HMK Skrevet søndag kl 09:15 #81 Del Skrevet søndag kl 09:15 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.09): Diskusjonen er helt innafor, og ukontroversiell nok til at det fungerer som småprat i butikken. At svigermor kastet dem ut er psykotisk, og jeg hadde aldri giddet å dra tilbake med mindre hun unnskyldte seg. Anonymkode: f5aa6...f20 Ekspander Jeg tror du trenger å undersøke hva det vil si å være psykotisk. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:18 #82 Del Skrevet søndag kl 09:18 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.40): Hehe. Dette var en slående flott oppsummering av dagens generasjon Anonymkode: fe846...c51 Ekspander Jo, og så har du besteforeldregenerasjonen som alltid har hatt det veldig mye verre. Gjerne har de enten gått så lite på skolen at de ikke har lært prosentregning og at pris på ting er relativt, eller så er de så gamle at de glemte alt de lærte. Som ikke ser at deres store hus, flotte biler, hytte ved sjøen og hytte på fjellet osv og hus til 2x inntekt idag kan anses som en gavepakke av dimensjoner for nyutdannede som må ut med 10x inntekt for en 3-roms på Stovner. Det var vanlig at kvinner gikk hjemme fordi man hadde råd til det. Ingen har råd til det i dag. AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.55): Altså,jeg er 47. Min mor og far jobbet 100% fra jeg var liten. Ingen i min omgangskrets hadde hjemmeværende mødre. Vi hadde de samme hjelpemidlene hjemme som jeg har hjemme i dag. Vi reiste på ferie til utlandet x2 i året. De byttet bil hvert år.Det å bygge hus selv var en selvfølge. De har tjent enormt på økte boligriser.Mine foreldre mener selv at de er slitere.... Anonymkode: c2a57...c82 Ekspander Jepp! Bare husk at slitere også kan være begunnet i jobb, men det er jo helt sykt å høre om slike caser i dag selv om de muligens hadde dårligere råd enn naboen. Anonymkode: c6fba...fcc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:18 #83 Del Skrevet søndag kl 09:18 Du burde kanskje ha stoppet diskusjonen før siden du var i hennes hjem og du vet at svigermor er hårsår. Men når det er sagt, hadde ikke jeg beveget meg inn igjen i et hjem jeg var kastet ut av, men det første. Når man hiver noen på dør, har man trådd over en grense som vanskelig kan tas tilbake. Det blir litt som den første ørefiken... Anonymkode: 01990...a3f 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:21 #84 Del Skrevet søndag kl 09:21 AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 21.02): I kveld var vi invitert på middags hos svigers. Det var koselig, helt til det endte opp med en diskusjon om dagens priser, hvor mye vi jobber, og betaler/renter kontra de gjorde før i tiden. Min svigermor ble frekk, og tålte ikke at vi argumenterte mot henne. I alles påhør bad hun oss om å dra. Da vi samlet barna og kledde på oss for å dra sa hun at hun ikke ville noe vondt med slik det ble og at hun håpet det ikke var dårlig stemning. Men Hallo.... hun ber oss fremfor hele familien om å dra fordi vi er uenige. Det er absurd i mine øyne, og min mann sier ikke ett ord for å forsvare dette. Barna våre stilte masse spørsmål om hvorfor hun ble så sur og hva som skjedde. Nå kjenner jeg meg sveket av min mann som ikke kunne si at dette ikke er greit. Hvordan ville du reagert? Anonymkode: ce4ba...1bb Ekspander jeg hadde bare dratt og ikke laget mer bråk og glemt det Anonymkode: 77205...1e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:23 #85 Del Skrevet søndag kl 09:23 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.15): Signerer denne. Mine egne foreldre er veldig åpne om hvor enkelt de hadde det. De var jo like, alle sammen. Alle levde i en stadig mer trygg og positiv verden hvor man hadde råd til mat, tak over hodet og hvor ungene klarte seg selv alene fra de var 6-7 år. Den ene voksne kunne fint jobbe deltid på tross av både boliglån og flere barn. I dag er slike ting en ren utopi. Med mindre man ønsker å bli med i en sekt, så er man prisgitt kravene fra samfunnet hvor begge må jobbe 100 % og slite med hamsterhjulet med dertil psykiske plager og stress, for å unngå fattigmannsstempel. Anonymkode: 419da...f06 Ekspander Kald krig, atomtrussel, Tsjernobyl, hiv/aids, stor økonomisk usikkerhet, manglende likestilling, ozonlaget.... Dine foreldre må være ganske enkle mennesker om de synes dette var en trygg og positiv verden. Og selvfølgelig var "ha råd til mat", "ha tak over hodet" noe som føltes veldig nytt, gitt hvordan deres foreldre vokste opp. Mens du tar det som en selvfølge. Anonymkode: 291c5...6bb 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:24 #86 Del Skrevet søndag kl 09:24 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.15): Signerer denne. Mine egne foreldre er veldig åpne om hvor enkelt de hadde det. De var jo like, alle sammen. Alle levde i en stadig mer trygg og positiv verden hvor man hadde råd til mat, tak over hodet og hvor ungene klarte seg selv alene fra de var 6-7 år. Den ene voksne kunne fint jobbe deltid på tross av både boliglån og flere barn. I dag er slike ting en ren utopi. Med mindre man ønsker å bli med i en sekt, så er man prisgitt kravene fra samfunnet hvor begge må jobbe 100 % og slite med hamsterhjulet med dertil psykiske plager og stress, for å unngå fattigmannsstempel. Anonymkode: 419da...f06 Ekspander Kald krig, atomtrussel, Tsjernobyl, hiv/aids, stor økonomisk usikkerhet, manglende likestilling, ozonlaget.... Dine foreldre må være ganske enkle mennesker om de synes dette var en trygg og positiv verden. Og selvfølgelig var "ha råd til mat", "ha tak over hodet" noe som føltes veldig nytt, gitt hvordan deres foreldre vokste opp. Mens du tar det som en selvfølge. Anonymkode: 291c5...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #87 Del Skrevet søndag kl 09:29 Tipper at grunnen til at folk blir provosert av sutring over høye priser i dag er fordi at dagens unge er bortskjemte. TS som sutret over høye priser bor sikkert i egen bolig, og familien kjører ny Tesla. Allikevel så skal det sutres. Det kan jo provosere alle og enhver. Anonymkode: 7a0e6...2d2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:29 #88 Del Skrevet søndag kl 09:29 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.55): Altså,jeg er 47. Min mor og far jobbet 100% fra jeg var liten. Ingen i min omgangskrets hadde hjemmeværende mødre. Vi hadde de samme hjelpemidlene hjemme som jeg har hjemme i dag. Vi reiste på ferie til utlandet x2 i året. De byttet bil hvert år.Det å bygge hus selv var en selvfølge. De har tjent enormt på økte boligriser.Mine foreldre mener selv at de er slitere.... Anonymkode: c2a57...c82 Ekspander Det var store forskjeller på den tiden født 1979 Husker selv. Ja vi hadde stort hus. Men hadde ute do til jeg var 6 år . Vi fikk faktisk ikke do inn før i 1985. Bad hadde vi ikke, så vi ble vasket i en balje på kjøkken gulvet. Min far brødfø også mine besteforeldre hans svigerforeldre på lønn som buss sjafør mor mi jobbet litt som dagmamma og renholder på puber for å få ting til å gå rundt med mine og dine barn, far min hadde 4 barn fra før som bodde med oss, vi var på det meste 7 barn under samme tak. Aldri på ferie uten for Norge. Var vi på ferie var det at far min lånte nedlagte jernbane stasjoner via jobben. Vi følte ikke direkte vi manglet noe hadde mat på bordet, klær gikk i arv, altså 4 stykk hadde brukt klærne før jeg fikk de. Merket fort når jeg ble 12/13 år flere pratet om rv serier vi ikke hadde for vi hadde kun nrk og svenske tv kanaler. Kun brus på lørdag da måtte vi 2 barn dele en 0.33 l, og delte en stjerne pose på 2 stk. Dermed veldig stas når vi kom på besøk hos stemor til min far der vi fikk en hel flaske 0.33 alene, loff med sukker på, og vi fikk en liten melke rull hver. Anonymkode: aba01...b86 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:31 #89 Del Skrevet søndag kl 09:31 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.15): Signerer denne. Mine egne foreldre er veldig åpne om hvor enkelt de hadde det. De var jo like, alle sammen. Alle levde i en stadig mer trygg og positiv verden hvor man hadde råd til mat, tak over hodet og hvor ungene klarte seg selv alene fra de var 6-7 år. Den ene voksne kunne fint jobbe deltid på tross av både boliglån og flere barn. I dag er slike ting en ren utopi. Med mindre man ønsker å bli med i en sekt, så er man prisgitt kravene fra samfunnet hvor begge må jobbe 100 % og slite med hamsterhjulet med dertil psykiske plager og stress, for å unngå fattigmannsstempel. Anonymkode: 419da...f06 Ekspander «Fattigmannsstempel»? Man skal i følge deg altså sette opp en fasade og slite seg ut på grunn av hva andre angivelig kan tenke om din økonomiske situasjon? Sorry, men dette er noe dere pålegger dere selv, man kan ikke klage til andre over valg man selv har tatt. «Samfunnet» krever ikke disse tingene av dere. Anonymkode: b921c...15f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:31 #90 Del Skrevet søndag kl 09:31 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.24): Kald krig, atomtrussel, Tsjernobyl, hiv/aids, stor økonomisk usikkerhet, manglende likestilling, ozonlaget.... Dine foreldre må være ganske enkle mennesker om de synes dette var en trygg og positiv verden. Og selvfølgelig var "ha råd til mat", "ha tak over hodet" noe som føltes veldig nytt, gitt hvordan deres foreldre vokste opp. Mens du tar det som en selvfølge. Anonymkode: 291c5...6bb Ekspander Enig. Og husk at det ikke er den eldre generasjonen som går rundt og syter og klager over hvordan det var før. Det er de unge nå som gjør det, så får de noen ganger tilsvar fra de eldre om at ikke alt var så enkelt før heller. Det tåler ikke de unge. De er vant til at alt skal komme så lett til dem, og at alt skal være perfekt. Kanskje fordi min generasjon ikke har vært flinke nok til å fortelle at vi også måtte jobbe ræva av oss for å oppnå det vi ville. Og fordi vi ikke har vært flinke nok til å stille krav og ha forventninger til barna våre. Anonymkode: 62633...8a8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:35 #91 Del Skrevet søndag kl 09:35 AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 21.31): Det mest personlige ble at hun bad oss om å dra. På den generasjonen svigers er i virker det som om at vi ikke kan få lov å klage på noe fordi de betalte rente på 15% når de var like gamle som oss. Vi har det ikke ille, men ting og spesielt mat er dyrt, det merker vi godt. Anonymkode: ce4ba...1bb Ekspander Hvorfor i alle dager må dere sammenligne og spille «hvem har det verst» spillet? For meg høres det ut som en samtale eskalerte, dere håndterte det begge dårlig og nå vil du få støtte for din side fremfor å se innover på hva ditt bidrag var i denne situasjonen-og ta ansvar for det. Ja. Svigermor oppførte seg dårlig. Men det betyr ikke at alle andre håndterte situasjonen på en glimrende måte og ikke har noe å ta ansvar/si unnskyld for. Anonymkode: 254c9...f3b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet søndag kl 09:42 #92 Del Skrevet søndag kl 09:42 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 8.05): Som eldst hadde jeg blitt uendelig lei meg om foreldrene mine tok med de yngste på opplevelser jeg ikke fikk. Særlig da jeg var fattig student. Jeg har imidlertid alltid blitt invitert med, og det har skapt kjempefine minner sammen. Anonymkode: 291c5...6bb Ekspander Tuller du? Nå er ingen av våre fattige studenter, muligens med unntak av han som studerer medisin og som bruker ferier på å jobbe å legge opp penger til neste semester. De drar på sine egne ferier. Vi pleier å ha én felles ferieuke med de som får det til. Da drar vi på fjellet. Jeg kan ikke tenke meg at noen av de voksne ungene våre er sjalu på våre yngste. De er nok mer glad for at vi ikke trenger å streve sånn og at ungene har litt flere muligheter enn de selv hadde som barn. Da de vokste opp levde vi under et økonomisk kaos etter en konkurs, og ikke minst barnebidrag som skulle betales. Vi tok tak og jobbet ved siden av studier, for å bedre vår situasjon. Det tok mange år, og alt vi hadde gikk til våre barn, så de skulle merke minst mulig. De hadde alt de trengte, men de måtte nøye seg med campingturer og feriebesøk til venner og familie. Vi sparte for å få råd til å leie sommerhus på Bornholm to uker en sommer. Det var en flott ferie, men vi sparte i nesten to år for å få råd. Jeg skjønner at vi har veldig sympatiske unger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:51 #93 Del Skrevet søndag kl 09:51 HMK skrev (På 13.4.2025 den 9.42): Tuller du? Nå er ingen av våre fattige studenter, muligens med unntak av han som studerer medisin og som bruker ferier på å jobbe å legge opp penger til neste semester. De drar på sine egne ferier. Vi pleier å ha én felles ferieuke med de som får det til. Da drar vi på fjellet. Jeg kan ikke tenke meg at noen av de voksne ungene våre er sjalu på våre yngste. De er nok mer glad for at vi ikke trenger å streve sånn og at ungene har litt flere muligheter enn de selv hadde som barn. Da de vokste opp levde vi under et økonomisk kaos etter en konkurs, og ikke minst barnebidrag som skulle betales. Vi tok tak og jobbet ved siden av studier, for å bedre vår situasjon. Det tok mange år, og alt vi hadde gikk til våre barn, så de skulle merke minst mulig. De hadde alt de trengte, men de måtte nøye seg med campingturer og feriebesøk til venner og familie. Vi sparte for å få råd til å leie sommerhus på Bornholm to uker en sommer. Det var en flott ferie, men vi sparte i nesten to år for å få råd. Jeg skjønner at vi har veldig sympatiske unger. Ekspander Tuller på ingen måte. Det gjorde meg faktisk veldig trist å lese at deres første utenlandstur som familie, blir uten hele familien. Det hadde tatt dere et år til å være foreldre som inkluderte, i stedet for å ekskludere. Så den ferien blir med en bismak. Anonymkode: 291c5...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:52 #94 Del Skrevet søndag kl 09:52 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.23): Kald krig, atomtrussel, Tsjernobyl, hiv/aids, stor økonomisk usikkerhet, manglende likestilling, ozonlaget.... Dine foreldre må være ganske enkle mennesker om de synes dette var en trygg og positiv verden. Og selvfølgelig var "ha råd til mat", "ha tak over hodet" noe som føltes veldig nytt, gitt hvordan deres foreldre vokste opp. Mens du tar det som en selvfølge. Anonymkode: 291c5...6bb Ekspander Maos død, Berlinmurens fall, Glasnost og Perestrojka. Massiv nedrustning i hele Europa og en stadig mer urokkelig tro på demokrati verden over. Ingen internett, barna løp rundt og lekte alene fra de var 6 år gamle. Boliger som kostet 2 årslønner mot dagens boliger som koster 10 årslønner. Ja foreldre på 80-tallet hadde det jammen grusomt 🤣 Anonymkode: 419da...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:00 #95 Del Skrevet søndag kl 10:00 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.52): Maos død, Berlinmurens fall, Glasnost og Perestrojka. Massiv nedrustning i hele Europa og en stadig mer urokkelig tro på demokrati verden over. Ingen internett, barna løp rundt og lekte alene fra de var 6 år gamle. Boliger som kostet 2 årslønner mot dagens boliger som koster 10 årslønner. Ja foreldre på 80-tallet hadde det jammen grusomt 🤣 Anonymkode: 419da...f06 Ekspander Fri utdanning for alle, marginale klasseskiller, velferdsstaten, oljerikdom, fred i den vestlige verden, handelssamarbeid, globarisering og reise for alle, teknologisk revolusjon, frihet og likestilling, åpenhet om psykisk helse, enorme medisinske fremskritt, fleksibilitet og valgmuligheter. Du ville valgt nyere tid du også Anonymkode: 291c5...6bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:00 #96 Del Skrevet søndag kl 10:00 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.52): Maos død, Berlinmurens fall, Glasnost og Perestrojka. Massiv nedrustning i hele Europa og en stadig mer urokkelig tro på demokrati verden over. Ingen internett, barna løp rundt og lekte alene fra de var 6 år gamle. Boliger som kostet 2 årslønner mot dagens boliger som koster 10 årslønner. Ja foreldre på 80-tallet hadde det jammen grusomt 🤣 Anonymkode: 419da...f06 Ekspander Fri utdanning for alle, marginale klasseskiller, velferdsstaten, oljerikdom, fred i den vestlige verden, handelssamarbeid, globarisering og reise for alle, teknologisk revolusjon, frihet og likestilling, åpenhet om psykisk helse, enorme medisinske fremskritt, fleksibilitet og valgmuligheter. Du ville valgt nyere tid du også Anonymkode: 291c5...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:02 #97 Del Skrevet søndag kl 10:02 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.51): Tuller på ingen måte. Det gjorde meg faktisk veldig trist å lese at deres første utenlandstur som familie, blir uten hele familien. Det hadde tatt dere et år til å være foreldre som inkluderte, i stedet for å ekskludere. Så den ferien blir med en bismak. Anonymkode: 291c5...6bb Ekspander Herregud, les hva hun skriver. De har vært 2 uker i Bornholm (Danmark) med hele familien. Du blir veldig trist pga voksne barn som ikke blitt med på ferietur?! Hva med å bruke engasjementet ditt på noe som er verdt å bruke det på? Anonymkode: 24eb8...ed7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:05 #98 Del Skrevet søndag kl 10:05 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 9.51): Tuller på ingen måte. Det gjorde meg faktisk veldig trist å lese at deres første utenlandstur som familie, blir uten hele familien. Det hadde tatt dere et år til å være foreldre som inkluderte, i stedet for å ekskludere. Så den ferien blir med en bismak. Anonymkode: 291c5...6bb Ekspander Bli voksen og lev ditt eget liv. Finnes ikke mer patetisk enn voksne barn som forventer å være med på ferie og i tillegg bli spandert på etter fylte 19 år. Anonymkode: 4c082...ac1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:07 #99 Del Skrevet søndag kl 10:07 AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 21.32): Men hvordan har det seg at 9 av 10 slike familiekrangler handler om kvinner.. De som skal være så gode på å kommunisere. Ekspander Akkurat det samme har jeg tenkt. Sånn er det også når det gjelder stemor/biomor, et jævla drama om helt ubetydelige detaljer. Nesten så jeg lurer på om de liker å ha det sånn. Anonymkode: 42faf...675 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:15 #100 Del Skrevet søndag kl 10:15 AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 10.05): Bli voksen og lev ditt eget liv. Finnes ikke mer patetisk enn voksne barn som forventer å være med på ferie og i tillegg bli spandert på etter fylte 19 år. Anonymkode: 4c082...ac1 Ekspander Jeg er nesten 50. Deler minner fra da jeg var i 20-årene. Og fortsatt fikk være en del av familiens opplevelser. Det betydde veldig mye akkurat de årene der man jobbet hardt med utdannelse, og så etablere karriere. Anonymkode: 291c5...6bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå