Gå til innhold

Jerntilskudd - gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått beskjed om å begynne på jerntilskudd fra uke 20. Er nå 16 uker på vei og føler meg ekstremt slapp og trøtt. Har hjertebank og blir lett andpusten. 
Noen som veit hvorfor jeg skal vente så lenge med å begynne med tilskuddet? Det er flere uker siden jeg fikk påvist jernmangel. Er det farlig å begynne å ta det nå?

Anonymkode: a14bb...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt multivitamin med 15 mg fra før graviditeten, og begynte med 40 mg ( etter svar på blodprøver) da jeg var 18 uker på vei. Tviler på at det gjør noe å begynne noen uker før, du kan eventuelt begynne med litt lavere dose. Hva ligger jernlageret ditt på, og hvor mye tilskudd skal du ta?

Anonymkode: 56d0c...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjøper de gravid pakkene med vitaminer, så får du i deg litt ☺️

Anonymkode: cd6f2...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har tatt multivitamin med 15 mg fra før graviditeten, og begynte med 40 mg ( etter svar på blodprøver) da jeg var 18 uker på vei. Tviler på at det gjør noe å begynne noen uker før, du kan eventuelt begynne med litt lavere dose. Hva ligger jernlageret ditt på, og hvor mye tilskudd skal du ta?

13, men mistenker at det har blitt lavere den siste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

13, men mistenker at det har blitt lavere den siste tiden. 

Det pleier å gå den veien ja. Hadde du hatt under 12 i s-ferritin skulle du tatt 60 mg med en gang og ut svangerskapet. Under 30 (der du ligger) skal ta 60 mg fra uke 18/20 og ut svangerskapet. Men når du ligger så nærme grensen på 12 virker det logisk å i hvertfall ta noe tilskudd nå også, det er litt rare retningslinjer... Tar du ingen tilskudd med jern nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte min fastlege om det samme. Han anbefalte fra uke 18, men det var fordi jeg var kvalm på den tiden og jerntilskudd kunne gi mer kvalme. 

apoteket anbefalte meg niferex. Dyrere, men bedre for magen

Endret av anonymLala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har fått beskjed om å begynne på jerntilskudd fra uke 20. Er nå 16 uker på vei og føler meg ekstremt slapp og trøtt. Har hjertebank og blir lett andpusten. 
Noen som veit hvorfor jeg skal vente så lenge med å begynne med tilskuddet? Det er flere uker siden jeg fikk påvist jernmangel. Er det farlig å begynne å ta det nå?

Jeg har tatt jern fra jeg viste jeg var gravid. Det er jo vitaminer.

Tar 120 mg.

Endret av Ny Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (6 timer siden):

Jeg har tatt jern fra jeg viste jeg var gravid. Det er jo vitaminer.

Tar 120 mg.

Jern brukes som behandling, det er ikke kun et vitamin. 

Anonymkode: a638f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...