Gå til innhold

Søsken med flere barn. Gaver osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du gir for max 400 kr pr år pr barn i gaver pg det betyr 1600 kr i året, og hvis det er en stor utgift for deg som du gir uttrykk for så kan ikke du skaffe deg barn.

Anonymkode: 9168c...cbd

Jeg leste det som 400kr per barn per feiring. Altså 400 x 8 =3200 kr. 

Anonymkode: d0bb0...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aldri tenkt at det er «urettferdig». Selv har jeg ikke barn, men er tante til seks. Mine søsken får jo ikke mer enn meg, det er jo barna som får de gavene. 

Anonymkode: a1c03...9f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår deg til en viss grad, eller jeg forstår tankesettet ditt. 

For meg er "problemet" motsatt. Jeg har mange barn og min søster har ett barn. Jeg kjenner litt på det til jul. Hun kjøper gaver til min flokk, mens jeg kjøper bare til ett barn. 

Jeg har gjort det slik at mitt tantebarn får julegaver for en større sum enn hva hvert av mine barn får fra sin tante. 

Anonymkode: f2d94...256

Jeg er glad for at mine søsken ikke tenker sånn. Jeg har ett barn, de har hhv. to og fire, men begge søsknene mine (og jeg) gir like mye til alle nieser og nevøer uavhengig av hvor mange søsken de har. Det er jammen lett nok å gå i fella med å skjemme bort enebarn, om ikke de skal få større gaver fra tanter og onkler enn det søskenbarn får også. 😅

Anonymkode: 2761a...ffd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at dette høres smålig ut og det er jo såklart ikke min søster sin "feil" at hun har barn og ikke jeg, men kjenner jo kanskje litt på at det blir litt urettferdig uansett hvor dumt det høres ut av meg. 

Dette er altså ikke noe jeg går å ergrer meg over til vanlig og det går helt fint, men er jeg helt idiot som tenker det i det hele tatt?

Anonymkode: 48f89...9da

Ja, det er smålig. 
Om man kun gir gaver, for å få gave så skjønner jeg jo tankegangen din. Men vi gi gave for å glede bursdagsbarnet/barnet til jul, ikke for at vi skal få samme verdi tilbake. 

Tenker du at din mor hadde gitt deg større gave om hun ikke gir gave til barnebarna? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du å gi større gave til foreldrene dine også? Så du matcher den totale summen som søsken med barn gir når de blir så store at de gir egne gaver? Eller skal dette bare gå den ene veien?

Anonymkode: f7af6...39a

nettopp! Vi gir jo gaver fra barnebarn til besteforeldre, i tillegg til gave fra oss voksne. 

Anonymkode: c2bba...b37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette blir for smålig ja. 
Jeg hadde skjønt det om din søster fikk mye ekstra til seg fordi hun med barn ikke kan unne seg like mye som du uten barn feks. Det bør jo være litt likt til de i samme ledd.

I mitt hode så fordeles gaver litt etter ledd og individ, feks at alle barn bør får ca like gaver, alle barnebarn ca likt osv. Så er det jo selvfølgelig naturlig at man reduserer litt når flokken økes, feks at når man plutselig har en skokk barnebarn så får barna mer symbolske gaver selv om det er 0 barnebarn fra ett barn og 4 fra det andre.

I min familie har vi barna fått mindre når partnere og barnebarn har kommet til fordi min mor ser på partnere som en utvidelse av familien. Da blir det til at den ene uten barn og partner får mindre til sin familie totalt sett enn den med fire barn og partner men individene på samme ledd får likt så det blir rettferdig alikevel.

Anonymkode: 37ccc...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette syntes jeg var smålig. 
Gavene moren din gir til sine barnebarn er jo ikke til søsteren din. Og dersom søsteren din forsørger 4 barn så tviler jeg på at det er mye å være misunnelig på økonomisk sett. Barn er DYRT!

Anonymkode: 0cbeb...c06

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det at din mor gir din søsters 4 barn gaver omtaler du dom at din søster får mye. Det blir helt feil og veldig smålig. Disse 4 barna er egne individer og din mors barnebarn.

Mener du det ville vært riktig at hun gav deg 400kr for hvert barnebarn hun gir gave? Utrolig rar tankegang i mine øyne.

Anonymkode: f6849...235

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er såpass gjerrig og smålig, at du faktisk har turt å poste dette rælet her..?!
og ikke skrevet det nei og så bare sett det selv gjennom andre øyne, og dødd av skam?! 
Revurder å skaffe deg avkom. Plis

Anonymkode: a1204...eed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1. jeg forstår at det kan være mye å bruke 400x4 på gave til jul. Jeg har bare 2 barn, men har sagt til søsteren min at hun ikke behøver å gi noe til meg og mannen (mannen sitt søsken gir derimot både til barna våre og til mannen). Kanskje julegaven kan være noe rimeligere, som felles spill, tur på kino med tanke, lekeland el. Slike opplevelser er jo kjekke, istedenfor noe ræl til 150 kr (om du vil ned i pris).

2. Ja, det er veldig smålig å tenke på at moren din bruker mye per penger på din søsters familie pga barnebarna 🙈 det er gaver til barnebarna, ikke luksus til din søster. Vi er de eneste med barn så langt, og hadde faktisk stusset om noen av våre søsken hadde reagert på det. For å sammenligne så har vi også vært på den andre siden av bordet. Den ene oldemoren til barna våre ble veldig gammel, men rakk bare å møte vårt første. Det var derimot andre oldebarn som hun tom opplevde konfirmasjon til, og de fikk naturligvis mange gaver som våre barn aldri fikk. Men vi har jo heller tenkt at det er synd våre barn ikke fikk gleden av en så sprek oldemor. Vi har ikke tenkt på at det var leit at de fikk færre gaver, slik er det bare.

Anonymkode: c07b1...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt det med at moren din bruker penger på barnebarn som noe som er urettferdig overfor deg. Men at du kjenner litt på det når søster har fire og du har ingen og det blir dyrt for deg, det skjønner jeg bedre. Jeg ville snakket med søster om det og begynt å gi for en lavere sum da. I vår familie gir vi for en større sum til mitt søsken som ikke har barn enn mannen sine søsken som har barn, og en dyrere gave enn mitt søsken gir til oss voksne. Det er jo en løsning. Men skjønner at det ikke er så lett å ta opp dette, da, det må jo være noe søsteren din evt tenker på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg studerer og gir ikke gaver til mor, far, søsken, osv. Men det er avklart mellom oss da jeg knapt overlever på det jeg har og ikke engang har råd til ny jakke / sko hvis jeg skulle trenge det. Men de får kort og hilsener. Jeg tenker at hvis du merker det økonomiske presset må du bare si i fra. Ingen familie vil at du skal slite.

Hvis du har god råd, og kun erger deg over at søster i netto pengesum mottar mer enn deg, synes jeg du er ekstremt smålig. Barn er en velsignelse til verden og samfunnets fremtid. Mitt inntrykk er at de er ganske vanskelige å oppdra også, så jeg tror nok ikke noen ekstra gaver og oppmerksomhet her og der utgjør en vesentlig forskjell. Vi barnløse (og unge) klarer oss jo fint selv, hadde aldri spurt familien min om like mye som min eldre søster som har barn. Dåpskjole, barndomsklær (arvestykker) osv ligger hos henne og jeg er ikke i det hele tatt misunnelig. Men kanskje er jeg bare ikke så sentimental på gamle tøystykker. Det er de som skal ha dem på som er viktig.

Anonymkode: 8bb36...20f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn, min ene søster har ett og min andre søster null.

Mora mi kjøper altså fire sett lego eller fire pokemon figurer etc, hver jul. Ingen av oss tre av hennes barn får mer eller mindre.. barnebarna får en ting hver. Skal mine søstre bli misunnelige fordi jeg får tre legosett i hus mens de får en og null?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søsteren min har hatt opptil fem barn i mange år før jeg selv fikk barn. Har aldri falt meg inn å tenke at min søster får «mer enn meg, buhu» fordi barnebarna får gaver. De er helt egne personer, de barna der. 

Anonymkode: cf73d...2c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner TS veldig godt, jeg. Vil heller si at det er alle dere som skriver at "barna mine er egne individer, gaver til dem er ikke gaver til meg" som er smålige. Hvis barna overøses med gaver fra besteforeldrene, uansett om det er leker, klær eller annet, så betyr jo det at du selv slipper å bruke penger på å kjøpe det samme til barnet 🙄

Anonymkode: 1a86d...e90

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, dette er veldig smålig av deg, TS. 

Anonymkode: c3448...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg forstår deg til en viss grad, eller jeg forstår tankesettet ditt. 

For meg er "problemet" motsatt. Jeg har mange barn og min søster har ett barn. Jeg kjenner litt på det til jul. Hun kjøper gaver til min flokk, mens jeg kjøper bare til ett barn. 

Jeg har gjort det slik at mitt tantebarn får julegaver for en større sum enn hva hvert av mine barn får fra sin tante. 

Anonymkode: f2d94...256

Så klok du er som greier å se saken fra andres ståsted. 💚

Anonymkode: a8940...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg forstår deg på en måte. Jeg er alene med mitt barn mens min bror har kone har og 3 barn. Vi gir gave til både voksne og barn, det blir iløpet av et år ganske mye mer ene veien. Men jeg gleder meg på tantebarnas vegne, og tenker at slik får det bare være. Vi kunne jo valgt å avtale å ikke gi til voksne, det er jo noe jeg selv må ta ansvar for hvis det hadde plaget meg nok.

Når det gjelder hva mine foreldre gjør så er det jo forståelig at de vil kose seg og gi gaver til alle barnebarna sine. Det kan jeg ikke henge opp i, det får jeg ikke gjort noe med uansett. Lager man problemer utav det er det du som er den vanskelige og problemet. 

Anonymkode: 4864c...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner TS veldig godt, jeg. Vil heller si at det er alle dere som skriver at "barna mine er egne individer, gaver til dem er ikke gaver til meg" som er smålige. Hvis barna overøses med gaver fra besteforeldrene, uansett om det er leker, klær eller annet, så betyr jo det at du selv slipper å bruke penger på å kjøpe det samme til barnet 🙄

Anonymkode: 1a86d...e90

Da kan du si at ts slipper å bruke penger på å kjøpe ting til barn hun ikke har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å kjenne på urettferdighet over at besteforeldre gir gaver til barnebarn er spesielt. Det er jo nærmeste familie, og jeg vil tippe det er stas med barnebarn. Jeg var senest ute med barn og var ikke sikker på om jeg ville få barn heller, så mine fikk f.eks ikke konfirmasjonsgave av besteforeldre for de var døde. Jeg synes det var trist at de ikke fikk vært med på dagen, men gaven de andre barnebarna fikk og ikke mine var ikke i tankene. Livet er "urettferdig", men det er bare en følelse og følelser kan man jobber seg igjennom, og kanskje man ikke har det så verst allikevel.

Anonymkode: 18aba...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg godt, TS! Synes du har fått noen litt ufølsomme svar her. Klart det føles urettferdig når ting blir så skjevt. Dette er følelser som kommer som du ikke kontrollerer selv, og gjør deg ikke til et dårlig menneske! Men synes det var et godt tips å bare tenke som flere skriver at barna er egne individer og at dette ikke er gaver til din søster. For å prøve å fjerne den følelsen av urettferdighet, som jo dette bunner i. Eneste du får gjort noe med her er ditt eget budsjett til gavene du gir, så kanskje feks opplevelser kan være rimeligere å kjøpe enn ting. 

Anonymkode: a880e...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...