Gå til innhold

Hvordan ville dere tenkt og hva ville dere gjort i denne situasjonen ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var i et forhold der min ex var kontrollerende bølle, samt var sexlivet vårt mer misbruk -aktig og egoistisk fra hans side. Jeg har fått senskader i form av ptsd, fra blandt annet dette forholdet. 

Nå har jeg ny samboer. Når vi krangler, så kan han finne på å si at min ex nok sannsynligvis ikke var så ille. Tar min ex sin parti helt ut fra ingensteds og bruker min ptsd mot meg. Jeg kan ikke beskrive hvor vondt det gjør, at han sier slikt. Snur det til at ting var min feil. 

Han bruker av og til denne typen ting mot meg, og sier jeg burde bare komme over alt det der, fordi nå er jeg med han. Akkurat som jeg kunne bare slutte å ha disse følelsene min ptsd har skapt. Jeg har aldri fått noe empati eller klem for min smerte, kun dette. 

Jeg syns dette er "slag under beltestedet" og tenker jeg er i dårlig forhold, selv om den kan ofte også være bra. 

Anonymkode: 394a8...713

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har valgt en mann som ikke respekterer deg og bryr seg om deg på det nivået du behøver.

Dette bør du forlate uten en eneste sur mine.

Anonymkode: 6917b...1fe

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør passe på å ikke melke din ptsd for dét det er verdt, da. Som eks vil jeg helst vite så lite som mulig om din fortid - fordi det har jeg ingenting med. Høres ut som din samboer har fått en grei dose. 

Anonymkode: 1e984...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er dessverre sammen med en tilsvarende mann, så her må du bare løpe andre veien kjapt. 

Vær singel en stund og få selvbildet mer reparert ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bør passe på å ikke melke din ptsd for dét det er verdt, da. Som eks vil jeg helst vite så lite som mulig om din fortid - fordi det har jeg ingenting med. Høres ut som din samboer har fått en grei dose. 

Anonymkode: 1e984...ee7

Overhode ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Du er dessverre sammen med en tilsvarende mann, så her må du bare løpe andre veien kjapt. 

Vær singel en stund og få selvbildet mer reparert ❤️

Dette!!!

Hvor lenge var du singel mellom disse forholdene ts? Fikk du noe hjelp av psykolog til å bearbeide traumene?

Anonymkode: 6917b...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg var i et forhold der min ex var kontrollerende bølle, samt var sexlivet vårt mer misbruk -aktig og egoistisk fra hans side. Jeg har fått senskader i form av ptsd, fra blandt annet dette forholdet. 

Nå har jeg ny samboer. Når vi krangler, så kan han finne på å si at min ex nok sannsynligvis ikke var så ille. Tar min ex sin parti helt ut fra ingensteds og bruker min ptsd mot meg. Jeg kan ikke beskrive hvor vondt det gjør, at han sier slikt. Snur det til at ting var min feil. 

Han bruker av og til denne typen ting mot meg, og sier jeg burde bare komme over alt det der, fordi nå er jeg med han. Akkurat som jeg kunne bare slutte å ha disse følelsene min ptsd har skapt. Jeg har aldri fått noe empati eller klem for min smerte, kun dette. 

Jeg syns dette er "slag under beltestedet" og tenker jeg er i dårlig forhold, selv om den kan ofte også være bra. 

Mennesker, ts, oppfører seg som de gjør fordi de velger å oppføre seg slik. Og et menneske er summen av sine handlinger og sine valg, ikke summen av de beste egenskapene sine.

Du har vært i et dysfunksjonelt forhold. Det betyr at du, rent faktisk og statistisk, løper en mye større risiko enn andre for å havne i et nytt dysfunksjonelt forhold. Dette er fordi mennesker som leter etter en partner de kan tråkke på og være stygg med leter etter folk som deg, folk de antar er påregnelig lette ofre for dem. Det er altså ikke din «feil» at du tiltrekker deg mennesker som er ufine og atale, men det er likevel du som må ta konsekvensene. Livet er ikke rettferdig, så slik er det.

Her og nå? Slå opp. Og så oppsøker du terapi. Og så forblir du singel til dere er enige om at du ikke lengre vil være et mål for slike menn. Og så sjekker du din neste potensielle partner meget, meget nøye. Gjerne også gjennom en tredjepart som får lov til å si «dette er en dårlig partner».

Anonymkode: 07458...900

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du fått hjelp til å bearbeide det forrige forholdet da? For hvis ikke så kommer du til å fortsette å havne i dårlige forhold med menn som ikke respekterer deg.

Anonymkode: eb9d7...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mennesker, ts, oppfører seg som de gjør fordi de velger å oppføre seg slik. Og et menneske er summen av sine handlinger og sine valg, ikke summen av de beste egenskapene sine.

Du har vært i et dysfunksjonelt forhold. Det betyr at du, rent faktisk og statistisk, løper en mye større risiko enn andre for å havne i et nytt dysfunksjonelt forhold. Dette er fordi mennesker som leter etter en partner de kan tråkke på og være stygg med leter etter folk som deg, folk de antar er påregnelig lette ofre for dem. Det er altså ikke din «feil» at du tiltrekker deg mennesker som er ufine og atale, men det er likevel du som må ta konsekvensene. Livet er ikke rettferdig, så slik er det.

Her og nå? Slå opp. Og så oppsøker du terapi. Og så forblir du singel til dere er enige om at du ikke lengre vil være et mål for slike menn. Og så sjekker du din neste potensielle partner meget, meget nøye. Gjerne også gjennom en tredjepart som får lov til å si «dette er en dårlig partner».

Anonymkode: 07458...900

Jeg har nok ikke hatt muligheten til terapi. Eller ikke prioritert det. Er så mye med barna og jobb at jeg ikke har fått tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter å få en dyktig coach eller psykolog til å få i gang prosesser som gjør at du har større sjanse for at neste kjærest respekterer deg. Jeg snakker av erfaring.

Han du har nå, har han fått tilsnakk fra deg på den respektløse måten han omtaler deg og din x på? Skjønner han va ptsd er for noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sparkling_Pink skrev (3 minutter siden):

Det nytter å få en dyktig coach eller psykolog til å få i gang prosesser som gjør at du har større sjanse for at neste kjærest respekterer deg. Jeg snakker av erfaring.

Han du har nå, har han fått tilsnakk fra deg på den respektløse måten han omtaler deg og din x på? Skjønner han va ptsd er for noe?

Jeg er ikke så flik på tilsnakk. Bare gråter fordi jeg blir såret. Jeg vet som faktum at han aldri har vært interessert i hva ptsd er. Vi har vært så lenge sammen og har barn også. Det skal liksom mye til for å gå. Han vil ikke gå i parterapi heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke så flik på tilsnakk. Bare gråter fordi jeg blir såret. Jeg vet som faktum at han aldri har vært interessert i hva ptsd er. Vi har vært så lenge sammen og har barn også. Det skal liksom mye til for å gå. Han vil ikke gå i parterapi heller. 

Åh, kjære vene. Jeg får helt vondt av det du skriver. Jeg tenker at det er naturlig at du har et helt liv der noe er bra og noe er dårlig med deg og samboeren din.

Jeg tenker min erfaring i lignende situasjoner fra mitt liv er at småting nytter. Som å i rolig, fredstid si du ønsker å prate om følelsene du får underveis i krangler. Eller at du ønsker å dele hvordan du føler deg påvirket av fortiden. Eller hvordan behov du har for kjærlige handlinger fra han. Eller samtale med han om at du trenger at han sier unnskyld når han sårer deg, der kan du dessuten ta på deg sint stemme og ansikt, så han skjønner alvoret.

Så uavhengig av om han lytter, er der for deg og møter deg på alle disse temaene, så har du hørt din egen stemme.

Et eksempel var meg og sist X. Han maste ukentlig på meg om hvorvidt han følte jeg elsket han, at han ville ha meg til å si det. Mer eller mindre vellykket forsøkte jeg å være tilstede i det han sa, svare og se etter tilpasninger jeg kunne gjøre.

En eneste gang gikk jeg til han og sa at om vi skulle være kjærester trengte jeg at han tok jobben med å nå fram til hjertet mitt. Han så surt på meg, og snudde seg vekk uten noen reaksjon. I min hukommelse var det fra da av at jeg skjønte at forholdet ikke fungerte for meg.

Dessverre eskalerte hans dårlige sider og han utsatte meg for vold ikke så altfor lenge etterpå, det var som om alle de følelsesmessige små slagene hans bare var oppvarming for det som kom senere. Jeg forlot han så snart jeg kunne. Og oppsøkte terapi kort tid etter det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...