Gå til innhold

Søsken med flere barn. Gaver osv.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg blir dette smålig. Dette er din mors penger og ikke dine. Ingen penger du har noen rett på eller til. Hva hun bruker sine opptjente midler til er helt og holdent opp til henne. Om hun vil gi dyre gaver til barnebarn eller venninner eller gi alt til veldedighet, er hennes valg og noe du bør respektere. Det som bør være noenlunde likt, er det som gir gitt fysisk til deg og din søster. Ikke nødvendigvis samtidig, men at det over langen slår noenlunde likt ut. 

Jeg syns du skal titte litt på hvorfor du føler det sånn. Hva ligger bak. Det kan være noe å jobbe med her. 

Hva du velger å gi av gaver er helt opp til deg. Vi har lagt oss ned og gir kun 100-200 kr pr tantebarn. Det har vært riktig for oss. 

Anonymkode: 5cad4...899

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Du er sur fordi søstera di får mye? Det er barna hennes som får, ikke hun?! Altså hvor smålig går det an å bli 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uansett så blir det dyrere for dem uten barn, ei jeg kjenner er singel, søsteren hennes har 4 barn, klart det koster for den single å kjøpe gaver til 4 til jul og bursdag, hun kjøper ikke til foreldrene, søsteren kjøper 1 gave til den single fra hele familien. Men samtidig kan man ikke tenke sånn, kjøp gaver til barna og kos dere med det. Selvfølgelig kjøper besteforeldre gaver til barnebarna, hva skulle dem ellers gjøre, kutte ut gavene fordi den uten barn ikke får gaver? 

Anonymkode: ec807...4c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk merke denne skjevheten godt da vi feiret jul med min søster og de 6 voksne barna med samboer og et par barnebarn.

Forsto vi skulle gi til alle, min søster var opptatt av at vi som feiret sammen skulle gi til hverandre, både voksne og barn. 

Jeg kjøpte gaver til alle, og ellers barna til min andre søster og bror som ikke feiret med oss. Jeg brukte 8000,- totalt for det var så mange. Dermed ble det en mindre gave på oss selv. 

Selv satt jeg igjen med to gaver - en håndsåpe og et laken, den ene gaven fikk jeg i fellesskap fra hele familien. Det som var sårt var at min datter på 15 år også fikk felles gave - pakket opp tre gaver totalt, mens de andre pakket og pakket opp fra hverandre og fra oss og min datter som også kjøpte småting. Det var en spesiell opplevelse og jeg skammet meg for de vonde følelsene, for jeg gledet meg også over å gi egentlig. 

Anonymkode: 592d2...826

• Hjerte 3
Skrevet

Altså, her tror jeg følelsene spiller deg et puss.

Din søster har fire barn, bruker du 1600 på gaver i året så er det ikke det som velter budsjettet. Jeg tenker at iom du ikke har egne barn enda, så kan du godt få gave av din søster til jul, men du kun gir til hennes barn. Sånn har vi gjort det i familien her. Når folk får barn går deres gave til barna.

Ting vil aldri være likt ts, de som har mange barn får og mer gaver, samtidig er det dyrt å ha mange barn. Får du ett barn så kan du gi ditt enebarn helt andre ting enn en familie med fire. Men det er og en stor gave å ha mange søsken.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke søsteren din som får disse gavene, man barna. Hvorfor skal du teller hvor mye verdi anfres barn får i gave?

Har du selv ikke råd, så justerer du utgiftene til 200 kr per gave.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnløs, og mine to søsken har to barn hver. Det var i alle år helt greit for meg at alle var like individer, og kunne få samme gaver eller ungene størst for den saks skyld. Men når det kom til at større beløp skulle gis ut som forskudd på arv, så ble det slik at de 50´ ungene fikk hver, så ble det gitt tilsvarende ekstra til meg. Det var helt fair synes jeg, for arv skal i utgangspunktet deles på tre. 

Anonymkode: 380e3...7ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er barnløs, og mine to søsken har to barn hver. Det var i alle år helt greit for meg at alle var like individer, og kunne få samme gaver eller ungene størst for den saks skyld. Men når det kom til at større beløp skulle gis ut som forskudd på arv, så ble det slik at de 50´ ungene fikk hver, så ble det gitt tilsvarende ekstra til meg. Det var helt fair synes jeg, for arv skal i utgangspunktet deles på tre. 

Anonymkode: 380e3...7ee

Arv er noe annet. Arvingene er barna, og der skal det deles likt. Der kommer barnebarn under i en egen gren igjen, etter sin forelder. 

Anonymkode: f7af6...39a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånne ting kommer aldri til å bli rettferdig på krona. F.eks ønska min yngste bror at vi skulle slutte å gi gaver til barna etter konfirmasjonen. Det er 14 år mellom oss, så da jeg fikk barn var han ikke engang konfirmert selv. Og han kjøpte i alle fall ikke gaver selv. Helt til mine barn var 9 år (tvillinger) var han et vedheng på gavene fra mine foreldre. Så i 6 år sto han for egne gaver til mine barn. Selv har han nettopp fått siste barn, og siden hans eldste nå er 8 blir det i alle fall gaver fra meg i totalt 23 år. Det er jo en temmelig stor skeivfordeling - men gavene jeg gir er ikke til ham; jeg gir til mine tantebarn. 

Anonymkode: bd663...e27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt smålig ja, ts

Anonymkode: 64772...396

AnonymBruker
Skrevet

For en smålig tankegang. Urettferdig at din mor gir bursdagsgaver til din søsters barn, altså sine barnebarn? 
Hva bunner dette i? Er det en sjalusi fordi søsteren din har barn? 

Anonymkode: 0c502...03f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søstra mi, som ikke har barn, og som heller ikke vil ha, får lik sum som mine barn får til jul, bursdag, feriepenger som hun skal kjøpee seg is for til sommeren, osv. Vet ikke om dette er vanlig, men søstra mi er veldig opptatt av det skal være rettferdig. Hvis jeg (dvs mine barn) hadde fått mer enn henne, så  ville det blitt en helvete når vi skal krangle over arven, tenker jeg. 

Anonymkode: c0880...706

AnonymBruker
Skrevet

Hva foreldrene mine gir blander jeg meg ikke borti. Men sier fra når enkelte foreldre begynner å dra den der "vi slutter med gaver til voksne, men du fortsetter å gi til våre barn".

Anonymkode: a099c...739

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 18.16):

Jeg syns du er smålig. Din mor kan bruke pengene sine på hva hun vil, det er ingen lov som sier hun må bruke like mye på deg som din søster med familie. Jeg har ingen barn, min bror har tre, jeg er så glad for at foreldrene mine bruker penger på hans barn og det de trenger. Jeg har råd til p kjøpe det jeg har behov ofr, og syns det er veldig gøy å kjøpe gaver til tantebarna mine både bursdag og jul. Dåp og konf er en gang hver pr 15.år, det velter ingen budsjett. 

Anonymkode: 19973...8ee

🤦‍♂️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det forferdelig smålig å tenke sånn. 

Du er langt ifra alene om det. Det er stadig ørten tråder her inne om emnet, og jeg har også folk i livet mitt som er sånn. 

Tanten min var en av dem. Jeg husker fremdeles at hun ble potte sur og satt og kjeftet på mormor på julaften og forlangte å få utbetalt i kontanter beløp tilsvarende gaven hun ga til oss, en jul hun hadde funnet noe litt ekstra. Tacky er ikke engang forbokstaven. 

Din mor sine penger er din mor sine penger. Du har null og niks med hva hun gjør med dem så lenge hun lever. 

Ja, du bruker mer penger på gaver til din søster sin familie enn hun bruker på deg. Du kan selvsagt velge å la være, og for alltid bli husket som hun kjipe gnitne tanten. Det velger du jo selv.. 

Anonymkode: 13998...0d7

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes også du er smålig, og at du må huske på at gaver til dine nevøer og nieser er nettopp det - gaver til dem, og ikke gaver til barnas mor/din søster. Moren din (barnas bestemor) bestemmer jo også selv hva hun skal bruke penger på. Får du barn, får de helt sikkert gaver de også...

Jeg forstår at man blir lei seg ved åpenbar forskjellsbehandling (f.eks. to søstre har barn og så får Annes barn flotte gaver av besteforeldrene og Karis barn et par sokker), men ikke i slike tilfeller som TS', der et søsken har barn og det andre ikke. Synes du faktisk det er rimelig at du skal få tilsvarende sum i gaver som søsteren din OG barna hennes til sammen? I så fall er du rimelig grisk.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna er egne individer, du kan ikke se på dem som en forlengelse av din søster.

Min far gjorde dette et år (han er litt spesiell), han tok det beløpet jeg skulle fått (samme beløp som mine søsken), og delte på meg og mine barn. Slik at vi fikk det samme til sammen som hvert av mine søsken.

Det var ikke store beløpet uansett. Men jeg sa klart fra til han at de fikk han heller droppe å gi gave, og stå for dette selv. Man kan ikke se på barnebarn som en forlengelse av sine foreldre, de er egne individer.

Har man ikke råd til å gi gave, så får man droppe det heller. 

Anonymkode: 3e095...e9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke idiot, men veldig smålig ja, som tenker sånn.  Du burde være glad fordi du har familie og slekt rundt deg. Gi gaver etter hjerte og lommebok, men ikke ikke etter noe slags rettferdighetsprinsipp ut fra hva du får av dem i pengeverdi (det er barn, og dine nevøer og nieser!). 

Anonymkode: 3f495...6ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 19.32):

Tenker du å gi større gave til foreldrene dine også? Så du matcher den totale summen som søsken med barn gir når de blir så store at de gir egne gaver? Eller skal dette bare gå den ene veien?

Anonymkode: f7af6...39a

Det handler om hva foreldrene våre gir oss, pga. arv, så det er jo ikke relevant i det hele tatt. At resten av oss har fulgt samme modell som foreldrene våre er noe vi har blitt enige om fordi alle syns det var enkelt og greit. Vi har ikke samme sum engang, jeg har mye bedre økonomi enn mine søsken, så bruker nok 3-4 ganger mer enn de gjør på julegaver. 

Anonymkode: 2d553...b0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2025 den 2.50):

Jeg skjønner TS veldig godt, jeg. Vil heller si at det er alle dere som skriver at "barna mine er egne individer, gaver til dem er ikke gaver til meg" som er smålige. Hvis barna overøses med gaver fra besteforeldrene, uansett om det er leker, klær eller annet, så betyr jo det at du selv slipper å bruke penger på å kjøpe det samme til barnet 🙄

Anonymkode: 1a86d...e90

It takes a village to raise a child! 

å oppdra barn er en enorm jobb og kostbart. Det er kun i den senere tid at alt ansvaret blir lagt på foreldre.

Anonymkode: 7dd92...be4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...