Gå til innhold

Slanking uten å miste muskelmasse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg er det ikke vanskelig å gå ned i vekt. Problemet er at jeg mister muskelmasse mer enn fettprosent. 

Jeg har det siste året levd på et lite kalorioverskudd med proteinrik kost. Lager selv bare rene produkter, men spiser middag hos foreldrene mine to dager i uken, og da kan det ofte vøre ultraprossesert. Jeg har blitt veldig mye sterkere og fått mye større muskelmasse, men også litt mer fett. 

Jeg har siden januar prøvd å få bort dette fettet med å kutte litt ned på kaloriinntaket, men til min store fortvilelse så er det muskelmassen som forsvinner, og ikke fettprosentene. 

Hvordan unngå å miste muskelmasse i kaloriunderskudd? 

Anonymkode: 18178...19f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg er det ikke vanskelig å gå ned i vekt. Problemet er at jeg mister muskelmasse mer enn fettprosent. 

Jeg har det siste året levd på et lite kalorioverskudd med proteinrik kost. Lager selv bare rene produkter, men spiser middag hos foreldrene mine to dager i uken, og da kan det ofte vøre ultraprossesert. Jeg har blitt veldig mye sterkere og fått mye større muskelmasse, men også litt mer fett. 

Jeg har siden januar prøvd å få bort dette fettet med å kutte litt ned på kaloriinntaket, men til min store fortvilelse så er det muskelmassen som forsvinner, og ikke fettprosentene. 

Hvordan unngå å miste muskelmasse i kaloriunderskudd? 

Opprettholder du muskelmassen ved hjelp av trening da? 

Anonymkode: f4269...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Opprettholder du muskelmassen ved hjelp av trening da? 

Anonymkode: f4269...8b4

Jeg prøver hvertfall, men merker jeg ikke er like sterk som for bare mnd siden, selv om jeg alltid har hatt fast program i økningen. Istedenfor å øke oppover i vekt på trening, så må jeg ned for å klare antall reps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.47):

Jeg prøver hvertfall, men merker jeg ikke er like sterk som for bare mnd siden, selv om jeg alltid har hatt fast program i økningen. Istedenfor å øke oppover i vekt på trening, så må jeg ned for å klare antall reps. 

Hold heller samme vekt på, men press deg til max hver gang. Jeg eier ikke tålmodighet til lange program og fikk en ypperlig trener en gang for mange år siden. Han sa at de fleste klarer ikke å gi 100%, man stopper på rundt 80 og har alltid en siste rep man kan tyne seg til liksom. Han satte meg på et hurtigere program der jeg alltid bare tok 2 sett på hver øvelse, kort pause mellom og max 8 rep. Når jeg klarte mer enn 8 rep kunne jeg legge på litt  mer vekt. Har aldri hatt så bra fremgang som da, men det krever at du presser på litt mer enn det du er vant til. 

Anonymkode: a57f8...80f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.47):

Ligger du i kaloriunderskudd så vil du uansett bli noe svakere på trening. Umulig å komme seg unna det. Er ikke det samme som at du mister mye muskelmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kvaliteten på proteiner du spiser er veldig viktig. Hvike type proteiner spiser du? 

Enig i at må du sørge for å trene styrketrening i tillegg. Det er ikke så mye som skal til, du må bare trene effektivt. 

Anonymkode: 78cba...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å fokusere på så og så mange repetisjoner (som sikkert sliter deg ut siden du er i kaloriunderskudd), kan du heller prøve å kjøre færre repetisjoner, med mer tyngde. Med andre ord, til musklene begynner å svikte og du gjerne skjelver litt og IKKE orker mer. Er ikke PT eller ernæringsekspert, men mener at forskning viser at "training to failure" er det mest effektive for å rive ned og bygge opp sterkere muskulatur. Hvis ikke er det stor sjans for at man kun vedlikeholder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...