Gå til innhold

Stor krangel med mannen om vinduer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å krangle om noe så bagatellmessig er jo helt meningsløst. Du virker ekstremt sta. Vinduene ødelegges ikke av sol inn, du høres veldig spesiell ut. Mannen må få trives i eget hjem, og du må ikke la gjerrigknark-genet ditt ødelegge livet ditt.

Anonymkode: 77a50...a39

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men i alle dager da.... at det er mulig. 

Markiser?? 

Hvorfor kjøpte dere ikke screens? Er dere stuck på 80-tallet? 

Anonymkode: 42dbd...8ec

Kanskje fordi markiser beviselig er mer effektiv solskjerming, og sånn sett et valg av høyere kvalitet. Screens er en kompromiss-løsning for de som verdsetter halvdårlig utsikt fremfor faktisk skjerming mot sol og varme. 

Anonymkode: 5012c...d24

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen sier at jeg har veldig mange fantasifulle forestillinger og har nå sagt at han har fått nok. Hvis jeg ikke blir med i terapi så vil han skilles. Jeg mener jeg er fornuftig og bare liker å ta vare på tingene mine.

For et år siden kjøpte vi nye vinduer og markiser. Jeg mener at for å ta vare på vinduene burde markisene alltid være helt nede ved solskinn, ellers brukes vinduene fortere opp. Det er mer økonomisk og miljømessig lurt å skifte duk i markisene ofte enn å skifte ut vinduene ofte. Nye duker i markisene koster en brøkdel av nye vinduer og det går mye fortere å bytte ut når det først strengs.

Mannen ønsker å la sola skinne inn i huset og vil helst bare ha markisene nede når han ser på TV. For meg gjør det ikke noe om det er litt mørkere, hvis jeg vil ha sol så går jeg bare ut!

Støtter mannen her asså. Gå i terapi, eller skill dere. 

Og ja, det er nok en fantasifull forestilling du har om disse vinduene. For dette er faktisk bare tull og har null rot i virkeligheten. Hvor du har det fra, må være fantasien din. 

Anonymkode: 20e2b...a7b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke har gått glasskolen. 

Det er jo en grunn til at glass er gjennomsiktig når det utvinnes fra dypt nede i glass gruvene: det har aldri vært utsatt for sol.

Har dere liksom sett noen andre materialer på jordoverflaten som er gjennomsiktige? Ikke det nei. Fordi solens fotoner fargelegger alt de treffer over tid. Trær blir grønne, snø blir hvit, osv, fordi de er i harmoni med den fargefamilien. 

Glass er i harmoni med fargen rosa, og vil over tid bli rosa. Noen kan bli andre farger (denne effekten er jo utnyttet i kirker for å lage farget glass)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Empati for hva da?

At ts er en av disse:

•troll?

•mindre intelligent?

•rammet av vrangforestillinger om      vinduer?

Anonymkode: e5086...6c7

Så visst folk er mindre intelligente eller har angst for noe så er det ok å vere frekke med dei? Ikkje rart barn er slemme med kvarandre når voksne til og med er grusomme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epictetus skrev (37 minutter siden):

Det er jo en grunn til at glass er gjennomsiktig når det utvinnes fra dypt nede i glass gruvene: det har aldri vært utsatt for sol.

Har dere liksom sett noen andre materialer på jordoverflaten som er gjennomsiktige? Ikke det nei. Fordi solens fotoner fargelegger alt de treffer over tid. Trær blir grønne, snø blir hvit, osv, fordi de er i harmoni med den fargefamilien. 

Glass er i harmoni med fargen rosa, og vil over tid bli rosa. Noen kan bli andre farger (denne effekten er jo utnyttet i kirker for å lage farget glass)

😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (44 minutter siden):

Dette var ikke pensum når jeg tok min master.😎

Anonymkode: 1beb0...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (1 time siden):

Så visst folk er mindre intelligente eller har angst for noe så er det ok å vere frekke med dei? Ikkje rart barn er slemme med kvarandre når voksne til og med er grusomme.

Hvilke svar er det som er frekke? Der folk påpeker at ts tar feil, eller der folk spør om hva hun mener med at vinduene blir «brukt opp»? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du bør være forsiktig med å bli med mannen din til terapi.

Ut i fra det du skriver så virker det på meg at du kommer til å bli sendt rett på galehus når du skal forklare logikken din. 

Anonymkode: a2700...389

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort fra at TS har rett i teorien sin. Hun hevder et vindu som blir skjermet for sterk sol har lengre levetid enn et som blir utsatt for direkte sollys. Derfor ønsker hun markisen helt rullet ned.

Anonymkode: 6f047...231

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Ser god forskjell på vinduet der halve glasset er dekket med solskjerming. Mye mere gjennomsiktig og lettere å se igjennom. Eller kanskje det må vaskes? Enda en grunn til å ta ned markisen.

Anonymkode: 13ea1...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ikke bort fra at TS har rett i teorien sin. Hun hevder et vindu som blir skjermet for sterk sol har lengre levetid enn et som blir utsatt for direkte sollys. Derfor ønsker hun markisen helt rullet ned.

Anonymkode: 6f047...231

Ifølge chat GPT så har solutsatte vinduer en levetid på 20-30 år, og ikke solutsatte vinduer 30-40 år. Men da snakker vi om maling og tetningslister og sånt. Glasset kan få skader og bli gulere, om det er et gammelt vindu. Mener chat gpt. Evt få flekker fra kalk fra vann og sånt. 

Men om man er redd for det, så burde man vel også dekke til vegger og dører også slik at ikke disse får flekker og skader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epictetus skrev (4 timer siden):

Rosa vinduer er jo bare koselig💖👀

Anonymkode: 0ded5...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva dere mene med at jeg er et troll og at så mange henger seg på. At jeg sprekker i solen? Som sagt sitter jeg ute når det er sol, så jeg er jo ikke et troll.

Og takk til dere som støtter meg, vinduene lever lenger dersom man beskytter dem slik dere sier. Det blir som med huden når man bruker solkrem, for å forklare det.

At glasset blir rosa visste jeg ikke, men det er godt å få enda et argument for at jeg ikke er så gal som enkelte her skriver. At jeg skal på galehus... galehus er for gale mennesker, jeg er kanskje gjerrig eller økonomisk anlagt, men det er vel ikke en sinnslidelse. Å forlenge levetiden til vinduene med 10år betyr veldig mange sydenferier vi kaster bort på å ikke bruke markisene.

Og hvorfor ville mannen har markiser hvis de ikke skal brukes? De kostet minst to sydenturer.

Anonymkode: 9fc1f...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hva dere mene med at jeg er et troll og at så mange henger seg på. At jeg sprekker i solen? Som sagt sitter jeg ute når det er sol, så jeg er jo ikke et troll.

Og takk til dere som støtter meg, vinduene lever lenger dersom man beskytter dem slik dere sier. Det blir som med huden når man bruker solkrem, for å forklare det.

At glasset blir rosa visste jeg ikke, men det er godt å få enda et argument for at jeg ikke er så gal som enkelte her skriver. At jeg skal på galehus... galehus er for gale mennesker, jeg er kanskje gjerrig eller økonomisk anlagt, men det er vel ikke en sinnslidelse. Å forlenge levetiden til vinduene med 10år betyr veldig mange sydenferier vi kaster bort på å ikke bruke markisene.

Og hvorfor ville mannen har markiser hvis de ikke skal brukes? De kostet minst to sydenturer.

Men er det å ha rett i saken verdt å ofre husfreden og ekteskapet for? 

Hva har mest verdi for deg? 
Blanke, gjennomsiktige vinduer og strøke møbler, eller mannen din, gjennomsiktige vinduer og funksjonelle møbler? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere markiser på alle vinduer rundt hele huset for å unngå sollys på dem?
Blir det ikke dyrere å skifte ut alle markisene etter x antall år enn kostnaden for de potensielt færre årene dere kan beholde vinduene?
(Min erfaring er at markiser må byttes mye hyppigere enn vinduer)

Anonymkode: d50a9...b36

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men hvis det skal være et mål å ikke «bruke opp» vinduene, bør du vel dekke dem til når det regner også, slik at malingen, treverket og tetningslister blir beskyttet mot fukt, og glasset blir beskyttet mot forurensning som kommer med regnet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (16 timer siden):

Bli med mannen din i terapi du. 

Tror du vet ar vinduer ikke blir brukt opp. 

Kan legge til at lys er bra for både hodet og psyken.

Ja. 
Må si jeg er på linje med mannen din her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem vil fortelle mine 100 år gamle vinduer, som har fått restaurert rammene sine, at de må bli rosa?? 

Anonymkode: 1d5a0...0ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...