Gå til innhold

"Må ha kaffe for å våkne"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Finnes det noen som oppriktig føler seg mer våken etter en kopp kaffe? For meg fremstår det som en myte. Merker ingenting av to-tre kopper, men det hender jeg får hjertebank om det blir flere,  selv om jeg er like trøtt.

Anonymkode: 2fb37...0ce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg merker det så absolutt, hver morgen på jobb.

Anonymkode: 5f7d5...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg merker det hver dag. Står opp, sender barn på skolen, kommer meg på jobb, og da har jeg ca 20 minutter før dagen starter, og da er det godt med kaffe, kjenne kroppen gjør seg klar/våkne for en ny arbeidsdag.

Anonymkode: b1a83...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaffe ER morgenrutinen min. Mulig effekten er 100% psykologisk, men det er så koselig med den kaffen. Jeg er ikke et morgenmenneske, så kaffe er nødvendig 

Anonymkode: fe974...ad4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldige dere da, for en lifehack! Kan sitte ved pulten etter tre krus på jobb og fortsatt være døsig, jeg. I mine yngre dager drakk jeg sju krus kaffe på julaften (hvorfor aner jeg ikke) og sovnet uten problem like etterpå. Hvorfor fungerer det ikke for meg? 🥲

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg drikker ikke kaffe daglig, men tar gjerne en kopp når jeg er trøtt, kjenner god effekt.

Kan heller ikke drikke kaffe eller cola for sent på dagen. Sist jeg var med på fest var jeg edru og fikk servert cola og alkoholfri Irish coffe. Dro hjem tidlig, men lå lys våken til klokka var 04 😳😆

Anonymkode: 12be4...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Koffein har en sentralstimulerende effekt. Synes du ike dette er godt nok beskrevet i litteraturen?
Hva med alkohol, det er heller ikke noe man blir påvirket av?
For begge substanser gjelder toleranseutvikling, så det må du ta med i bildet

Anonymkode: 700f2...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg merker at jeg kvikner til av kaffekoppen jeg drikker før jobb, hver morgen. Absolutt. 

Anonymkode: 22dc6...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Koffein har en sentralstimulerende effekt. Synes du ike dette er godt nok beskrevet i litteraturen?
Hva med alkohol, det er heller ikke noe man blir påvirket av?
For begge substanser gjelder toleranseutvikling, så det må du ta med i bildet

De fleste kaffedrikkere har da en toleranse? Likevel merkes det effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg merker ikke noe, men liker å drikke et par kopper om morgenen, men det er mer for å få varmen i meg på en måte.

Anonymkode: 98c9e...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg MÅ ha kaffe om morgenen. Men jeg tror nok det mer er tegn på avhengighet og vane enn nødvendig for å våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste kaffedrikkere har da en toleranse? Likevel merkes det effekt.

Selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Klarer å våkne uten kaffe, men føler meg mer tålmodig og at alt går mer smooth etter koppen. Så jeg gjør ikke sminke, matpakke eller noe før kaffe. Var veldig opptatt av at jeg ikke skulle bli en sånn en, men det er så godt å kose seg i fred med en god kopp kaffe med melk i alene i sofaen før noe må skje. 

Anonymkode: 1d569...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Heldige dere da, for en lifehack! Kan sitte ved pulten etter tre krus på jobb og fortsatt være døsig, jeg. I mine yngre dager drakk jeg sju krus kaffe på julaften (hvorfor aner jeg ikke) og sovnet uten problem like etterpå. Hvorfor fungerer det ikke for meg? 🥲

Jeg synes heller ikke det fungerer. Aldri problemer med å sovne etter kaffe. 

Anonymkode: e3d69...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes jeg blir mer opplagt av kaffe på morgenen, men det er mulig det er bare noe jeg innbiller meg. Men jeg kan bli litt morgengretten om jeg ikke får i meg en kopp, og det er fakta. 

Anonymkode: b2061...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og spørsmålet er jo da selvsagt hvorfor en ikke merker effekt. Jeg har neppe utviklet høy toleranse, men merker altså ikke at det er oppkvikkende. 

Anonymkode: e3d69...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Finnes det noen som oppriktig føler seg mer våken etter en kopp kaffe? For meg fremstår det som en myte. Merker ingenting av to-tre kopper, men det hender jeg får hjertebank om det blir flere,  selv om jeg er like trøtt.

Det er bare tull, ingen blir mer våken av kaffe 😒

Anonymkode: 7fc99...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må ikke ha for å våkne, men for å HOLDE meg våken må jeg ha kaffe. Men er det ikke noen som er immun mot koffein?:P Ei venninne kan drikke en kopp svartkaffe og gå rett til sengs, og sove som en stein. Jeg kan ikke smake noe med koffein etter kl. 19 for da får jeg ikke sove overhodet. Jeg tilhører også den mindre prosentandelen som må drite når jeg drikker kaffe :fnise: 

Anonymkode: f1c06...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Enkelte med ADHD har det slik. Kanskje det gjelder deg?

Anonymkode: b970b...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...