Gå til innhold

Tørrprat vs disksusjoner i familesammenheng

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Møter jevnlig noen søskenbarn (fetter og kusiner) - kanskje sånn 1-2 ganger i åre. Noen ganger det besøk med overnatting.

Merker alt terskelen hos noen er veldig lav for å dra i gang diskusjoner om ganske tunge politiske saker. En fetter er nærmest helt notorisk. Det føles som om det ligger et lite ønske om å provosere. Med noe alkohol og ulike meninger, kan det til dels bli ubehagelig. Selv er jeg politisk interessert - men har mine meninger basert på realtivt god informasjon. Blir det for høylytt og påståelig synes jeg det hele blir maste og direke ukoselig.

Egentlig ønsker jeg at slike famlietreff skal handle om mer hverdagslige ting - som f.eks. hva vi gjør i det daglige, enten det er jobb eller pensonstilværelse, hva man liker av mat, literatur, musikk og reiser  - man kan snakke om gamle dager og våre felles besteforeldre onkler/tanter. Det er derfor jeg synes det er hyggelig med treff.

Selvsagt kan politikk en del av diskusjonen, men da ikke å dra det til. F.eks. kom en fetter med en ganske provoserende utsagn om at "soldater var bare offer for propaganda" eller lignen - selvsagt et svært hardt utsagt i en setting der en i selskapet hadde en yrkesmilitær far...

Hva er deres erfaring - har dere mange poltiske og tunge diskusjoner i familieselskap....

Anonymkode: 6d853...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har slrkyr treff hvert 5 år. Og ser der prater vi aldri politikk. Går i hva som har skjedd de 5 årene siden sist. Familie for øvelse, hva vi jobber med, om vi har flytter de siste årene osv

Anonymkode: 59523...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvem som er der og deltar. Politikk kan vi fint diskutere, så lenge ikke en onkel av meg er til stede, han blir direkte sur og sint når noen er uenige med ham. Alle vi andre klarer en konstruktiv diskusjon sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon er meir interessert/engasjert i politikk enn andre. Men blir det for ekstremt eller konspiratorisk skjønnar eg at det ødelegg stemninga. Kanskje ta det opp på tomannshand med han korleis det utartar seg? Fortell det på ein empatisk måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...