Gå til innhold

Ny jobb, begynt på medisin (zoloft) Klarer ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ny i jobb og har ødelagt for megselv. Jeg takket ja til en jobb, og fikk så vite at jeg skulle gjøre noe jeg ikke er komfortabel med å gjøre i tillegg til stillingen jeg søkte på. Jeg ble stresset, men sa ok til det. Jeg sliter med depresjon og ptsd angst osv, og har begynt igjen på medisin nå nylig. Dette har gjort at jeg føler meg helt rar og full i nerver. Jeg tok en avgjørelse i dag på at jeg må si opp. Men jeg klarer ikke tanken på å være der i 2 uker til. Jeg føler meg ikke frisk nok pga bivirkningene av medisinen og med dét så deler jeg ting jeg ikke ønsker med kollegaer når de spørr, jeg har ikke den naturlige «stopp og tenke seg om» knappen nå og føler meg helt jævlig.  Vi er veldig få som jobber der og jeg skal liksom være leder. Føler jeg mister all karakter og har bare lyst å gjemme meg. Jeg føler jeg dummer meg skikkelig ut for når jeg kom der så oppførte jeg meg normalt selvsikkert. 

Jeg fixer ikke dette og føler jeg graver min egen grav bokstavelig talt.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Er desperat

Anonymkode: 8dd59...919

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er leder og har ikke skjønt ansvaret som følger med? Du høres kanskje ikke klar ut for rollen. Men du kan jo sykemelde deg først, spesielt hvis dette er en jobb du egentlig ser for deg at du mestrer når du blir friskere.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AlternativX skrev (5 minutter siden):

Du er leder og har ikke skjønt ansvaret som følger med? Du høres kanskje ikke klar ut for rollen. Men du kan jo sykemelde deg først, spesielt hvis dette er en jobb du egentlig ser for deg at du mestrer når du blir friskere.

Problemet er ikke lederrollen, men oppgaven jeg fikk i tillegg som gjør det hele ekstra utfordrende fordi jeg ikke føler meg komfortabel med det og hvertfall ikke nå. Og DET går -utover- rollen min som leder. 

uten at jeg sier hva det er, så kan jeg gi et eksempel. Du skal være avdelingsleder på en skole. Så skal du sette sprøyter for helsesøster i tillegg, fordi det ikke er noen hemsedøsyer der.

Eneste forskjell er at eksempelet er ulovlig, og det jeg gjør er ikke ulovlig, men føler meg som sakt ikke komfortabel med det litt på samme måte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det oppgaver som ikke står i stillingsbekrivelsen for stillingen du har takket ja til? Er det oppgaver som krever mer en man kan forvente for stillingen? Eller er dette noe DU føler på? Hvor lenge har du jobbet der, lenge nok til at kan sykemelde deg?

Anonymkode: db18a...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det oppgaver som ikke står i stillingsbekrivelsen for stillingen du har takket ja til? Er det oppgaver som krever mer en man kan forvente for stillingen? Eller er dette noe DU føler på? Hvor lenge har du jobbet der, lenge nok til at kan sykemelde deg?

Det var utlyst to stillinger og jeg søkte på den ene, men fikk beskjed om at jeg måtte gjøre begge. 

Nettopp begynt, derfor bare 2 ukers oppsigelsestid..ergo ingen rett på egenmld eller sykemelding. Jobbet der 1 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Problemet er ikke lederrollen, men oppgaven jeg fikk i tillegg som gjør det hele ekstra utfordrende fordi jeg ikke føler meg komfortabel med det og hvertfall ikke nå. Og DET går -utover- rollen min som leder. 

uten at jeg sier hva det er, så kan jeg gi et eksempel. Du skal være avdelingsleder på en skole. Så skal du sette sprøyter for helsesøster i tillegg, fordi det ikke er noen hemsedøsyer der.

Eneste forskjell er at eksempelet er ulovlig, og det jeg gjør er ikke ulovlig, men føler meg som sakt ikke komfortabel med det litt på samme måte. 

Kan du ikke bare si hva oppgaven er?😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var utlyst to stillinger og jeg søkte på den ene, men fikk beskjed om at jeg måtte gjøre begge. 

Nettopp begynt, derfor bare 2 ukers oppsigelsestid..ergo ingen rett på egenmld eller sykemelding. Jobbet der 1 mnd

Har du kontaktsfestet at du skal gjøre begge deler? Tror det beste her vil være å snakke med lederen din, og være ærlig. Evt si at du kan gjøre den delen av jobben som du opprinnelig søkte på. Det er sikkert bedre at du gjør noe en ingenting?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AlternativX skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke bare si hva oppgaven er?😅 

Da kunne jeg bare skrevet innlegget med fullt navn 😃 Er jo en grunn til at man skriver anonymt? Bare stol på at det er noe de fleste ikke hadde følt seg komfortabel med å gjøre det, da den er for spesielt interesserte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du kontaktsfestet at du skal gjøre begge deler? Tror det beste her vil være å snakke med lederen din, og være ærlig. Evt si at du kan gjøre den delen av jobben som du opprinnelig søkte på. Det er sikkert bedre at du gjør noe en ingenting?

Takk, nei det står ikke i kontrakten heldigvis. Men muntlig avtale. Så ja, jeg kan prøve å snakke med leder og si at jeg ikke ønsker å gjøre den delen. Bare gruer meg og syns hele situasjonen allerede har gått for langt. Jeg skulle gitt beskjed tidligere. Har bare vært der i 1 mnd, men hele situasjonen er bare blitt veldig ubehagelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kunne jeg bare skrevet innlegget med fullt navn 😃 Er jo en grunn til at man skriver anonymt? Bare stol på at det er noe de fleste ikke hadde følt seg komfortabel med å gjøre det, da den er for spesielt interesserte.

Så drygt med alle disse innleggene som skal skrive A , men ikke B, for da kan de plutselig blir gjenkjent. Hvis man vil ha råd, må man nesten beskrive historien. Men men. Lykke til🫡

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk, nei det står ikke i kontrakten heldigvis. Men muntlig avtale. Så ja, jeg kan prøve å snakke med leder og si at jeg ikke ønsker å gjøre den delen. Bare gruer meg og syns hele situasjonen allerede har gått for langt. Jeg skulle gitt beskjed tidligere. Har bare vært der i 1 mnd, men hele situasjonen er bare blitt veldig ubehagelig. 

Tror nesten det er den beste løsningen, uansett hvilke oppgaver det dreier seg om. Hvis du alt har sagt opp er det sikkert ikke et stort problem, og de må jo erstatte deg likevel. Men hvis du har jobbet der mer en 4 uker har du altså sykemeldingsrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AlternativX skrev (Akkurat nå):

Så drygt med alle disse innleggene som skal skrive A , men ikke B, for da kan de plutselig blir gjenkjent. Hvis man vil ha råd, må man nesten beskrive historien. Men men. Lykke til🫡

Men du i følge hvordan du svarer, så vil det uansett ikke være hensiktsmessig å avsløre det, bare for at du skal få vurdere hvorvidt det er ukomfortabelt eller ei. Så beklager så meget 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror nesten det er den beste løsningen, uansett hvilke oppgaver det dreier seg om. Hvis du alt har sagt opp er det sikkert ikke et stort problem, og de må jo erstatte deg likevel. Men hvis du har jobbet der mer en 4 uker har du altså sykemeldingsrett.

Takk, jeg har ikke sagt opp enda, men tok avgjørelsen for megselv i dag. Jeg vil ta det opp med leder før jeg ev. sykemelder meg. Men ja, godt å høre jeg er innenfor ift ev. sykemelding. Om jeg uten problem kan slippe den andre rollen, så er det ikke sikkert jeg trenger å sykemelde meg. Tusen takk for innspill, pga nerver nå, så er hodet kaos nå, så setter veldig pris på det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om en uke eller to, når du er tilvent Zoloften og du ikke har bivirkninger lenger, da vil du nok se dette på en helt annen måte. Jeg ville ikke tatt noen store avgjørelser som å slutte i jobben akkurat nå. En sykemelding i første omgang mens du venner deg til medisinen, tenker jeg, så kan du se hvor du står etter det. Kanskje virker ikke den andre oppgaven så ille lenger heller når du kommer så langt.

Anonymkode: 94ffc...bba

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Om en uke eller to, når du er tilvent Zoloften og du ikke har bivirkninger lenger, da vil du nok se dette på en helt annen måte. Jeg ville ikke tatt noen store avgjørelser som å slutte i jobben akkurat nå. En sykemelding i første omgang mens du venner deg til medisinen, tenker jeg, så kan du se hvor du står etter det. Kanskje virker ikke den andre oppgaven så ille lenger heller når du kommer så langt.

Takk for råd. Det er bare at jeg føler jeg allerede har «blåttlagt meg» litt ovenfor de får jeg jobber sammen som en følge av bivirkningene og er redd jeg har satt megselv i dårlig lys pga det. Man er jo ny og når de ikke kjenner meg, så vil jo sånne ting danne ett visst første inntrykk, så føler jeg har ødelagt for megselv. Jeg kan prøve å riste det av meg og late som ingenting om jeg kan få slippe den andre delen av jobben, men når jeg tenker meg om så vet jeg ikke om jeg fixer å være der uansett pga akkurat denne perioden som har gjort alt værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Muntlige kontrakter er verdt like mye som papiret de er skrevet på.

Så sier du nå muntlig til sjefen at du har prøvd tilleggsoppgavene, men at det ikke fungerer uten at det går utover din helse. Blir du sykemeldt må de uansett tilby tilrettelegging og gi noen andre de arbeidsoppgavene. 

Du må tåle en ubehagelig samtale men dette er helt mulig å løse.

Anonymkode: 85468...b8e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Muntlige kontrakter er verdt like mye som papiret de er skrevet på.

Så sier du nå muntlig til sjefen at du har prøvd tilleggsoppgavene, men at det ikke fungerer uten at det går utover din helse. Blir du sykemeldt må de uansett tilby tilrettelegging og gi noen andre de arbeidsoppgavene. 

Du må tåle en ubehagelig samtale men dette er helt mulig å løse.

Anonymkode: 85468...b8e

Samtalen skal jeg ta, men vurderingen blir for meg om jeg skal bare si opp eller sykemelde meg pga omstendighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om en uke eller to, når du er tilvent Zoloften og du ikke har bivirkninger lenger, da vil du nok se dette på en helt annen måte. Jeg ville ikke tatt noen store avgjørelser som å slutte i jobben akkurat nå.

Støtter denne. Oppstarten på Zoloft kan være nesten som fylleangt. Men så kan den også fungere tilsvarende bra når du er over kneika.

Anonymkode: 0a495...67e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...