Gå til innhold

Hvor lenge er det greit å vente med å fortelle familie og venner om graviditet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det innafor å ikke fortelle? Eller trenger man egentlig ikke annonsere det før folk skjønner? Dere som ventet lengere enn uke 12, når fortalte dere og hvorfor ventet dere?

Anonymkode: ea9f0...620

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel greit å vente så lenge man vil? 

Med første ventet vi til uke 17 eller noe sånt bare fordi jeg ikke hadde lyst tidligere. Med andre fortalte vi det til de nærmeste (foreldre, våre søsken) i uke 8 fordi jeg var så utrolig dårlig og trengte en del hjelp med førstemann (mannen jobber skift). Fortalte det til "resten av verden" i uke 12 fordi da fortalte vi det til eldstemann og han er ikke så god på hemmeligheter så da regnet vi med "alle" fikk vite det når han fikk 🤣

Anonymkode: 15d93...620

AnonymBruker
Skrevet

Vi fortalte det etter ultralyd i uke 19, vi følte oss ikke klare før det

Anonymkode: 8c064...b8f

AnonymBruker
Skrevet

Førstemann i uke 19 etter ultralyd. Hadde en veldig tøff start og trengte tid på å akseptere og venne meg til tanken. Hadde ikke behov for at andre skulle stille spørsmål, være glade på våre vegne osv. jeg trengte denne tiden på å tenke og finne ut av ting selv i ro og mak. Uten mas!

med andre fortalte vi i uke 15, da klarte jeg ikke holde magen skjult lengre. Psykisk hadde jeg det mye bedre og gledet meg mer over det som skulle skje.

Anonymkode: 140bb...aec

Skrevet

Med andremann fortalte vi kun våre aller nærmeste venner tidlig. Blivende besteforeldre fikk vite uke 12 og resten (inkludert arbeidsgivere) fikk vite fra uke 20+.

Vi ventet rett og slett så lenge fordi jeg ikke ønsket å dele. Min kropp, min helse, mitt svangerskap. Altfor mye synsing og innblanding fra alle kanter når man er gravid så ønsket å vente til det uansett var synlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dere selv som bestemmer det. Jeg var nærmere 20 uker før det ble "offisielt" denne gangen (nummer 3), årsaken var at vi er godt voksne og ønsket å ta alle tilgjengelige tester og få svar på dem før vi sa noe noe.

Får tydeligvis mage sent, selv med nummer 3 var jeg nærmere 25 uker før det egentlig var synlig for andre. Før det lot det seg lett skjule med litt løse klær, og magen så ikke ut som noe annet enn at jeg hadde "litt ekstra".

Anonymkode: 132a4...f61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.50):

Hvor lenge er det innafor å ikke fortelle? Eller trenger man egentlig ikke annonsere det før folk skjønner? Dere som ventet lengere enn uke 12, når fortalte dere og hvorfor ventet dere?

Det bestemmer du helt selv. Det er ikke krav om å annonsere noe. Men hvis man ikke venter helt til uke 12, og abortrer, så er det enkelere å dele sorgen med noen som visste at du var gravid.

Anonymkode: bca14...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min første graviditet endte i spontanabort i uke 12. Da var det veldig få som visste at jeg var gravid, og det var jeg utrolig glad for. (Apropos dele sorg-kommentar, så snakket jeg f.eks. med en nær venninne etterpå som ikke hadde visst at jeg var gravid, men som ikke på noen måte syns det var problematisk at jeg trengte noen å snakke med fordi jeg var lei meg etter å ha mistet.) Ble gravid igjen ganske raskt etterpå, og bortsett fra de aller nærmeste fortalte vi det ikke til noen før vi hadde vært på ultralyd uke 12 og sett et levende foster uten avvik. 

Har ikke delt det "generelt", på arbeidsplassen etc. før etter uke 19/OUL med noen av barna. Dels ser ikke helt behovet, og det er først da det har begynt å bli tydelig synlig. (Så har jeg også hatt lette graviditeter uten særlig kvalme eller behov for tilrettelegging.)

Anonymkode: e6f19...80e

AnonymBruker
Skrevet

Sa det til alle når vi fikk positiv test! Så uke 3

Alle sier de tjo tidlig nå så 😁

Anonymkode: c2b0d...45c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 14.50):

Altså man har jo ikke informasjonsplikt til noen.. Man forteller når man vil. Er ikke noe man MÅ annonsere til noen. Aldri laget noe big deal av å dele slikt så familie og venner har fått vite helt randome tidspunkt med alle ungene. 

Anonymkode: b8936...34c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en slags reaksjon når jeg ble gravid med nr 3 med ny samboer og klarte ikke å si det til noen før rundt uke 30.. det gikk bra det også.. trengte tid på å fordøye det selv og syntes jeg sviktet ungene jeg hadde fra før.. vell alle tøffe tanker var unødvendig og ingen ble sure når jeg forklarte at jeg hadde trengt litt tid. Man må rett og slett kjenne på hva man et klar for selv, er ikke noe plikter involvert der.

Anonymkode: e305f...d98

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt opp til en selv. Noen kunngjør graviditeten til familie og kjente like etter en positiv test, mens andre ønsker å vente mange uker ut i andre trimester.

Det er heldigvis ingen "riktig" måte å kunngjøre graviditeten på, man bestemmer helt selv.

Om du tror det ville vært en påkjenning å fortelle kjente om en eventuell spontanabort, kan det være lurt å vente til etter uke 12/13. Dersom dette ikke er noe problem, kan du jo være åpen allerede etter positiv test.

Anonymkode: b36ae...7d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...