Gå til innhold

Folk som kommer for tidlig til selskaper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer aldri til å skje! 

Anonymkode: cbce8...830

Det er faktisk mere uhøflig å komme for tidlig enn noen minutter forsent. 
Dette gjelder selskaper og jubileer, og ikke andre avtaler en har fått oppgitt tidspunkt. 
Rart at folk ikke fanger opp sånne ting 

Anonymkode: 90383...bef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke folk skikk og bruk lenger? 

I selskap kommer man aldri for tidlig. Man møter presis, eller aller helst 5-10 minutter forsinket, men helst ikke mer enn 15 min forsinket, da må man i så fall gi beskjed og beklage på det sterkeste. Mat servers aldri på innbydelsestidspunkt, men tidligst en halvtime senere enn oppgitt tidspunkt, gjerne mer. Hvis maten er ment å serveres på innbydelsestidspunkt må dette oppgis i invitasjonen, og da bør jo gjestene innfinne seg 5 min før, men hvem inviterer på den måten til større selskaper??? 

Jobb er ikke det samme som selskap. 

Dette er helt alminnelig skikk og bruk som praktiseres i alle samfunnslag og det er helt merkelig at dette i det hele tatt problematiseres. Det er jo derfor vi trenger felles forståelse av skikk og bruk; for å få sosialt samvær til å forløpe enklest mulig. Noe annet er jo bare dårlig oppdragelse. 

Anonymkode: 45316...a37

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker at i mindre selskaper så kjenner man vertskapet og vet hva de står for og ønsker. Å følge personlige ønsker er mye viktigere enn "skikk og bruk". Man er høflig når man respekterer vertskapet. 

Hos meg vet folk at å komme for sent stresser meg og at jeg er klar for å ta imot gjester en halv time før selskapet begynner. Uansett størrelse på selskapet. 

Anonymkode: cbce8...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 18.14):

Det er faktisk ett tilfelle det er lov å møte opp ETTER  tiden , og uhøflig å møte opp FØR tiden og det er når en er invitert i selskap . 
Det er dårlig folkeskikk å møte opp for tidlig , og det er fakta 

Anonymkode: 90383...bef

Nei det er ikke greit å møte opp etter 

Anonymkode: 8e91d...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hater når folk kommer før, så jeg har vært litt ekstra tydelig når jeg inviterer ei venninne som har en tendens til det. Mens de andre får vite "ca. kl 19", sier jeg "mellom 19 og 19.30 til henne, ikke før"

Her er kanskje litt av grunnen at de virkelig vil hjelpe? Kan du be dem om en spesiell ting, som å bake en kake, hente en kake eller å hjelpe til med å rydde etter middag, slik at de får føle seg nyttige? Da kan du også si at du vet at de mener det godt, men at det stresser deg om de kommer avtalt tid, men at du virkelig ville ha satt stor pris på om de kunne... 

Anonymkode: 4c8a3...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...