Gå til innhold

Å leve billig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uenig. Vi kan ikke fortsette med den enorme shoppingen som mange holder på med nå. Det gjelder både klær og andre varer. Ressursene i verden strekker ikke til, og miljøet taper. Innlysende at de som ikke shopper så mye ikke bidrar så mye med klima-avtrykk. På Hoteller og restauranter blir det kastet haugevis med mat. Hjemme kan man styre dette mye bedre. Selvsagt må man kunne unne seg noe en gang i blant, men det betyr ikke hver uke eller oftere. Avfallsordningen har jo blitt mye bedre en før. Da gikk alt på dynga som søppel. Det skjer ikke lenger, i dag er det aller meste til gjenvinning.

Anonymkode: fad4c...225

Det meste går til gjenvinning? Du snakker om Norge. Har du reist rundt i Asia, Midtøsten, med mer, og sett haugene av plast som bare kastes? I USA, der bruker man gjerne plastservice til både hverdag og fest. For å ikke snakke om annet overkonsum i USA, og forurensning i mindre utviklede land, og rikere land som ikke bryr seg. 

Nei, dette går til helvete uansett. Jeg bruker ikke mitt korte liv på å sitte hjemme og føle meg flink. 

Anonymkode: 4d5bf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det meste går til gjenvinning? Du snakker om Norge. Har du reist rundt i Asia, Midtøsten, med mer, og sett haugene av plast som bare kastes? I USA, der bruker man gjerne plastservice til både hverdag og fest. For å ikke snakke om annet overkonsum i USA, og forurensning i mindre utviklede land, og rikere land som ikke bryr seg. 

Nei, dette går til helvete uansett. Jeg bruker ikke mitt korte liv på å sitte hjemme og føle meg flink. 

Anonymkode: 4d5bf...6fc

Jeg snakker om Norge ja. Vi får begynne med det du og jeg kan gjøre noe med selv. Nemlig hva vi gjør på hjemmebane, før vi snakker om andre. Det kan være at det går til H...  men det går an å utsette det litt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg, TS. Jeg kunne nok også levd sånn, men jeg gjør det ikke pga familien min.

Hadde jeg vært ugift og uten barn, eller med voksne barn som var flyttet ut, så kunne jeg nok levd sånn jeg også.

Du er heldig som har funnet en fin balanse i livet! Ikke la noen si til deg at din livstil ikke er bra.

Men - pass på kostholdet ditt. Det er fint med variasjon!

Anonymkode: 979e1...7cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg skjønner deg, TS. Jeg kunne nok også levd sånn, men jeg gjør det ikke pga familien min.

Hadde jeg vært ugift og uten barn, eller med voksne barn som var flyttet ut, så kunne jeg nok levd sånn jeg også.

Du er heldig som har funnet en fin balanse i livet! Ikke la noen si til deg at din livstil ikke er bra.

Men - pass på kostholdet ditt. Det er fint med variasjon!

Anonymkode: 979e1...7cf

Bruker lokal kortreist mat + fisk en gang i uka. Blir ikke stort klima-avtrykk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg føler jeg lever billig i forhold til mange andre, men har jo mine "laster"  også. Bruker ikke penger på takeaway, UP-mat og brus, men kjøper gjerne økologisk på butikk og kjøtt på reko-ring. Drikker også litt vin. Kjøper ikke fast fashion, bruker mye penger på et kvalitetsplagg en sjelden gang. Bruker ikke penger på sminke, hudpleie, hårfarging, negler, kirurgi, slike ting. Vi reiser litt da familiene våre bor i et annet land. Har relativt billig nedbetalt bil og bor ganske nøkternt, så vi er gjeldsfrie og har godt med sparepenger selv om vi er under 40.

Anonymkode: 29fc2...233

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er flere men når jeg leser på Kg så skjønner jeg hvorfor folk ikke forteller det. Har fått så mange ganger kommentarer som antyder at jeg lyver når jeg forteller om lavt matbudsjett blant annet. 

Jeg lever enkelt og nøkternt fordi det er slik jeg elsker å leve. Jeg lever etter prinsippet at "det beste i livet er gratis". Å sitte på en stubbe i skogen med medbrakt kaffe på termos og se utover vakker natur gir meg uendelig mye mer enn å reise til utlandet. Trivs best hjemme og høydepunktet på dagen er når jeg er hjemme og pusler i hagen eller på kjøkkenet. 

Anonymkode: 12f8f...b96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uenig. Vi kan ikke fortsette med den enorme shoppingen som mange holder på med nå. Det gjelder både klær og andre varer. Ressursene i verden strekker ikke til, og miljøet taper. Innlysende at de som ikke shopper så mye ikke bidrar så mye med klima-avtrykk. På Hoteller og restauranter blir det kastet haugevis med mat. Hjemme kan man styre dette mye bedre. Selvsagt må man kunne unne seg noe en gang i blant, men det betyr ikke hver uke eller oftere. Avfallsordningen har jo blitt mye bedre en før. Da gikk alt på dynga som søppel. Det skjer ikke lenger, i dag er det aller meste til gjenvinning.

Det er veldig få som shopper så innmari mye. De fleste har hverken råd eller lyst på masse unødvendige ting.

Hvis man vil hjelpe planeten er det beste man kan gjøre å unnlate å få barn. Dvs jeg har gjort mitt og min samvittighet er så ren at jeg kan ta meg en storbyferie i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg en sånn livsstil. Men jeg er alt for god på å bruke penger. Help. 

Jeg reiser ikke ofte, for reising er det verste jeg vet. Det går mange år mellom hver gang jeg er utenlands. 

Jeg kjøper alltid brukt om jeg kan. 

Men jeg har allikevel aldri penger igjen ved slutten av mnd. Det er alltid noe som koster. Enten ungene eller vi voksne trenger noe, noe som må fikses på bilene, noe som må fikses i huset, en tur til veterinær eller tannlege osv. Svosj, pengene borte. 

Endret av HMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (9 minutter siden):

Det er veldig få som shopper så innmari mye. De fleste har hverken råd eller lyst på masse unødvendige ting.

Hvis man vil hjelpe planeten er det beste man kan gjøre å unnlate å få barn. Dvs jeg har gjort mitt og min samvittighet er så ren at jeg kan ta meg en storbyferie i ny og ne.

Jo, det er det. Gå på et shoppingsenter og tell antall butikker som selger klær for eksempel. Pluss spesialforretninger for undertøy, strømper osv. Parfymerier. Makeup-butikker. Det er klart det er mye shopping, ellers hadde ikke disse butikkene bestått. Fint at du har gjort ditt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er det. Gå på et shoppingsenter og tell antall butikker som selger klær for eksempel. Pluss spesialforretninger for undertøy, strømper osv. Parfymerier. Makeup-butikker. Det er klart det er mye shopping, ellers hadde ikke disse butikkene bestått. Fint at du har gjort ditt da!

Du kan som regel ikke se på folk på et kjøpesenter om de shopper bare for å shoppe, eller om de faktisk trenger varene… Men ja, sminkeprodukter, parfyme og pynteting er ikke nødvendig for noen. Lekebutikker overfylt av plastikk er heller ikke noe miljøfyrtårn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Portia Catonis skrev (3 timer siden):

Dette endret seg når Temu kom. Har du sett mengdene som velter innover grensene hver dag?

Anonymkode: 46c60...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette endret seg når Temu kom. Har du sett mengdene som velter innover grensene hver dag?

Anonymkode: 46c60...6bf

Hvordan stiller det seg med importvarer fra Kina om EU oppretter tollvern? Blir ikke nesten alt fra Temu mye dyrere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...