AnonymBruker Skrevet 12. april #1 Skrevet 12. april Hei du! Ja, du som har gått ned mange kilo. Mange som i over tjue-tredve kilo, uavhengig av metode eller hjelpemidler: Jeg går ned uten hjelpemidler, og fra tid til annen sliter jeg virkelig med troen og håpet om å klare å gå ned de 50 kiloene jeg har for mye. Hittil har jeg gått ned ca 7 kilo, men hopper opp og ned de samme kiloene hele tiden. Snart er det sommer, og jeg gruer meg til første nyhetsvarsel med "Nå kommer varmen!" 😵💫 Vil du dele de positive bivirkningene din livsstilsendring har ført med seg? Det kan handle om alt fra når du og andre så forskjell på deg, små opplevelser der du kunne gjøre noe du ikke kunne som tyngre, nye kleskjøp, medisinske forbedringer, endringer i adferd, tanker og holdninger. Del mye eller lite. Alt settes stor pris på. Jeg tror ditt bidrag kan gi oss andre litt mentale boozt på veien: en virkelig oppmuntringstråd for alle oss som fremdeles har den humpete veien foran oss. Tråden vil jeg (og kanskje mange flere) komme tilbake til når vi trenger å minnes på hvorfor vi må fortsette. Tusen takk 😊 Anonymkode: ba24d...081 1 7
Frøkenfryden Skrevet 13. april #2 Skrevet 13. april (endret) Jeg har en genfeil som gir mye feilstillinger i skjelett og smerter og har svært liten gangfunksjon. Jeg kunne knapt gå mer, brukte rullestolen mye. Ble veldig svett av å lage en middag. Med 20 kg mindre forsvant en del belastningssmerter i kne, jeg kunne nå gå 50-100 meter. Hver dag. Inn på en cafe med trapp, besøke en venn uten rullestolvennlig leilighet osv, i mye større grad enn før. Kunne lage middag stående to timer hver dag uten å måtte dusje. Fikk også mye mer matglede og interesse for mat og ble flink med mat. Jeg synes også jeg ser bedre ut, markert ansikt. Føler meg så lett i kroppen og syns den ser fin og sterk ut. Vondter går også lettere over. Jeg skal ikke lyve, å holde vekta er ennå krevende, i vedlikeholdsår 9. Men SÅ verdt det Endret 13. april av Frøkenfryden 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #3 Skrevet 19. april Tusen takk for en melding i tråden min 😃 Det var nettopp slike opplevelser jeg ville høre om. Historien din er jo så flott, med noen begrensninger du ikke kan gjøre så mye med, men der du likevel har tatt tak i det du kunne gjøre noe med og som har gitt økt livskvalitet. Setter stor pris på at du delte, og ønsker deg alt godt i framtiden 🙏 Anonymkode: ba24d...081 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #4 Skrevet 19. april Jeg har vert veldig tjukk, var det hele barndommen og i tenårene. Gikk ned mye, nesten 40 kilo i begynnelsen av 20 årene og har hold det nede til for ca 3 år siden. Nå er jeg nesten 30 kilo tyngre og er på vei ned igjen. Livet og helsen er bedre som mindre. Kjenner meg som en pensjonist nå. Alt er tungt og kjipt, vanskelig å finne pene klær og jeg har lite energi. Savner å føle meg bra. Savner å kunne sitte med beina i kryss, savner å kunne gå mer enn en etasje om gangen 😅 Helt ærlig er psyken litt i bunnen. Ble mobbet mye da jeg var barn og mye av det dukker opp igjen. Jeg ser ikke sånn på folk som er tykke, men jeg merker at man blir litt bedre behandlet som tynn. Eller er det mine issues som tenker sånn? Man føler seg sterkere når man ser at dietten funker, at alt strevet begynner å vises. Du merker 7 kilo! En str, str, plutselig kjenner du at du går lengere turer og er sprekere...... Du blir mer motivert etter hvert! Nå er du kanskje i den kjipeste fasen, men stå på! Vi greier det Nyt sommeren, og gjett hva? Neste sommer er du mye mindre. Ett år går fryktelig fort. Anonymkode: 65c84...abe 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #5 Skrevet 20. april Jeg har hittil gått ned 20 kg, og kan endelig kjøpe en del klær i «vanlige» butikker, og sitte på huska på lekeplassen(med ungene) uten at det gjør vondt. Livsstilsendringen handler om mat og trening. Etter at jeg kom ordentlig i gang føler jeg på et helt annet overskudd til å gjøre ting. Mer overskudd til barna, mannen og jobben. Ting med barna som var slitsomt før er ikke det. Dette har gitt meg mer motivasjon til fortsette enn selve vektnedgangen. Anonymkode: 18b68...652 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #6 Skrevet 26. april Tusen takk for svar i tråden ❤️ Sitte med bena i kryss, huske med barna, mer overskudd, kjøpe klær i vanlige butikker, å kunne bevege seg friere. Dere oppsummerer det så fint! Heia oss! Anonymkode: ba24d...081 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #7 Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 19.11): Jeg har vert veldig tjukk, var det hele barndommen og i tenårene. Gikk ned mye, nesten 40 kilo i begynnelsen av 20 årene og har hold det nede til for ca 3 år siden. Nå er jeg nesten 30 kilo tyngre og er på vei ned igjen. Anonymkode: 65c84...abe Dette er virkelig imponerende å lese. Tenk at du tok av 40 kilo og klarte å holde det! Dette klarer du nå også, jeg heier på deg! 👏👏 Kan jeg spørre hvordan du klarte å holde vekten stabil etter å ha gått ned? Neste sommer er vi mindre, ja! 👊😁 Anonymkode: ba24d...081
Frøkenfryden Skrevet 26. april #8 Skrevet 26. april Om du trenger mer oppmuntring: Min ortoped sa nylig på timen min, at man blir noe mindre utsatt for atrose og sånn når man er lett. Så kroppen kan fungere bedre lenger☺️ PS: takk for hyggelige ord til min forrige kommentar. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april #9 Skrevet 26. april Takk igjen for oppmuntring ved å dele dette, Frøkenfryden 😊 Jeg satt faktisk en kveld og tenkte over dette med knær og artrose. En i familien kan ikke gå i nedoverbakke lenger grunnet artrose. Likevel hjelper det henne å gå ned noen kilo, selv om det ikke kurerer. Da kom jeg til å tenke på hvordan mine egne knær må lide under all overvekten selv om jeg heldigvis merker lite til det nå. En jeg kjenner sa at dersom man jogger nedoverbakke, vil hver kilo være lik fem kilos belastning (pga støt) for knærne. Jeg har ikke sett noe evidens for dette altså, men at det er blytungt for ankler og knær kan man jo bare tenke seg... Takk igjen, dere! God helg! Anonymkode: ba24d...081 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå