Gå til innhold

Batteridepot på Spydeberg: Opel Ampera batterier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor bare Opel? Er jo blitt byttet ut hovedbatteri på drøssevis av batteribiler😂😂 Heia det grønne skiftet!🤪😝😝

Anonymkode: b195b...605

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor bare Opel? Er jo blitt byttet ut hovedbatteri på drøssevis av batteribiler😂😂 Heia det grønne skiftet!🤪😝😝

Anonymkode: b195b...605

Ikke meg bekjent. Kun Opel/Panasonic som hadde tilbakekalling på batteri. Jaguar fikk jo kundene til å signere NDA, men det er bare enda en fabrikk som ikke klarer å lage bil. Ellers er vel utskiftning av hovedbatteri en meget sjelden sak.

Anonymkode: c6deb...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai har også byttet en del fremdriftsbatterier. Slik jeg oppfattet det ble disse sendt tilbake til fabrikken som produserte dem. 

At batteri er lagret utendørs uten noe beskyttelse høres litt underlig, det bør være en del verdier i batteriene i form av metaller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TBL12 skrev (Akkurat nå):

Hyundai har også byttet en del fremdriftsbatterier. Slik jeg oppfattet det ble disse sendt tilbake til fabrikken som produserte dem. 

At batteri er lagret utendørs uten noe beskyttelse høres litt underlig, det bør være en del verdier i batteriene i form av metaller?

Hvilke biler har Hyundai hatt problemer med? Mitt inntrykk er at koreanerne har noen av de beste batteriene. Lite forringelse over tid.

Anonymkode: c6deb...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke biler har Hyundai hatt problemer med? Mitt inntrykk er at koreanerne har noen av de beste batteriene. Lite forringelse over tid.

Anonymkode: c6deb...92d

Kona og Ioniq ble tilbakekalt pga feil med batteriet som kunne utløse brann.

Batteri produsert i perioden 2018-2020 av korenanske LG Chem.

https://www.tv2.no/broom/verdens-dyreste-tilbakekalling-6000-norske-biler-ma-skifte-batteri/14766037/

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Å, wow, så det forklarer kanskje hvorfor disse bilene ofte har tipptopp batteri i dag... :D Rart at jeg ikke fikk det med meg.

Anonymkode: c6deb...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Å, wow, så det forklarer kanskje hvorfor disse bilene ofte har tipptopp batteri i dag... :D Rart at jeg ikke fikk det med meg.

Anonymkode: c6deb...92d

Joda helt sikkert, men det kan like godt slå samme vei som en bensin/diesel motor som er hevdet å overholdt alt av service, og rundet hjørnet skjærer den seg.

Anonymkode: b195b...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda helt sikkert, men det kan like godt slå samme vei som en bensin/diesel motor som er hevdet å overholdt alt av service, og rundet hjørnet skjærer den seg.

Anonymkode: b195b...605

Eh...nei? Batterikvalitet forverres nokså forutsigbart og feil er, som sagt, heller sjeldent.

Anonymkode: c6deb...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eh...nei? Batterikvalitet forverres nokså forutsigbart og feil er, som sagt, heller sjeldent.

Anonymkode: c6deb...92d

Er de feilfrie når det uten videre står flammer ut fra under bilen, når de f.eks står på lading? Det har jo skjedd litt av hvert med dritten siden det kom på veien.

Anonymkode: b195b...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er spennende å se om forbud mot slike batterier kommer først, eller om det blir markedet som vender tommelen ned for batteribiler. Det siste ser vi vel allerede som en global trend, bortsett fra i ett nisseland og ett kommunistland.

Altså, hvor lenge skal man tviholde på noe så miljøskadelig, livsfarlig, ressurskrevende og lite bærekraftig?

Anonymkode: e0841...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der kommer dieselnissene. Jaja, vi bet og har god statistikk på at elbiler ikke bare brenner under lading. 15 år etter at elbil ble allemannseie er det fortsatt forbrennings- og hybridbiler som brenner mest - av opplagte grunner. Salgstalla for elbil stiger også i alle land, inklusive Tyskland, England og USA. Har du som fritidssyssel å snakke ned en driftsform for bil, bør du kanskje gå på jakt etter en skikkelig hobby.

Anonymkode: c6deb...92d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Der kommer dieselnissene. Jaja, vi bet og har god statistikk på at elbiler ikke bare brenner under lading. 15 år etter at elbil ble allemannseie er det fortsatt forbrennings- og hybridbiler som brenner mest - av opplagte grunner. Salgstalla for elbil stiger også i alle land, inklusive Tyskland, England og USA. Har du som fritidssyssel å snakke ned en driftsform for bil, bør du kanskje gå på jakt etter en skikkelig hobby.

Anonymkode: c6deb...92d

Det var en annen tråd her om det var riktig at elbilfolk er mer nærtagende enn andre. Takk for bekreftelsen.

Anonymkode: e0841...0e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Batterier fra LG.  Samme firma som produserte batterier til noen Jaguar modeller som også er tilbakekalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merlin skrev (38 minutter siden):

Batterier fra LG.  Samme firma som produserte batterier til noen Jaguar modeller som også er tilbakekalt.

Det er LG Chem som har produsert batteri til Chevrolet Volt, Opel Ampera-e, Hyundai KONA Electric og Ioniq. Det er bestemte årsmodeller som er omfattet av produksjonsfeilen.

LG har også produsert batterier til Jaguar i-Pace og til batteribanker til solcelleanlegg.

Hyundai og Opel har byttet batteri i alle biler slik jeg leser. Jaguar har kjøpt tilbake biler. Usikker hvorfor Jaguar ikke har byttet batteri.

I solcelleanleggene foregår det fortatt utbedringer.

Tilbakekallingen har vært omfattende og kostbar for LG. Etter det jeg har funnet har ikke brannene i batteriene ført til tap av liv.

Et annet eksempel på svært kostbar tilbakekalling er Takata som produserte kollisjonsputer til et stort antall bilmerker. Putene var potensielt farlige, der sjåfør eller passasjer kunne bli skadet eller miste livet pga. fragmenter fra boksen rundt det eksplosive stoff kunne bli revet løs og treffe dem.

Omfanget ble til slutt så stort at firma gikk konkurs. Bare i Norge var det estimert over 130 000 biler omfattet av feilen. Totalt flere hundre millioner biler var omfattet av feil på kollisjonsputene. 

https://www.elbil24.no/nyheter/bilene-som-kan-ta-liv/80899602

Endret av TBL12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var en annen tråd her om det var riktig at elbilfolk er mer nærtagende enn andre. Takk for bekreftelsen.

Anonymkode: e0841...0e0

I den tråden så var det også ganske grei konsensus at folk er lei av at det ikke er grenser for hva dieseldrikkerene er villige til å lire av seg av usannheter, eller gamle myter som er avkreftet for lenge siden. 

 

Anonymkode: 68d95...700

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TBL12 skrev (5 timer siden):

Det er LG Chem som har produsert batteri til Chevrolet Volt, Opel Ampera-e, Hyundai KONA Electric og Ioniq. Det er bestemte årsmodeller som er omfattet av produksjonsfeilen.

LG har også produsert batterier til Jaguar i-Pace og til batteribanker til solcelleanlegg.

Hyundai og Opel har byttet batteri i alle biler slik jeg leser. Jaguar har kjøpt tilbake biler. Usikker hvorfor Jaguar ikke har byttet batteri.

I solcelleanleggene foregår det fortatt utbedringer.

Tilbakekallingen har vært omfattende og kostbar for LG. Etter det jeg har funnet har ikke brannene i batteriene ført til tap av liv.

Et annet eksempel på svært kostbar tilbakekalling er Takata som produserte kollisjonsputer til et stort antall bilmerker. Putene var potensielt farlige, der sjåfør eller passasjer kunne bli skadet eller miste livet pga. fragmenter fra boksen rundt det eksplosive stoff kunne bli revet løs og treffe dem.

Omfanget ble til slutt så stort at firma gikk konkurs. Bare i Norge var det estimert over 130 000 biler omfattet av feilen. Totalt flere hundre millioner biler var omfattet av feil på kollisjonsputene. 

https://www.elbil24.no/nyheter/bilene-som-kan-ta-liv/80899602

Hva er prosedyren hos bilopphuggerne og andre som håndterer batterier som ikke skal brukes igjen ?  Blir de tappet for strøm før lagring og transport ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...