AnonymBruker Skrevet i går, 06:43 #41 Del Skrevet i går, 06:43 AnonymBruker skrev (10 timer siden): TS her jeg har ikke blitt bedt på lammemiddag, Det var noen som spurte om jeg skulle lage lam i påsken, og da sa jeg at jeg ikke spiser lam. Anonymkode: 93d87...d97 Neste gang svarer du "Jeg har ingen tradisjon for lam" og så slipper du å gå inn i "liker ikke"-diskusjonen. Jeg har spist lam/fårekjøtt såpass lite gjennom livet at jeg ikke har tenkt over om det er noe jeg liker eller ikke. Jeg husker vi hadde fårikål i barndommen, uten at det er noe jeg har tatt med meg videre i voksen alder. Mange av tradisjonsrettene fra barndommen er for meg en slags grå lapskaus som ikke er noe jeg følte behov for å videreføre. Jeg spiste det der og da, og kan ikke huske at jeg ikke likte det, men heller ikke at det var spesielt godt. Jeg husker vi også kjøpte helt lam nærmest rett fra bonden, der faren min som var god på matlaging parterte og lagde mye godt ut av det. Husker jeg var veldig glad i stek i barndommen, men også at det som regel var veldig tørt. Så enig med de som skriver at mange voksne som har en "liker ikke" har blitt utsatt for det vi i dag ser på som dårlig utnyttelse av råvarer/dårlig tilbereding med tanke på hva vi er vant til å spise i dag. Jeg er vokst opp med ribbe som julemat, og ble servert pinnekjøtt først i voksen alder. Det kommer aldri til å bli noen favoritt for meg, men jeg spiser det jo der det blir servert. Jeg skal også ærlig innrømme at ribbe ikke er favorittmat, eller noe jeg oppsøker, men jeg spiser det jo. Når påskelammet settes på bordet spiser jeg det først og fremst fordi det er tradisjon, og fordi jeg omtrent aldri spiser lam ellers. Og ikke minst fordi jeg spiser det som en del av et fellesskap, der det å være sammen og få lov til å være en del av et fellesskap er det viktigste. Anonymkode: 4806e...f6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet i går, 06:50 #42 Del Skrevet i går, 06:50 I hvilken setting? Fikk du det servert og verten ble litt skuffet da du kunne sagt dette på forhånd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet i går, 06:51 #43 Del Skrevet i går, 06:51 Jeg liker heller ikke lam, eller pinnekjøtt av lam går men det er eneste saue-retten jeg spiser. Opplever at folk blir litt forfjamset når det en sjelden gang kommer frem men det er nok mest fordi folk ser på lammekoteletter og lammestek som noe helt magisk godt. Jeg virkelig HATER hvitløk og rosmarin så det spiller nok en rolle det og 😂😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentleman59 Skrevet i går, 06:57 #44 Del Skrevet i går, 06:57 AnonymBruker skrev (16 timer siden): ? Anonymkode: 93d87...d97 M65: Fordi mange mennesker ikke vil akseptere annet enn det de liker selv. Jeg får samme type reaksjon når jeg sier at jeg ikke spiser sushi eller vegetar-mat, kan rett og slett ikke kan fordra det. Men lam: Du kan, om du har lyst forsøke dette: La lammekoteletter eller tykke skiver av lammelår ligge i mørkt øl (Guinness eller tilsvarende) sammen med urter noen timer før grilling. Ta opp kjøttet og tørk det lett, bruk litt av ølet sammen med olje og urter, til å pensle kjøttet med mens du griller. Uansett; god lammefri påske! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:02 #45 Del Skrevet i går, 07:02 Jeg liker ikke lammekjøtt og blir fysisk dårlig av å være i hus hvor det lages fårikål eller pinnekjøtt (og lammelår) Sliter også med for salt eller bitter mat, mine smaksløker er litt for sensitive. (soya er f.rks pyton) Er i tillegg laktoseintolerant så hadde jeg fått servert lammelår med fløtegratinerte poteter og rødvin hadde jeg slitt. Noen av oss reagerer bare mer på smak, lukt og konsistens på en negativ måte. Det gjør at jeg ikke kjenner så mye glede over all mat, det er ofte bare nødvendig onde. Så har du tenkt å servere lam, spør gjestene om de liker det. Anonymkode: fd4c2...265 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:03 #46 Del Skrevet i går, 07:03 Tror muligens du bør lese deg opp på begrepet sjokk. Anonymkode: be3d8...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:09 #47 Del Skrevet i går, 08:09 Hannabanna skrev (1 time siden): I hvilken setting? Fikk du det servert og verten ble litt skuffet da du kunne sagt dette på forhånd? Fikk det ikke servert, ble spurt om jeg skulle spise lam i påsken. Anonymkode: 93d87...d97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:30 #48 Del Skrevet i går, 08:30 Sjokk faktisk… det er nok en overdrivelse. Nå har jeg ikke hørt noen voksne sier at de ikke liker noe, men noen sier at de ikke spiser enkelte ting det har jeg hørt flere ganger. Men ikke har jeg fått sjokk av den grunn. Anonymkode: 0541b...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:43 #49 Del Skrevet i går, 08:43 AnonymBruker skrev (18 timer siden): ? Anonymkode: 93d87...d97 Når du ikke liker lam, liker du sauekjøtt da? Gjelder dette alt av sau og lammekjøtt? Anonymkode: d7154...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
godfisk Skrevet i går, 11:37 #50 Del Skrevet i går, 11:37 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, det kan du si - jeg synes også kanskje at det virker litt "umodent" - men jeg har en viss forståelse også. Antar at de fleste vil spise lam om det får det servert, selv om de aldri ville finne på å kjøpe/lage det selv. Tror spesielt kanskje den eldre generasjonen - 70 pluss - har hatt noen opplevelser i oppveksten der de har måttet spise diverse ma som ikke har vært så godt tilberedt. Der jeg kommer fra er det f.eks. tradisjon med hvalfangst - de fleste liker det veldig godt, men så er det noe som aldri vil ha det, fordi de har dårlige minner fra barndom ungdom - der det var "gratismat" og kvaliteten kunne være dårlig.... ... har også en eldre mor som f.eks. ikke liker enkelte fiskeslag fordi hun fikk det så mye som barn - samme greia - gratis mat fordi det ikke var omsetning fra fiskerne eller noe som var selvfisket. Tilberedningen var kanksje heller ikke den beste.. Tror noen kan ha hatt smame opplevelse med lam. Nå spiste jeg nettop noen nydelige lammekoteletter - såkalt "hverdagslam" - de smakte utmerket, en klart - det har en karakteristisk smak som man ikke finner i storfe eller svin . Anonymkode: 849ae...424 Ja, det kan nok til dels ha med tidligere opplevelser med kvalitet på råvarene eller på tilbereding å gjøre, men jeg tror mange vil ha en god opplevelse om de har litt mer eventyrlyst. Jeg har hatt mange gode smaksopplevelser når jeg har prøvd nye ting, eller gjenprøvd ting 14-årige meg ikke likte. Jeg er heller ikke en hvalentusiast, men har ikke fått hval med transmak på noen tiår, så verden går fremover 😃 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:54 #51 Del Skrevet i går, 11:54 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fobi faktisk. Det er ikke "en dårlig grunn" at folk ikke er så hemma i smaksløkene som deg selv. Anonymkode: 9e017...f37 Men smaker ikke ull! Anonymkode: 204ca...74f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannabanna Skrevet i går, 14:37 #52 Del Skrevet i går, 14:37 Det er forskjellig smak på alder, oppdrett, marinade, stykke av kjøttet osv. Akkurat hva liker du ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:38 #53 Del Skrevet i går, 14:38 Sjokk som at de besvimte? Holdt seg for munnen målløse? Anonymkode: 5ea18...150 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet i går, 14:41 #54 Del Skrevet i går, 14:41 Jeg skjønner deg ts. Jeg liker ikke sau, lam eller fårekjøtt i noen form. For meg smaker det våt ullsokk. Spiller ingen rolle om det er lammestek, pinnekjøtt eller fårikål. Det smaker like forferdelig alt sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:48 #55 Del Skrevet i går, 14:48 SPOCA skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner deg ts. Jeg liker ikke sau, lam eller fårekjøtt i noen form. For meg smaker det våt ullsokk. Spiller ingen rolle om det er lammestek, pinnekjøtt eller fårikål. Det smaker like forferdelig alt sammen. Ren innbilning og vrangforestillinger. Anonymkode: 204ca...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet i går, 14:54 #56 Del Skrevet i går, 14:54 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ren innbilning og vrangforestillinger. Anonymkode: 204ca...74f Hva er det du snakker om? Jeg er vokst opp med alt dette, og det er selvfølgelig ikke innbilning eller vrangforestillinger. Jeg har lidd meg gjennom mangt et måltid med dette servert i oppveksten. Endret i går, 14:59 av SPOCA 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet i går, 14:57 #57 Del Skrevet i går, 14:57 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så enig med de som skriver at mange voksne som har en "liker ikke" har blitt utsatt for det vi i dag ser på som dårlig utnyttelse av råvarer/dårlig tilbereding med tanke på hva vi er vant til å spise i dag. Dette er etgodt poeng. Jeg har fått en helt ny opplevelse av begrepet «torskemiddag» som voksen. Barndommens godt kokte torsk med like ihjelkokte poteter uten verken smør eller saus (dette var på det fettfobiske åttitallet) ble liksom aldri noen høydare. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:59 #58 Del Skrevet i går, 14:59 AnonymBruker skrev (På 12.4.2025 den 16.16): Jeg husker for noen år siden vi hadde et langveisfarende besøk av min manns venn og hans nye dame. Jeg gjorde meg flid (trodde jeg) og serverte langtidsstekt lammelår med fløtegratinerte poteter mm og frityrstekte bananer med vaniljeis til dessert. Damen likte dessverre ikke lam, ikke fløtegratinerte poteter og i alle fall ikke desserten. Jeg ble ikke sjokkert, men kanskje litt skuffet? Anonymkode: 73d79...2b8 Begynte nesten å lure på om det var meg du hadde besøk av... Men jeg er godt oppdratt, og hadde forsynt meg med det minste kjøttstykket jeg kunne finne og tatt masse grønnsaker. Og ikke nevnt et ord om at jeg ikke liker lam. Desserten hadde det vært verre med, jeg klarer ikke å spise banan, og jeg spiser aldri is. Anonymkode: 1a9e6...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:03 #59 Del Skrevet i går, 15:03 Jeg tror faktisk jeg kjenner flere som ikke liker lam, enn som liker det. Så for meg er det helt normalt at folk ikke liker lam. Anonymkode: 991b8...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:11 #60 Del Skrevet i går, 15:11 Jeg spiser heller ikke lam, men har aldri fått noen kommentarer på det. Jeg spiser heller ikke svin, men det er tydeligvis veldig mange som føler de må kommentere på. Mitt svar er at det er mitt valg hva jeg spiser, og hvis det er ett problem så må de gjerne la være å invitere meg på middag. Anonymkode: a3aa0...24b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå