Gå til innhold

Ukjente ungdommer på Snapchat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter på 13 skriver med ukjente jenter på Snapchat. I følge henne er det vanlig at man blir kjent med andre fra andre skoler i byen, og at dette er normalt i hennes vennekrets.

Hun har aldri møtt disse jentene, og jeg har bedt henne om å be de på besøk hjem til oss slik at jeg får truffet de. Har også snakket om å være forsiktig med hva man deler, man kan aldri vite hvem som faktisk sitter i andre enden.

Hun mener jeg er hysterisk, og at hun vet at dette er jevnaldrende jenter ut fra selfier og hva som blir skrevet. 

Noen med jenter i samme alder som har samme problemstilling? Hadde du tillatt dette? 

Anonymkode: f261b...8e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg ville ALDRI ha tillatt at en 13 åring hadde Snapchat. 

Anonymkode: 64858...d21

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke barn selv, men jeg ville ALDRI ha tillatt at en 13 åring hadde Snapchat. 

Det er veldig vanskelig å unngå, når absolutt alle vennene har det. Da faller man rimelig kjapt utenfor. Hun fikk det ikke før hun ble 13, som er aldersgrensen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig vanskelig å unngå, når absolutt alle vennene har det. Da faller man rimelig kjapt utenfor. Hun fikk det ikke før hun ble 13, som er aldersgrensen. 

Dårlig unnskyldning. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AnonymBruker
Skrevet

De ukjente «jentene» kan være voksne menn😱

Anonymkode: 9923b...0a4

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg har vært tydelig på at eg ska vite hvem mi har på snapp. 
Tror full åpenhet er viktig. At de kan fortelle deg uten at du dømmer. 
Mi forteller og noen ganger spør jeg. 
og jeg får se meldinger siden hun lagrer dem. 

Anonymkode: bfaee...926

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig at de legger hverandre til. Man må selvsagt lære de å være forsiktig, men det er altså slik veldig mange ungdommer blir kjent i dag. 

Anonymkode: 8a71f...a7e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig vanlig at de legger hverandre til. Man må selvsagt lære de å være forsiktig, men det er altså slik veldig mange ungdommer blir kjent i dag. 

Anonymkode: 8a71f...a7e

Ja, det er det hun også sier. Problemet er at hun aldri treffer disse jentene. De chatter bare, og har gjort det noen måneder. Hun viser ingen interesse av å treffe de heller, så det er derfor jeg tenker at dette ikke er noen hun trenger å fortsette å snakke med. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datter på 13 skriver med ukjente jenter på Snapchat. I følge henne er det vanlig at man blir kjent med andre fra andre skoler i byen, og at dette er normalt i hennes vennekrets.

Hun har aldri møtt disse jentene, og jeg har bedt henne om å be de på besøk hjem til oss slik at jeg får truffet de. Har også snakket om å være forsiktig med hva man deler, man kan aldri vite hvem som faktisk sitter i andre enden.

Hun mener jeg er hysterisk, og at hun vet at dette er jevnaldrende jenter ut fra selfier og hva som blir skrevet. 

Noen med jenter i samme alder som har samme problemstilling? Hadde du tillatt dette? 

min på 12 , må jeg godkjenne alle han legger til, så han har ingen fremme på der.

Anonymkode: 8884d...b27

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

"Jeg har ikke barn selv".... Også gidder man ikke å lese resten. Du forstår faktisk ikke før du er der selv. Selv om du måtte være tante til aldri så mange, ha venner med barn eller ha jobbet med barn i 40 år. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min får ikke legge til noen på snap som hun ikke fysisk har truffet. Hun er ikke søkbar på snap og får ikke ha på snapkartet for andre enn meg (jeg har faktisk akkurat de samme innstillingene, kun ungen kan se meg på snapkartet) 

Jeg har kontroll på hvem hun kan legge til, jeg kan se hvem hun har hatt kontakt med. Det er noe som kalles foreldrekontroll på snap. 

Der er altfor mange tilfeller av overgrep begått via snap. Folk er ikke den de påstår på snap! 

https://www.barnevakten.no/plattformer-med-risiko-for-overgrep/

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2024/12/05/kripos-rapport-flere-og-flere-seksuelle-overgrep-mot-barn-under-14-ar-starter-pa-sosiale-medier/

https://www.nrk.no/nordland/lokket-barn-pa-snapchat-til-a-gjore-seksuelle-handlinger-1.17111136

Og dette er kun toppen av isberget. 

Anonymkode: 2aff6...6f9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min får ikke legge til noen på snap som hun ikke fysisk har truffet. Hun er ikke søkbar på snap og får ikke ha på snapkartet for andre enn meg (jeg har faktisk akkurat de samme innstillingene, kun ungen kan se meg på snapkartet) 

Jeg har kontroll på hvem hun kan legge til, jeg kan se hvem hun har hatt kontakt med. Det er noe som kalles foreldrekontroll på snap. 

Der er altfor mange tilfeller av overgrep begått via snap. Folk er ikke den de påstår på snap! 

https://www.barnevakten.no/plattformer-med-risiko-for-overgrep/

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2024/12/05/kripos-rapport-flere-og-flere-seksuelle-overgrep-mot-barn-under-14-ar-starter-pa-sosiale-medier/

https://www.nrk.no/nordland/lokket-barn-pa-snapchat-til-a-gjore-seksuelle-handlinger-1.17111136

Og dette er kun toppen av isberget. 

Anonymkode: 2aff6...6f9

Jeg har foreldrekontroll på snap, men jeg får ikke opp valget om at jeg kan må godkjenne alle på snap… Regelen om at hun fysisk må ha truffet de skal også gjelde her fra nå av. Takk for tips! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lett å si når du ikke har peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: 636be...32a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut filmen «Ibelin» på Netflix. Noen mennesker har venner kun i dem digitale verdenen. Det redder kanskje deres liv. 

Anonymkode: 9a6b2...673

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har foreldrekontroll på snap, men jeg får ikke opp valget om at jeg kan må godkjenne alle på snap… Regelen om at hun fysisk må ha truffet de skal også gjelde her fra nå av. Takk for tips! 

Ssmme her, har ikke den funksjonen. 

her er avtalen at hun kun skal ha folk hun kjenner på snapchat. Vi går igjennom vennelisten jevnlig og hun må fortelle hvem alle vi ikke vet hvem er. Det er avtalen for at hun skal få ha snapchat. Hun brøt avtalen en gang, da tok vi mobilen hele helgen

Anonymkode: 1e50f...5e0

AnonymBruker
Skrevet

NEI. ABSOLUTT IKKE.

Anonymkode: 91137...947

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sjekk ut filmen «Ibelin» på Netflix. Noen mennesker har venner kun i dem digitale verdenen. Det redder kanskje deres liv. 

Ja, men jenta er 13.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke helt det samme. Dette er en liten jente som snakker med folk som tilsynelatende bor i nærheten. 

Anonymkode: 517e5...3ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lett å si når du ikke har peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: 636be...32a

TinaChristina skrev (10 timer siden):

"Jeg har ikke barn selv".... Også gidder man ikke å lese resten. Du forstår faktisk ikke før du er der selv. Selv om du måtte være tante til aldri så mange, ha venner med barn eller ha jobbet med barn i 40 år. 

Folk som har gitt barna sine Snapchat for tidlig, og orker ikke høre at det er et helt jævlig valg ⬆️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...