Gå til innhold

Søsken med flere barn. Gaver osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min søster har fire barn og jeg har ingen, men prøver. Eldste jenta til søsteren min blir 9 år i år og jeg kjenner noen ganger litt på dette med jul, bursdagsgaver o.l. 

Jeg elsker jo å gi gaver til barna og det er klart at når jeg kommer i bursdagsselskap så forventer de jo at jeg har med gave også. Men det blir mange bursdager i løpet av et år og det blir jo dyrt. Jeg prøver jo ikke å det dyreste i gave, men med jul og bursdag blir det jo gjerne 300/400 kr på hvert barn. I tillegg til dåp og etterhvert konfirmasjon. 

Tenker også litt på det at moren min bruker ganske mye penger på barnebarna og siden vi andre ikke har barn får jo min søster veldig mye.

Jeg vet at dette høres smålig ut og det er jo såklart ikke min søster sin "feil" at hun har barn og ikke jeg, men kjenner jo kanskje litt på at det blir litt urettferdig uansett hvor dumt det høres ut av meg. 

Dette er altså ikke noe jeg går å ergrer meg over til vanlig og det går helt fint, men er jeg helt idiot som tenker det i det hele tatt?

Anonymkode: 48f89...9da

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hos oss er det per nå kun jeg som har barn (2 stk) ingen søsken har barn ennå. Jeg har hele tiden sakt at bursdagsgaver og julegaver skal ikke gis til meg og mannen, kun til barna. Vi pleier å gi gave i ca samme beløp som de gir per barn. Men barna hos oss forventer ikke gaver fra andre enn oss foreldre. Vi har fjernet fokus fra gaver. 

Anonymkode: e2c93...989

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns du er smålig. Din mor kan bruke pengene sine på hva hun vil, det er ingen lov som sier hun må bruke like mye på deg som din søster med familie. Jeg har ingen barn, min bror har tre, jeg er så glad for at foreldrene mine bruker penger på hans barn og det de trenger. Jeg har råd til p kjøpe det jeg har behov ofr, og syns det er veldig gøy å kjøpe gaver til tantebarna mine både bursdag og jul. Dåp og konf er en gang hver pr 15.år, det velter ingen budsjett. 

Anonymkode: 19973...8ee

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir julegaver til de voksne som ikke har barn, i familiene der det er barn, kjøper vi ikke til de voksne. Bursdagsgaver alltid til barna, til de voksne bare når de fyller rundt tall. Vi er mange så vi har valgt å gjøre det sånn

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det at din mor gir gaver til din søsters barn (hennes barnebarn), betyr jo ikke at din mor gir mer til din søster enn til deg. Din søster er jo ikke sine barn, hun er deres mor, men barna er egene individer.

Anonymkode: 3099d...be0

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Min søster har fire barn og jeg har ingen, men prøver. Eldste jenta til søsteren min blir 9 år i år og jeg kjenner noen ganger litt på dette med jul, bursdagsgaver o.l. 

Jeg elsker jo å gi gaver til barna og det er klart at når jeg kommer i bursdagsselskap så forventer de jo at jeg har med gave også. Men det blir mange bursdager i løpet av et år og det blir jo dyrt. Jeg prøver jo ikke å det dyreste i gave, men med jul og bursdag blir det jo gjerne 300/400 kr på hvert barn. I tillegg til dåp og etterhvert konfirmasjon. 

Tenker også litt på det at moren min bruker ganske mye penger på barnebarna og siden vi andre ikke har barn får jo min søster veldig mye.

Jeg vet at dette høres smålig ut og det er jo såklart ikke min søster sin "feil" at hun har barn og ikke jeg, men kjenner jo kanskje litt på at det blir litt urettferdig uansett hvor dumt det høres ut av meg. 

Dette er altså ikke noe jeg går å ergrer meg over til vanlig og det går helt fint, men er jeg helt idiot som tenker det i det hele tatt?

Anonymkode: 48f89...9da

Altså personlig skjønner jeg det ikke. Jeg har ikke barn,men søskene mine har 3 og 4 barn.  unner de virkelig det de får. Kjøper med glede dåpsgaver bursdagsgaver, julegaver osv. Er akkurat ferdig med å kjøpe påskeegg til de.  Utrulig takknemlig for all tid jeg får være med de ❤️

Anonymkode: a3c51...87e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår deg til en viss grad, eller jeg forstår tankesettet ditt. 

For meg er "problemet" motsatt. Jeg har mange barn og min søster har ett barn. Jeg kjenner litt på det til jul. Hun kjøper gaver til min flokk, mens jeg kjøper bare til ett barn. 

Jeg har gjort det slik at mitt tantebarn får julegaver for en større sum enn hva hvert av mine barn får fra sin tante. 

Anonymkode: f2d94...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn vil det alltid bli.. Her har jeg ett barn, men søskenene mine har tre hver. Det er en mye større utgift for meg med bursdag og julegaver enn det er for de til min datter. Datteren min får gaver til samme sum som et av barna dems😅

Er jo urettferdig om barna deres skulle fått mindre enn mitt og, det er jo ikke barna sin skyld at noen lager flere unger enn andre..

Anonymkode: fb671...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke prøve å få egne barn hvis du ikke har råd. 

Anonymkode: 5b112...464

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke barn, men det har aldri falt meg inn å tenke at det er urettferdig at min mor ga presanger og penger til mitt søskens  barn. Det var hennes eneste barnebarn og hun fikk alltid flotte gaver, klær og lommepenger. Synes det er ekstremt småelig å reagere på at barnebarn får gaver.

Anonymkode: fd959...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gavene gis til barnebarn, og til nieser og nevøer. De er ikke til søsteren din. 

Alle som får gaver er individuelle mennesker, som man gir gave fordi man har en relasjon. Ikke fordi man sitter og regner på en pott om hvilke foreldre som har fått flest verdier i gaver i grenene under seg. 

Veldig rart, TS..

Anonymkode: f7af6...39a

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi deler opp slik at hver familie får like mye. Jeg har to søsken, og der en av de har ett barn og den andre har to. Så til jul har jeg 2000kr pr. familie, og kjøper gaver deretter. Foreldrene mine gjør det samme. Jeg har ingen barn ennå, så jeg får større jule- og bursdagsgave enn mine søsken. 
Det skal sies at mammas familie hadde en stor krangel om arv, og hun er veldig redd for at jeg og mine søsken skal bli uvenner. Jeg tenkte i utgangspunktet at denne løsningen var for streng, men det er jo rettferdig også på et vis.

Du kan jo foreslå at dere innfører en slik ordning?

Anonymkode: 2d553...b0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når alle disse er voksne så får foreldrene dine 4 gaver fra søster (som du ser det, i realiteten en fra hvert barnebarn + søsteren din), og en fra deg. Hvis du forblir barnløs. Skal du kjøpe x4 ganger så dyr gave til foreldrene dine for å jevne ut så det blir likt oppover også? 

Jeg tror TS, at det er sårt for deg å ikke ha barn, så har du funnet en hangup å henge noe sårhet på. Råder deg til å ikke nevne dette med et ord, det vil bare skape dårlige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi deler opp slik at hver familie får like mye. Jeg har to søsken, og der en av de har ett barn og den andre har to. Så til jul har jeg 2000kr pr. familie, og kjøper gaver deretter. Foreldrene mine gjør det samme. Jeg har ingen barn ennå, så jeg får større jule- og bursdagsgave enn mine søsken. 
Det skal sies at mammas familie hadde en stor krangel om arv, og hun er veldig redd for at jeg og mine søsken skal bli uvenner. Jeg tenkte i utgangspunktet at denne løsningen var for streng, men det er jo rettferdig også på et vis.

Du kan jo foreslå at dere innfører en slik ordning?

Anonymkode: 2d553...b0a

Tenker du å gi større gave til foreldrene dine også? Så du matcher den totale summen som søsken med barn gir når de blir så store at de gir egne gaver? Eller skal dette bare gå den ene veien?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din søster får ikke veldig mye. Hun er ikke barna sine. Barna er egne individer. Du fikk sikkert gaver fra dine besteforeldre da du var barn. 
Vi slutter ikke å være egne personer bare fordi vi får ansvar for andre mennesker. 

Anonymkode: 7dd92...be4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Uff... Det er noe lite likendes med voksne som er misunnelige på barn...🤢

Anonymkode: 22a5b...530

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gir for max 400 kr pr år pr barn i gaver pg det betyr 1600 kr i året, og hvis det er en stor utgift for deg som du gir uttrykk for så kan ikke du skaffe deg barn.

Anonymkode: 9168c...cbd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det føles mer urettferdig om man sitter der 2 voksne så får den ene kjempefin gave mens den andre får en sjokolade for barna hennes fikk jo så fin Paw Patrol-bilbane... Altså, det er jo ikke noe vi voksne har lyst på 😅 Så akkurat det må du nesten ikke tenke så mye på på den måten.

Men hadde jeg hatt 4 barn så hadde jeg hatt full forståelse for at mine søsken måtte gi billigere gaver til barna! Du trenger ikke gi 300-400 til hver når det blir for dyrt for deg! Jeg hadde blitt takknemlig for mye mindre :) 

Anonymkode: 989a6...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...