Gå til innhold

Hvor strenge er dere på koffein når dere er gravid/ammer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drikker stort sett koffeinfritt. Hender jeg tar en cappuccino om vi er på kafé. Og drikker noe cola innimellom men begrenset.

Anonymkode: 06186...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drakk to kopper om dagen som gravid, men ikke krise om det ble mer en gang i ny og ne.

Nå når jeg ammer bryr jeg meg ikke så mye, men sjelden jeg får lagt fra meg babyen lenge nok til å rekke å drikke (varm) kaffe så blir sjelden kaffe uansett. 

Anonymkode: e3973...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 mg koffein maks. Sparer som regel den kvota til Pepsi Max.🫣

Anonymkode: a3375...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholder meg til grensa til helsedirektoratet, men det var bare en liten del av svangerskapet jeg måtte tenke på det pga. mye kvalme. 

Ved amming må man jo se an barnet. Har hørt at noen barn reagerer på én kopp kaffe om dagen drukket av mor, og andre barn har sovet god mens de har diet hos mor som drikker to kopper. 😊 mine barn tilhører den siste kategorien. 

Er så mye bra koffeinfritt, så det går bra de årene man går gravid og ammer. 

Anonymkode: a739a...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på de to, som gravid går det rett i baby så der er det nesten nulltoleranse. Det er et sentralstimulerende stoff, gjør ikke baby avhengig av det. 
Som ammende er det litt samme, alltid en kopp på morgenen, også gjerne en til eller to utover. 

Anonymkode: 0d52d...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefalingen er 200 mg/dag.

Jeg drikker ikke kaffe, men drikker mye sort te. Ifølge NHI inneholder en kopp sort te 26 mg koffein. Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor anbefalingen mange steder er 3-4 kopper - man får jo nesten 8 utav 200 mg hvis én er 26 :P Jeg må innrømme at jeg ikke har endra så veldig mye på te-vanene mine, så drikker nok i alle fall 4, noen ganger 5, kopper om dagen. Men ifølge rådene om 200 mg koffein, bør det jo være godt innafor...

Te (og annen koffein) under amming har jeg aldri tenkt over. Det er jo stor forskjell på å spise/drikke noe som gravid og som ammende.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kostrad/kostrad-til-gravide/kaffe-te-og-cola

Anonymkode: ffc4f...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...