AnonymBruker Skrevet i går, 03:25 #1 Del Skrevet i går, 03:25 Jeg har kjøpt noen lamper fra 70-tallet, fordi jeg liker den retro stilen. Lampene fungerer fint, og jeg har begynt å bruke de. Men i går kveld hadde jeg besøk av en venninne, og hun sa at på gamle lamper må jeg bytte støpsel før det er lov å bruke de. Stemmer dette? Og i såfall, hvorfor må dette gjøres? Anonymkode: fbc02...215 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 03:36 #2 Del Skrevet i går, 03:36 Kan ikke lese noe sted at det ikke er lov til å bruke gamle lamper, så dette må hun ha funnet opp selv. At det kan være lurt å skifte ledning og støpsel, er en annen sak. Det er ikke noe poeng i å kun skifte støpsel slik hun hevder, hvis ledningen er gammel og morken. Anonymkode: e5679...c74 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet i går, 05:14 #3 Del Skrevet i går, 05:14 I og med at støpselet går i kontakten du har så er det ingen grunn til å bytte. Det inni kan bli sprøtt, men det skjer ikke noe så lenge du ikke rører det. Verre der hvor det er jordet kontakt og støpselet ikke er det, - da får du ikke satt det i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet i går, 06:02 #4 Del Skrevet i går, 06:02 Er nok tryggere de gamle mot de nye helstøpte, hvor en ikke ser hvordan tilstanden er på kontaktpunktene. Finnes nok ikke noe regelverk for slik. Mulig hun blander med ledningsnettet i bolig, som var av spunnet/vevd tråd, de er ikke helt å anbefale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:30 #5 Del Skrevet i går, 06:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har kjøpt noen lamper fra 70-tallet, fordi jeg liker den retro stilen. Lampene fungerer fint, og jeg har begynt å bruke de. Men i går kveld hadde jeg besøk av en venninne, og hun sa at på gamle lamper må jeg bytte støpsel før det er lov å bruke de. Stemmer dette? Og i såfall, hvorfor må dette gjøres? Anonymkode: fbc02...215 Ingen hensikt å bytte støpselet på gamle lamper og la den gamle ledningen stå igjen, da er de like brannfarlige. Du lever farlig når du bruker så gamle lamper. Anonymkode: 551df...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:36 #6 Del Skrevet i går, 06:36 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen hensikt å bytte støpselet på gamle lamper og la den gamle ledningen stå igjen, da er de like brannfarlige. Du lever farlig når du bruker så gamle lamper. Anonymkode: 551df...a6d Hva er det som er farlig med "så gamle lamper"? Anonymkode: 709f1...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet i går, 06:45 #7 Del Skrevet i går, 06:45 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er det som er farlig med "så gamle lamper"? Anonymkode: 709f1...605 Bare inspisér støpsel og ledning. Dersom det er helt og punktene i støpselet er skrudd ordentlig fast, så er alt bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:49 #8 Del Skrevet i går, 08:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er det som er farlig med "så gamle lamper"? Anonymkode: 709f1...605 Ledningene er laget for å vare en viss tid, den tiden er for lengst utløpt. Om ledningene er i en lampe eller i et hus, så er ledningene langt på overtid når de er mer enn 50 år gamle. Ts kan ha flaks en stund eller hun kan ha uflaks og starte en brann det vil bare tiden vise. Ingen elektriker vil godkjenne en slik bruk som forsvarlig bruk. Å ha lampene til dekorasjon er en ting, men å koble de til strøm, det er å leve farlig, både for seg selv og omgivelsene rundt. Anonymkode: 551df...a6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå