Gå til innhold

Nazi på oppvaskmaskinen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg setter alltid inn i oppvaskmaskinen etter meg selv og gjør det fortløpende gjennom dagen. Men mannen er helt nazi på oppvaskmaskinen og forventer at man ikke skal sette noe nedi oppvaskkummen i det hele tatt. Mens jeg lager mat kan jeg legge noe nedi kummen og sette det samlet inn i oppvaskmaskinen når jeg er ferdig. Men da kommer han med syrlige/småfrekke kommentarer. Noe jeg synes er utrolig provoserende med bakgrunn i at jeg drifter 90% av denne husholdningen (alt av vasking og rydding i hele huset), og at jeg ikke er en person som ikke rydder etter meg. I tillegg får jeg kommentarer om jeg setter inn i oppvaskmaskinen på «feil» måte. Han har til og med spurt om jeg gjør det med vilje for å provosere han. Han får meg til å føle meg som et barn som må irettesettes. 

Er det normalt å være så nazi på oppvaskmaskinen og skal jeg akseptere dette?

Anonymkode: fc571...c33

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei og nei. Aldri greit å være så nazi på noe, og spesielt ikke om man gjør langt mindre på andre områder selv. Det er å forvente at voksne rydder etter rimelig tid, men jeg vil absolutt si at på slutten av matlaging er innen rimelig tid, i stedet for hele tiden underveis. Jeg kan selv finne på å både sette inn underveis og å vente med alt til slutt, men det er smak og behag og virkelig ikke noe å henge seg opp i.

Anonymkode: 6ed9c...475

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde bare bedt ham om å lage maten selv.

Hadde aldri godtatt å bli hakket på sånn. Har han problemer med din måte å gjøre ting på så får han fikse det selv.

Anonymkode: 6ffa1...1e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han høres altfor unødvendig streng ut, ja. Det er jo bare hans preferanser, og dere er to likeverdige i deres hjem.

Apropos oppvaskmaskin: «In every partnership, there is a person who stacks the dishwasher like a Scandinavian architect and a person who stacks the dishwasher like a racoon on meth.»

I mitt hjem er jeg den skandinaviske arkitekten, for å si det sånn.

Anonymkode: 935ea...86e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merkelig hvor mye styr det skal være rundt en oppvaskmaskin... jeg bor for meg selv, men om jeg er hjemme hos mor begynner maset... og da er det gjene flere i hus også... Hun skal skylle ,ordne stable og stable på nytt igjen - ordne, stortere, flytte - det tar jo forsyne meg like lang tid om å vaske opp for hånd, av og til..  Jeg bare peiser ting inni fortest mulig. De er det siste jeg vil bruke livet mitt på - ommøblelere og finjustere innholdet i en oppvaskmaskin. Den er der for å gjøre jobben!

Dog - en ting har jeg fått innprentet: Om spørsmålet er om man skal sette på oppvaskmaskinen NÅ eller vente til neste måltid, forddi det KAN være plass til alt også etter dette måltidet, så sier jeg enkelt å greit: Når spørsmålet er om oppvakskmaskinen bør settes på NÅ eller om man skal vente. Så sier jeg at svaret på dette alltid er NÅ!

Anonymkode: 15fbd...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 58, og tror jeg klarer helt fint å sette inn i oppvaskmaskin. Men mannen min står ofte og stabler om i en evighet før han starter den, mens han mumler for seg selv om alt som er feil 😄. Jeg ler bare av hele greia 😉

Anonymkode: 49634...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg stabler også som en arkitekt, men mannen liker det da, han bryr seg ikke om jeg flytter på ting han har satt inn. Det er han som tar den fysiske oppvasken, så jeg tror han bare er glad det blir så lite som mulig av den. Men selv om man er nazi på oppvaskmaskinen så går det an å oppføre seg. Mannen din høres ut som en dust. 

Anonymkode: 2d522...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er begge fornøyd bare skap og skuffer ikke er tomme for det som behøves til neste måltid. At vi har hva vi behøver for å spise, drikke og lage mat. Det er å holde det på et nivå av hva som er praktisk nødvendig. 

Synes synd på de som er i parforhold hvor sånne ting som oppvaskregimet blir en kamparena. Hvor langt kan strikkene tøyes hvis man kommer opp i noe virkelig viktig og vanskelig i et parforhold? - hvis man allerede skal ha konflikter og kjefting sentrert rundt oppvaskkummens strøkenhet, tenker nå jeg. 

Anonymkode: e874b...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke helt uvanlig at beskyldningene om å være nazi, kommer fra en som er en slubbert da..  Spesielt når det kommer til å vaske ting. Jeg har selv vært både nazien og slubberten 😅 Fordi jeg har bodd med en slask - og vært sammen med en med støv på hjernen. 

Når Det er sagt - du er jo ikke en slubbert, selv om du sikkert/kanskje stabler "feil" i maskina. Når du vasker alt og lager alt mat og i tillegg heller ikke lar det var rot etter deg, så skjønner jeg ikke hvorfor han må surmule midt i. Dårlig oppførsel. Lag din egen mat.. 

Jeg har alltid rent kjøkken, og rydder og vasker underveis mens jeg lager mat, men klart det hoper seg opp litt underveis når man holder på med mange ting om gangen.

Anonymkode: 0abed...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, ikke greit med frekke kommentarer fordi du ikke setter inn i oppvaskmaskinen med en gang! 

Ja, det finnes faktisk en riktig og en feil måte å sette inn i maskinen på 😅 så der må den som stabler «feil» tåle å bli rettet på 😆

Anonymkode: 7900f...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du beskriver, Ts, det hadde jeg aldri orket.

Jeg hadde skrevet ned alt jeg gjorde i huset hver dag, ukentlige ting og månedlige ting. Og jeg hadde skrevet ned hva han gjorde daglig, ukentlig og månedlig. Så hadde jeg sagt at nå måtte vi ha en prat. Der ville jeg sagt at jeg ikke lenger finner meg i at en som gjør 10 % av alt husarbeid gikk og hakket på meg som gjorde 90 %. Ville sagt at dette har pågått altfor lenge og at nå er det nok!

Så ville jeg fortalt ham at jeg ikke ville være i et forhold med en mann som bidrar så lite, og som i tillegg går rundt og hakker. Om han ønsker å beholde familien og forholdet, så må det derfor skje endringer. Og jeg hadde stilt to krav.

Nr. én var at vi gikk i parterapi til vi hadde fikset forholdet.

Nr. to var at vi byttet liste neste tre måneder. Han skulle neste tre måneder gjøre ALT på min liste, og han skulle gjøre det minst like bra som jeg hadde gjort det. (Husk alt som går under det tredje skiftet! Så husk å føre opp neste tre måneders bursdag er og hva som kreves der (gave, ev. ordne selskap, ev. kleskjøp, annet), større begivenheter (forberede høytider med handling, matlaging, baking, nødvendige klær osv., bake til barnehage-, skole- eller fritidsaktiviteter, dugnader osv.) Jeg skulle bare gjøre tingene på hans liste, og skulle ha retten til å påpeke det om han glemte ting eller ikke gjorde ting etter den standarden han selv hadde krevd til nå, eller om han ikke gjorde ting på en måte jeg likte.

En mann som holder på slik din har gjort, Ts, han har manipulerende og kontrollerende trekk. Så mest trolig ville jeg bare gått, siden dette er slik han holder på med hele tiden + det at han ikke bidrar. Om han gikk med på parterapi hadde jeg kanskje gått med på det, hvis vi hadde barn. Hadde vi ikke hatt barn hadde jeg bare gått fra ham uten noe mer om og menn. Å alene prøve å bare få ham til å slutte å hakke på deg og psyke deg ned, det tror jeg ikke har noen hensikt - derav kravet om at dere må bytte arbeidsoppgaver i hjemmet! En mann som det der må kjenne selv på kroppen hva han utsetter andre for, han må tvinges til å ta ansvar selv. Hvis ikke har parterapi ingen hensikt.

Har dere ikke barn, bare gå fra ham! Har dere barn og han ikke endrer seg, bare gå fra ham!

Anonymkode: df54a...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...