Gjest ureg.nå Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 Hvordan stiller dere dere til å "lure" A-etat? Grunnen til at jeg spør er at en bekjent i mange år har gått inn og ut i A-etat sine lister som arbeidsledig. Hun har hatt godt betalt for å være hjemmeværende med sine barn, og har overhodet ikke ønsket jobb. Opparbeidelse av grunnlaget for utbetalingene var det samboeren som utførte. Vedkommende jobbet for en kompis, og pga toppskatt ble inntekten ført på min bekjent, som på denne måten fikk utbetalt eksta mye som arbeidsledig. Hun har fått svangerskapspenger og arbeidsledighetstrygd av disse pengene i over 6 år, og mistet etter jul utbetalingene. Nå er hun meldt på et kurs via A-etat, og dette kun for å motta penger. Hun er fortsatt lite lysten på å jobbe. Men p.g.a tapt inntekt må hun finne på noe. I forbindelse med kurset skal hennes foreldre, og da spesielt hennes far passe ungene gratis, og hun skal motta barnetilsyn. Problemet er bare at hennes far er syklemeldt, hennes mor er delvis i jobb/delvis arbeidsledig, og mottar selv trygd, og kan ikke skrives som mottakere av pengene. Nå skal da min bekjent finne noen andre som kan skrive under på at de mottar pengene, slik at hun får max utbetalt. Til sist kan jeg nevne at hun skryter av at hun skal mottat 10000 i mnd hos A-etat, og at hun fra kurset begynner vil få 20000,- pr mnd utbetalt (inkl barentrygd, kontantstøtte o.l) Hvor mange i full jobb har 20000 igjen etter at barnetilsyn er betalt? Ikke mange jeg kjenner i allefall... Jeg kjener jeg blir irritert, men jeg vet at det er ingen mulighet for å si noe, for det vil bare ende med bråk.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 Jeg ville vært fristet til å tipse a-etat anonymt.... og det mener jeg. Jeg har også hatt et slikt tilfelle i omgangskretsen, og hadde det ikke vært for at de så uhemmet skrøt over hvor smarte de var, osv, så hadde jeg vel ikke blitt så indignert. Hvis de ikke ville det skulle bli oppdaget burde de hatt vett nok til å holde tett om det.
moka Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 den var noe drøy ja. kjipt å bli tatt da ja....hadde fortjent det også ja. fy og skam.
Bobeline Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 Den var drøy... Kan kanskje ringe eller skrive brev uten avsender. Tror trygdekontoret har en meldingstjeneste, og du kan kanskje benytte den så kan de si fra til aetat eller noe sånt. Staten vil vel ikke bli lurt for penger når det er andre ting pengene kan brukes på, liksom...
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Ingen flere som har gode råd? Er nemlig i nesten samme situasjon som trådstarter selv, og vil ha tips
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #7 Skrevet 13. mars 2006 Ingen flere som har gode råd? Er nemlig i nesten samme situasjon som trådstarter selv, og vil ha tips ← Hvor mange flere gode råd finnes? Hva forventer du av oss som ikke kan trylle? Alternativ 1) Angi vedkommende til trygdeetaten/Aetat/ligningsmyndighetene (velg det som passer best) Alternativ 2) Gå resten av livet og irriter deg over denne personen, og at de ikke blir oppdaget. Supermann og julenissen finnes ikke, så jeg kan ikke se at det finnes andre alternativer. Alternativ 1 er for folk med guts og rettferdighetssans, alternativ 2 for de feige. Det er bare å finne ut hva slags mennesketype du er, og handle deretter.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #8 Skrevet 13. mars 2006 Personlig tror jeg jeg ville ha tipsa Aetat fordi sånne personer ødelegger for ærlige folk som bruker Aetats tjenester slik de skal brukes.
Bobeline Skrevet 13. mars 2006 #9 Skrevet 13. mars 2006 Og for alternativ en: Trygdeetatens nettsider (www.trygdeetaten.no) har et punkt helst nederst på nettstedets forside, med liten skrift, hvor det står kontakt oss. Velg Trygdedirektørens internrevisjon, Trygdemisbruksseksjonen. Finn ut hvem du skal sende meldingen til, og send den. E-post løsningen krever navn, men trygdekontoret har taushetsplikt og kan ikke informere andre om hvem meldingen kommer fra. Så etter min mening er det nesten like godt som anonymt. Trolig må etaten kreve navn for å redusere faren for falske anmeldelser. Regner også med at de er glade for anmeldelser når trygdemisbruk øker (i hvertfall øker oppklaringen av disse) og det kan være takket være anmeldelser og trygdemisbruk.
Bobeline Skrevet 13. mars 2006 #10 Skrevet 13. mars 2006 Aetats nettsider (www.aetat.no) har også et "kontakt aetat" på sine forside, i høyre hjørne. Den er ikke like godt sortert etter emne som trygdeetatens, men har listet opp ulike kontorer i fylkene. Det går sikkert an å sende en melding dit, eller bruke servicetelefonen deres som også er oppført her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå