Gå til innhold

Å få resept på ettermiddags-dose for ADHD-medisiner. Hvordan gjøres dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg har ADHD-diagnosen og går på ritalin. Jeg tar medisinene om morgenen. Detter er medisiner som varer rundt 6 timer.  Jeg ønsker å begynne med en ekstra dose  om ettermiddagen slik at jeg får effekt da også. 

Jeg snakket med fastlegen og hun sa at dette med justering av dose er noe jeg må snakke med psykiater om.  Men er det noen som  kan vise til reglene hvor hva fastlegen har lov til å ikke lov til? For jeg var usikker på om fastlegen har rett i at hun ikke kan gi meg ettermiddags-dose av samme medisiner jeg får om morgenen. 

Grunnen til jeg spør er fordi psykiater koster mye penger og jeg var usikker på om fastlegen min har rett. 

Anonymkode: ede42...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fastlegen din har rett. 

Noen fastleger, avhengig av kompetanse, kan skrive ut og endre på doser. De fleste gjør det ikke på grunn av A-preparat, og kan kun fornye resept som er initiert av spesialist på feltet. 

Anonymkode: d8bbf...9ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 17.29):

Fastlegen din har rett. 

Noen fastleger, avhengig av kompetanse, kan skrive ut og endre på doser. De fleste gjør det ikke på grunn av A-preparat, og kan kun fornye resept som er initiert av spesialist på feltet. 

Ekspander  

Det er ikke et a preparat..

Anonymkode: 2d941...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 17.35):

Ekspander  

Ritalin er A-preparat. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da kan du i såfall spør fastlegen din om å henvise deg til en psykiater som kan endre doseringen for deg 🙂

Anonymkode: 2a2d2...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 16.51):

Hei, jeg har ADHD-diagnosen og går på ritalin. Jeg tar medisinene om morgenen. Detter er medisiner som varer rundt 6 timer.  Jeg ønsker å begynne med en ekstra dose  om ettermiddagen slik at jeg får effekt da også. 

Jeg snakket med fastlegen og hun sa at dette med justering av dose er noe jeg må snakke med psykiater om.  Men er det noen som  kan vise til reglene hvor hva fastlegen har lov til å ikke lov til? For jeg var usikker på om fastlegen har rett i at hun ikke kan gi meg ettermiddags-dose av samme medisiner jeg får om morgenen. 

Grunnen til jeg spør er fordi psykiater koster mye penger og jeg var usikker på om fastlegen min har rett. 

Ekspander  

Her er ikke ting sort eller hvitt. Svaret du har fått fra fastlegen er det du må forholde deg til, fastlegen skriver ikke medisin til deg.

Du har en psykiater som er behandlingsansvarlig, følgelig er det der du skal stille spørsmålet ditt. At ting koster det er irrelevant i denne saken.

Anonymkode: 2a574...e15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fastlegen har helt rett her men burde jo også dermed henvist deg til psykiater.

Anonymkode: 015ae...22a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du ikke gratis time? Helt sykt om du må gå privat når du allerede har diagnose og resept.

Anonymkode: 3873c...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 18.44):

Får du ikke gratis time? Helt sykt om du må gå privat når du allerede har diagnose og resept.

Anonymkode: 3873c...ca8

Ekspander  

Dersom utredningen er gjort privat og man ønsker at det offentlige skal bistå så må man henvises til DPS, og stå i kø slik som alle andre. Det er den psykiateren som skriver ut en dosering som er ansvarlig for at det gis korrekt medisinsk behandling, og Ritalin krever blant annet oppfølging i forhold til hjerte og puls. Det er altså ikke "bare å" godkjenne en ny dose, det anses som en medisinutprøving. 

Anbefaler TS å ta kontakt med vedkommende som har startet medisineringen, h*n kjenner allerede TS og vil nok ikke trenge lang tid på å vurdere ny dosering. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk til alle for svar. 

TS

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 17.35):

Ekspander  

Jo det er det!

Anonymkode: 6241c...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...