AnonymBruker Skrevet i går, 05:12 #41 Del Skrevet i går, 05:12 Hvis det er temaer som trigger deg må du unngå ta de opp i en familiemiddag. Feks når jeg møter mitt søsken som er anti-vaxer prater jeg da ikke om det, men finner andre temaer for å bevare relasjonen. Anonymkode: eb132...07e 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:24 #42 Del Skrevet i går, 05:24 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du har rett, TS. Svigermor er frekk. Hun må tåle uenighet. Har man ikke rett til å yttre seg når man er uenig? Og bli bedt om å dra i andres nærvær hadde jeg ikke tilgitt. Du må være ærlig med dine barn. Anonymkode: 10bcc...eac Men vi vet jo ingenting om hvordan TS oppførte seg 🙂. Startet hun diskusjonen, som ikke hører hjemme i et middagsselskap? Hvilken tone pratet hun med? Respekterte hun svigermors meninger? Prøvde TS å avslutte diskusjonen da hun skjønte at det begynte å bli utrivelig? Man må være minst to for at det skal bli en krangel 🙂 Anonymkode: 62633...8a8 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:35 #43 Del Skrevet i går, 05:35 Tenker at man kanskje bør unngå diskusjoner når man vet det blir som dette. Familien min er også veldig diskuterende og kan hisse seg opp, så jeg gidder ikke diskutere så enkelt er det. Anonymkode: fd093...d4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:46 #44 Del Skrevet i går, 05:46 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bonus: Når de blir eldre og behøver hjelp til alt fra handling, tåneglklipping og kjøring til lege og frisør så må mannen ta seg av dette uten din hjelp. Ha, ha, ha! En KG klassiker! Ett skjevt ord fra svigermor og hun kan sitte der ensom på gamlehjemmet. Anonymkode: 3d4c8...a7c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:47 #45 Del Skrevet i går, 05:47 Kan det tenkes at diskusjonen ble så høylytt at svigermor bad dere dra for barna og de andre gjestene sin skyld? Anonymkode: 90d2a...923 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:50 #46 Del Skrevet i går, 05:50 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hvis det er temaer som trigger deg må du unngå ta de opp i en familiemiddag. Feks når jeg møter mitt søsken som er anti-vaxer prater jeg da ikke om det, men finner andre temaer for å bevare relasjonen. Anonymkode: eb132...07e Klok strategi som disse lettfornærmelige svigerdøtrene med småbarn burde lære av. Anonymkode: 3d4c8...a7c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:55 #47 Del Skrevet i går, 05:55 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 16% boliglånsrente i en tid hvor en bolig i snitt kostet 2,5 ganger årslønnen. Cry me a river! Anonymkode: b1dd8...a9c Min far hadde inntekt på knapt 170.000 jobbet mye husker jeg. Mor mi hadde knapt 90.000 for ho hadde ikke full stilling. Og kan si med 16% rente og 4 barn ble det jævli trangt økonomisk . Kan si vi hadde mye mindre å rute med en hva vi har . Det ente med at jeg alt fra 12 år tjente egene penger og hjalp og til økonomisk hjemme. I dag er det ikke mange på 12 som hjelper til økonomisk for å få ting til å gå rundt. Så jo noen av den eldre generasjoner har lov å si noe. Anonymkode: aba01...b86 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 05:55 #48 Del Skrevet i går, 05:55 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg synes du hørtes nebbete og sta ut her, og leste rommet dårlig. Altså, økonomi på 80- og 90-tallet var noe HELT annet enn i dag. Selvsagt var boligene noe rimeligere, men at det var to-tre ganger årsinntekt er bare tull, ihvertfall på Østlandet og Oslo. Renten var veldig høy, og det var helt uvanlig med det forbruket man har vent seg til i dag. Ingen dro på weekend-turer til London og Sydenturer var sjeldent. Man slet virkelig da også, ingenting kom lett. Men det var helt andre forventninger og en nøysomhet i forbruk. Ja, man ler jo litt inne i seg når folk i dag klager over renten (som forøvrig er lav!), og samtidig skal eie bolig, kanskje ha to biler, sykler, aktiviteter og man føler seg fattig om man ikke reiser til utlandet hvert år. Anonymkode: fe5e0...d11 Jeg tror dette med forbruket til de unge nå trigger min generasjon litt. Når man ser at de river ut fullt brukbar parkett, kjøkkeninnredning, bad osv for at alt må være stilig, har flotte møbler og ting slik at huset ser ut som en møbelkatalog. Reiser på ferier, spiser ute.... Kanskje vi er litt misunnelige for at vi ikke kunne det 🙂. Var glade om vi hadde råd til noen malingsspann, og om vi fikk gratis møbler som ikke matchet i det hele tatt 😄. Fullt inneforstått med å leve magert i mange år etter boligkjøp. Anonymkode: 62633...8a8 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:03 #49 Del Skrevet i går, 06:03 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dagens økonomiske situasjon er ikke lett å diskutere for de som står i den opp til full hals, ofte oss med full familie, og de som står ok i det. Det å få lov å si at dagens situasjon er vanskelig, at 2 stk må jobbe 100%, at vi må tenke oss om både mtp priser i butikk og at vi ikke kan dra på ferie, må være greit å si når vi snakker om økonomi og dagens situasjon. Hvordan våre foreldre hadde det er jo irrelevant. Heldigvis kommer jeg fra en familie hvor det er forståelse og lov å reflektere over disse vanskelighetene Ts Anonymkode: ce4ba...1bb Hvorfor skal du klage over dette til svigerfamilien eller noen andre, over en middag? Dere var like sosialt inkompetente begge to. Anonymkode: b921c...15f 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:17 #50 Del Skrevet i går, 06:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Disse svigerforeldrene høres slitsomme ut, så her ville jeg ha dratt -og aldri kommet tilbake. Mannen kan ivareta relasjonen med sine foreldre på egen hånd. Det blir vinn-vinn for deg, for hvis han tar med barna dit fra tid til annen så får du denne tiden for deg selv. Og ved spørsmål så kan du jo lett svare at du ikke satte pris på ditt siste besøk hos de, og at du derfor velger å avstå fra fremtidige besøk for å unngå ubehagelig stemning. «Det er nok best slik.» Bonus: Når de blir eldre og behøver hjelp til alt fra handling, tåneglklipping og kjøring til lege og frisør så må mannen ta seg av dette uten din hjelp. Anonymkode: b1dd8...a9c Pga en hendelse, klarer du å konkludere med dette?? Voldsom reaksjon, synes jeg! Anonymkode: 806cd...626 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:22 #51 Del Skrevet i går, 06:22 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva er det med disse svigerdøtrene og svigermødrene? Ts, hvis du var like ufin som hans mor så er det ingen automatikk i at han skal ta ditt parti bare fordi han er din mann og far til dine barn. Men hvordan har det seg at 9 av 10 slike familiekrangler handler om kvinner.. De som skal være så gode på å kommunisere. Anonymkode: fe846...c51 Enig! HMK skrev (8 timer siden): Det er en del kvinner som har fått det for seg at man skal si sin mening og være ærlig uansett hvem det går utover. Det er slike kvinner som ofte lever liv med mange konflikter og brutte relasjoner. Man ser jo av kommentarene her også, at mange heller oppfordrer til å bryte en relasjon fremfor å jenke seg eller å bare jatte med. Jeg tolker det som en slags brist i sosial kompetanse. Enig! AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er enig i at det er veldig spesielt å be dere dra. Anonymkode: d6872...9ad Kan være sagt i ren frustrasjon når ting toppet seg. Kanskje svigermor faktisk synes TS var frekk? AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dagens økonomiske situasjon er ikke lett å diskutere for de som står i den opp til full hals, ofte oss med full familie, og de som står ok i det. Det å få lov å si at dagens situasjon er vanskelig, at 2 stk må jobbe 100%, at vi må tenke oss om både mtp priser i butikk og at vi ikke kan dra på ferie, må være greit å si når vi snakker om økonomi og dagens situasjon. Hvordan våre foreldre hadde det er jo irrelevant. Heldigvis kommer jeg fra en familie hvor det er forståelse og lov å reflektere over disse vanskelighetene Ts Anonymkode: ce4ba...1bb Selvfølgelig er dine foreldre perfekte her, som om det er relevant for saken…. 🙄🙈 Anonymkode: 806cd...626 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:28 #52 Del Skrevet i går, 06:28 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det mest personlige ble at hun bad oss om å dra. På den generasjonen svigers er i virker det som om at vi ikke kan få lov å klage på noe fordi de betalte rente på 15% når de var like gamle som oss. Vi har det ikke ille, men ting og spesielt mat er dyrt, det merker vi godt. Anonymkode: ce4ba...1bb Man jatter med, eller svarer bare ja, og ok. Man går IKKE inn i diskusjon. Det er en del av det å selv bli voksen. Jeg var først gjennom det med besteforeldre, og nå når jeg selv er godt voksen så merker jeg at både svigers og egne kan ha noen meninger jeg nødvendigvis ikke er helt enig i. Men det får bare være. For hva i alle dager får jeg ut av å gå inn i diskusjoner, annet enn dårlig stemning? Anonymkode: 291c5...6bb 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:32 #53 Del Skrevet i går, 06:32 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg tror dette med forbruket til de unge nå trigger min generasjon litt. Når man ser at de river ut fullt brukbar parkett, kjøkkeninnredning, bad osv for at alt må være stilig, har flotte møbler og ting slik at huset ser ut som en møbelkatalog. Reiser på ferier, spiser ute.... Kanskje vi er litt misunnelige for at vi ikke kunne det 🙂. Var glade om vi hadde råd til noen malingsspann, og om vi fikk gratis møbler som ikke matchet i det hele tatt 😄. Fullt inneforstått med å leve magert i mange år etter boligkjøp. Anonymkode: 62633...8a8 Dette er også mye av grunnen til at jeg ikke ser vitsen med å diskutere mellom generasjoner.. I dag vil vi ha så utrolig mye. Utenlandsturer, fine bad, telefoner til tenåringer, et utvalg av klær, to biler... Alt som var utenkelig for generasjonene før. Her har til og med besteforeldre opplevd å få hus, hele hjembygda, brent av russerne, for så å måtte bygge det opp igjen med egne hender og de ressurser de fant og fikk. Så ikke søren om jeg klager over høye renter og krevende jobb, samtidig som jeg nipper til kaffen som er laget på nykverna bønner, før jeg setter meg i BMWen og kjører hjem til mine 250 kvadrat der alle har hvert sitt soverom. Anonymkode: 291c5...6bb 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:33 #54 Del Skrevet i går, 06:33 Hun ba om godt vær. Det bør du uansett ta med deg, uavhengig av hvor bittert du føler dette. God familie rekasjon bør man ha. Og evig uvenner pga denne krangelen er på ingen måte verdt det. Dessuten drar du inn barna og mannen din i konflikten. Du har laget deg et bilde av hvor enkelt svigermor har hatt det. Mens du i praksis ikke vet noen ting. Spurte du henne? syntes hun temaet var passende med alle barna sine og sin familie til stede? Alt handler ikke om å kjøpe bolig. Og kvinner i dag har det mye lettere enn kvinner på 80 og 90 tallet. Så her syntes jeg du også bør gå litt i deg selv, og be svigermor om unnskyldning. Mangel på støtte kan også være fordi du også var urimelig. Et eksempel. Vi hadde egentlig god råd. Kvinner tjente svært mye mindre enn menn. Menn bidro ikke nødvendigvis så mye i husholdningen. Så hos oss levde vi som fattige, fordi min far mente alt av nødvendigheter var unødvendig. Så jeg gikk bla med fillete joggesko en hel vinter, fordi han mente at de vinterskoene som jeg hadde vokst ut av året før var i god stand. Mamma jobbet. Men vi hadde nesten ikke råd til mat. Da min far jobbet langt unna på anlegg, var han hjemme hver 2 uke. Så jeg tenker din svigermor kanskje kunne ha forklart deg mye. Men ikke sikkert hun ønsker å forklare, fordi hun ikke ønsker å henge ut noen. Boliger var billige, ja, men så kostet maten svært mye, det samme med klær og sko. Så alle på skolen hadde kun ett par sommer og vintersko. Ikke 20 par man har i dag. De prioriterte også svært annerledes. De prioriterte ikke dyre hår kurer, nye klær hver mnd etc. Det kunne de jo ikke , om det skulle gå rundt. Vi barna hadde kanskje to eller tre bukser. Ikke 10 eller 20. Det var ikke to turer til syden og helge turer med venner og familie. Var vi på tur, var det med telt og en periode med campingvogn i utmark, ikke på campingplass. En årslønn på 80 tallet var i snitt på 86.000kr Så ja bolig var billigere. Men alt annet var sykt mye dyrere. Så spørsmålet er jo om man prioriterer å kjøpe dyr mat, fiks på kropp og hår etc. Eller om man prioriterer å legge de pengene opp i bolig sparing feks Anonymkode: 71754...7c5 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet i går, 06:36 #55 Del Skrevet i går, 06:36 HMK skrev (7 timer siden): Ja, vi har verken hytte eller campingvogn altså. I år er første gang vi skal til Syden. Vi har hatt så mange barn (7) at det har vært økonomisk umulig å dra på slike ferier. Akkurat nå har vi kun 2 stykker igjen hjemme, så nå tar vi oss råd for første gang. Og jeg får faktisk litt angst fordi det er mye penger å bruke på én ferie for bare oss fire. Det føles som vi ikke burde, fordi det ville vært mer fornuftig å spare disse pengene nå som alt koster så mye. Jeg er skikkelig ambivalent, men turen er kjøpt og betalt. Jeg må øve på å stå i det. 😅 Moren min syns det er tullete å dra på denne ferien. Hun hadde aldri råd til å ta oss med på slike ferier. Hun dro heller alene.. Og kanskje er det derfor jeg vil gjøre det nå, med våre to yngste. Jeg vil at de skal få oppleve det jeg aldri fikk. Dessverre hadde vi, som tidligere skrevet, ikke økonomisk mulighet med de eldre søsknene. Vi har jobbet oss opp med både utdannelser og yrkesliv, til vi har nådd en mer ok og stabil situasjon mht lønn kontra gjeld. Trur eg hadde spart litt til og invitert de store barna med. Kan hende de synest det blir urettferdig ellers. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:39 #56 Del Skrevet i går, 06:39 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig! Enig! Kan være sagt i ren frustrasjon når ting toppet seg. Kanskje svigermor faktisk synes TS var frekk? Selvfølgelig er dine foreldre perfekte her, som om det er relevant for saken…. 🙄🙈 Anonymkode: 806cd...626 Eller hennes foreldre vet når datteren trigges og derfor vet når de skal backe unna. Anonymkode: eb132...07e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:45 #57 Del Skrevet i går, 06:45 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er 1000 ting som er morsommere å diskutere, det er sant. Men nå var det dette det endte opp i, dessverre. Jeg tenker ikke at vi har det verst, overhodet, men at akkurat nå er det litt vanskelig. Jeg vil ikke krangle, og jeg vil ikke bli bedt om å dra, hvertfall ikke forran barna. Det er jo bare et ønske om å bli forstått, men.... ikke lett Anonymkode: ce4ba...1bb Kan det være at svigermor ble sur fordi hun «følte» at du ba om penger? Nevner det fordi min svigermor tåler ikke at jeg gir henne komplimenter for tingene hennes. Hun virker å tro at jeg er ute etter å påvirke hvem som skal få hva etter hennes død. Jeg tenker at du ikke gjorde noe galt i å fortelle at dagens renter, matpriser etc gjør at økonomien blir stram. Leit at det ble som det ble, men det hun sa på gangen fremstår som at også svigermor ble lei seg. Anonymkode: d6872...9ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cafflatte Skrevet i går, 06:51 #58 Del Skrevet i går, 06:51 Kutte ut kontakten med svigermor, å be dere gå når det er flere gjester og barn er rett og slett ufint. Takler ikke hun at dere har ulike meninger? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet i går, 07:50 #59 Del Skrevet i går, 07:50 Pilleville skrev (1 time siden): Trur eg hadde spart litt til og invitert de store barna med. Kan hende de synest det blir urettferdig ellers. Livet er urettferdig. Vi trenger ikke slåne dem fra slikt. De tåler det helt fint. Tror nok heller de er glad for at vi er i posisjon til å kunne gjøre slike ting nå. De er voksne og tjener penger. Noen av dem har egen familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet i går, 07:53 #60 Del Skrevet i går, 07:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun ba om godt vær. Det bør du uansett ta med deg, uavhengig av hvor bittert du føler dette. God familie rekasjon bør man ha. Og evig uvenner pga denne krangelen er på ingen måte verdt det. Dessuten drar du inn barna og mannen din i konflikten. Du har laget deg et bilde av hvor enkelt svigermor har hatt det. Mens du i praksis ikke vet noen ting. Spurte du henne? syntes hun temaet var passende med alle barna sine og sin familie til stede? Alt handler ikke om å kjøpe bolig. Og kvinner i dag har det mye lettere enn kvinner på 80 og 90 tallet. Så her syntes jeg du også bør gå litt i deg selv, og be svigermor om unnskyldning. Mangel på støtte kan også være fordi du også var urimelig. Et eksempel. Vi hadde egentlig god råd. Kvinner tjente svært mye mindre enn menn. Menn bidro ikke nødvendigvis så mye i husholdningen. Så hos oss levde vi som fattige, fordi min far mente alt av nødvendigheter var unødvendig. Så jeg gikk bla med fillete joggesko en hel vinter, fordi han mente at de vinterskoene som jeg hadde vokst ut av året før var i god stand. Mamma jobbet. Men vi hadde nesten ikke råd til mat. Da min far jobbet langt unna på anlegg, var han hjemme hver 2 uke. Så jeg tenker din svigermor kanskje kunne ha forklart deg mye. Men ikke sikkert hun ønsker å forklare, fordi hun ikke ønsker å henge ut noen. Boliger var billige, ja, men så kostet maten svært mye, det samme med klær og sko. Så alle på skolen hadde kun ett par sommer og vintersko. Ikke 20 par man har i dag. De prioriterte også svært annerledes. De prioriterte ikke dyre hår kurer, nye klær hver mnd etc. Det kunne de jo ikke , om det skulle gå rundt. Vi barna hadde kanskje to eller tre bukser. Ikke 10 eller 20. Det var ikke to turer til syden og helge turer med venner og familie. Var vi på tur, var det med telt og en periode med campingvogn i utmark, ikke på campingplass. En årslønn på 80 tallet var i snitt på 86.000kr Så ja bolig var billigere. Men alt annet var sykt mye dyrere. Så spørsmålet er jo om man prioriterer å kjøpe dyr mat, fiks på kropp og hår etc. Eller om man prioriterer å legge de pengene opp i bolig sparing feks Anonymkode: 71754...7c5 Og så er det viktig å påpeke at snittlønnen ikke betyr at folk flest tjente snitt.. på samme måte som at snittlønnen i dag er rundt 700 000. Noe veldig, veldig mange er laaaangt unna å tjene. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå