Gå til innhold

Krangel med svigerfamilie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og for å ha det sagt, så er jeg oppvokst i et hjem med særdeles begrensede midler. Jeg vet hvordan NOEN av svigers- generasjonen hadde det, jeg var et barn av den generasjonen. Men.... at vi; Milliennials, ikke kan få lov å si at ting/dagens situasjon er tøff finner jeg meg ikke i. 

Jeg hever ikke stemmen i diskusjonen, men jeg ønsker å bli møtt med respekt og forståelse for hvordan vi har det nå. 

Anonymkode: ce4ba...1bb

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det mest personlige ble at hun bad oss om å dra. På den generasjonen svigers er i virker det som om at vi ikke kan få lov å klage på noe fordi de betalte rente på 15% når de var like gamle som oss. Vi har det ikke ille, men ting og spesielt mat er dyrt, det merker vi godt. 

Men hvorfor i det hele tatt diskutere hvem som har det best / verst . Sånt er jo relativt og individuelt . Og det må da være SÅ mange andre  morsomme ting å diskutere . 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (35 minutter siden):

Det er en del kvinner som har fått det for seg at man skal si sin mening og være ærlig uansett hvem det går utover. Det er slike kvinner som ofte lever liv med mange konflikter og brutte relasjoner. 

Man ser jo av kommentarene her også, at mange heller oppfordrer til å bryte en relasjon fremfor å jenke seg eller å bare jatte med. Jeg tolker det som en slags brist i sosial kompetanse. 

Dette gjelder nok ikke bare kvinner, er nok 50/50 fordelt på kjønn som må rope høyest / ha rett. Men det er en ting kverulantene glemmer : det er stor forskjell på å ha rett og gjøre rett. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor i det hele tatt diskutere hvem som har det best / verst . Sånt er jo relativt og individuelt . Og det må da være SÅ mange andre  morsomme ting å diskutere . 

Det er 1000 ting som er morsommere å diskutere, det er sant. Men nå var det dette det endte opp i, dessverre. Jeg tenker ikke at vi har det verst, overhodet, men at akkurat nå er det litt vanskelig. Jeg vil ikke krangle, og jeg vil ikke bli bedt om å dra, hvertfall ikke forran barna. Det er jo bare et ønske om å bli forstått, men.... ikke lett

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvfølgelig er det to sider av saken. Men som alle andre saker på denne siden er en en versjon (min) dere får her. Jeg holdt meg rolig, sa hvordan det er for meg, min familie, og oss i dagens økonomiske samfunn, alt er dyrt. Svaret er at vi ikke kan klage, de hadde det verre. 

Det er min side av saken.

Men må det være en konkurranse, da? Og spiller det noen rolle om hun tror de hadde det verre? 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er 1000 ting som er morsommere å diskutere, det er sant. Men nå var det dette det endte opp i, dessverre. Jeg tenker ikke at vi har det verst, overhodet, men at akkurat nå er det litt vanskelig. Jeg vil ikke krangle, og jeg vil ikke bli bedt om å dra, hvertfall ikke forran barna. Det er jo bare et ønske om å bli forstått, men.... ikke lett

Enten er hun jo veldig hårsår evnt var du veldig ufin , se på det som en lærepenge og hold deg på avstand en stund . For barnas skyld ville jeg ikke blitt i skyttergraven , men la tiden jobbe og se om hun angrer seg , evnt dere begge beklager dere. Vær et godt forbilde for barna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
HMK skrev (2 minutter siden):

Men må det være en konkurranse, da? Og spiller det noen rolle om hun tror de hadde det verre? 

Men det er det virkelig ikke fra min side. Det jeg er lei meg for er at vi blir bedt om å dra, fordi vi er uenige, uten at noen er høylytte eller krangler. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

16% boliglånsrente i en tid hvor en bolig i snitt kostet 2,5 ganger årslønnen. Cry me a river!

Anonymkode: b1dd8...a9c

Tja, mora mi var enke og ufør på 80- og 90-tallet. Måtte jobbe svart som dagmamma, ha vaskejobb 5 ettermiddager i uka, og jobba på pub i helgene. Så gjorde ho reint på puben på søndag. Alt for å beholde huset, bil hadde ho ikke råd til. Du må gjerne grine en skvett for ho, ho var utslitt før ho var 60.

Anonymkode: fc89b...79c

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og for å ha det sagt, så er jeg oppvokst i et hjem med særdeles begrensede midler. Jeg vet hvordan NOEN av svigers- generasjonen hadde det, jeg var et barn av den generasjonen. Men.... at vi; Milliennials, ikke kan få lov å si at ting/dagens situasjon er tøff finner jeg meg ikke i. 

Jeg hever ikke stemmen i diskusjonen, men jeg ønsker å bli møtt med respekt og forståelse for hvordan vi har det nå. 

Alle generasjoner tror og mener deres generasjon har hatt det tøffere enn dem som kommer etter dem. Og det kan hende de har rett. Vi som kom etter dem kan jo umulig forstå hva de levde  gjennom. Vi var jo ikke der.

Min mormor ristet på hodet av meg som kokte syltetøy og saft av bær og frukt. Hun kunne ikke forstå at jeg valgte å styre sånn med slike ting, når det var så mye å få kjøpt i butikken. Sylting og safting var en del av slitet hun vokste opp med, som tok mye tid. Hun syns min generasjon var så heldig som kunne slippe alt det slitet som hennes generasjon måtte stå i. De måtte rulle klærne etter å ha vasket for hånd, da hun var barn. Klesvask tok enormt med tid. Så hun kunne ikke forstå at jeg hadde masse skittentøy, jeg som hadde både vaskemaskin med sentrifuge og tørketrommel. 

Vi kan aldri forstå hva de levde med. Og de kan nok heller ikke forstå hva vi lever i akkurat nå. Vi har jo alt. Og allikevel er vi aldri fornøyd? Jeg tror feks at foreldregenerasjonen min har liten forståelse for at vi syns det er tøft økonomisk. Vi har gode inntekter, som regel 2 inntekter i en familie om man er to voksne. At vi har enorme boliglån, studielån, 2 billån, faste utgifter og dyre fritidsaktiviteter for ungene våre, men fortsatt har råd til feks sydentur eller til og med båt, hytte eller campingvogn.. I deres øyne har vi åpenbart ingen grunn til å klage. 

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tja, mora mi var enke og ufør på 80- og 90-tallet. Måtte jobbe svart som dagmamma, ha vaskejobb 5 ettermiddager i uka, og jobba på pub i helgene. Så gjorde ho reint på puben på søndag. Alt for å beholde huset, bil hadde ho ikke råd til. Du må gjerne grine en skvett for ho, ho var utslitt før ho var 60.

Anonymkode: fc89b...79c

Trist at det skal utvikle seg til en kamp om hvem som hadde det verst. Hvorfor ikke støtte og gi gode råd til de som står i det i dag. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HMK skrev (2 minutter siden):

Alle generasjoner tror og mener deres generasjon har hatt det tøffere enn dem som kommer etter dem. Og det kan hende de har rett. Vi som kom etter dem kan jo umulig forstå hva de levde  gjennom. Vi var jo ikke der.

Min mormor ristet på hodet av meg som kokte syltetøy og saft av bær og frukt. Hun kunne ikke forstå at jeg valgte å styre sånn med slike ting, når det var så mye å få kjøpt i butikken. Sylting og safting var en del av slitet hun vokste opp med, som tok mye tid. Hun syns min generasjon var så heldig som kunne slippe alt det slitet som hennes generasjon måtte stå i. De måtte rulle klærne etter å ha vasket for hånd, da hun var barn. Klesvask tok enormt med tid. Så hun kunne ikke forstå at jeg hadde masse skittentøy, jeg som hadde både vaskemaskin med sentrifuge og tørketrommel. 

Vi kan aldri forstå hva de levde med. Og de kan nok heller ikke forstå hva vi lever i akkurat nå. Vi har jo alt. Og allikevel er vi aldri fornøyd? Jeg tror feks at foreldregenerasjonen min har liten forståelse for at vi syns det er tøft økonomisk. Vi har gode inntekter, som regel 2 inntekter i en familie om man er to voksne. At vi har enorme boliglån, studielån, 2 billån, faste utgifter og dyre fritidsaktiviteter for ungene våre, men fortsatt har råd til feks sydentur eller til og med båt, hytte eller campingvogn.. I deres øyne har vi åpenbart ingen grunn til å klage. 

Jeg er så enig med deg, og det er ingen konkurranse, vi må helle lære oss å respektere det dagens generasjon står i. Jeg skal jobbe ræva av meg for at mine barn skal ha det best mulig. 

Til det du refererer om boliglån, studielån osv.... så er jeg helt med, til vi kommer innpå hytte og camping/Syden, der er vi økomomisk ulike, dessverre 😔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så enig med deg, og det er ingen konkurranse, vi må helle lære oss å respektere det dagens generasjon står i. Jeg skal jobbe ræva av meg for at mine barn skal ha det best mulig. 

Til det du refererer om boliglån, studielån osv.... så er jeg helt med, til vi kommer innpå hytte og camping/Syden, der er vi økomomisk ulike, dessverre 😔

Ja, vi har verken hytte eller campingvogn altså. I år er første gang vi skal til Syden. Vi har hatt så mange barn (7) at det har vært økonomisk umulig å dra på slike ferier. Akkurat nå har vi kun 2 stykker igjen hjemme, så nå tar vi oss råd for første gang. Og jeg får faktisk litt angst fordi det er mye penger å bruke på én ferie for bare oss fire. Det føles som vi ikke burde, fordi det ville vært mer fornuftig å spare disse pengene nå som alt koster så mye. Jeg er skikkelig ambivalent, men turen er kjøpt og betalt. Jeg må øve på å stå i det. 😅 Moren min syns det er tullete å dra på denne ferien. Hun hadde aldri råd til å ta oss med på slike ferier. Hun dro heller alene.. Og kanskje er det derfor jeg vil gjøre det nå, med våre to yngste. Jeg vil at de skal få oppleve det jeg aldri fikk. Dessverre hadde vi, som tidligere skrevet, ikke økonomisk mulighet med de eldre søsknene. Vi har jobbet oss opp med både utdannelser og yrkesliv, til vi har nådd en mer ok og stabil situasjon mht lønn kontra gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (1 time siden):

Jeg tenker at man ikke går inn i slike diskusjoner med full konfrontasjon om man ikke trygg på at verten tåler det. 

Om jeg hadde invitert til hyggelig middagsselskap og gjestene lagde utrivelig stemning hadde jeg nok kanskje reagert på same måte. Man må ikke alltid kverulere. 

Deler av 90- tallet hadde boliglåsrente på 16%. Jeg husker min mor strevde og strevde for å beholde huset...

Jupp husker de tidene, ja husene var billigere i innkjøp men lønningene lavere og renta høyere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
HMK skrev (4 timer siden):

Ja, vi har verken hytte eller campingvogn altså. I år er første gang vi skal til Syden. Vi har hatt så mange barn (7) at det har vært økonomisk umulig å dra på slike ferier. Akkurat nå har vi kun 2 stykker igjen hjemme, så nå tar vi oss råd for første gang. Og jeg får faktisk litt angst fordi det er mye penger å bruke på én ferie for bare oss fire. Det føles som vi ikke burde, fordi det ville vært mer fornuftig å spare disse pengene nå som alt koster så mye. Jeg er skikkelig ambivalent, men turen er kjøpt og betalt. Jeg må øve på å stå i det. 😅 Moren min syns det er tullete å dra på denne ferien. Hun hadde aldri råd til å ta oss med på slike ferier. Hun dro heller alene.. Og kanskje er det derfor jeg vil gjøre det nå, med våre to yngste. Jeg vil at de skal få oppleve det jeg aldri fikk. Dessverre hadde vi, som tidligere skrevet, ikke økonomisk mulighet med de eldre søsknene. Vi har jobbet oss opp med både utdannelser og yrkesliv, til vi har nådd en mer ok og stabil situasjon mht lønn kontra gjeld. 

Hvorfor få 7 barn?

Anonymkode: b4a6c...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hårreisende å be dere dra, det er jeg helt enig i. Men når det er sagt, så har man som gjest et selvsagt ansvar for å være vennlig og imøtekommende.
Oppstår det en betent diskusjon så er det om å gjøre å prøve å dempe uenigheten i stedet for å stå hardt på sitt. Det er overhodet ikke noe poeng å prøve å «vinne» en diskusjon med svigermor om noe så dumt som det i en hyggelig middag.

Så ja, du gjorde feil, på den måten at du ikke avrundet diskusjonen da du merket at frontene begynte å bli steile. Som gjest skal man bidra til god stemning, ikke piske opp konflikter.

Og det er faktisk en god grunn til at penger er en av temaene man helst ikke skal ta opp i sosiale lag, på samme måte som religion og politikk.

Ring til svigermor og be om unnskyldning du.

Anonymkode: 0d648...63b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ingen lar en slik diskusjon eskalere så heftig under et middagsselskap. Her er det vanskelig å dømme uten å ha hørt ordlyd og tone. Er du sikker på at du ikke gjorde ditt for at dette skulle gå galt? Var du helt rolig og saklig? Lyttet du like mye som du pratet? Var du åpen for andres synspunkt, selv om du var uenig?

Det vitner uansett om at det var folk tilstede ved middagsselskapet som ikke har lært takt og tone. Man diskuterer ikke kontroversielle tema i et middagsselskap. Merker man at noe bygger seg opp, så skifter man tema.

Anonymkode: 62633...8a8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingen lar en slik diskusjon eskalere så heftig under et middagsselskap. Her er det vanskelig å dømme uten å ha hørt ordlyd og tone. Er du sikker på at du ikke gjorde ditt for at dette skulle gå galt? Var du helt rolig og saklig? Lyttet du like mye som du pratet? Var du åpen for andres synspunkt, selv om du var uenig?

Det vitner uansett om at det var folk tilstede ved middagsselskapet som ikke har lært takt og tone. Man diskuterer ikke kontroversielle tema i et middagsselskap. Merker man at noe bygger seg opp, så skifter man tema.

Dessuten så lurer jeg veldig på hvem som startet denne diskusjonen? Ingen oppegående mennesker diskuterer privatøkonomi i et selskap!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes du hørtes nebbete og sta ut her, og leste rommet dårlig.

Altså, økonomi på 80- og 90-tallet var noe HELT annet enn i dag. Selvsagt var boligene noe rimeligere, men at det var to-tre ganger årsinntekt er bare tull, ihvertfall på Østlandet og Oslo. Renten var veldig høy, og det var helt uvanlig med det forbruket man har vent seg til i dag. Ingen dro på weekend-turer til London og Sydenturer var sjeldent. Man slet virkelig da også, ingenting kom lett. Men det var helt andre forventninger og en nøysomhet i forbruk. Ja, man ler jo litt inne i seg når folk i dag klager over renten (som forøvrig er lav!), og samtidig skal eie bolig, kanskje ha to biler, sykler, aktiviteter og man føler seg fattig om man ikke reiser til utlandet hvert år. 

Anonymkode: fe5e0...d11

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har rett, TS. Svigermor er frekk. Hun må tåle uenighet. Har man ikke rett til å yttre seg når man er uenig? Og bli bedt om å dra i andres nærvær hadde jeg ikke tilgitt. Du må være ærlig med dine barn.

Anonymkode: 10bcc...eac

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...