Gå til innhold

Folk som kommer for tidlig til selskaper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en konfirmasjon eller liknende hadde jeg helt ærlig sagt "døren åpner om en time". Så utrolig frekt å komme og skulle blande seg inn, det er jo ikke hjelp, det er forstyrrelse. 

Å komme til tiden og inntil 10 min etter er det høflige, å komme for tidlig er frekkere enn å komme for sent. 

Anonymkode: afc1d...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jeg ærlig talt aldri opplevd. I min omgangskrets og familie må man virkelig påpeke at det er svært vesentlig å komme til oppsatt tid, ellers kommer de fleste over tiden. Normalt ikke et stort problem, for oppgir tid og vet at halvparten ikke kommer før minst 30 minutter senere. Kun en gang jeg måtte påpeke flere ganger at det var vesentlig at alle kom til oppsatt tid, for at alle skulle være der når hovedpersonen ankom. Fire kom likevel rundt 15 minutter for sent. 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Vi som reiser kollektivt har ofte valget mellom å komme for tidlig, eller stå utenfor og vente en halvtimes tid. Da blir det gjerne til at man går inn. Men skal huske å ikke tilby hjelp da :) 

Anonymkode: 833a6...9c3

Du kan gjerne tilby hjelp, men respekter det hvis verten/vertinnen takker nei.

Hvis vertskapet har (små) barn, så kan det være veldig god hjelp at du setter deg ned og prater eller leker litt med barna slik at foreldrene får gjort det de skal uten barn som maser eller går i veien.

Anonymkode: 293c8...0f0

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kommer helt an på hvor man er. Men nå er jeg heldigvis aldri på besøk hos noen som synes dette er noe problem. 

De synes garantert det er irriterende, bare sier det ikke, fordi de har f-o-l-k-e-s-k-i-k-k

Anonymkode: 081b0...961

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De synes garantert det er irriterende, bare sier det ikke, fordi de har f-o-l-k-e-s-k-i-k-k

Anonymkode: 081b0...961

Neida.

Her kommer alltid søster og noen venninner før for å pynte, stelle og finne ting som matcher.

Selv hater jeg slikt og setter pris på at noen som liker det, gjør det. 

Men det er vel ikke noe problem å sette frem kaffe og si at de kan sette seg da du har full kontroll og flere hender bare ville bety mer søl..

Anonymkode: 4ea8b...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

og sier ar de kommer for å hjelpe til. Det er hyggelig tenkt, men for min del blir det ekstra stress. 

Jeg har oversikt og kontroll på det jeg driver med, og koser meg skikkelig. 

Bla annet kom halve familien 1 time for tidlig til selskapet i en konfirmasjon for å hjelpe til. Jeg hadde stålkontoll og hadde lyst til å la gjestene komme til dekket bord og få se hvor fint vi hadde gjort det. Men da skulle de hjelpe til og spørsmålene haglet. Jeg ble så sliten av å instruere og kom helt ut av flytsonene. Mannen min mener jeg må lære meg å ta imot hjelp, men jeg prøver å si at det er ikke der jeg trenger hjelp. 

Jeg spørr om hjelp hvis jeg trenger og takker ja om til tilbud om jeg trenger. Men når jeg ikle trenger og heller ikke blir spurt, ja da kjenner jeg at det nesten er litt frekt å komme før selskap starter.

Hva skal jeg ta hensyn til?

Det jeg selv trenger, eller holde kjeft og la folk få følelsen av at de hjelper til?! 

Vi har en ny konfirmasjon i mai og jeg ønsker ikke at noen skal komme før der begynner. Mannen min mener at de som vil komme skal få komme å hjelpe til. Han synes forøvrig alt som må gjøres er er ork og synes der er fint at noen gjør det for han.

Anonymkode: 61cb3...a1b

Da bare gir du beskjed til familien at de ikke skal komme før til bestemt tid. Kommer de før da, får de vente ute

Anonymkode: ed583...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er irriterende at folk kommer alt for tidlig og forstyrrer, men å mene at gjester f.eks skal drepe tid i 30 min utenfor hvis kollektivtransport ikke matcher slik at man kan komme mer punktlig, er helt uhørt.  Hadde jeg vært gjest og fått den beskjeden, tror jeg at jeg seriøst hadde vurdert å ikke komme tilbake i det hele tatt.  Gjester som kommer for tidlig til meg, får en aperitiff og eventuelt noe snacks, og blir henvist til salongen,mens jeg gjør meg ferdig med det jeg skal . Synes det er vesentlig mer irriterende med de som kommer for sent, slik at alle må vente på de. 

Anonymkode: 7bf2b...ae3

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skremmende at folk tror forsentkomming er høflig. 

Det syns jeg og. Her lærte vi at en minst burde komme 5 min før.

Lurer på om de samme syns det er greit å komme 15 min for seint på jobb.

Og komme eks 15 min for seint i kirka er det høfelig da har vel bryllups, dåp etc startet alt

Anonymkode: 2566c...edb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

og sier ar de kommer for å hjelpe til. Det er hyggelig tenkt, men for min del blir det ekstra stress. 

Jeg har oversikt og kontroll på det jeg driver med, og koser meg skikkelig. 

Bla annet kom halve familien 1 time for tidlig til selskapet i en konfirmasjon for å hjelpe til. Jeg hadde stålkontoll og hadde lyst til å la gjestene komme til dekket bord og få se hvor fint vi hadde gjort det. Men da skulle de hjelpe til og spørsmålene haglet. Jeg ble så sliten av å instruere og kom helt ut av flytsonene. Mannen min mener jeg må lære meg å ta imot hjelp, men jeg prøver å si at det er ikke der jeg trenger hjelp. 

Jeg spørr om hjelp hvis jeg trenger og takker ja om til tilbud om jeg trenger. Men når jeg ikle trenger og heller ikke blir spurt, ja da kjenner jeg at det nesten er litt frekt å komme før selskap starter.

Hva skal jeg ta hensyn til?

Det jeg selv trenger, eller holde kjeft og la folk få følelsen av at de hjelper til?! 

Vi har en ny konfirmasjon i mai og jeg ønsker ikke at noen skal komme før der begynner. Mannen min mener at de som vil komme skal få komme å hjelpe til. Han synes forøvrig alt som må gjøres er er ork og synes der er fint at noen gjør det for han.

Anonymkode: 61cb3...a1b

Jeg liker å ordne til, ta bilde av bord og pynt og div FØR gjestene kommer! Liker og at de fleste kommer samtidig NÅR besøket skal begynne, så jeg får gjort en siste finish eller tatt meg en dusj eller hva det noe skulle være! Uten å måtte forhole meg til å underholde folk eller delegere oppgaver(og så blir det ikke slik jeg ville eller konfirmanten, stor dag)!

Liker heller ikke at folk kommer tidlig ,gjerne med barn og roter,griser og ødelegger bordpynt eller forsyner seg...! 

Kom gjerne 5-10min før , men IKKR en time før. Da er det bedre de spør på forhånd om de skal komme tidlig å hjelpe, så kan jeg si nei eller ja!

Fint at noen vil hjelpe, men de fleste er bare i veien!

De skal gjerne mase, du føler du må ordne kaffe osv og så har du tusen ting på gang i siste liten!

Ellers i hverdagen må folk bare komme!

Anonymkode: 2d57f...7ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist konfirmasjon hadde jeg gjester som var over 1 time for sen, så alle ventet før de kunne spise da det var varmmat.. Nær familie, og syns det var veldig frekt på en sånn stor dag! Hele dagen ble forskjøvet da konfirmasjonen allerede var sent på dag! Kl 15 i kirken så besøk!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sist konfirmasjon hadde jeg gjester som var over 1 time for sen, så alle ventet før de kunne spise da det var varmmat.. Nær familie, og syns det var veldig frekt på en sånn stor dag! Hele dagen ble forskjøvet da konfirmasjonen allerede var sent på dag! Kl 15 i kirken så besøk!

Jeg hadde ikke latt gjestene vente på noen som ikke respekterte klokkeslettet, hadde servert maten når det var avtalt, så fikk heller de som kom for sent spise alene. De skulle hatt en meget god unnskyldning for at jeg hadde ventet.

Anonymkode: ed583...66a

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her for noen uker siden skulle jeg ha en del over på kveldsmat. Det var en dato av betydning, så selv om det ble litt hektisk for meg så fant jeg ut at jeg kunne klare det til kl 18. Og det presiserte jeg, at siden dette blir nesten rett etter jobb , er det fint om folk kommer til 18 sånn at jeg rekker å få alt klart. 

Så, jeg var hjemme etter en 10 timers arbeidsdag kl 1630, og hadde da en plan for alt jeg måtte rekke for å få alt klart til 18. Samtidig var jeg også veldig klar for å få  en drøy time i litt stillhet og lande litt, etter en full dag med undervisning og utviklingssamtaler på jobb, før det brakte løs igjen med fullt hus på kvelden. 

Joda du… 15 minutter fikk jeg for meg selv før førstemann «jeg var klar tidligere så da tenkte jeg å bare stikke innom, og sånn gikk det slag i slag hvert 15. minutt, med folk som bare tenkte at det gikk fint… ikke lærerne da, de kom kl 18. De trengte nok litt tid til å lande først de også. 

Altså…

Du har min fulle sympati, ts! 

Anonymkode: a853b...4c5

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater også når folk kommer for tidlig. Det hender vi støvsuger litt fem minutter før selskapet begynner. Elsker når folk er opp mot 20 minutter for sene. Når det overgår det, blir det rotete. 

Anonymkode: bfd7c...bb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvem det er. Jeg arrangerte konf for et par år siden. Min eks svigermor og eks svoger +svigerinne kom en halvtime før tiden, ubedt, og hev seg rundt for å hjelpe til. Da var det kun typ legge opp mat og slikt som var igjen, og de gjorde det helt uten at jeg måtte instruere eller noe som helst. De bare skjønte hvordan jeg tenkte, og gjorde det. Det var helt nydelig, og slik hjelp setter jeg pris på. I samme konf var min mor med fra starten av, for å «hjelpe til». Hun flyttet på alt jeg hadde ordnet, gikk bare i veien, hadde meninger om alt og stilte fire tusen spørsmål. Jeg holdt seriøst på å kaste henne ut av vinduet. 

Din mann er en lat dustefyr som ønsker at andre skal «hjelpe til» slik at han slipper. Sannsynligvis ikke mulig å endre på han der. Sleng noen kjeks på et bord og gi han ansvaret for å være sosial med de som kommer for tidlig. Bord og slikt ordner du dagen før, så det er vel lite som står igjen en halvtime før tiden? 

Anonymkode: 5921e...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier aldri å komme presis til selskap og jeg liker å komme først. Så jeg er alltid 10 minutter før tida. Og skal jeg selv ha gjester så er det helt greit å komme for tidlig, for jeg har alt klart en halvtime før uansett . Orker ikke stress i siste sekund. Og å komme for sent er utrolig stressende og slitsomt, etter et kvarter sender jeg melding og lurer på hvor de blir av. 

Anonymkode: cbce8...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk ett tilfelle det er lov å møte opp ETTER  tiden , og uhøflig å møte opp FØR tiden og det er når en er invitert i selskap . 
Det er dårlig folkeskikk å møte opp for tidlig , og det er fakta 

Anonymkode: 90383...bef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er faktisk ett tilfelle det er lov å møte opp ETTER  tiden , og uhøflig å møte opp FØR tiden og det er når en er invitert i selskap . 
Det er dårlig folkeskikk å møte opp for tidlig , og det er fakta 

Da har vel folk egne meninger om det. I min familie møter man aldri for sent med mindre man møter stengt vei eller noe annet. Alle andre ting kan man planlegge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da har vel folk egne meninger om det. I min familie møter man aldri for sent med mindre man møter stengt vei eller noe annet. Alle andre ting kan man planlegge. 

Det er ikke noen egne meninger om det. 
Det er noe jeg fikk lære av de som arrangerer fest/ feiring i selskapslokaler i anledning bryllup/jubileum og lign 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noen egne meninger om det. 
Det er noe jeg fikk lære av de som arrangerer fest/ feiring i selskapslokaler i anledning bryllup/jubileum og lign 

Jovisst kan man ha egne meninger! Herregud, man trenger da ikke være saueflokk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...