Gå til innhold

Hva er det med dem som tror man kan bestemme over voksne folk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det kommer tråder om folk som er bekymret for sine eldre foreldre som ikke virker friske og får til svar at "ta de med til legen" eller "søk de inn på sykehjem om de ikke greier seg hjemme"

Hvordan tror at man kan tvinge samtykkekompetente folk bare fordi du skal slippe å hjelpe dem? Det hjelper ikke om du har jobb og barn selv. Enten må du hjelpe dem i huset og gjøre ting for at de skal ha det bra hjemme 

For hvis de ikke vil til lege og ikke vil på sykehjem så er det deres rett å stupe og i verste fall dø hjemme alene. Jeg blir sur hver gang folk skal bestemme over andre bare fordi det er litt slitsomt å engasjere seg og ta i ett tak! 

Gjett hva! Det er alltid slitsomt å bli pårørende for egne foreldre men det er en del av livet. En begrenset del av livet! 

Jeg håper de fleste er mer oppegående enn Kg-folk og innser at man kan ikke tvinge og bestemme. 

Har du tenkt på at du selv kommer til å bli gammel og hva hadde du følt om noen skulle tvinge deg til noe du ikke ville? 

Anonymkode: 063d4...bf0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 13.04):

Det kommer tråder om folk som er bekymret for sine eldre foreldre som ikke virker friske og får til svar at "ta de med til legen" eller "søk de inn på sykehjem om de ikke greier seg hjemme"

Hvordan tror at man kan tvinge samtykkekompetente folk bare fordi du skal slippe å hjelpe dem? Det hjelper ikke om du har jobb og barn selv. Enten må du hjelpe dem i huset og gjøre ting for at de skal ha det bra hjemme 

For hvis de ikke vil til lege og ikke vil på sykehjem så er det deres rett å stupe og i verste fall dø hjemme alene. Jeg blir sur hver gang folk skal bestemme over andre bare fordi det er litt slitsomt å engasjere seg og ta i ett tak! 

Gjett hva! Det er alltid slitsomt å bli pårørende for egne foreldre men det er en del av livet. En begrenset del av livet! 

Jeg håper de fleste er mer oppegående enn Kg-folk og innser at man kan ikke tvinge og bestemme. 

Har du tenkt på at du selv kommer til å bli gammel og hva hadde du følt om noen skulle tvinge deg til noe du ikke ville? 

Ekspander  

Mange, mange tråder er like idiotiske i sine svar som dette ene eksepelet du her trekker frem. 
Hvem som sitter og skriver og gir råd, helt hinsides all både fornuft og vanlig praksis kan en bare lure på, når en lukker seg ut av slike tråder. 
Er det for slitsomt for et voksent barn å ta vare på eldre foreldre, så får de enten tenke på hva foreldrene har gjort for dem, da de var barn, eller gi beskjed om at de ikke orker mer lukke døra, stenge telefonen og forvente at de eldre klarer seg selv. 

Anonymkode: 82937...b24

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Det handler ikke om å bestemme over andre voksne. Men, når man blir så gammel eller syk at man ikke kan ta vare på seg selv så er det uforsvarlig å bo hjemme alene. Man kan ikke forvente at familiemedlemmer har tid til å stille opp for en 24/7. Og det er ikke nok ressurser til at alle kan få assistenter/hjemmehjelp døgnet rundt heller. Og hvis man da velger å heller dø hjemme foran TVen alene mens man sulter ihjel, fremfor å flytte på hjem, da kan man argumentere for at det er noe galt med vurderingsevnen til vedkommende. Og sånn sett tvangsflytte dem på det grunnlaget.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis en forelder er begynnende dement og holder på å kjøre økonomien i grøfta, er vedkommende ofte også skeptisk til innblanding fra pårørende. Snakker av erfaring.

Anonymkode: 5a7d0...64b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 13.04):

Ekspander  

Jeg tror mange hadde hjulpet foreldrene sine hjemme om de hadde hatt kapasitet til det. Det er det veldig mange som ikke har!

Det handler ikke om å tvinge, men å få andre til og ivareta de når de ikke klarer det selv. Det er til deres eget beste å bli ivaretatt. 

Anonymkode: 5717e...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man har ingen plikt til å hjelpe sine gamle foreldre når de ikke klarer seg selv. Vårt samfunn har lagt opp til at samfunnet tar seg av dette. Husk på at det er mange enslige eldre, som kanskje ikke en gang har slektninger. Det er ingen forskjell i det offentliges plikt å ta vare på folk om de har pårørende eller ikke. Mormor hadde åtte barn, men ingen som ofte verken ferie eller anne for å at hun skulle få bo hjemme. Når hun ble for gammel måtte hun i omsorgsbolig og deretter sykehjem. Nå er min mor nesten kommet i samme aldrer, og hun forventer selvsagt ikke at barna skal gi slipp på egne familier, karrierer og bolig får ta vare på en..

Anonymkode: 10635...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man tenker at det er bedre å sulte i hjel hjemme, falle og skade seg og bli liggende på gulvet i timesvis, enn å bo i en bemannet bolig, ha selskap 24/7, få mat servert, klær og hus vasket, da er man vel ikke helt ved sine fulle fem. Vondt å innse at man ikke lenger kan greie seg selv, men alle som lever lenge nok må gjennom det.

Det er for mye å forvente at familie skal flytte inn og passe på en som rangler rundt om natten, hjelpe dem på toalettet, dusje, kle på, alt som behøves... Det er mye jobb, kanskje to årsverk. Det er veldig ineffektivt og det går faktisk ikke hvis man allerede er i jobb.

Det er så mye en gammel i bolig fremdeles vil trenge hjelp til, så det er ikke sånn at man stuer dem bort og aldri ser dem igjen. Det er søndagsbesøk, utflukter, handleturer og andre ærender, legetimer, høytider og alt annet ansatte ved boliger ikke kan gjøre. Mer enn nok å henge fingrene i. Man har ikke tid til å late seg, men man slipper kanskje å si opp jobben!

Anonymkode: b9ebf...e72

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  malifika skrev (På 13.4.2025 den 13.12):

Ærlig talt. Det handler ikke om å bestemme over andre voksne. Men, når man blir så gammel eller syk at man ikke kan ta vare på seg selv så er det uforsvarlig å bo hjemme alene. Man kan ikke forvente at familiemedlemmer har tid til å stille opp for en 24/7. Og det er ikke nok ressurser til at alle kan få assistenter/hjemmehjelp døgnet rundt heller. Og hvis man da velger å heller dø hjemme foran TVen alene mens man sulter ihjel, fremfor å flytte på hjem, da kan man argumentere for at det er noe galt med vurderingsevnen til vedkommende. Og sånn sett tvangsflytte dem på det grunnlaget.

Ekspander  

Klart det handler om å bestemme over andre,de får ho ikke bestemme selv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 13.20):

Jeg tror mange hadde hjulpet foreldrene sine hjemme om de hadde hatt kapasitet til det. Det er det veldig mange som ikke har!

Det handler ikke om å tvinge, men å få andre til og ivareta de når de ikke klarer det selv. Det er til deres eget beste å bli ivaretatt. 

Anonymkode: 5717e...19f

Ekspander  

DU bestemmer at det er deres eget beste,det er ikke din rett å bestemme det. Det er tvang og det er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 13.57):

Hvis man tenker at det er bedre å sulte i hjel hjemme, falle og skade seg og bli liggende på gulvet i timesvis, enn å bo i en bemannet bolig, ha selskap 24/7, få mat servert, klær og hus vasket, da er man vel ikke helt ved sine fulle fem. Vondt å innse at man ikke lenger kan greie seg selv, men alle som lever lenge nok må gjennom det.

Det er for mye å forvente at familie skal flytte inn og passe på en som rangler rundt om natten, hjelpe dem på toalettet, dusje, kle på, alt som behøves... Det er mye jobb, kanskje to årsverk. Det er veldig ineffektivt og det går faktisk ikke hvis man allerede er i jobb.

Det er så mye en gammel i bolig fremdeles vil trenge hjelp til, så det er ikke sånn at man stuer dem bort og aldri ser dem igjen. Det er søndagsbesøk, utflukter, handleturer og andre ærender, legetimer, høytider og alt annet ansatte ved boliger ikke kan gjøre. Mer enn nok å henge fingrene i. Man har ikke tid til å late seg, men man slipper kanskje å si opp jobben!

Ekspander  

Det er jo ikke det å falle om de velger men det å ha rett til å bo der man vil og trives selv om man blir gammel. Kan ikke tenke meg noe verre enn om folk ville tvangsflytte meg fra hjemmet mitt! 

Og så som jeg sa: velg å hjelpe dem eller ei. Poenget er at du kan ikke flytte dem fordi DU skal få det bedre! Det er ond egoisme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.35):

Det er jo ikke det å falle om de velger men det å ha rett til å bo der man vil og trives selv om man blir gammel. Kan ikke tenke meg noe verre enn om folk ville tvangsflytte meg fra hjemmet mitt! 

Ekspander  

Det er nesten ingen som går rett fra å klare seg 100 % aleine til 100 % fast plass på sykehjem. Så det er ei urealistisk problemstilling. 

Anonymkode: 5226c...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.35):

Og så som jeg sa: velg å hjelpe dem eller ei. Poenget er at du kan ikke flytte dem fordi DU skal få det bedre! Det er ond egoisme. 

Ekspander  

Jeg synes det er ondt å la et familiemedlem sulte i hjel eller lide når de kunne hatt det bra et annet sted. 

Nei da, man kan ikke tvinge noen som er samtykkekompetent. Sånn er verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skjer også at voksne barn trekker seg helt unna og kutter kontakten, fordi de er livredde for å bli spurt om hjelp til noe. Foreldrene var bare kjekke å ha så lenge de trengte hjelp eller penger.

Anonymkode: e0136...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.50):

Det skjer også at voksne barn trekker seg helt unna og kutter kontakten, fordi de er livredde for å bli spurt om hjelp til noe. Foreldrene var bare kjekke å ha så lenge de trengte hjelp eller penger.

Anonymkode: e0136...7b3

Ekspander  

ja, trist! Det kommer en tid da man må legge inn ekstra krefter de de som la inn alle kreftene til oss da vi var barn . Klart det koster men har man et normalt forhold til sine foreldre så vil man aldri angre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...