode: ac7da...a92

Det gir ikke ts noen større trygghet som utleier å finne en annonse fra noen som ønsker å leie, enn å selv legge ut en annonse for utleie? Virker som du tror det er bedre på noe vis. Hvor har du det fra?

Til ts:

Nei, jeg ville aldri leid ut for så kort tid, og risikert å komme hjem til en leilighet der alt henger på halv tolv (kjøkkenskapdører med hengsler som er revet løs, ødelagte fliser på bad, sofa som er full av flekker osv). Ikke verdt risikoen!

Anonymkode: 2dba6...44f

• Liker 1
Skrevet

Ganske mange oppfører seg rimelig pent i leiemarkedet. 
TS skal vel bo i en leiebolig i fire måneder også. Skal TS også totalramponere leiligheten? 
Det er mange som er mellom boliger, eller skal flytte til en ny del av landet og ønsker å leie bolig noen måneder før man kjøper. 
Man trenger ikke å leie ut for makspris i markedet til NAVs løse fugler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste oppfører seg pent i leiebolig.

Man har lest en del historier ja, men det er en minimal andel av det som leies ut. 4,6 millioner overnattinger, og hvor mange havnet i avisene?

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/reiseliv/statistikk/overnattingar/artikler/4-6-millioner-overnattinger-via-airbnb-og-andre-internasjonale-delingsplattformer-i-2022

Jeg hadde leid ut om jeg skulle være borte så lenge. Men jeg hadde flytta ut personlige eiendeler, samt uerstattelig møbler.

Anonymkode: 7a368...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...