Gå til innhold

Forslag til type personlighetsforstyrrelse eller hva dette kan komme av?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å få innspill på hvilken personlighetsforstyrrelse jeg bør lese mer om. Har en samboer jeg elsker, men som gir meg store store utfordringer i det daglige. Jeg ønsker selvsagt å fortsette forholdet, men trenger litt hjelp ift å forstå henne

Hvilken personlighetsforstyrrelse har mest av disse tingene: 

- Manglende kontroll på egne følelser. Dette kommer fram i form av sinneutbrudd, trassig / barnslig oppførsel osv. Negativ, sutrete eller kranglete oppførsel

- Tar alt bokstavlig eller oppfattes med bakgrunn i egne meninger. Altså ikke «samfunnsnorm» , men med en fiendlighet 

- Sort/Hvit tankegang / opplevelse

- Mye frustrasjon / sinne

- Kort tålmodighet og høy frustrasjon på ting som skal funke, eller feks avklaringer på ting som skal skje osv

- Stor kontroll behov. Tåler ikke manglende info, hemmeligheter eller ubesvarte spørsmål

- Lite empati og «medmenneskelighet», oppleves kald og lite påkoblet

- Oppleves også av andre som streng, kompromissløs, krevende og vanskelig. Eksempel egen familie, kollegaer osv

- Har en tildels aggresig fremferd i perioder med høy stemme, store sterke og, banning, knipsing og peking med finger, intense blikk osv. 

- Kranglete og vanskelig personlighet generellt.  Er mer enn villig til å ta en brutal fight for et enkelt tema for å tvinge igjennnom sin oppfatning, mening eller holding. Over tid dreier dette vårt liv i hennes retning slik at jeg blir mer og mer som henne. Dvs alt må tilpasses hennes ønsker for å få aksept, eller blir det full krangel

- Mest fokus på seg selv og egne opplevelser, følelser og verdier. Lite åpen for å forstå eller respektere andre meninger, følelser eller verdier. Type «My way or no way» 

- Manglende intimitet og sex. Dvs helst unngår hudkontakt. Ønsker ikke sex selv, og spørsmål om sex blit gjerne avslått. Vi har nå sex 2-3 ganger i året. 

- Ønsker ikke hudkontakt selv, og spørsmål om klem, kyss osv blir ofte avfeid, eller evt gitt mot vilje fordi hun vet jeg mener slikt er viktig. Om jeg legger meg inntil henne i sengen så flytter hun seg. 

- Tiltaksløs/ Lite kreativ. Alle dager er like

- Frustrert/Oppgitt/Negativ/ 

- Ikke villig til å snakke om egne følelser, behov, drømmer og ønsker. Det starter bare krangling fordi hun opplever det som gnag, kritikk eller upassende (?)

- Gir lite / Ingenting av seg selv, men forventer tilbake. Hun er feks kald og avvisende, men om jeg ikke hele tiden prøver å innynde henne så er jeg plutselig ikke glad i henne lenger, eller hun mener jeg er sur eller lei henne.

- Ulike regler for andre og en selv. Forventer mye av andre, men andre kan ikke forvente noe av henne. Andre skal feks be om unnskyldning osv, men hun trenger ikke for hun gjør aldri noe galt

- Innrømmer aldri egne feil, det er alltid alle andres feil. Om hun feks gjør noe, eller sier noe kritikkverderdig så er er svaret gjerne «Du må jo forstå, når han/hun sier eller gjør sånn og slik…Så, alt er altså naturlig reaksjon fra henne pga andre oppførsel. Hun er jo «feilfri»

- Svært var på kritikk. Dvs alt tas i mot som kritikk. Om det kun feks er en kommentar så settes det i sammenheng med noe annet, eller vris på så det oppfattes som kritikk. Hun pålegger gjerne mer innhold i ting som blir sagt basert på hennes oppfatning/følelse..

- Kritiserer gjerne andre, gjerne ufølsomt og med harde ord. Er jo bare «ærlig» osv

- Ikke «hjertelig og varm», men mer distansert mot meg som samboer. Vi er mer som kollegaer enn kjærester. 

- Paranoid tankegang. Verden er i mot meg, ingen liker meg, alle vil meg vondt osv

- Ikke sosial og ingen venner, ikke ute av døra annet enn ved jobb. 

- Tendenser til OCD

- Mye sliten, og utmattet. På fridager brukes tiden til å bare sitte i sofaen i timesvis

- Vanskeligheter med å snakke om egne følelser. Hun sier hun ikke vet + hun klarer ikke være åpen /ærlig. Hun har feks enda ikke sagt «jeg er glad i deg» eller «jeg elsker deg» selv. Hun svarer kun når jeg sier det, og jeg tenker at hun føler at hun er forpliktet til å si det, men ikke helt vet selv hva hun føler. Hun virker litt lite påkoblet sine egne indre følelser 

Det finnes bra ting også

- Hun har mye humor og er ekstremt blid når hun hsr en bra dag. Da er hun helt fullstendig ovenpå og herlig. Dette skjer ca 1 av 20 dager vil jeg tro

- Hun er 100% til å stole på

- God på organisering, kontroll på ting og tang i livet ift praktiske ting

- Ordnet økonomi, så kontroll på «risiko» ift dårlig råd, miste jobb, osv. Alt handler i stor grad om å unngå problemer

Oppsummering: Hun er generellt kranglete, vanskelig, lite kjærlig og imøtekommende. Hun er paranoid, krevende og har kort tålmodighet og er mye frustrert. Hun trenger ikke/ ønsker ikke hudkontakt/intimitet/sex. Hun tror ingen liker henne inkl meg, hennes samboer

Det er uaktuelt å få henne til psykolog, utredning osv. Jeg har forsøkt, men da ligger det i kortene at det er noe galt med henne. Så fort jeg tar opp dette temaet så er det full krig…

Jeg er ikke ute etter å sette noen diagnose, men det er bare det at det er ekstremt krevende å stå i dette og jeg trenger noen knagger å henge oppførselen på. 

Anonymkode: b2e48...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du sammen med henne?

Jeg tror ikke hun elsker deg.

Anonymkode: 086e5...99c

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva som er årsaken. 

Du mistrives i forholdet, og hun har ikke tenkt å endre seg. Hvorfor bruke resten av livet på å være miserabel og vente på den ene av 20 dager som er ok?

Anonymkode: e0d8a...c6c

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg ønsker å få innspill på hvilken personlighetsforstyrrelse jeg bør lese mer om. Har en samboer jeg elsker, men som gir meg store store utfordringer i det daglige. Jeg ønsker selvsagt å fortsette forholdet, men trenger litt hjelp ift å forstå henne

Hvilken personlighetsforstyrrelse har mest av disse tingene: 

- Manglende kontroll på egne følelser. Dette kommer fram i form av sinneutbrudd, trassig / barnslig oppførsel osv. Negativ, sutrete eller kranglete oppførsel

- Tar alt bokstavlig eller oppfattes med bakgrunn i egne meninger. Altså ikke «samfunnsnorm» , men med en fiendlighet 

- Sort/Hvit tankegang / opplevelse

- Mye frustrasjon / sinne

- Kort tålmodighet og høy frustrasjon på ting som skal funke, eller feks avklaringer på ting som skal skje osv

- Stor kontroll behov. Tåler ikke manglende info, hemmeligheter eller ubesvarte spørsmål

- Lite empati og «medmenneskelighet», oppleves kald og lite påkoblet

- Oppleves også av andre som streng, kompromissløs, krevende og vanskelig. Eksempel egen familie, kollegaer osv

- Har en tildels aggresig fremferd i perioder med høy stemme, store sterke og, banning, knipsing og peking med finger, intense blikk osv. 

- Kranglete og vanskelig personlighet generellt.  Er mer enn villig til å ta en brutal fight for et enkelt tema for å tvinge igjennnom sin oppfatning, mening eller holding. Over tid dreier dette vårt liv i hennes retning slik at jeg blir mer og mer som henne. Dvs alt må tilpasses hennes ønsker for å få aksept, eller blir det full krangel

- Mest fokus på seg selv og egne opplevelser, følelser og verdier. Lite åpen for å forstå eller respektere andre meninger, følelser eller verdier. Type «My way or no way» 

- Manglende intimitet og sex. Dvs helst unngår hudkontakt. Ønsker ikke sex selv, og spørsmål om sex blit gjerne avslått. Vi har nå sex 2-3 ganger i året. 

- Ønsker ikke hudkontakt selv, og spørsmål om klem, kyss osv blir ofte avfeid, eller evt gitt mot vilje fordi hun vet jeg mener slikt er viktig. Om jeg legger meg inntil henne i sengen så flytter hun seg. 

- Tiltaksløs/ Lite kreativ. Alle dager er like

- Frustrert/Oppgitt/Negativ/ 

- Ikke villig til å snakke om egne følelser, behov, drømmer og ønsker. Det starter bare krangling fordi hun opplever det som gnag, kritikk eller upassende (?)

- Gir lite / Ingenting av seg selv, men forventer tilbake. Hun er feks kald og avvisende, men om jeg ikke hele tiden prøver å innynde henne så er jeg plutselig ikke glad i henne lenger, eller hun mener jeg er sur eller lei henne.

- Ulike regler for andre og en selv. Forventer mye av andre, men andre kan ikke forvente noe av henne. Andre skal feks be om unnskyldning osv, men hun trenger ikke for hun gjør aldri noe galt

- Innrømmer aldri egne feil, det er alltid alle andres feil. Om hun feks gjør noe, eller sier noe kritikkverderdig så er er svaret gjerne «Du må jo forstå, når han/hun sier eller gjør sånn og slik…Så, alt er altså naturlig reaksjon fra henne pga andre oppførsel. Hun er jo «feilfri»

- Svært var på kritikk. Dvs alt tas i mot som kritikk. Om det kun feks er en kommentar så settes det i sammenheng med noe annet, eller vris på så det oppfattes som kritikk. Hun pålegger gjerne mer innhold i ting som blir sagt basert på hennes oppfatning/følelse..

- Kritiserer gjerne andre, gjerne ufølsomt og med harde ord. Er jo bare «ærlig» osv

- Ikke «hjertelig og varm», men mer distansert mot meg som samboer. Vi er mer som kollegaer enn kjærester. 

- Paranoid tankegang. Verden er i mot meg, ingen liker meg, alle vil meg vondt osv

- Ikke sosial og ingen venner, ikke ute av døra annet enn ved jobb. 

- Tendenser til OCD

- Mye sliten, og utmattet. På fridager brukes tiden til å bare sitte i sofaen i timesvis

- Vanskeligheter med å snakke om egne følelser. Hun sier hun ikke vet + hun klarer ikke være åpen /ærlig. Hun har feks enda ikke sagt «jeg er glad i deg» eller «jeg elsker deg» selv. Hun svarer kun når jeg sier det, og jeg tenker at hun føler at hun er forpliktet til å si det, men ikke helt vet selv hva hun føler. Hun virker litt lite påkoblet sine egne indre følelser 

Det finnes bra ting også

- Hun har mye humor og er ekstremt blid når hun hsr en bra dag. Da er hun helt fullstendig ovenpå og herlig. Dette skjer ca 1 av 20 dager vil jeg tro

- Hun er 100% til å stole på

- God på organisering, kontroll på ting og tang i livet ift praktiske ting

- Ordnet økonomi, så kontroll på «risiko» ift dårlig råd, miste jobb, osv. Alt handler i stor grad om å unngå problemer

Oppsummering: Hun er generellt kranglete, vanskelig, lite kjærlig og imøtekommende. Hun er paranoid, krevende og har kort tålmodighet og er mye frustrert. Hun trenger ikke/ ønsker ikke hudkontakt/intimitet/sex. Hun tror ingen liker henne inkl meg, hennes samboer

Det er uaktuelt å få henne til psykolog, utredning osv. Jeg har forsøkt, men da ligger det i kortene at det er noe galt med henne. Så fort jeg tar opp dette temaet så er det full krig…

Jeg er ikke ute etter å sette noen diagnose, men det er bare det at det er ekstremt krevende å stå i dette og jeg trenger noen knagger å henge oppførselen på. 

Anonymkode: b2e48...994

At du orker å være sammen med henne 😳 Den listen over negative ting var ikke akkurat kort.... Og kun et par positive ting. 

Spør deg selv; hva får jeg egentlig ut av dette forholdet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mye. Trolig blandet pf. Mye narsissistisk, emosjonelt ustabilt, og tvangspreget.

Anonymkode: 5ee99...a7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tråd om dette?

Tror kanskje det er du som sliter med noe psykisk jeg

Anonymkode: 6de15...e75

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enda en tråd om dette?

Det høres ikke hyggelig uansett hva det måtte være.
Det er også tydelige tegn og forventet oppførsel fra mennesker med trust issues (reelle om det finnes grunnlag for det, automatiserte om det stammer fra tidligere relasjoner), som sliter med grensesetting, er usikre og ikke har det stabilt rundt seg og derfor må opprettholde en vegg som forsvar. 

Mener på ingen måte at det legitimerer oppførselen, men det kan være interessant å finne av hvorfor i stedet for hva om du faktisk vil redde dette. 

Anonymkode: 4147a...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som blandet personlighetsforstyrrelse. Muligens med hovedvekt av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. 

Men det som er viktigere enn diagnose er at du kun har et liv og når kun en av 20 dager i måneden er bra, er ikke dette et forhold du bør fortsette å være i. Normalt sett har man kun noen få dager i måneden, hvis noen, hvor man er en vanskelig partner. Du har en partner som er et troll de fleste dagene i måneden, og da hjelper det ikke at hun er god på økonomi.

Hva du enn gjør ikke få barn med denne personen!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de dårlige dagene er mere enn de fine så bør man dra tenker jeg. Hun klarer du ikke å fikse når hun ikke er interessert i å få hjelp. Det kan være mye. Hormoner. Narsissist. Psykopat. Barndom som kan ha ødelagt noe. Ja liste er lang. 

Anonymkode: c2f96...09a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke fikse henne uansett hvor mye du leser om "riktig" diagnose. Voksne mennesker må ta ansvar for seg selv. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gitt opp dette forholdsprosjektet. Å leve med noen som er så kranglete + en hel haig andre ting hadde jeg aldri orket.

Anonymkode: 501e4...e3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke noen knagger, du skal selvfølgelig ikke stå i dette. Hvorfor skulle du det? (Dette spørsmålet er veldig lett å avvise, men du bør virkelig gå inn i det, kanskje sammen med en psykolog.)

Du bør finne deg noen som er blid 29 av 30 dager i stedet for 1 av 20, som ønsker å ha sex med sin partner, som sier uoppfordret at de er glade i dem. De er det faktisk aller flest av. I et forhold så skal begge ha det omtrent like bra. Det skal ikke være sånn at en ofrer seg 95% av tiden. Det er feil.

Når du bryter ut, så vær trygg. Allier deg med noen som kan være med deg, ikke møt henne alene, dra mens hun ikke er hjemme e.l. Det er ikke bare menn det klikker for når forhold tar slutt.

Anonymkode: 1a080...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en samboer jeg elsker, men som gir meg store store utfordringer i det daglige. Jeg ønsker selvsagt å fortsette forholdet, men trenger litt hjelp ift å forstå henne

Det høres ut som samboeren din har autisme og bruker deg til avlastning/støttekontakt/BPA.

Hvorfor vil du være i er forhold med 95% dårlige dager og tilnærmet null intimitet?

Anonymkode: 44bff...e94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun kommet med noen grunner til hvorfor hun er så unnvikende da? Har det skjedd noe i livet hennes eller har hun en underliggende sårbarhet kanskje. De fleste ønsker jo å ha det bra med seg selv. Synes kanskje du fokuserer alt på hennes feil. 

Anonymkode: 0844e...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver som flere her: hvorfor er du sammen med et slikt menneske? Som stort sett gir deg bare negative reaksjoner og trykker deg ned? Helt enig i at det ikke spiller noen rolle hva slags diagnose hun evt. måtte ha. Dette mennesket må du komme deg bort fra snarest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enda en tråd om dette?

Enig!

Anonymkode: 6fb89...d42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at enten har dama noen virkelige problemer hun må ta tak i. Eller så er det ts som har problemer. Heller kanskje litt mot den siste. Hvorfor ramse opp alt du misliker med samboer, og det var ikke rent få punkter der, uten å i det hele tatt resonnere over hvordan din væremåte er? Her er det nok mer sammensatt. Mulig hun ikke elsker deg, men tror ikke du elsker henne heller. 

Anonymkode: 3c31a...720

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har hun kommet med noen grunner til hvorfor hun er så unnvikende da? Har det skjedd noe i livet hennes eller har hun en underliggende sårbarhet kanskje. De fleste ønsker jo å ha det bra med seg selv. Synes kanskje du fokuserer alt på hennes feil. 

Anonymkode: 0844e...93c

Da må hun ta tak i seg selv. Det er hennes ansvar. Hun er et voksent menneske og er ansvarlig for seg selv. 

Anonymkode: a15f6...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker at enten har dama noen virkelige problemer hun må ta tak i. Eller så er det ts som har problemer. Heller kanskje litt mot den siste. Hvorfor ramse opp alt du misliker med samboer, og det var ikke rent få punkter der, uten å i det hele tatt resonnere over hvordan din væremåte er? Her er det nok mer sammensatt. Mulig hun ikke elsker deg, men tror ikke du elsker henne heller. 

Anonymkode: 3c31a...720

Uavhengig av om man elsker en person så kan man ikke oppføre seg slik ts skriver. Ærlig talt! Det er helt uholdbart, og ingen unnskyldning for å behandle noen ræva. Har man det vanskelig med seg selv, så må man søke hjelp. 

Om en person behandler deg som dritt...

Hva skal man gjøre da? 

Man kan fint elske en person, og være realitetsorientert samtidig. 

Kjærlighet kan gjøre blind. Det betyr ikke at man er blind. 

Anonymkode: a15f6...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...